Jos olet aamulla kotona kun lapsesi lähtee kouluun,
niin laitatko hänelle aamupalaa vai nukutko pitkät aamu-unet lapsen lähtiessä itse kouluun?
Kommentit (16)
Vierailija:
Nimenomaa kahvit kun ei muuta syö toi tokaluokkalainen, muille vanukkaat tai jugurtit.. Herään laittaan kouluun vaik oisin kuin väsyny ku mulla on koko päivän huono oma tunto jos jatkan unia (oon kerran kokeillu).
meillä ainoa kouluun lähtevä on 17v ja olen viime kevääseen asti noussut tekemään hänelle aamupalaa, vaikka on vapaa päivä ja pienemmät vielä nukkuvat.
Keväällä poika ilmoitti, että eikö saa olla edes aamulla hetkeä rauhassa kotona, osaa kyllä itse leipänsä voidella ja samalla saa lukea lehden, etten höpise koko ajan. 5
eli jos isommat menevät kasiksi kouluun ja ekaluokkalainen vaikka ysiin niin en nouse muille laittamaan aamupalaa,paitsi joskus:)
Isommat valmistavat omat voileipänsä ja kuorivat omat hedelmänsä. Pienille aamiaisen tekee se, joka heidän kanssaan istuu pöydässä, kun he heräävät.
Joskus jos koilulaiselle tulee tosi kiire saatan tehdä, että kerkee syödä ennen lähtöä.
aikoinaan meillä mentiin illalla aikaisin nukkumaan (mennän kyllä nytkin ). aamulla ei tarvinnut kuin oven avata lasten huoneisiin niin heräsivät. laitoin meille kolmelle aamupalat ja rauhassa panin heidät koulumatkalle. sen jälkeen lähdin töihin. näin meillä ala- asteesta lähtien niin kauan kun kotoa päin koulua kävivät.
Ja katson et lähtevät kouluun asianmukaissa vaatteissa. Ei tulisi mieleenkään vaan nukkua laiskana sängyssä....
Meillä on neljä koululaista, joista pieninkin on 4. luokalla. He osaavat ottaa aamupalan ja laittaa vaatteet päälleen ja lähteä oikeaan aikaan kouluun. Itse valvon myöhään, reilusti yli puolen yön, enkä jaksa aamulla niin aikaisin nousta. Nuorimmaisen kanssa nukun ihan hyvällä omallatunnolla. Olen päivällä kotona, kun lapset tulevat koulusta, ja illalla olen kotona, kun he tulevat harrastuksista ja käyvät nukkumaan. Olen ihan riittävästi heidän kanssaan, vaikken aamupalaa laitakaan.
Aamiaiset laitan jo illalla valmiiksi lautasille jääkaappiin (että söisivät terveellisesti, ei siksi etteivät osaisi itse), mutta aina saan nousta etsimään jonkun hukkunutta sukkaa tai selvittämään riitoja:/
Ja monesti koko aamu päätyy huutoon:(
Onneksi ole yleensä siihen aikaan jo lähtenyt.
tosin usein jälkimmäinen herää jo ennen minua, laitan aamupalaa tai ainakin aamiaistarpeet pöydälle, katson että koululainen lähtee ajoissa kouluun, eskarilaisen vien minä.
ja muistutan, että pese hampaat, laita pipo, ota liikuntavaatteet jen. Muuten joku noista jää ihan varmaan tekemättä.
Jos olen tullut yövuorosta ja lapsella vaikka kymmeneksi meno niin en kyllä välttämättä valvo enää silloin. Tai jos olen ollut edellisenä päivänä illan töissä ja lapsella on kahdeksaksi kouluunmeno niin saatan vielä nukkua.
Luultavasti imetän yläkerrassa tai sitten nukun huonosti nukutun yön jäljiltä.
Nimenomaa kahvit kun ei muuta syö toi tokaluokkalainen, muille vanukkaat tai jugurtit.. Herään laittaan kouluun vaik oisin kuin väsyny ku mulla on koko päivän huono oma tunto jos jatkan unia (oon kerran kokeillu).
mutta lastenpsykiatriassa meille kyllä kerotaan, että ala-asteikäisen pitäisi normaalisti jo itse ottaa aamupalansa yksinkin.
Musta tässä ei ollenkaan ole kyse siitä etteikö lapsi sitä itse osaisi (meidän tyttö ainakin viikonloppusin mielellään yllättää ja laittaa aamupalaa koko perheelle ja päivällä välipalaa pikkusisaruksille jne) vaan siitä että näin lapsi saa mukavan alun päivälleen.
Ihan sama kun suositellaan että lapselle luetaan iltasatu tai luetaan muutenkin vielä siinäkin vaiheessa kun lapsi osaa jo itse lukea. Se on lapselle tärkeä yhteinen hetki. Eiköhän nykyään isompi ongelma ole se, että lapsia yritetään itsenäistää aikasemmin ja aikasemmin...