Tammituhinat!
Heips vaan kaikille tuhisijoille :) !
Alkuun mahtavat ONNITTELUT Rantikselle!!!
Kaikki menee hyvin!
Minä kävin tänään NKL " tarkistuttamassa" paikkoja,
aamulla alkoi kova kipu alamasussa, vihloi ja supisti ja kaikkea.
Vauvalla oli kaikki hyvin, kohtu ok. raskaus sujuu hienosti.
Epäili kiinnikkeitä tai sitten mulla on myoma tmv munasarjoissa... !!!!
Jos oireeet jatkuu/pahenee, sitten kirurgi tutkii ja leikataan jos jotain löytyy. Odottellaan siis.
Vauveli oli n 21-23 cm pitkä (perä-pää) ja painoa n 580g.
Ja mun pojalla ei olekaan pippeliä!!! Tyttö siis tulossa!
Tuli ihan surullinen olo, olen jutellut masulle ja puhunut pojasta...
Tyttökin ihana, mulla kaksi poikaa ennestään.
Kertoilkaa kuulumisianne!
angut ja nöpö 23+3
Kommentit (79)
Ihana lumipyry ulkona!
Mulla saikku vaan jatkuu, peukku ei parane...kaipa se muutaman viikon vie.
Onneks lekuri antaa saikkua puhelinajalaa, ei tartte lähteä tuonne " koiranilmaan" :)
Masussa kaikki ok. Aika kovia potkut jo! En saa selvää kuinka päin siellä köllöttää. 16.11 on se lekuri, jos on perätilassa, saan lähetteen nkl, kai ne sit yrittää kääntää. Jotenkin aikaisin, eikös se vielä ehtisi itsekin veivata itsensä toisinpäin? Ai niin ,mun sokeriarvot oli ok, ei hätää sen suhteen. Reilusti alle suositusten olivat. Huh huh.
Vanhat vaivat ovat tulleet takisin mulle, rinnat tosi kipeät, varsinkin aamulla. " Maitoakin vuodan, rintsikat mössössä" . Muilla?
Päätäkin särkee välillä, mulla vaan paineet tosi alhaiset.
Vinkkejä ja neuvoja taas olisin vailla; Mistä löytyis musta liivihame, mammamallia tietty. Kunnon olkaimet, aika pitkä jne. Sievä ja mukava päällä... vaativakin olen vielä. Jospa jollain olisi vinkkejä :)
Parin viikon päästä olisi tarvetta, pieni ruokajuhla olisi... pusero ja korkkarisaappaat on! Tukka nutturalle ja meikkiä naamaan, johan kelpaa masun kans näyttäytyä!
angut ja nöpö 28+4
Masussa kaikki ok. Aika kovia potkut jo! En saa selvää kuinka päin siellä köllöttää. 16.11 on se lekuri, jos on perätilassa, saan lähetteen nkl, kai ne sit yrittää kääntää. Jotenkin aikaisin, eikös se vielä ehtisi itsekin veivata itsensä toisinpäin?
Ehtiihän vauva vielä ton 16.11. jälkeen kääntyä takaisin, jos siis on väärinpäin. Mulla esikoinen kääntyi vasta viikolla 37. Siihen asti istui kun tatti. Mulle kääntämisestä tai sen yrittämisestä ei puhuttu sanallakaan.. Tämä helsingissä.
Kaikki ok, suppareista huolimatta kohdunsuu napakasti kiinni ja kaulaakin vielä n. 4 cm jäjellä. Joten ei hätiä. Huuuh! Onneks tuo aika oli just nyt kun nuo supistukset alko vaivaamaan. Mullakin vauva taas vaihteeks kääntynyt jalat menosuuntaan :-/, hitsi kun hetken aikaa jo ennätin iloita raivotarjonnasta... No, kaipa se kaveri vielä ehtii siellä pyörähtelemään monesti.
Toivo76 28 + 2 ja pikkukirppunen, joka oli muuten n. 1100 painoinen :-)
Huh mikä päivä! Heräsin toissa yönä aivan tajuttomana huimaukseen. Koko huone pyöri kuin karusellissa. Kärvistelin yön sitten siinä olotilassa ja ajattelin että aamuun mennessä kyllä helpottaa. Aamulla olo ei ollut yhtään sen parempi. Ylävatsaa kivisti ja sängystä en päässyt ilman apua vessaan, sen verran pyöri maailma. Vähän alkoi pelottaa ettei olisi raskausmyrkytys iskenyt. Puolen päivän maissa päätin sitten soittaa sairaalaan ja käskivät näytille. Lähdinkin saman tien kun anoppi sattui olemaan sopivasti meillä lasten kanssa.
Siinähän se päivä sitten menikin. Ottivat pienten sydänkäyrät (mikä osoittautui kaksosten kanssa melko vaikeaksi kun pitivät toinen toistaan liikkeellä koko ajan), supparikäyrät, virtsakokeet, verikokeet, ekg' n eikä mitään löytynyt eli kaikki oli ok. Sitten vihdoin viimein illalla myöhään, kun olo oli jo vähän parempi, tuli nenä-korva-kurkku spesialisti tutkimaan. Hän sanoi että joo, tämä on selvä juttu. Mulla on joku ihme kristalli korvassa irronnut (???) ja se aiheuttaa karusellimaista huimausta joka menee kolmessa päivässä ohi eikä ole vaarallista. Enpä ole moista koskaan kuullut, eikä ollut kätilökään, joka mua siellä hoivasi. Pääsin sitten saman tien kotiin, pitää nyt vaan varoa ettei kaatuile tms.
Nyt alkaa olo olla parempi olo huimauksen suhteen, muuten kyllä vähän vielä väsy. Huomenna on gynen luona kohdunkaulan mittaus, mistä toivottavasti tulee hyviä uutisia... Se eilinen supistuskäyrä näytti kyllä aika pahalta kätilön mielestä, mutta toivotaan siis että eivät paljoa kuitenkaan vielä lyhennä ja pehmennä paikkoja.
Mukavaa tiistaita kaikille!
t.muksuja2 rv 29+0 (ihanaa kun voi puhua jo " kolmanneskymmenennestä" viikosta! :-)
Muksuja2, toivottavsti voit jo paremmin!
Kristalli ihan uusi asia minullekkin.
Mun vauvan kääntämisestä vielä; En tiedä mitä lekuri tarkoitti, ei ne NKL kuitenkaan näin aikaisin kääntele, voihan se lähetteen antaa, mutta ehkä menen myöhemmillä viikoilla tarkistuttamaan ultraan... Katotaan.
Mulla suppareita pitkin päivää, vaikka kotona lepäilen. Eilen yritettiin miehen kans kävelylle, pääsin pari sataa metriä kun alkoi sattumaan oikealle, ihan sivulle. Hitaasti tultiin kotiin.
Vauvan potkut tosi napakoita, kääntelee ja vääntelee itseään, masu ihan toispuoleinen! :D Mies kun laittaa kasvonsa tai kätensä massuun kiinni, vauvakin tulee ihan liki! Isin tyttö taitaa olla!
Te joilla eka vauva, juhlitteko isäinpäivää jo tänä vuonna?
Minä ajattelin pienen lahjan ostaa ja kakkua väsätä. Onhan hän masuvauvan isi... (toi kakku taitaaa olla mun oma himoni :) )
Ihana ilma, ainakin täällä Vantaalla, taidan kokeilla kävelyä itekseni nyt päivällä, kun mies on vielä töissä.
angut ja nöpö 28+6
muksuja2: kylläpäs sua koetellaan. Tuokin vielä. Ja mikä ihmeen kristalli, enpä ole moista ennen kuullut eikä anatomian tunnilla ollut sanaakaan tuollaisesta :/
Anyway, toivottavasti huimaus on jo parantunut. Varmaan oli aika inhottava olla.
Angunt- niin minunkin maha liikkuu: tänään yksi asiakas naureskeli, kun koko vatsani oli oikealla puolella.
Ja suppareista, suutuin tuossa miehelleni ja päätin kävellä kotiin 5 km. Kävelin ehkä 2,5 km ja vähän väliä supisti että oli sellaista taapertamista. Yllätyin itse, kuinka herkästi niitä tulee.
Kukas sitä päivitteli maidon tuloa? Tervetuloa joukkoon :) Mulla on välillä yölläkin rinnat tyhjentyneet ja huomaan sen lakanoista ja siitä, että rinnoissa on kuivunutta maitoa. Mitäköhän kissani tekee öisin, koska nukkuvat vieressäni?
Painonnoususta: nyt on huomattavasti iisimpää. Ehkä mullakin tulee sitten tolleen hypähtäen. Ensi viikolla on (taas) neuvola, vähän jänskättää mitä siellä tällä kertaa sanotaan. Koska muuten piti alkaa käydä useammin neuvolassa, eli millä viikolla?
Niin ja koskas teillä alkaa äippälomat? Mulla virallinen aloituspäivä on 14.12. Eli viitisen viikkoa vielä.
Täytyy sanoa, että kyllä aika on mennyt nopeasti. Justhan sitä pinouduttiin ja jänskättiin ekojen kolmen kuukauden täyttymistä. Ja nyt viikoja tulee monille jo kolmisenkymmentä!
Kirjoitellaan, on mukava lukea kuulumisianne.
t. kurnau, 8+6 jäljellä...
Täällä menee jo ihan mukavasti eli ei tarvi pidellä seinistä kiinni kävellessä :-).
Eilen kävin gynellä mittauttamassa kohdunkaulaa. Se oli lyhentynyt ehkä millin tai kax, mutta ei vielä kamalaa hätää kun oli vielä 2,5cm. Sisätutkimusta ei uskaltanut tehdä ettei " ronkkiminen" lisää supistuksia joten en tiedä onko paikat pehmentyneet. Sain kuitenkin ajan taas ensi viikoksi ja supistusten estolääkityksen. Eilen illalla aloitin lääkkeet ja yö oli jo rauhallisempi, ei ollut kuin muutama suppari joten näyttävät auttavan. Sivuoireina onkin sitten sydämen tykytys ja päänsärky, mutta eiköhän noita kestä jotta päästäisiin tuonne viikolle 33. Sittenhän ne lääkkeet voi pikkuhiljaa lopetella.
Masunympäryksen mittasin tänä aamuna ja se oli 101cm. Ei mielestäni hirveän iso kun ajattelee että sisällä on kaksi asukkia. Painoa on tullut 12kg tähän mennessä ja lisää varmaan tulee vielä kahden naperon kasvaessa.
Mä olen hirveästi mietiskellyt tuota imettämistä. Mun ykkösvauvojen kanssa se on ollut aina hirveä stressi. Ensin ei tule mitään ja sitten kun tulee ei voi kivulta enää imettää ja pitää pumpata. Pumpulla ei taas heru ja siinä hommaa onkin sitten yötäpäivää kun pitää pullolla syöttää ja taas pumpata. Ja nyt on sitten tulossa vielä kaksi vauvelia... kotona sitä urakkaa vielä varmaan jaksaisi, mutta sairaalassa kun eivät auta yhtään, joten olen kahden vauvan kanssa yötäpäivää vaan pumppaamassa ja syöttämässä... pitää varmaan jutella gynen ja klinikan imetystukihenkilön kanssa vielä ennen synnytystä.
No niin, tässä näitä mun mietteitä taas. Voikaahan kaikki oiiiiiikein paksusti ja hyvin!
t.muksuja2 rv 29+2
Mukava lueskella juttujanne, kun niin samanlaiset kuviot pyörivät pinnassa.
Hyvä muksuja2 että pääsit oudoista kristallivaivoistasi. Enpä ole minäkään moista kuullut...
Meille tulee tänään äitiyspakkaus. Lappu tuli aamulla ja mies lupasi hakea paketin postista. Olen netistä vilkuillut asuja kuvina, mutta kiva päästä niitä myös hypistelemään. Pitääkös ne nyt sitten ensimmäiseksi pestä? Jos pestään niin missä asteessa ja millä aineilla?
Joko te muut olette paketit saaneet, jotka niitä nyt ylipäätään on ottamassa? Oletteko olleet tyytyväisiä sisältöön? Minuun värit eivät ainakaan netissä kolahtaneet kyllä pätkääkään... :-/
Oma olo on ollut hieman heikonlainen. Lauantaista asti on supistellut tosi kovasti ja su tuli jopa veristä vuotoakin... Tiistaina kävin neuvolassa ja sanoivat, että kohdunsuu on hiukan pehmentynyt ja kaula lyhentynyt n. 2 senttiin. Nyt yritän sitten lepäillä ja ottaa rauhallisesti... Ensi tiistaina mulla on uudestaan tarkastus. Sitten näkee onko tilanne edennyt mihinkään. Toivottavasti lepo auttaa. En haluaisi mitään lääkitystä tai pakkomakuuhoitoa... Töitäkin olisi vielä aika monta juttua mitä pitäisi hoitaa...
Rauhoitushoitoa nauttiva
Miiruskainen 30+6
Äippäpakkaus tuli viikko sitten. En tykännyt väreistä yhtään. Ihan pojan kuteita :)
Toppikseen kuuluva lakkikin ihan pojan! hih hih
Miksi sinisiä vaatteita? Mintun vihreä tai puhdas valkoinenkin parempi.
(tai sit minusta vaan tuntuu, kun odotan tyttöä)
Ei yksiäkään pikkuhousuja ollut. Bodyt on aika kivoja käyttää, mutta minulla ainakin on noita kietaisupaitojakin vauvalle.
Onhan pakkauksessa kuitenkin käyttötavaraa kaikki, oli sitten tyttö tai poika! Sieviä ja käytännöllisiä. Olkaamme siis kiitollisia:)
Mulla vaan jatkuu/pahenee tämä outo olotila josta jo aiemmin valitin. Kun vauva potkii, mua alkaa itkettää ja tulee jotenkin ikävä ja pelokas olo. Ihan yksin koko maailmassa...Itku tulee muutenkin herkästi, ilam syytä...
Pelkään myös synnytystä nykyään. En kivun vuoksi, vaan jos jotain menee pieleen! Onhan mulla se sydänvikakin joka rassaa.
Mies ei ihan tajua mitä tarkoitan kun näistä puhun. Varmaan jo hädissään miettii kaikenlaista. Pitäskö neuvolassa ottaa puheeksi jo nyt? Alan sit itkemään siellä ja täti luulee että olen seonnut.
No kai ne on tottunut kaikenlaiseen.
Mies on keittänyt teetä ja tehnyt voikkareita, huutelee mua keittiössä!
Siispä mukavaa iltaaa kaikille!
angut ja nöpö tasan 29vk
äippäpakkauksesta: on todellakin aika poikamaisia värejä. Meillä ei ole tiedossa kumpi on tulossa, mutta kun katsoo vauvan vaatekaappiin voisi kuvitella että poikaan on varauduttu. Tämä kylläkin aivan tahattomasti koska yhden ainoan bodyn ja sukat olen itse ostanut, kaikki muu on äippäpakkauksesta ja saatuja vaatteita.
kyllä minullekin tulee outoja tunteita välillä, varmaan jotain ' epävarmuutta ja huolta tulevaisuudesta' - tyyliin juttuja. Välillä tulee hieman - ei surullinen- mutta jotenkin samankaltainen olo. Ja varmaan mukana on pelkoa siitä osaako olla tukena ja turvana kaikessa tälle pienelle ihmiselle josta tulee olemaan vastuussa. Tähän mennessä kun sitä on joutunut vastaamaan vain omasta itsestään... no, se varmaan on normaalia ja kuuluu asiaan. Joskus vain tuntuu että mies ei ajattele samoin eikä turhia murehdi vai eikö sitten vain kerro tunteitaan...
Synnytys pelottaa minuakin ihan eri lailla kuin ennen. Aikaisemmin pelkäsin kipuja, nyt taasen kun vauvalla on tähän mennessä kaikki ollut hyvin, pelottaa että synnytksessä meneekin jotain pieleen ja vauvalle tapahtuu jotain. ..onko muillakin tälläisiä taipumuksia kehitellä kaikesta hirveitä kauhukuvia etukäteen vaikka luultavasti kaikki meneekin hyvin????
neuvolassakin kävin eilen. sf mitta 29,5 cm , painoa tullut 570g/vko, hemo noussut rautakuurin ansiosta 122:n, paineet 125/69...
Kohta alkaa sitten liikelaskenta häslingit...varmaan saa senkin takia stressata jos ei vauveli silloin suvaitse liikkua kun niitä laskeskelen...
mutta hyviä jatkoja!!!
T: Moonchild rv 32+3
Tänään ä.poli käynti osoitti sen, että viikossa paikat auenneet lisää,nyt 1.5cm auki ja kanava lyhentynyt 1cm eli 2 cm. jäljellä.Jos ilmenee painon tunnetta kohdussa ja suppareita tulee tiheesti niin heti paikalla sairaalaan,sellaiset ohjeet antoivat.Onneksi suppareita ei ole kun silloin tällöin.Nyt kotona levätä, eikä mitään saisi tehdä ettei syntyisi vielä.viikon päästä uusi kontrolli ja jos edelleen on tapahtunut muutoksia niin ottavat sisälle makoilemaan.
Mä olen sitä mieltä että noin tiheä ronkkiminenkin edesauttaa aukeemista.Kait se on sitten pakko jotta pystyy seuraamaan tilannetta.Haluaisin olla kotona mahdollisimman pitkään, pelkkä ajatuskin sairaalassa makaamisesta monta viikkoa kauhistuttaa.
Muuten olen hyvässä kunnossa,eikä mitään vaivaa, rautakin on noussut 121 ja virtaa tuntuu olevan ihan erilailla kun 3 vko. sitten kun aloitin lisäraudan ottamisen.Tekisin mitä vain vielä jos voisin.
Vointeja kaikille
vm.71 eemeli&iida rv. 31+1
Tämä mamma jäi eilen saikulle, joka kestää äippäloman alkuun asti.
Mitään muutosta tai hätää täällä ei ole vaan saikku on ihan vaan varmistelua, kun masuasukkeja on kaksi ja suppareita ollut kuitenkin koko ajan enempi ja vähempi.
Kohdunkaulan tilanne mulla on ihan hieno, sitä on jäljellä lähes 4cm ja se on napakasti kiinni. Molemmat mukulat on nyt pää alaspäin eli B-heppukin on muljahtanut ympäri.
Painoeroa mukuloilla oli jonkin verran, mutta toisaalta lääkäri sanoi, että A on sen verran alhaalla, että päästä sai vähän huonommin mitat.
A vauvan painoarvio oli 1228g ja B:n 1075g.
Olo alkaa kaiken kaikkiaan olla vähän möhkö, masu on viime viikkoina kasvanut aikalailla ja se tuo sellaisen ähkyolon. Selkä väsähtää helposti ja jalat on ruvennut turpoilemaan ainakin jos seisoo tai istuu paljon... koitan nyt lisätä veden juomista ja pidän jalkoja ylhäällä mahd. paljon.
Kaiken kaikkiaan menee kuitenkin hyvin ja olo on ihan ok.
Monnax ja mukulat rv 28+3
Näyttää muillakin olevan tätä supisteluhommaa... Kun vaan tietäisi missä vaiheessa pitää huolestua.
Mulla oli tänään kontrolli. Äitiyspolille siis sain lähetteen tarkempiin tutkimuksiin. Edellisviikolla kohdunkaula oli jo hieman pehmentynyt ja lyhentynyt ja nyt havaitsi, että se olisi hieman jopa auki... Toivottavasti ei!
Paino putosi viime viikosta 700g ja raudat on nousseet normaaliksi. SF mitta mulla oli vain 27, mutta se oli kuitenkin kääntynyt kasvuun.
Hissun-kissun elely jatkuu...
Miiruskainen 31+4 (59vrk jäljellä...)
Tulin just neuvolalääkäriltä.
Laittoi saikulle. (ehdin olla peräti kolme pv töissä. se mun peukku piti mua 3vk saikulla).
Paikat olivat pehmeät lötköt! :) ja sormelle auki. Sitä ne supparit tekee.
Paineet 113/65, pisut ok. hemppa 113. (oli noussut!).
Painoa tullut neljässä viikossa 200gr. Koko aikana painoa tullut 4.1kg!!!!!
Vauva onkin käyrän alapuolella. Povasi edelleen pientä vauvaa, 2.5.-3kg. Riittää mulle. Kunhan pysyisi sisällä tammikuulle. Neiti oli kääntynyt itsekseen, köllii nyt pää alaspäin. Mukava että näin kävi. Pysyis vaan nyt eikä kääntyis takaisin.
Lääkärin määräyksestä lepään, ja syön ja herkuttelen :)
Ensi viikolla pitäis tulla pinnasänky ja muut tavarat. On hyvää aikaa järjestellä valmiiksi kaikki.
Mitäs muuten otatte mukaan siihen " sairaalakassiin" ?
Itselle siis. Minusta tuntuu, etten ota omaa yökkäriä tai tossuja. Sairaalan kamat kelpaa.
Montakohan päivää ne pitää sairaalassa, jos kaikki on ok?
Kolmatta minäkin teen...
angut ja nöpö tasan 30vk (ihanaa, mitkä viikot jo)
Minä se jatkan näitä " jännäreitä" ... Tiistaina menin gynelle mitauttamaan kohdunkaulan tilanteen. Mulla oli koko viikonlopun ollut aika paljon supistuksia sen mukaisesti oli kohdunkaula lyhentynyt kahteen senttiin (edellisellä viikolla 2.6cm). Se oli myös alkanut avautua yläpäästä. Edelleen aikamoiset supistukset päällä. Oli siis lähtävä hakemaan kortisonia pienten kehukoja varten. Gyneni soitti myös lastensairaalaan että pitäkää kahta paikkaa vapaana, saattaa olla että täältä syntyy. Sen verran kriittinen tilanne hänen mielestään oli.
Minä hain tarvittavat kamat kotoonta, pussasin lapset märäksi ja suuntasimme sairaalaan miehen kanssa. Ensin otettiin käyrät ja olivat ok paitsi tietty supparikäyrä, mikä oli taivaissa. Sain kortisonin kankkuuni ja sitten lepoon. Jouduin makaamaan pää alaspäin, että paine kohdunsuulle oli mahdollisimma pieni. Supparit sen kuin kovistuivat. Sain uudestaan estolääkettä ja sitten odoteltiin. Onneksi iltaa kohden lääke alkoi vaikuttaa ja tilanne rauhottui. Yö oli sitten rauhallinen ja seuraavana aamuna uskalsimme pistää uudet kortisonit. Supistuksia ei tullut enää kuin tosi harvoin. Tänään oli sitten kohdunkaula 2,2cm ja minä pääsin kotiin lepäämään. Lääkitys on melko korkea ja se aiheuttaa päänsäryn ja sydämentykytystä, mutta pääasia on, että pienet ovat vielä sisällä :-). Olivat muuten 1.5 ja 1.6 kg noin nopeasti mitattuna eli kasvevat edelleen yksöisvauvan kurvilla.
Onneksi teillä muilla menee vähän paremmin! Toisaalta täälläkin on kaikki ihan ok nyt jo toivotaan että päästäisiin ainakin tuonne viikoille 34-35.
t. muksuja2 rv30+2
Lueskelin teidän viestejä ja sain nyt jopa itsekin aikaiseksi jotakin raapustaa. Suppareita näyttää olevan lähes kaikilla ja valmistelut käynnissä. Jospa kerron vähän miten täällä voidaan.
Kävin neuvolassa keskiviikkona tai samalla myös lääkärissä. Kaikki ok. Kohdunsuu pehmeä, mutta kiinni olenhan ollut jo pari kuukautta suppareiden takia kotilevossa. Meikäläiselle tulikin sitten kolme kuukautta saikkua ennen äippäloman alkua, joten olen jo töistä sopivasti vieraantunut. Ilmeisesti supparit tämän kohdunlaskeuman takia eivät ole kovin hyvä yhdistelmä. Tosin kävin jokunen viikko sitten sairaalassa, koska levossakin tuli suppareita ja mittasivat todellisen kohdunkaulan pituuden vaginaalisella ultralla ja pituutta oli peräti 50 mm, joten ei hätää.
Hemppa on 119 raudan ansiosta, paineet 104 / 66, painoa tullut n. 8 kg ja mahamitta 28. Vauva on tykännyt olla vaakatasossa eli perätila kirjattu sairaalakäynniltä, mutta kuuliaisesti kääntyi raivotarjontaan neuvola lääkärin mieliksi. Vähän hirvittää jos köllöttää vaakatasossa miten pitkään ja jää perätilaan. Viimeinen sairaalaultra on jouluviikolla, jollon katsotaan onko paikat missä kunnossa ja käydään läpi esikoisen synnytys. Halusin ylimääräisen käynnin sen vuoksi, koska mulla oli todella nopea ja raju synnytys ja luultavasti samaa on luvassa tälläkin kertaa. Kerron nyt etukäteen mitä haluan, jos vaikka mies ei ennättä touhuun mukaan ja koska siinä en voi sanoa sanaakaan. Ehkä muutaman komennon karjaista. No, yksi tuttu kätilö sanoi, että kaksi tuntia siinä pitäisi mennä toisellakin kertaa jo ihan fysiologian takia.
Niin, vielä tuosta kohdunlaskeumasta. Se on vielä arvoitus, missä mun kohtu roikkuu synnytyksen jälkeen, sitä ei vielä lääkärit osaa sanoa, joten ronkkimista voi olla tiedossa ensi vuoden puolellakin.
Maitoa on ruennut minultakin tulemaan ja terkkari sanoikin, että voin varautua runsaaseen maidon tuloon. Esikoisen kanssa mulla oli oikeassa kainalossa lisämaitorauhanenkin täynnä maitoa (tissien lisäksi) ja lypsin pelkästä kainalostakin 100 ml maitoa. Voin sanoa, että uuvuttavaa ja pelästytti kyllä ensisynnyttäjän. Kainalo on nyt jo turvonnut, joten maitoa taitaa pakata sinnekin. Kainalosta maitorauhasen saa kyllä tyhjäksi muutaman viikon lypsämisellä, joten se on vaan tuossa alussa lisätyöllistävä tekijä.
Paksuja vointeja kaikille!!
Ainiin, olen saanut pestyä ja silitettyä kaikki vaatteet. Vielä täytyy pestä vaunut, sitteri ja autonistuin, sitten on ne hommat hyvällä mallilla.
Minniska ja maha-asukki 31+4
Kyllä niitä täälläkin tulee, tosin en ihan varama aina ole onko tuntemus supistus vai punkeeko vauveli muuten vaan koko mahan soikeaksi? Joku kyllä väitti, että se mahan punkeaminen on paikallinen supistus eikä vauvan " venyttelyä" -onko teillä tietoa? Itse vielä olen töissä jaksanut, mutta vähitellen alkaa kyllä tuntumaan yöunien katkonaisuus yms. niin, ettei oikein jaksa.
Hankinnoista kyselisin, että kuinka paljon vaatteita olette hankkineet äitiyspakkauksen varustuksen lisäksi ja mitähän sitä erityisesti kannattaisi shoppailla? Äippäpakkauksen haalarihan on aikas iso, oletteko ostaneet pienemmän aluksi? Entä kuinka paljon pikkuhousuja tarvitaan, eikös nuo bodyt kuitenkin ole hirmu käteviä alussa? Meillä perusvarustus (vaunut, hoitopöytä, turvakaukalo, sitteri) koossa, mutta vielä vanna pitää hankkia. Oletteko muuten ajatelleet rintapumpun tai tuttipullon ostoa etukäteen? Huuuh, kysymystulva taitaa kuvastaa mun mielentilaa (=mitä valmisteluja voisin tehdä :-D ettei tule panniikkia)...
Toivo76, viikkoja tasan 30 (alkaa tosissaan jännäämään)
Mulla ei ole aavistustakaan kuinka paljon vaatteita äitiyspakkauksessa on, kun en ole Suomessa koskaan ollut odottajana. Kahden vauvan kokemuksella täytyy sanoa, että alussa niittä vaatteita on yleensä aivan liikaa. Tietysti jos tykkää vaihtaa joka päivä vaatteet vauvalle ja kylvettää päivittäin, niin meneehän niitä. Jos vauva ei kuitenkaan pulauttele, niin likaantumaanhan niitä vaatteita alussa ei pahemmin saa (toista sitten kun alkaa soseiden syönti :-)). Minä sain naapurilta useamman pussillisen käyttettyjä vaatteita lainaksi ja valkkasin sieltä sitten kaikki bodyt, joita ei tarvi vetää pään läpi ja potkarit yms jotka saa haaroista auki, ettei tarvi kokonaan riisua kun vaippoja vaihtaa. Pikkuhousuja ja aluspaitoja en ole koskaan käyttänyt, bodyt ovat mielestäni niin käytännöllisiä. Toppahaalarit ostin kokoa 56 kun tuplat voivat olla kovinkin pieniä aluksi ja täällä meillä ei keväällä enää haalaria tarvita. Olen myös tykännyt ostaa uuden vaatekerran vauvoille, joissa he tulevat sairaalasta kotiin.
t.muksuja2 rv30+3
toivo76:
Käsittääkseni tässä vaiheessa ei voi supistuksesta itse tietää onko tila huolestuttava vai onko pelkkiä harjoitussuppareita. Hyvä että menet äitiyspolille maanantaina. Siellä voit kertoa niistä ja he mittaavat varmasti kohdunkaulan. Joskus ihan vaarattoman tuntuisetkin supistukset voivat lyhentää ja pehmentää kohdunkaulaa. Itselläni on viime aikoina ollut tosi paljon ja kipeitäkin supistuksia, mutta kaulaa on silti vielä 2,6cm jäljellä. Tosin olen nyt viikottaisessa kontrollissa ja lähes vuodelevossa ja jos tilanne ei pahene, ei tarvi olla kovin huolissaan.
t.muksuja2 rv28+4