Mies rikkoo minut henkisesti (ja fyysisestikin)
Hän solvaa minua kymmeniä kertoja päivässä todella ilkeästi, haukkuu vartaloani ja fyysisiä sekä henkisiä ominaisuuksiani. Hän tosin solvaa muitakin ihmisiä: aina kaikissa ihmisissä on muka jotain vikaa tai ilkuttavaa. Hän moittii minua liian vanhaksi ja yrittää nöyryyttää. Olen näin 37-vuotiaana kuulemma niin vanha, että minun ei tarvitsisi enää esim. leikkauttaa likinäköisiä silmiäni kuntoon säästämilläni rahoilla tai käydä kampaamossa tai hoitaa ihoa. Minun ei kuulemma enää tarvitse pukeutua nätisti tai tyylikkäästikään, sillä olen naimisissa. Tosin minun pitäisi pitää kroppani hoikkana ja timmissä kunnossa miestäni ajatellen - muuten terveydelläni ja ulkonäölläni ei ole kuulemma mitään merkitystä enää, sillä olen liian vanha. Olen kuulemma liian tyhmä ja toisaalta mieheni haluaakin, että olen tyhmä - ainakin tyhmempi kuin hän. En saa edetä uralla tai opiskella lisää, etten muuttuisi liian sivistyneeksi tai onnelliseksi. En saa harrastaa, sillä olen liian kelvoton mihinkään tavoitteelliseen harrastamiseen ja harrastuksetkin ovat mieheni mielestä vain ajan hukkaa; mieluummin minun pitää olla kaikki vapaa-aika kotona puunaamassa lisää kotia ja tekemässä ruokia miehelleni. Sukulaisiani tai kavereitani en saisi tavata, sillä he ovat mieheni mielestä liian noloja ja paheellisia sekä hulluja. En saa matkustaa, sillä sekin on turhaa ja kuulemma netistä kannattaa katsoa niitä kohdepaikan maisemia sen sijaan, että matkustaisin paikan päälle. Vaikka olisin säästänyt rahat, niin silti matkustamiseen en saisi käyttää mitään. Kuulemma mun pitäisi antaa suurin osa rahoistani miehelleni ja laittaa loput johonkin rahastoon eläkepäivien varalle. Elämästä ei saisi nauttia. Mutta senkin edestä joudun kuuntelemaan sitä ilkkumista ja kiusaamista kaikki päivät. En enää jaksaisi tällaista päivääkään. Aivan kuin olisin kiusattu, joka on päätynyt naimisiin kiusaajansa kanssa. Kunpa tämä olisi vain pahaa unta.
Kommentit (27)
Kannattaa etsiä netistä tietoa ns. battered wife syndrome -nimellä. Ja hakea apua itsellesi myös, mutta ennen kaikkea jätä taaksesi se "mies"!
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 02:04"][quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 01:49"]
Hän solvaa minua kymmeniä kertoja päivässä todella ilkeästi, haukkuu vartaloani ja fyysisiä sekä henkisiä ominaisuuksiani. Hän tosin solvaa muitakin ihmisiä: aina kaikissa ihmisissä on muka jotain vikaa tai ilkuttavaa. Hän moittii minua liian vanhaksi ja yrittää nöyryyttää. Olen näin 37-vuotiaana kuulemma niin vanha, että minun ei tarvitsisi enää esim. leikkauttaa likinäköisiä silmiäni kuntoon säästämilläni rahoilla tai käydä kampaamossa tai hoitaa ihoa. Minun ei kuulemma enää tarvitse pukeutua nätisti tai tyylikkäästikään, sillä olen naimisissa. Tosin minun pitäisi pitää kroppani hoikkana ja timmissä kunnossa miestäni ajatellen - muuten terveydelläni ja ulkonäölläni ei ole kuulemma mitään merkitystä enää, sillä olen liian vanha. Olen kuulemma liian tyhmä ja toisaalta mieheni haluaakin, että olen tyhmä - ainakin tyhmempi kuin hän. En saa edetä uralla tai opiskella lisää, etten muuttuisi liian sivistyneeksi tai onnelliseksi. En saa harrastaa, sillä olen liian kelvoton mihinkään tavoitteelliseen harrastamiseen ja harrastuksetkin ovat mieheni mielestä vain ajan hukkaa; mieluummin minun pitää olla kaikki vapaa-aika kotona puunaamassa lisää kotia ja tekemässä ruokia miehelleni. Sukulaisiani tai kavereitani en saisi tavata, sillä he ovat mieheni mielestä liian noloja ja paheellisia sekä hulluja. En saa matkustaa, sillä sekin on turhaa ja kuulemma netistä kannattaa katsoa niitä kohdepaikan maisemia sen sijaan, että matkustaisin paikan päälle. Vaikka olisin säästänyt rahat, niin silti matkustamiseen en saisi käyttää mitään. Kuulemma mun pitäisi antaa suurin osa rahoistani miehelleni ja laittaa loput johonkin rahastoon eläkepäivien varalle. Elämästä ei saisi nauttia. Mutta senkin edestä joudun kuuntelemaan sitä ilkkumista ja kiusaamista kaikki päivät. En enää jaksaisi tällaista päivääkään. Aivan kuin olisin kiusattu, joka on päätynyt naimisiin kiusaajansa kanssa. Kunpa tämä olisi vain pahaa unta.
[/quote]
Joku päätynyt taas yhteen perinteisen, sairaalloisen omistushaluisen miehen kanssa. Onneksi olkoon vaan. Poispääsy tulee olemaan kymmenkertaisesti kauheampi helvetti, kuin parisuhde, jossa nyt elät.
t. vastaavasta paennut
[/quote]
Sinulla kuitenkin on elämä. Oma sukulaiseni jäi tuollaiseen suhteeseen, ja sairastui 45 vuotta mollaamista kuunneltuaan vakavaan masennukseen. Psykiatrit diagnosoivat hänelle vaikea-asteisen stressinjälkeisen oireyhtymän, eräs Yhdysvalloissa 1. Persianlahden sodan veteraaneja tavannut lääkäri totesi nähneensä samantyyppisiä oireita vain heillä. Myös toinen vähän samanlainen tapaus löytyy lähipiiristä, tämä nainen joutui pakenemaan turvakotiin vielä mummoikäisenä, ja koska ei enää osannut lähteä, vietti loppuelämän lääkepöhnäsdä.
Joten AP, mietipä, millaisen loppuelämän haluat. Jos jäät tilanteeseen, saatat joskis olla se mummo, joka ei tunne enää mitään, vaan on täysin tyhjä kuori. Näin parhaassa työiässä olevana, terveenä aikuisena voi vielä tuntua, että kestät käytöstä, mutta entäs sitten, kun elämään tulee muita murheita, läheisiä kuolee ja terveys alkaa reistailla eikä työhönkään pääse kotioloja pakoon? Voitko kuvitella tällaista vanhuutta itsellesi?
Mies kokee olevansa sinua huonompi ja pelkää sinun huomaavan sen ja vaihtavan parempaan mieheen. Yrittää siksi lytätä itsetuntosi ja saada sinua hallintaansa, jotta kokisit olevasi mitätön ja hänen alapuolellaan. Mies pyrkii siihen, että näkisit hänet mahtavana ja ihailtavana ruhtinaana ja siksi pysyisit suhteessa hänen kanssaan. Lähde pois tuosta suhteesta, ennen kuin mies muuttuu väkivaltaiseksi. Se on seuraava askel tuossa alistamisessa ja hallitsemisessa. Lähde, ennen kuin hän saa sinut uskomaan, että olisit huono ja mitätön ihmissaasta.
Tulin surulliseksi kun luin tarinasi. Toivottavasti teillä ei ole lapsia :(. Olet saanut vastaukset jo, kaikki ovat kertoneet sinulle, mitä sun tulee tehdä. Tiedät itsekin että suhteenne on sairas, miehesi on sairas. Älä jää, et voi muuttaa miestäsi, mutta voit pelastaa itsesi. Tiedän, että lähteminen on vaikeaa tai päätös siitä, mutta kun sen eka askeleen on otranut, asiat lähteät rullaamaan itsestään. Tee päätös!
Ap, tiesit kyllä otsikkoa tehdessäsi että miehesi tulee aiheuttamaan pahennusta täällä ja kaikki kehottavat jättämään hänet.
Miksi siis kirjoitit?
Ainoa epäselvä asiahan on se että miksi olet hänen kanssa. Kerro!
[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 10:58"]Ap, tiesit kyllä otsikkoa tehdessäsi että miehesi tulee aiheuttamaan pahennusta täällä ja kaikki kehottavat jättämään hänet.
Miksi siis kirjoitit?
Ainoa epäselvä asiahan on se että miksi olet hänen kanssa. Kerro!
[/quote]
Ehkä halusi vahvistusta orastavalle päätökselle tai intuitiolle. On helpompi lähteä, kun tietää sen olevan muidenkin mielestä oikea ratkaisu.
Miehesi ilmeisesti ikinuori ja komea älykkö, johtaja- tai ministeriainesta vanhasta vauraasta suvusta. Tuskin. Paskiainen, joka suoltaa ahdistavaa sontaa ja täyttä puppua suustaan. Onneksi itse tajusin lähteä. Yritä sinäkin tajuta tässä vaiheessa.