Jos pitäisi syödä vain ravitsemuksellisesti optimoitua ruokaa, mitä söisit, jos mausta ei tarvitsisi välittää?
Eli mitä söiisit että pysyt terveenä, jos et maistaisi mitään?
Kommentit (8)
Kaurapuuro, kasvikset, hedelmät, kala , kananmuna, pähkinät, siemenet, marjat, juurekset, linssit, pavut, herneet, soija, öljy. Kaikesta tästä saa oikeasti hyvältä maistuvaa ja terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuuro, kasvikset, hedelmät, kala , kananmuna, pähkinät, siemenet, marjat, juurekset, linssit, pavut, herneet, soija, öljy. Kaikesta tästä saa oikeasti hyvältä maistuvaa ja terveellistä.
Mausteet unohtuivat. Mutta myös minä olen täysin terve 57v. Flunssa tainnut joskus 15 v sitten olla viimeksi.
Koiranruuissa on kaikki tarvittavat ravintoaineet...
Kysynkin, mitä söisit, jos MAKU EI RATKAISE. Tottakai sitä pyrkii syömään maukasta ja hyvää ruokaa.
Olen kuitenkin tilanteessa, että korona vei makuaisti kokonaan, eikä ole väliä syönkö pitsaa vai porkkanaa, kun ne maistuvat ei millekään.
Eli mitä söisit, jos et maista mitään?
Vierailija kirjoitti:
Koiranruuissa on kaikki tarvittavat ravintoaineet...
Halpaa merkkiä ehdottaa? Sama kai se sitten on...
Mulla oli monta vuotta makuaisti käytännössä 95% pois. Maistoin suolan, makean ja happaman, mutta en kyllä mitään hienostuneita aromeja. Ihan alkuun oli suola ja makeakin pois pelistä, ja se teki ruuanlaitosta vähän arpapeliä, että oliko tarpeeksi suolaa jne.
Ihan tavallista ruokaa söin, ja silloin kyllä huomasi, että se ruuan rakenteen merkitys korostui, oli kivaa, kun oli jotain rapeaa jota rouskutella. Pehmeät mössöt ilman mitään makua ovat ällöjä. Nyt kun makuaisti on liki normaali, niin esimerkiksi sosekeitot on jees, kun ne maistuukin joltain. Ilman makua ei tulisi syötyä.
Maku ratkaisee. Oikeaoppinen syöminen ravitsee ja maistuu hyvältä, ei aiheuta ähkyä tai sokerihumalaa. Oikeaoppinen ruoka/ravinto aiheuttaa myös mielihyvää ja siksi maku on tärkeä osa ruokaa.
Tuon takia syön monipuolisesti kaikkea ja keho+mieli kiittää. BMI tasolla 20, kunto hyvä ja ikää 65+. Ei ole tarvinnut käydä sairaalassa tai käyttää terveydenhuollon palveluita, kuin lähinnä hammashoidon ja joidenkin rokotusten/seurannan takia. Flunssa viimeksi viime vuosituhannella.