Mikä minua vaivaa? (Koulunkäynti)
Olen 17-vuotias ja aloitin lukion noin 2 viikkoa sitten. Olen ottanut monista aineista tukikursseja (eli sielä kerrataan yläasteen juttuja) koska moni aine tuntuu vaikealta. Kun teen läksyjä, itken kokoajan sillä tuntuu, etten osaa mitään ja olen äärettömän typerä. Hermostun ja rupean riehumaan kun hullu. "Kohtauksen" jälkeen taas helpottaa vähän. Pitääkö tässä mielisairaalaan lähteä koulua tekemään?
Kommentit (15)
Mene amikseen. Saat kunnon ammatin, eikä tarvitse tehdä turhia tehtäviä. Opiskele vaikka kokiksi. Lukio on ihan perseestä, ei se mihinkään johda ellei ole joku huippuoppilas ja pääse sitten yliopistoon jatkamaan.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 21:48"]Voi :(
Mene kouluterkkarille, antaa lähetteen eteenpäin. Tsemppiä, avunpyyntö on nyt oikein.
[/quote] Kiitos! Varaan tänään heti ajan.
Ap
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 21:50"]Mene amikseen. Saat kunnon ammatin, eikä tarvitse tehdä turhia tehtäviä. Opiskele vaikka kokiksi. Lukio on ihan perseestä, ei se mihinkään johda ellei ole joku huippuoppilas ja pääse sitten yliopistoon jatkamaan.
[/quote]
No jos haluaa jatko-opintoina päästä yliopistoon niin lukio on hyvä käydä. Amiksessa ei ole mitään alaa joka minua pahemmin kiinnostaa.
Ap
Oon lukion toisella ja mulla on sama juttu :D alan vaa raivoomaa ja heittelemää joitaki koulukirjoja. Mut sit teen hetken jotai muuta ja meen takas läksyjen pariin
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 21:50"]Mene amikseen. Saat kunnon ammatin, eikä tarvitse tehdä turhia tehtäviä. Opiskele vaikka kokiksi. Lukio on ihan perseestä, ei se mihinkään johda ellei ole joku huippuoppilas ja pääse sitten yliopistoon jatkamaan.
[/quote]miksi mennä opiskelemaan jotain alaa mistä ei tykkää? en muutenka ymmärrä näitä amislaisii jotka vaa kokoaja haukkuu lukiota :D etkö päässy lukioon kun pitää pilkata lukiota
Ei niiden tehtävien ole tarkoituskaan olla helppoja, eikä ole tarkoitus että kaikki olisi aina oikein ja täydellisesti tehtyinä.
Jopa minulla LUKION OPETTAJALLA on joskus vaikeuksia niiden (oman aineen) tehtävien kanssa, onneksi voin luntata opemateriaaleista oikeat vastaukset ;)
En nähnyt lapseni paljon uhraavan aikaa lukemiseen lukiossa ja yli 9 ja ja pääsi yliopistoon tietylle linjalle johon vaikee päästä.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 08:37"]
En nähnyt lapseni paljon uhraavan aikaa lukemiseen lukiossa ja yli 9 ja ja pääsi yliopistoon tietylle linjalle johon vaikee päästä.
[/quote]
Älä nyt kuitenkaan pahenna AP:n oloa..
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 08:34"]
Ei niiden tehtävien ole tarkoituskaan olla helppoja, eikä ole tarkoitus että kaikki olisi aina oikein ja täydellisesti tehtyinä.
Jopa minulla LUKION OPETTAJALLA on joskus vaikeuksia niiden (oman aineen) tehtävien kanssa, onneksi voin luntata opemateriaaleista oikeat vastaukset ;)
[/quote]
Oikea termi olisi lukiossa opettajana toimiva, sillä et opeta lukiota. T: M15 jolla assburger
Mutta lukio ei kyllä johda Ammattiin. Jeesuksellakin Raamatussa oli hyvä ammatti, eikö siihen kannata pyrkiä. Liika opiskelua yleensä liberalisoi mielen?
Hommahan menee niin, että ap itkee ja stressaa siksi kun ei osaa, eikä opi siksi kun itkee ja stressaa. Mitä enemmän itkee, sitä vähemmän oppii ja mitä vähemmän oppii, sitä enemmän itkee. Se on ns. noidankehä, joa koko ajan pahentaa itseään. Se pitää saada katki.
sille terveydenhoitajalle tai jollekin psykologille jutteleminen olisi hyvä juttu. Psykologi voisi auttaa näkemään, mitkä asiat on aapeen kontrollissa, ja mitä tapoja vaikuttaa asiaan on.
olisi tärkeä, että pystyisit opiskelemaan rauhallisesti ja järkevästi - ei epätoivon vimmalla ja peloissasi. Aloita aina alusta: lue läpi teoria ja esimerkit ja mieti, mitä ne tarkoittavat. Sitten etene helpommista tehtävistä vaikeampiin. Älä hypi yli äläkä yritä olla "nopea". Käytä kaikki se aika, minkä tarvitset - kyllä sulla sitä riittää, ei tarvitse hätäillä. ÄLÄ kuitenkaan opiskele kotona puolta tuntia pitemmissä jaksoissa yhteen menoon, äläkä koskaan, edes koeviikolla, koko iltaa. Pidä taukoja. Muista liikunta, ruoka ja uni. Liikunta lisää aivojen välittäjäaineita, eli sun oppimiskykyä. Ois hyvä laatia itselle "iltalukujärjestys" jossa ois merkitty ihan paperille, mitä aiot tehdä ja milloin ja koska on ne tauot - ja mikä riittää, koska liian yrittäminen johtaa vain siihen, että teet väsyneenä ja epätoivoisena ja kaikki siihen astikin oppimasi menee päässäsi sekaisin. Järjestys paperilla ikäänkuin antaa luvan lopettaa ajoissa. Lukion ei kuulu viedä elämääsi, eikä oppimistulkset parane ylilukemisella kuitenkaan!
Äläkä opiskele sairaana tai väsyneenä, ei silloin opi kuitenkaan: keskity silloin lepäämään ja paranemaan.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 08:53"]
Mutta lukio ei kyllä johda Ammattiin. Jeesuksellakin Raamatussa oli hyvä ammatti, eikö siihen kannata pyrkiä. Liika opiskelua yleensä liberalisoi mielen?
[/quote]
Ei liberalisoi. Lähinnä kyse on näkökulmien muokkaamisesta propagandisoidulla opetusmateriaalilla. Tai ainakin Yhdysvalloissa, tiedä sitten miten täällä. T: se sama M15
Itse asiassa yliopistossa ei ole suuremmin todistuksella merkitystä. Voit päästä lääkikseen vaikka A:n papereilla, kunhan opiskelet pääsykokeeseen tarvittavan materiaalin hyvin ja pärjäät kokeessa. Mikäli taas haluat AMK niin siellä todistuksella on enemmän merkitystä, koska lähtöpisteet määräytyvät keskiarvon ja kirjoitusten tulosten perusteella.
Hyötyisitköhän hitaammasta opiskelutahdista? Itse kävin aikoinani päivälukion ja siellä etenkin matemaattiset aineet ja kielet aiheuttivat harmaita hiuksia. Huonot numerot harmittivat pitkään. Vuosia lukion jälkeen päätin, että lähden Iltalukioon käymään kursseja rauhalliseen tahtiin, maksimissaan pari kolme kurssia jaksossa. Tuli hoksattua sellainen asia, että minä oikeasti osasin. Kurssien arvosanat nousivat jopa neljällä pykälällä ylöspäin ja keskiarvo kohosi kohisten! Vei siis melkein kymmenen pitää vuotta ymmärtää, että päivälukio oli vain liian tiivis paketti minulle. Älyssä sinullakaan tuskin on vikaa, ainakin itse pidän itseäni ihan keskitason tyyppinä. Itselläni on tosin pohjalla erilaisia sairauksia ja vaivoja, jotka aiheuttavat etenkin lähimuistin heikkoutta ja keskittymiskyvyttömyyttä eli en välttämättä ole sinuun täysin verrannollinen. Kursseja uusittaessa meinasi välillä tulla itku jopa tunneilla, etenkin matematiikassa, mutta kyllä niistä tuntemuksista pääsi aina yli. Jos joku asia ei millään mennyt jakeluun niin sitten keskityin siihen, jonka jo osasin.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 08:51"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 08:34"]
[/quote]
Oikea termi olisi lukiossa opettajana toimiva, sillä et opeta lukiota. T: M15 jolla assburger
[/quote]
"lukion" on tuossa genetiivi, ei akkusatiivi
Voi :(
Mene kouluterkkarille, antaa lähetteen eteenpäin. Tsemppiä, avunpyyntö on nyt oikein.