Tulisiko mielestäsi suojatiellä lapsen yliajamalla tappaneelle antaa anteeksi?
Mieti ihan sisimpiä syövereitäsi, ennenkuin vastaat.
Itse entisenä rekkamiehen vaimona tiedän, että näkymä hytistä ei vastaa henkilöauton näkymää, se on haasteellisempi, mutta olkoonkin vahinko, en pysty antamaan anteeksi millään, en.
Suojatie on pyhä paikka, ja siinä jos jalankulkijalla on virheä valo, mikään ei oikeuta ajamaan päälle ei edes vahinko.
Kommentit (47)
Ei ole minun asiani antaa anteeksi tai olla antamatta.
Sinun anteeksiannollasi ei ole mitään merkitystä. Eikä kenenkään muunkaan, joka ei tapaukseen liity millään lailla.
En mä osaa näin rankkoja mielikuvitusleikkejä.
Järjellä ajateltuna kyse on onnettomuudesta. Ei tahallisesta teosta. En näe nyt järkeä vihotella onnettomuuden toiselle uhrille.
Oman lapseni tappavalle en antaisi anteeksi eikä muissa tapauksissa ole minun paikkani olla kellekään anteeksi antamassa.
Tulisi, koska kyseessä oli puhdas vahinko. Kuski on varmasti ihan romuna muutenkin.
Tämä lienee hirveä tragedia kuskille joka tapauksessa. Rangaistus tulee olemaan pieni suhteessa onnettomuuden seurauksiin, se ei ole nyt oleellista, saako sakot tms.
Olen ihan varma, että kuskin inhimillinen kärsimys on kova. Se on hänen rangaistuksensa. (oikeasti tunteettomia on niin vähän, eri asia jos kuuluisi tähän joukkoon)
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 19:13"]
Sinun anteeksiannollasi ei ole mitään merkitystä. Eikä kenenkään muunkaan, joka ei tapaukseen liity millään lailla.
[/quote]
Ei sillä olekkaan merkitystä, mutta jokainen kuitenkin tuntenee jotain?, vaikkei olekkaan oma lapsi, joka ajetaan kuoliaaksi suojatiellä. Sitä tässä kyselin. Sillä, onko sillä asiaan merkitystä, ei ole merkitystä.
ap
"Edes vahinko ei oikeuta ajamaan päälle", siis mitä?
Todella surullista kyllä, mutta minkä vahingolle jälkeenpäin mahtaa. Jos jalankulkijan vihreää valoa ei ole huomannut, on kyseessä täysin eri asia kuin valon ja jalankulkijan huomaaminen, mutta päätös ajaa silti.
Jos kuski oli känny kourassa tai Iltalehti edessään niin ei.
Tottakai. Kuski ei lasta tahallaan tappanut, ja kärsii tilanteesta varmasti ihan tarpeeksi. On tunteetonta syytellä enää jälkikäteen kohtuuttomasti.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 19:23"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 19:13"]
[/quote]
Ei sillä olekkaan merkitystä, mutta jokainen kuitenkin tuntenee jotain?, vaikkei olekkaan oma lapsi, joka ajetaan kuoliaaksi suojatiellä. Sitä tässä kyselin. Sillä, onko sillä asiaan merkitystä, ei ole merkitystä.
ap
[/quote]Sillä mitä ihmiset tuntevat, ei ole mitään tekemistä anteeksiannon kanssa. Minä en jäänyt auton alle. Minun läheiseni ei jäänyt auton alle. Miksi kenenkään pitäisi pyytää minulta anteeksi? Ei kai kaikkia virheitään tarvitse koko ihmiskunnalta pyytää anteeksi.
Facessa kiertää kuvasarja, millainen on näkymä rekasta.
En luultavasti pystyisi antamaan anteeksi. Mieheni taasen kävisi varmasti listimässä kuskin.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 19:49"]En luultavasti pystyisi antamaan anteeksi. Mieheni taasen kävisi varmasti listimässä kuskin.
[/quote]
Perus wt-luolamies.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 19:50"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 19:49"]En luultavasti pystyisi antamaan anteeksi. Mieheni taasen kävisi varmasti listimässä kuskin.
[/quote]
Perus wt-luolamies.
[/quote]
Niin onkin. Amis mikä amis :(
Tulisi. Se oli vahinko, hirvittävä vahinko, josta ihan varmasti tuo kuski otti opikseen ikuisiksi ajoiksi. Sen enempään emme kukaan pysty, sitä lasta ei saa takaisin enää.
Jos ei anna anteeksi, jää kiinni vihaan. Toivottavasti kuski kykenee joskus antamaan itselleen anteeksi. Toivottavasti lapsen vanhemmat kykenevät myös antamaan hänelle joskus anteeksi. Vihaaminen ei tuo lasta takaisin, päinvastoin estää suremisen. Jos perheessä on muita lapsia, he tarvitsevat vielä vanhempiaan. Ja tiedän ihmisiä jotka ovat menettäneet lapsensa, kyenneet antamaan anteeksi ja pystyneet jatkamaan elämäänsä. Eli kyllä. Se on osa surutyötä. Ja vaikka alussa jonkun syyttäminen ja vihaaminen helpottaisi oloa, asia on kuitenkin niin, että elämässä voi sattua hirveitä asioita. Ihan kaikille. Ja ihan joka ikinen auton rattiin tarttuva ihminen voi ajaa vahingossa jonkun kuoliaaksi. Elämän epäoikeudesta on naurettavaa syyttää toista ihmistä.
Tulisi. Teko ei ollut tahallinen.