Jos lapsiperheen koti on kaaoksen vallassa...
Tuttava perheelläni on koti niin kamalassa kunnossa ja hajukin jo yököttävä. En puhu nyt vain sotkuisesta kodista. Vaan lasten on jo paha olla. Voiko nimettömänä ilmoittaa sossuun ja saisivatko he siivousapua? Mitä tapahtuu jos ilmoitan? Kysymys on todella kamalasta kaaoksesta.
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 12:26"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 12:14"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 11:48"]Kysyisin ensin, että mitä mieltä asukas itse on sotkuisuudesta. Tai miksi on niin sotkuista. Meillä on aika sotkuista, mutta se ei johdu tiedon puutteesta, että siistissä kodissa olisi viihtyisämpää. En vain enää jaksa hallita kaaosta, kun en saa hallittua sitä sen tasoisesti, joka olisi äidilleni ja samalla sisälläni asuvalle piiskaajalle ja kriitikolle tarpeeksi. Minut on siis opetettu siihen, ettei mihinkään voi olla tyytyväinen. Eli tiedän vallan mainiosti, että tilanne on paha, ja lapsetkin siitä kärsivät jonkin verran (meillä ei kyllä kuulosta noin kaaokselta kuin ap:n tutuilla, ellei ap:lle kauhea kaaos ole sitten sitä, että kaikki tavarat ovat levällään, ja pölyä on, muttei kuitenkaan varsinaisesti paskaista.) mutta mikä olisi ratkaisu, kun en aio enää siivota, ellei se ala tuntua minusta mukavalta? Mitenköhän se saisi tuntumaan mukavalta päivästä toiseen, kun se ei ole 40:een vuoteen siltä tuntunut? [/quote] Ei siivous minustakaan ole mukavaa, mutta emme silti elä kaaoksen keskellä. Ja lapsillekin on hyvä opettaa että tavaroilla on omat paikat! Millaisia heistä aikuisena tulee kun ainoa mitä ovat kodinhoidosta oppineet on kaaos??
[/quote]
EIEIEIEI! Älä alota tän ihmisen kanssa keskustelua! Toi tyyppi alkaa muuten porista täällä omiaan koko loppuketjun ajan, kaappaa tän hyvän ketjun ja tulee tänne haukkumaan miestään ja äitiään, ja todistelemaan sivukaupalla ettei voi edes mukia tiskata koska äiti ja mies. Sovitaaan vaan, että hän ei nyt vaan VOI siivota, piste, niin täällä ehtii jotkut muutkin ilmaista mielipiteitään ap:n aloituksesta.
[/quote]
Nooh, katsotaanpa, mihin ketju päätyy kun en kaappaa sitä. Veikkaa, ettei kukaan kirjoittele siihen enää mitään. Ja se oli antoisaa kelle..?
7
Onko siellä asunnossa lemmikkieläimiä? Onko lapsia paljon ja ovatko sen ikäisiä, että voisivat jo auttaa ainakin oman huoneen Siivouksessa?
Ilmoita sossuun. Ei läävässä asuvilla vanhemmilla voi olla asiat kunnossa.
Jos AP kyse on hyvästä ystävästäsi niin minä kyllä juttelisin ensin hänen kanssaan ja kysyisin suoraan että miksi teillä on näin kamalaa.
Jos sitten vastaukset ovat sellaisia että parannusta ei ole näkyvissä niin tee ilmoitus. Ammattilaiset sitten tutkivat asian. Lasten parasta pitäisi ajatella.
Oon käynyt kodissa, missä oli rotanhäkit 2kk siivoomatta. Lapset nukku olkkarissa kun lastenhuone haisi rotan ulosteilta. Kylpyamme oli täynnä roskapusseja ja lattiat peitty likapyykkeihin. Perheen äiti ei pitänyt siivoomisesta. Vieläkin puistattaa.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 11:38"]Aloita vaikka kertomalla kaverille että siellä voisi olla vähän siistimpää yleisen viihtyvyyden kannalta, sano että,voit auttaa siivoamisessa ja järjestelyssä. Ikkunat auki niin kämppä tuulettuu, auta vaikka tiskaamaan, keittiön siivous, vie jätepaperit, pullot kauppaan, pahvit kierrätykseen... Varmaan ihan sama mistä aloittaa kunhan aloittaa. [/quote]Kyse ei taida olla tuollaisesta kevytsiivouksesta...
[/quote]
Mutta jostain on aloitettava, kuten lainaamassasi kommentissa sanotaan. Vai ajattelitko, että sisään mennään kauhakuormaajalla?
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 11:53"]
Kodissa tosiaan on paskaista, kamalan näköistä ja haju kamala. En pysty itsekkään syömään jos pyytävät kahville. Nyt ei ole normaalista kaanksesta kyse.
[/quote]
Aika jännä, että pyytävät kahville. Se kyllä kielii hieman siitä, etteivät itse tajua asiassa varsinaista ongelmaa olevankaan :/
7
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 12:44"][quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 11:38"]Aloita vaikka kertomalla kaverille että siellä voisi olla vähän siistimpää yleisen viihtyvyyden kannalta, sano että,voit auttaa siivoamisessa ja järjestelyssä. Ikkunat auki niin kämppä tuulettuu, auta vaikka tiskaamaan, keittiön siivous, vie jätepaperit, pullot kauppaan, pahvit kierrätykseen... Varmaan ihan sama mistä aloittaa kunhan aloittaa. [/quote]Kyse ei taida olla tuollaisesta kevytsiivouksesta...
[/quote]
Mutta jostain on aloitettava, kuten lainaamassasi kommentissa sanotaan. Vai ajattelitko, että sisään mennään kauhakuormaajalla?
[/quote]
Nimenomaan jostain on alotettava. Vaikka keittiöstä. Huone kerrallaan käy läpi niin kyllä se siitä alkaa siistiytyä.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 12:47"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 12:44"][quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 12:06"] [quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 11:38"]Aloita vaikka kertomalla kaverille että siellä voisi olla vähän siistimpää yleisen viihtyvyyden kannalta, sano että,voit auttaa siivoamisessa ja järjestelyssä. Ikkunat auki niin kämppä tuulettuu, auta vaikka tiskaamaan, keittiön siivous, vie jätepaperit, pullot kauppaan, pahvit kierrätykseen... Varmaan ihan sama mistä aloittaa kunhan aloittaa. [/quote]Kyse ei taida olla tuollaisesta kevytsiivouksesta... [/quote] Mutta jostain on aloitettava, kuten lainaamassasi kommentissa sanotaan. Vai ajattelitko, että sisään mennään kauhakuormaajalla? [/quote] Nimenomaan jostain on alotettava. Vaikka keittiöstä. Huone kerrallaan käy läpi niin kyllä se siitä alkaa siistiytyä.
[/quote]
Niin, päiväksi. Ehkä viikoksi.
7
Olen käynyt asunnossa (ei ollut kukaan tuttava vaan tori.fi myyjä) jossa puput kulki vapaina, papanoita lattialla joita taapero (taisi olla viides tai kuudes lapsi jos oikein laskin) napsi suuhun nuohotessaan paskaista lattiaa. Tein silloin ilmoituksen lastensuojeluun, toivon että perhe sai apua.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 12:49"][quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 12:47"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 12:44"][quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 12:06"] [quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 11:38"]Aloita vaikka kertomalla kaverille että siellä voisi olla vähän siistimpää yleisen viihtyvyyden kannalta, sano että,voit auttaa siivoamisessa ja järjestelyssä. Ikkunat auki niin kämppä tuulettuu, auta vaikka tiskaamaan, keittiön siivous, vie jätepaperit, pullot kauppaan, pahvit kierrätykseen... Varmaan ihan sama mistä aloittaa kunhan aloittaa. [/quote]Kyse ei taida olla tuollaisesta kevytsiivouksesta... [/quote] Mutta jostain on aloitettava, kuten lainaamassasi kommentissa sanotaan. Vai ajattelitko, että sisään mennään kauhakuormaajalla? [/quote] Nimenomaan jostain on alotettava. Vaikka keittiöstä. Huone kerrallaan käy läpi niin kyllä se siitä alkaa siistiytyä.
[/quote]
Niin, päiväksi. Ehkä viikoksi.
7
[/quote]
Eli sinun mielestäsi tarvitse siivota ollenkaan kun ei ole takeita että siisteys pysyy??
Ok, mielipiteesi on kuultu. Voit lopettaa ja mennä muualle.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 12:50"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 12:49"][quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 12:47"] [quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 12:44"][quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 12:06"] [quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 11:38"]Aloita vaikka kertomalla kaverille että siellä voisi olla vähän siistimpää yleisen viihtyvyyden kannalta, sano että,voit auttaa siivoamisessa ja järjestelyssä. Ikkunat auki niin kämppä tuulettuu, auta vaikka tiskaamaan, keittiön siivous, vie jätepaperit, pullot kauppaan, pahvit kierrätykseen... Varmaan ihan sama mistä aloittaa kunhan aloittaa. [/quote]Kyse ei taida olla tuollaisesta kevytsiivouksesta... [/quote] Mutta jostain on aloitettava, kuten lainaamassasi kommentissa sanotaan. Vai ajattelitko, että sisään mennään kauhakuormaajalla? [/quote] Nimenomaan jostain on alotettava. Vaikka keittiöstä. Huone kerrallaan käy läpi niin kyllä se siitä alkaa siistiytyä. [/quote] Niin, päiväksi. Ehkä viikoksi. 7 [/quote] Eli sinun mielestäsi tarvitse siivota ollenkaan kun ei ole takeita että siisteys pysyy?? Ok, mielipiteesi on kuultu. Voit lopettaa ja mennä muualle.
[/quote]
No ei, vaan olen vain realisti. Jos perhe on päästänyt tilanteen tuolle tasolle, niin en ymmärrä, miten he sitten yhtäkkiä alkaisivat hoitaa asioita. Tiedän kyllä, että siisteyttä on helpompi ylläpitää, jos lähtee "puhtaalta pöydältä", mutta jokin muukin oletettavasti mättää, kuin se, että tarvitsee kerran saada aloittaa puhtaalta pöydältä.
En maalailisi tuollaisia pilvilinnoja, että kyllä se siitä kerrasta alkaa siistiytyä... Voi olla, mutta erittäin suurella todennäköisyydellä ei.
7
Ap, voitko hieman kertoa millaisesta sotkusta on kyse? Ruuantähteitä siellä täällä vai enimmäkseen vaan tavarat levällään?
Meilläkin on sotkuista ja joskus ihan likaistakin. Olen tosiaan liian uupunut siivoamaan, vaikka sitä yritänkin ja silloin itken ja raivoan. Nyt meillä on siistiä, kun olen kasannut kaikki kamat vaatehuoneeseen ja kylpyhuoneeseen ja yhteen käyttämättömään huoneeseen järkyttäviksi kasoiksi. Apua olen hakenut tilanteeseen eli meillä ei ainakaan ls-ilmoitus auttaisi. Lapset eivät kärsi sotkusta, kun sotkevat itse ja pitävät huonenitaankin sotkuisina. Pari kertaa vuodessa siivoan ne itse(itkien ja huutaen) mutta jo päivässä lapset onnistuvat sotkemaan. Itse siivoavat aina huonosti.
Meillä on liikaa tavaraa ja liian vähän siivoajia. Lapset tosiaan jättävät vaatteitaan lelujaan ja muita tavaroita lattioille, siivoavat niitä sänkyjen ja pöytien alle eivätkä opi laittamaan tavaroita paikoilleen, vaikka kuinka olen opettanut ja vaatinut. Tämä johtuu varmaan siitä, että kun lapset olivat pieniä, siivosin aina silloin kun mies ja lapset olivat ulkona. Jo tuolloin olin siivouskiukuttelija enkä halunnut lasten näkevän sitä. Olen tämän kiukuttelutaipumuksen perinyt äidiltäni, joka kyllä siivosi usein ja koti oli aina siisti mutta joka kerta siivotessaan marmatti ja valitti pahantuulisena. Olin jo lapsena huono siivoaja niin kuin nyt omat lapsenikin eli olen välittänyt huonot tavat lapsillenikin. Nyt kun olen oikea siivousraivoaja, lapset ovat väkisinkin huomanneet tämän ja oppineet inhoamaan siivoamista sen aiemman välinpitämättömyyden ja osaamattomuuden sijaan. Kierre on siis valmis.
Puhuttiin taas eilen lasten kanssa siitä, miten kivaa on kun koti on siisti. Silti jo tänään esikoinen oli jättänyt viisi kirjaansa keskelle aulaa lattialle eikä siivonnut niitä pois useista käskyistä huolimatta ennen kuin siis uhkasin jo kaikella mahdollisella. Lisäksi avasi postipaketin (lahja ulkomailla asuvilta kummeilta lähestyvien synttäreiden kunniaksi) ja nyt on laatikko ja ne pehmusteet pitkin olohuoneen lattiaa. Koko ajan ei saisi naputtaa ja nalkuttaa mutta miten sitten saisi tämän kierteen katkaistua? Kenestäkään meistä kun ei ole kivaa siivota.
Tiedän, että yksi ratkaisu olisi tavaran vähentäminen mutta hyvänen aika, mistä revin siihen aikaa ja energiaa, kun en edes viikkosiivousta jaksa tehdä? Meillä on vaatehuoneen lattia täynnä kierrätykseen meneviä vaatepusseja, sain siivottua lasten vaatekaapit viime viikolla. Joka päivä olen vienyt pari pussia mutta edelleen niitä pusseja on, lisäksi lelupusseja ja kirppistä odottavia pusseja. Leluja on liikaa, vaatteita on liikaa astioita on liikaa ja kaiken maailman pikkusälää on liikaa, mutta roskikseenkaan en tuosta vaan kelpotavaraa voi heittää, niin mihin niitä veisi/säilöisi siihen asti, että löytyy niille sopiva koti.
Ap:n ongelmaan sanoisin, että jos koti haisee ja on likainen niin, että ei vain sormenjälkiä ja satunnaisia tahroja vaan jatkuvasti selkeää likaa kaikkialla ja tavaroita kulkureiteillä ja tasoilla, niin jotain apuahan perhe tarvitsee. Ehkä olisi hyvä kysellä, saavatko ylipäätään mitään apua. Se apu kun ei aina tuosta vaan ratkaise siivousongelmaa, ei ainakaan minun tapauksessani. Käyn terapiassa mutta emme ole oikeutettuja mihinkään siivousapuun paitsi tietysti rahalla maksettuun siivoojaan (ja sitä en kehtaa sotkuiseen kotiimme tuoda).
36:n teksti oli todella tuttua. Mä saan kans järkyttävän raivarin jos pitää siivota, eli en pysty. Äidin syytä, koska hän aina raivoten opetti mulle, että siivoaminen pitää hoitaa pahalla mielellä ollen sitä mieltä, että se on vain elämän paskaisen puolen hommien hoitamista. Ja että olen paska, kun en halua elää ottaen tätä paskaa hoitaakseni. No, ehkä sitten olen. Mutta ainakin silleen hyvä olla paskana, ettei tarvii kuluttaa aikaa siivoamiseen. Koska siis siistiähän meillä ei olis kuin 2h viikossa, jos mä siivoaisin.
7
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 13:04"]36:n teksti oli todella tuttua. Mä saan kans järkyttävän raivarin jos pitää siivota, eli en pysty. Äidin syytä, koska hän aina raivoten opetti mulle, että siivoaminen pitää hoitaa pahalla mielellä ollen sitä mieltä, että se on vain elämän paskaisen puolen hommien hoitamista. Ja että olen paska, kun en halua elää ottaen tätä paskaa hoitaakseni. No, ehkä sitten olen. Mutta ainakin silleen hyvä olla paskana, ettei tarvii kuluttaa aikaa siivoamiseen. Koska siis siistiähän meillä ei olis kuin 2h viikossa, jos mä siivoaisin.
7
[/quote]
Juttelet täällä itsesi kanssa.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 13:00"]
Tiedän, että yksi ratkaisu olisi tavaran vähentäminen mutta hyvänen aika, mistä revin siihen aikaa ja energiaa, kun en edes viikkosiivousta jaksa tehdä? Meillä on vaatehuoneen lattia täynnä kierrätykseen meneviä vaatepusseja, sain siivottua lasten vaatekaapit viime viikolla. Joka päivä olen vienyt pari pussia mutta edelleen niitä pusseja on, lisäksi lelupusseja ja kirppistä odottavia pusseja. Leluja on liikaa, vaatteita on liikaa astioita on liikaa ja kaiken maailman pikkusälää on liikaa, mutta roskikseenkaan en tuosta vaan kelpotavaraa voi heittää, niin mihin niitä veisi/säilöisi siihen asti, että löytyy niille sopiva koti.
[/quote]
Kyllä siivoojan kehtaa tuoda sotkuiseen kotiin. Tai sellaisen ammattijärjestäjän.
Mitä niissä kierrätykseen menevissä pusseissa on, ja mihin olet viemässä? Voisitko pyytää, että kierrätyskeskus tai kirppis kävisi hakemassa tavarat, jos sitä on paljon? Ainakin huonekaluja haetaan, joten miksei voisi edes kysyä muunkin tavaran kohdalla, jos sitä on niin runsaasti, ettei itse saa vietyä. Tai tarjoa fb-kirpparilla tai tori.fissä, että joku kirppismyyjä saa ottaa itselleen myyntiin kaikki kamat, jos käy ne teiltä hakemassa.
robotti imuri kuivaava pesukone tai kuivausrumpu vähentää työtä, pyykkivuoret voi kadota näin
Eläinten ulosteet ym ovat terveydelle vaarallisia, lapsilla on oikeus kuitenkin turvalliseen kotiin ilman kakkaa lattialla. Katsoin kerran hoarders-jakson "tiny monsters" ja se oli KUVOTTAVA. Jääkaappi, astiat, verhot, kaikki täynnä torakoita, vessa oli jotain niin järkyttävää etten voi sitä sanoin kuvailla. Ja kyllä, siellä asui lapsia, teini-ikäisiä kylläkin mutta Suomessa olisi jo otettu huostaan tuollaisesta kodista.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 12:14"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 11:48"]Kysyisin ensin, että mitä mieltä asukas itse on sotkuisuudesta. Tai miksi on niin sotkuista. Meillä on aika sotkuista, mutta se ei johdu tiedon puutteesta, että siistissä kodissa olisi viihtyisämpää. En vain enää jaksa hallita kaaosta, kun en saa hallittua sitä sen tasoisesti, joka olisi äidilleni ja samalla sisälläni asuvalle piiskaajalle ja kriitikolle tarpeeksi. Minut on siis opetettu siihen, ettei mihinkään voi olla tyytyväinen. Eli tiedän vallan mainiosti, että tilanne on paha, ja lapsetkin siitä kärsivät jonkin verran (meillä ei kyllä kuulosta noin kaaokselta kuin ap:n tutuilla, ellei ap:lle kauhea kaaos ole sitten sitä, että kaikki tavarat ovat levällään, ja pölyä on, muttei kuitenkaan varsinaisesti paskaista.) mutta mikä olisi ratkaisu, kun en aio enää siivota, ellei se ala tuntua minusta mukavalta? Mitenköhän se saisi tuntumaan mukavalta päivästä toiseen, kun se ei ole 40:een vuoteen siltä tuntunut? [/quote] Ei siivous minustakaan ole mukavaa, mutta emme silti elä kaaoksen keskellä. Ja lapsillekin on hyvä opettaa että tavaroilla on omat paikat! Millaisia heistä aikuisena tulee kun ainoa mitä ovat kodinhoidosta oppineet on kaaos??
[/quote]
EIEIEIEI! Älä alota tän ihmisen kanssa keskustelua! Toi tyyppi alkaa muuten porista täällä omiaan koko loppuketjun ajan, kaappaa tän hyvän ketjun ja tulee tänne haukkumaan miestään ja äitiään, ja todistelemaan sivukaupalla ettei voi edes mukia tiskata koska äiti ja mies. Sovitaaan vaan, että hän ei nyt vaan VOI siivota, piste, niin täällä ehtii jotkut muutkin ilmaista mielipiteitään ap:n aloituksesta.