Omalla autolla synnytykseen istuen MISSÄ?
Maaten ahtaasti takapenkillä? Leveästi peräkontissa (jos maasturi tai farkkukori)?
Kommentit (42)
Istuin ihan pelkääjänpaikalla, kun mies on vienyt. Pyllyn alla ollut pyyhe tms. kun vedet on menneet mulla jo kotona ja on tiputellut edelleen synmärille lähdettäessä.
Katolla. Naisia ei saa päästää sisään.
Itse menin synnytykseen autolla siten että olin kontallani etu- ja takapenkin välissä jalkatilassa. En voinut istua. Oli itse asiassa aika hyvä paikka, maha ei ollut tiellä, enkä itse heilunut auton liikkeiden mukana, kun tilaa oli vähän. Tämä talviyönä 25 v sitten, mies ajoi reipasta ylinopeutta synnytyssairaalaan. Lapsi syntyi heti sairaalaan päästyämme.
Ettekö te uskalla soittaa ambulanssia? Onhan matka paljon mukavampi siinä ja synnytys paljon turvallisempi, kun on riittävästi tilaa ja ammattilainen apuna, jos lapsi päättää syntyä jo matkalla.
Vierailija kirjoitti:
Itse menin synnytykseen autolla siten että olin kontallani etu- ja takapenkin välissä jalkatilassa. En voinut istua. Oli itse asiassa aika hyvä paikka, maha ei ollut tiellä, enkä itse heilunut auton liikkeiden mukana, kun tilaa oli vähän. Tämä talviyönä 25 v sitten, mies ajoi reipasta ylinopeutta synnytyssairaalaan. Lapsi syntyi heti sairaalaan päästyämme.
Sama mutta olin takapenkillä kontallani. Helpotti myös kun mies samalla kertoili missä mennään. Suoraan synnytyssaliin päästiin ja hyvin sujui se synnytys.
Pyyhkeiden ja muovipussien päällä istuin minä. Sillä tavalla yks pyyhe, muovipusseja välissä ja pari pyyhettä siinä päällimmäisenä. Ihan hyvää ennakointia, 2/3 kerralla lapsivedet alkoi lirua siinä autossa.
Täällä muutamia vuosia sitten eräs pariskunta lähti autolla kohti synnytyssairaalaa joka vajaan 100km päässä. Nainen istui ihan apukuskin paikalla. Pääsivät kotoa johonkin 10km:n päähän kun oli pakko pysähtyä ja mies sai toimia kätilönä. Ambulanssi sitten otti äidin ja vauvan kyytiin.
Ajoin itse, miehellä kun oli törkeä kiire töissä eikä olevinaan päässyt irtautumaan. Ambulanssin soitto ei käynyt edes mielessä, josta sairaalassa toruttiin kyllä. Olisinhan saattanut kovan supistuskivun takia menettää auton hallinnan.
Mutta joo, ajoin siis itse. Vaksi siirti auton synnärin edestä asiakaspaikoitukseen kun totesin olevani menossa ihan justiinsa synnyttämään ja auto jää tähän muuten.
Tuttavani meni polkupyörällä synnyttämään. Ihan itse ajoi, ja satulassa istui.
Että luulisi nyt normaaliin synnytykseen pystyvän matkustamaan ihan normaalisti auton penkillä istuen.
Vai asutko jossain Lapin erämaassa, mistä on 500 km matka lähimpään synnytyssairaalaan?
Apukuskin penkillä istuin, tosin supistusten aikana ei takapuoli pysynyt penkissä vaan selkä kaarella olin. Lapsi syntyi 20 min siitä kun päästiin perille. Kehottivat tulemaan seuraavalla kerralla vähän aikaisemmin.
Istuin etupenkillä ja lasten isä ajoi. Jos olisi ollut hankalampi tilanne, niin ambulanssilla oltais menty.
Missä ihmeen korvessa te asutte? Minä menin taksilla synnyttämään ja taksilla tultiin myös kotiin.
Kävelin. Vajaa km matkaa. Supistusten aikana pysähdyin ja huolestutin ohikulkijoita. "Ei tässä mitään hätää, tuonne ollaan menossa, en synnytä tähän kadulle" ja viitoin sairaalaa kohti. Supistus ohi ja taas edettiin joitain kymmeniä metrejä.
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeen korvessa te asutte? Minä menin taksilla synnyttämään ja taksilla tultiin myös kotiin.
Eikö ole hyvä, että sinullekin valkenee, että kaikki ihmiset eivät tosiaan asu kaupungissa? Utsjokelaisilla synnytysmatka on 450 km.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on maaseutua ja daa, siellä asuu ihmisiä. 😮😒 Itse asun 20 km päässä taajamassa ja 100 km synnytyssairaalasta. Ja toki sinne pääsee Kelan piikkiin myös taksilla, mutta oma auto on ihan kätevä olla.
Istuin etupenkillä, vaikka se oli kyllä aivan kauheaa. Vähän alle 100 km on matka, tosin se taittui kahdessa erässä, kun vietiin esikoinen vanhempieni luo.
Vierailija kirjoitti:
Olin ystäväni tukihenkilö eikä taksi suostunut ottamaan meitä kyytiin koska "penkit menee". Lähdin siis hakemaan kaverilta vielä autoa lainaksi että saadaan nainen sairaalaan eikä tarvitse synnyttää kylppärin lattialle. Ambulanssi ei ota kyytiin jos ei ole synnyttämässä sillä sekunnilla.
Matkaa sairaalaan oli 10 minuutin ajomatkan verran mutta taksi tosiaan ilmoitti että hänen autoon ei tosiaan tarvii tulla.
Vierailija kirjoitti:
Istuin ihan pelkääjänpaikalla, kun mies on vienyt. Pyllyn alla ollut pyyhe tms. kun vedet on menneet mulla jo kotona ja on tiputellut edelleen synmärille lähdettäessä.
Pyyhkeen alle kannattaa laittaa vielä jätesäkki tms. lisäsuojaksi kosteudelta.
Mene hyvissä ajoin niin voit istua normaalimmin