Ihanaa olla työtön!
Kadehtikaa kaikki työssä kävijät! Ja High five meille työttömille!
Olen ollut nyt kaksi viikkoa virallisesti työtön! Siitä päivästä alkaen ilmoittauduin jossain sivuilla (löytyi liiton sivuilta) työttömäksi työnhakijaksi. Vastasin kaikkiin kysymyksiin, useat aivan kummallisia, mutta vastasin kuitenkin. Olen asunut pitkään ulkomailla, järjestelmän oli tottakai vaikea ymmärtää sitä, mutta ymmärsi lopulta. Avot.
Seuraavana päivänä soi puhelin. Oikein pirtsakka nuori nainen pahoitteli, että "sulle on nyt sitten toi työttömyys koittanut ja olet sitten ilmoittautunut meille työttömäksi työnhakijaksi, eikös vaan?". "Joo, olen". " no täähän on ihan ok, kun sulla tää karenssi täytty jo kolme vuotta sitten (hih)." Sitten käytiin varten verran sitä hakemusta läpi, että: "laitoit, ettet ole koskaan ollut yrittäjänä, pitääkö paikansa?" "Joo, kyllä pitää". "Ok.". " Laitoit myös, ettei perheessä ole yritystoimintaa? Pitääkö paikkansa?" "Kyllä, pitää". "No, laitoit myös, ettet opiskele päätoimisesti, opiskeletko?". "En." No niin, sulla on siis viimeinen toimenkuva tämä xx xxx (en ole ikinä tehnyt moista hommaa, ovat poimineet koulutuskoodeista)" "Ööö,ei, olen viimeksi ollut markkinointipäällikkö". "Hih,hih, no, meillä on vähän sitten vanhentuneet tiedot, heh. "Uskotko, että sulla olisi työnhakutaidot kunnossa, ettet tarvitse niissä koulutusta?". "ENNNN??!!!???" (=mielestäni ihan uskomaton kysymys, mutta pahempaa seurasi...).
"Tarjoamme kuntouttavaa työtoimintaa teille työttömille työnhakijoille, koetko tarvitsevasi kuntoutusta jo nyt vai palataanko sitten siihen?".
Ok, no, palataan sitten ja pidä yhteyttä jos tilanne muuttuu!
Ja sitten vaan työnantajalta palkkatodistuksia tilaamaan ja ihmettelemään ja kaivelemaan arkistoja.
Olen työtön työnhakija, rattaat pyörii ja palkkasivat ainakin tämän yhden pöljän soittelijan ja aikaa kuluu. Minulle about sopivia paikkoja oli sillä hetkellä auki 4 kpl kaupungissamme, mutta hän ei ollut edes selannut sitä kuuluisaa mol:ia, että ajattelitko hakea esim. tätä? Häntä kiinnosti, kaipaanko kuntouttavaa työtoimintaa, voi taivas.
Ensi viikolla kolme kunnollista haastattelua. En vielä edes kunnolla hae, koska olen vasta muttanut takaisin suomeen kokonaisuudessaan viiden vuoden jälkeen ja pakko hiukan asettua. Älkää siis nyt ärsyyntykö, en ole vielä edes hakenut penniäkään ansiosidonnaista. Tosin katson 25 v. töitä ja veroja ja TELLlejä ja LELllejä maksettuani jotain ansianneeni.
Tälle viikolle on yksi haastattelu ja seuraavalle kaksi. Pennaikään en ole nostanut rahaa, olen vapaaherratar etsimässä töitä
Kommentit (11)
Mikä tämän kirjoituksen tarkoitus oli? Ihmetellä sitä, että tarjottiin kuntouttavaa toimintaa, haukkua virkailijaa vai kehuskella omalla työkeokemuksella? En palkkaisi, ei jatkoon.
Vihaan työtäni. Enkö ole jo tarpeeksi työskennellyt, kun 18.-vuosi alkaa jo kohta?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 23:43"]
Mikä tämän kirjoituksen tarkoitus oli? Ihmetellä sitä, että tarjottiin kuntouttavaa toimintaa, haukkua virkailijaa vai kehuskella omalla työkeokemuksella? En palkkaisi, ei jatkoon.
[/quote]
Ihmetellä virkailijan suunnatonta epäpätevyyttä (hihittely, ihmettely "no ei kai tommosta nyt ole olemassakaan", tarjotaan kuntouttavaa työpajaa ihan täysin sitä tarvitsematomalle.)
Joo ja ihmetellä työkokemuksella sitä, että yhteiskunnan rahoilla aloitetaan heti kuntouttamaan. En taatusti tarvitse kuntouttavaa työtoimintaa enkä kurssia mainossuunnittelun perusteet, koska olen tehnyt töitä viestintäpäällikkönä yli 10 vuotta , jossa olen tehnyt moista itse jo harjoittelijana saati 10 v. sitten päällikkönä.
Mutta kaipa sitten taas työttömänä, samoihin hommiin ilman palkkaa :)
Kuntouttavaa työtoimintaa ei lain mukaan saa sulle tarjota, joten ota yhteys oikeusasiamieheen.
:D Näin se menee. Samat kysymykset kysyttiin minultakin ja mietin vain, että miksi niitä aivan kuin varmistellaan. Eikö riitä, että netissä on naputellut, vielä pitää jonkun soitella ja kysellä, että "niin, näinkö on asia?" No eikä ole, kun ihan muuten vaan sinne sen laitoin! :D
Ensimmäistä "mee töihin" viestiä odotellessa...
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 23:05"]
[/quote]
Eikö vieläkään?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 23:23"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 23:05"]
[/quote]
Eikö vieläkään?
[/quote]
Oli aika pitkä viesti. Ei varmaan moni jaksa lukea. Saisitko typistettyä 160 merkkiin?
Kohta 3 vuotta odotellut viestiä...
Olinko ainoa, jonka oli jotenkin hankala löytää pointtia tästä sepustuksesta?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 23:31"]
Olinko ainoa, jonka oli jotenkin hankala löytää pointtia tästä sepustuksesta?
[/quote]
Et varmaan ole koskaan joutunut tekemisiin TE-toimiston kanssa?
Kyseessä siis byrokratia. Että vastaat netissä kysymykseen, oletko mies vai nainen ja seuraavana päivänä sulle soitetaan ja kysytään oletko nyt varmasti nainen, kuten vastasit, vai ehkä kuitenkin mies?
Tämä on siis ihan oikeasti TE-toimiston taso.