Tiedätkö ilman wikipediaa, keitä ovat Vepsäläiset?
Minä en ollut koskaan kuullutkaan, törmäsin vahingossa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Veps%C3%A4l%C3%A4iset
Kommentit (15)
Todella. On marilaiset, inkeriläiset...
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 00:19"]
Tiedän, mutta se kirjoitetaan pienellä kirjaimella. Minä en nukkunut tai lintsannut historian tunneilla.
[/quote]Nukuin tai lintsasin aina historian tunneilla, vihasin historiaa. Nyt myöhemmin on alkanut kiinnostaa historia paljonkin.
Yksi kuuluisa vepsäläinen Suomessa on kirjailija Raisa Lardot. En muista hänen tyttönimeään, Lardot on ex-miehen nimi (mies oli belgialainen tai ranskalainen).
Mä luulin, että nyt oli kyse niistä turhan kalliista huonekalu Vepsäläisistä. Niistä en olisi tiennyt tuota enempää.
Mutta kun tämän aloituksen vastauksen luin, niin "ai, niin NE vepsäläiset!"
Eikös ne siellä Äänisen seudulla elele?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 00:21"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 00:19"] Tiedän, mutta se kirjoitetaan pienellä kirjaimella. Minä en nukkunut tai lintsannut historian tunneilla. [/quote]Nukuin tai lintsasin aina historian tunneilla, vihasin historiaa. Nyt myöhemmin on alkanut kiinnostaa historia paljonkin.
[/quote]
Tää on totta omalla kohdallakin. Hissan tunnit olivat maailman vaivaannuttavimmat tunnit.
Kolmekymppisenä alkoi asiat oikeasti kiinnostamaan, että lähdin opiskelemaan ja tadaa! Musta tuli hissanope.
Vepsäläiset ovat ihmisiä, joiden sukunimi on Vepsäläinen, kun taas vepsäläiset ovat suomensukuinen kansa.
Luulin otsikon kirjoitusvirheiden perusteella, että kyse oli siitä Vepsäläinen-liikken perustamista Vepsäläisistä.
copy/paste wikipedian sivuilta aiheutti tuon ison alkukirjaimen. Kopioin usein sieltä etten tee kirjoitusvirheitä. Taktiikka ei näytä toimivan hyvin. :D
Äidinkielen tunneilla lukiossa käyty. Kyllä tiedän vepsäläiset, kuten muutkin suomen kielisukulaiset. Kirjoitusasu vaan oli väärä, joten vastaus kysymykseen on ei. En tiedä, keitä Vepsäläiset ovat.
Ei jumankeka. Täällä kaikki hallitsevat marit ja muut murmaanit kuin vettä vaan. Joko suomalainen peruskoulu todellakin on maailman paras ja meillä on aikaa opettaa tarpeetonta ja sitten vielä vähän, tai sitten netin anonymiteetti ja rehellisyys eivät oikein lyö kättä. Jos menisin kadulle ja kyselisin vastausta tähän kysymykseen kymmeneltä vastaantulijalta, uskoisin ettei kukaan heistä tietäisi oikeaa vastausta. Kaippa se johtuu sitten vaan siitä että av:lla tienataan enemmän niin ollaan sitten hirmu kouluttautuneitakin.
Eiköhän sukunimi Vepsäläinen tarkoita että suvussa on joku vepsäläinen esi-isä. Aikaisemmin on ollut mm. merjalaiset, josta meillä siis edelleen tytön nimessä Merja.
Eikö todella koulussa enää opeteta suomalais-ugrilaista kansoista mitään?
Ei ole vain suomalaiset, saamelaiset, virolaiset, ja unkarilaiset, vaan karjalaiset, vepsäläiset, inkerikot, vatjalaiset, liiviläiset, mordvalaiset, marit, komit, udmurtit, hantit, mansit, nenetsit, enetsit, selkupit, ja nganasanit.
Tiedän opintoalani puolesta, sillä opiskelemme muun ohella suomen sukukielten historiaa. Yläasteella ja lukiossa noista kansoista taas ei kerrottu meille niin yhtikäs mitään - iso aukko sivistyksessä, näin jälkeenpäin ajatellen.
Tiedän, mutta se kirjoitetaan pienellä kirjaimella. Minä en nukkunut tai lintsannut historian tunneilla.