Hormonkierukkaa suositellaan kaikille, vaikka tosi paljon ongelmia
Tuossa just lueskelin taas kymmeniä huonoja kokemuksia hormonikierukasta ja ihmettelenkin sitä, että gynekologit ja terkkalääkärit suosittelee aina ja kaikille sitä hormonikierukkaa, vaikka todella monelle se ei sovi. Mainostetaan vaan, että jää vuodot pois ja viiteen vuoteen ei tiedä mitään, ei tarvi muistaa pillereitä ja helppoa on. Kuitenkin todellisuudessa monella vuotohäiriöt lisääntyy, jotkut vuotaa käytännössä koko eka vuoden, muutama vuodoton päivä välissä. Monilla akne räjähtää. Mieliala muuttuu. Tulee hiiva- ja bakteeritulehduksia. Rinnoissa kipua ja kystat pahenee. Tosi helppoa ja vaivatonta, eikö totta? Gynekologi melkein suuttui, kun tiputteluvaivan takia kyselin pillerivaihtoa enkä aiemman pahan arpia jättäneen aknen takia innostunutkaan yhtään hormonikierukasta. Jäätiin nyt sitten pillerisysteemiin.
Varmaan haluaisin pois koko kohdun, kun en tee sillä enää mitään ja haluan päästä eroon menkoista mutta kohdunpoistoakaan ei nykyään enää tehdä, jos ei ole vaikea vuoto-ongelma, johon hormonikierukka ei ole auttanut... Muuttuuko muuten orgasmin saaminen kohdunpoiston jälkeen, onko kellään asiasta kokemuksia?
Kommentit (62)
Onneks oma mies suostuu käyttämään kondomia! Musta on hirveetä, että niin monet miehet pakottavat naisensa hormonaaliseen ehkäisyyn, joka voi pilata elämän. Ja jopa naispuoleiset terkat ja lääkärit samanlaisia putkiaivoja, huomaa että miesten miellyttäminen on iskostettu myös koulussa.
Onko kokemuksia jos on ollut aknea tai iho-ongelmia ennen hormonikierukkaa niin onko kierukka vienyt tilanteen vielä pahempaan suuntaan? Iän myötä jo akne rauhoittunut rasvoittuvaan ihoon ja muutamiin näppyihin ja en haluaisi uudestaan aknea kokea.
http://www.iltalehti.fi/syopa/2015081020157075_sy.shtml
Hormonikierukka lisää rintasyöpäriskiä
Hormonikierukka todellakin pahentaa aknea tai saa sen uudestaan puhkeamaan pitkänkin tauon jälkeen. Johtunee siitä, että hormonikierukan progestiini on levonorgestreeli, joka on voimakkaasti androgeeninen ja aiheyttaa talinerityksen lisääntymistä. Toinen vaikutus on siinä, että aknelta suojaava estrogeeni puuttuu kierukasta vastavaikuttajana, toisin kuin yhdistelmäpillereistä. Mulle ainakin tuo aknen pahenemisen mahdollisuus on ihan kynnyskysymys, koska paha akne pilasi jo ihoni lopullisesti ja jätti päivittäisen meikin vaativat arvet ja itsetunto-ongelmat. Ei kerta kaikkiaan mitään riskiä siitä, että sama palaisi uudestaan.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 20:39"]
Minulla on hormonikierukka ja se on loistava keksintö! Se on parantanut elämänlaatuani aivan valtavasti. Minulla oli sen laiton jälkeen tiputteluvuotoa päivittäin puolisen vuotta, ja on kyllä vähän finnejä edelleenkin, mutta ei se haittaa: kamalat, runsaat, kivuliaat kuukautiset ovat jääneet pois! Kolmen viikon välein toistuva piina on ohi. Silloin tällöin on vähän epäsäännöllistä, kivutonta tiputteluvuotoa jokunen päivä; ei todellakaan haittaa elämääni mitenkään! Hemoglobiinikin on korjaantunut ja rauta-arvot ovat hyvät, ensimmäistä kertaa ikinä.
[/quote]
Täällä sama, pystyn elämään ja tekemään asioita kun ei oo saatanallisia kipuja.
Mulla tuli yhdyntäkivut, hirveät valkovuodot joille ei selvinnyt syytä, monet kuurit söin. Loppui heti kun se otettiin pois. Totaalinen haluttomuus
6kk jälkeen alkoi myös tiputteluvuoto, valkovuoto oli oranssihtavaa, eli siinä oli hitusen verta mukana. Ensimmäinen 6kk ei ollut mitään ongelmia.
Vajaa vuoden sinnittelin ja sitten päätin että nyt saa luvan lähteä, ei ollut kivaa kun aina yhdynnässä sattui mahaan tietyissä asennoissa.
Mä vaadin hormonikierukkaa ja sain reseptin 3 keskustelu kerralla. Vaihtoehtona oli joko kovat kipulääkkeet kipuihin tai kierukka. Suostuivat viimein.
Meni 8kk niin lääkäri poisti kierukan väärän diagnppsin takia. Nyt on jo uusi resepti odottamassa :)
Minulle kierukka sopi. Vuodot jäi pois, mutta ystävälläni on pienet 3pvän vuodot. Mutta kummallakaan meistä ei ole ollut muita komplikaatioita
Minulle on tehty kohdunpoisto, ja seksissä ei ole mitään vikaa. Saan ihan yhtä järisyttäviä orgasmeja sen jälkeen kuin ennenkin. Muutenkin elämänlaatu on parantunut leikkauksen jälkeen, enkä huomaa mitään vikaa missään. Pikemminkin leikkauksen yhteydessä pystyttiin korjaamaan laskeumakin, ja emättimen vauriot synnytyksen jäljiltä. Parempi on kuin ennen.
Minultakin kohtu on poistettu eikä orgasmeissa mitään vikaa. Kierukka ei mulla vaan pysy paikallaan.
Onneksi meillä käytössä ehkäisynä kondomi, niin ei tarvitse kestää minkäänlaisia hormonikokeiluja... Olemme seurustelleet kaksi vuotta ja mieskin tyytyväinen kondomin kanssa seksin harrastamiseen, saa suhteellisen herkästi muutenkin.
Välistä tuntuu, että naiset joutuvat kestämään aikamoisesti pelkän ehkäisyn vuoksi.
Ei enää koskaan hormoniehkäisyä! Aiheuttaa vähintään haluttomuutta aivan taatusti kaikilla. Kaikki ei vaan tiedä, miten hyvältä seksi voikaan tuntua ilman hormoneita! Hormonikierukasta tuli päivittäinen päänsärky.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 17:11"]Lääkärit nyt määrää mitä vaan jotta pääsee lääketehtaan maksamamaan koulutukseen.
[/quote]
Lääkärit määrää hormooniehkäisyä. Sanovat mitä vain jotta en ottaisi kuparikierukkaa! Aina vihoviimenen vaihtoehto heille. Suvussa vielä nuorena syöty kolesterolilääkkeitä ja verenpainelääkkeitä. Mutta ei kun homrooneja vaan minulle, vaikka olisin jättänyt laatan kesken kun ei sovi niin eri merkkiä vaan perään. 10 eri tuotetta jo kokeiltu parissa vuodessa, kuitenkin edelleen kuparikierukka on 'vanhanaikainen' ja ensisijaisesti synnyttäneille?!
Hyvä tietää. Mullekin lääkäri suositteli kierukkaa, mutta en suostu ottamaan mitään hormonaalista ehkäisyä enää. Kuparikierukkaakaan en halua, kun kuulemma ehkäisyteho on vähän epävarma. Meillä mennään luottamalla varmoihin päiviin, keskeytettyyn yhdyntään ja kondomiin.
Mulle on ollut Mirena ja uusi laitetaan loppuvuodesta. Ekat viikot oli yhtä ja samaa veren tuloa. Sitten loppui ja sopinut hienosti.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 16:25"]
Tuossa just lueskelin taas kymmeniä huonoja kokemuksia hormonikierukasta ja ihmettelenkin sitä, että gynekologit ja terkkalääkärit suosittelee aina ja kaikille sitä hormonikierukkaa, vaikka todella monelle se ei sovi. Mainostetaan vaan, että jää vuodot pois ja viiteen vuoteen ei tiedä mitään, ei tarvi muistaa pillereitä ja helppoa on. Kuitenkin todellisuudessa monella vuotohäiriöt lisääntyy, jotkut vuotaa käytännössä koko eka vuoden, muutama vuodoton päivä välissä. Monilla akne räjähtää. Mieliala muuttuu. Tulee hiiva- ja bakteeritulehduksia. Rinnoissa kipua ja kystat pahenee. Tosi helppoa ja vaivatonta, eikö totta? Gynekologi melkein suuttui, kun tiputteluvaivan takia kyselin pillerivaihtoa enkä aiemman pahan arpia jättäneen aknen takia innostunutkaan yhtään hormonikierukasta. Jäätiin nyt sitten pillerisysteemiin.
Varmaan haluaisin pois koko kohdun, kun en tee sillä enää mitään ja haluan päästä eroon menkoista mutta kohdunpoistoakaan ei nykyään enää tehdä, jos ei ole vaikea vuoto-ongelma, johon hormonikierukka ei ole auttanut... Muuttuuko muuten orgasmin saaminen kohdunpoiston jälkeen, onko kellään asiasta kokemuksia?
[/quote]
Minulle laitettiin hormonikierukka,koska pillerit eivät sopineet terveydelleni.Joo ei tarvitse muistaa ottaa pillereitä eikä vuotoia,mutta "kuukautisten" aikaan kohtua kouristelee niin että pelkään sen tulevan ulos.Myös finnejä on enemmän kuin pahimmassa murrosiässä.En suosittele kenellekään,tosin en tiedä mikä sitten olisi ihanteellinen ehkäisykeino.Ajattelin sterilaatioikäistymistä odotellessa kokeilla vielä ehkäisykapselia.
Minulle on sopinut hyvin. Tosin minulla ei ole sitä mirenaa (?) vaan vähän erilainen jaydess. Ainakin lääkäri kuvasi että se on vähänkun minipillerit
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 16:25"]
[/quote]
No, minulla on ollut hormonikierukka 4 vuotta ilman ongelmia, ilman vuotoja, sitä ei todellakaan edes muista. Sen sijaan ehkäisyrengas aikanaan aiheutti puolen vuoden tulehduskierteen, josta toipuminen kesti pari vuotta. Epäröin siksi kierukan kanssa alkuun, kun aiemmat kokemukset hormoniehkäisystä on niin katastrofaaliset. Onneksi kuitenkin uskalsin! Eli on meitäkin, joille se kierukka ihan oikeasti sopii tosi hyvin.
Itsellä oli Mirena melkein vuoden. En ymmärrä miten kestin niin kauan... Vuoto kuin pistetyllä sialla vähintään 6päivää per kuukausi, finnejä, turvotusta. Ei enää ikinä!!
.
En kyllä tiedä miten näiden Zoely- pillereiden kanssakaan tulen kestämään.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 18:03"]
Muutenkin ehkäisy- ja hormoniasioissa lääkärit tuntuvat ihmeen yksioikoisilta. Mä sain e-pillereistä kauhean hiivakierteen, niin lääkäri vaan veikkaili, että karkit on maistuneet. No ei olleet, vaan elämän eka, toka ja viides hiiva tuli noiden kuukausien aikana kun pillereitä söin. Ennen ja jälkeen hormoniehkäisyn ei ole hiivaa ollut...
[/quote]
Tai sitten toistuva hiiva johtui siitä, ettei miestä hoidettu samalla kuntoon?
Minulla on hormonikierukka ja se on loistava keksintö! Se on parantanut elämänlaatuani aivan valtavasti. Minulla oli sen laiton jälkeen tiputteluvuotoa päivittäin puolisen vuotta, ja on kyllä vähän finnejä edelleenkin, mutta ei se haittaa: kamalat, runsaat, kivuliaat kuukautiset ovat jääneet pois! Kolmen viikon välein toistuva piina on ohi. Silloin tällöin on vähän epäsäännöllistä, kivutonta tiputteluvuotoa jokunen päivä; ei todellakaan haittaa elämääni mitenkään! Hemoglobiinikin on korjaantunut ja rauta-arvot ovat hyvät, ensimmäistä kertaa ikinä.