Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko pettynyt BIISIEN todelliseen merkitykseen?

Vierailija
27.08.2015 |

Minä olen esim. tähän:
Apulannan Mitä kuuluu? olikin kirjoitettu bändikaverille vihoissaan eikä yhteiskunnalle niin kuin olin pitkään ajatellut. Jotenkin vesittyi toi biisi mun mielessä, ei ollutkaan suurempaa tarkoitusta kuin jokin ihmissuhdeavautuminen. Missä real punk tässä biisissä? :)
Ps. en ole punkkari itse kuitenkaan

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 15:30"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 03:18"]

Musta muutenkin kaikki Tehosekoittimen lyriikat on osittain kyynisiä tai pilkallisia, vähän salaa. Tai sitten jengi vaan tulkitsee ne niin väärin että tuntuu että se pilkallinen sanoma on siellä salaa, vaikka todellisuudessa se olisikin ihan ilmiselvää. Esimerkiksi "Kaikki nuoret tyypit" tuntuu olevan joillekin sellainen nuoruuden nousukas elämänilobiisi, mutta kun niitä sanoja oikeesti kuuntelee...

Neidit,
ei ne syö eikä unta saa,
mut niil on kledjut kuosissa vaik silmät seisoo vaan
Tää jengi,
ne on cool, mutta pihalla
niinkuin Elvis tai Rollarit joskus vuonna yks ja kaks
No kato musta kuullaan vielä
Mä lennän korkeella
Nimeni mä tahdon nähdä välkkyvissä valoissa

Kaikki nuoret tyypit tahtoo mennä sekaisin
Kaikki nuoret tyypit tahtoo olla jotakin

...niin musta tuossa on hyvin halveksuva sanoma. Tai sitten  oon tässä se kyyninen. 

"C'mon baby yeah", ei mikään imarteleva lainkaan sekään...

sä roskajoukon jalokivi oot
kulisseissa b-luokan leffan
sä naurat ja sun ympärilläsi
rakkikoirat häntää heiluttaa

Ja joo, aika monessa (rakkaus)biisissä kuulen minäkin sen pillunvonkaus/antamis/yhdenyönjuttusanoman tai vähintään naista halveksuvan sävyn siinä kehujen lomassa. "Valonkantaja", "Tänään täällä huomenna toisaalla", "Niin nuori niin kaunis", "Lupaan", jopa "Maailma on sun". Mutta en varsinaisesti ole koskaan pettynyt niiden oikeisiin sanomiin tai omiin tulkintoihini, musta ne on hauskoja. Suorimmat aggressiovittuilubiisit, esim "Vapaa kulkemaan" ja "Mä haluisin ampua ne kaikki" ovat oikeasti pistäneet mut nauramaan.

[/quote]

Tehosekoittimen tapa oli muutenkin tehdä ns. vakavaa juttua kieli poskessa, tehdä parodiaa, vetää tarkoituksella läskiksi.

[/quote]

kohdasta 10:30 eteenpäin... :)

Vierailija
62/68 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 01:32"]Lapsena käsitin väärin monien suomenkielisten kappaleiden lyriikat. Kun Vuonna 85 -biisissä lauletaan "vielä viimeinen sana vaan, sitten menen kanavaan", luulin sen aina tarkoittavan sitä, että tuo laulaja pääsee esiintymään johonkin radio- tai televisiokanavaan... Siis että hänestä tulee kuuluisa tjsp, vaikka se tietty olisi ollut hieman ristiriidassa muun sanoituksen kanssa. Vasta vanhempana minulle valkeni, mitä tuo todella tarkoitti.
[/quote]

Kerro minullekin mitä tarkoittaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:29"]Kyllä mua harmitti kun kuulin, että Zen Cafen todella kaunis on tehty kaljapullolle :D
[/quote]Tätä en olekaan kuullut :D Ei se sentään vuosien jälkeen pilaa kuuntelukokemusta. Itselle tulee mieleen Beds are burning, jonka kuulin yleispätevänä maailman tilanteen kuvauksena (myönnetään vain kertosäkeen), vaikka se ilmeisesti kertoo Australian aboriginaaleista.

Vierailija
64/68 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 02:22"]

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 01:32"]Lapsena käsitin väärin monien suomenkielisten kappaleiden lyriikat. Kun Vuonna 85 -biisissä lauletaan "vielä viimeinen sana vaan, sitten menen kanavaan", luulin sen aina tarkoittavan sitä, että tuo laulaja pääsee esiintymään johonkin radio- tai televisiokanavaan... Siis että hänestä tulee kuuluisa tjsp, vaikka se tietty olisi ollut hieman ristiriidassa muun sanoituksen kanssa. Vasta vanhempana minulle valkeni, mitä tuo todella tarkoitti. [/quote] Kerro minullekin mitä tarkoittaa?

[/quote]

No siis kanava - niinku Saimaan kanava

Vierailija
65/68 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 13:06"]Sillä ei myöskään ole merkitystä miten sanoittaja on kirjoituksensa tarkoittanut sillä jokaisella on oikeus omaan tulkintaansa.

[/quote]

Onko tämä sellainen asia, että on vain yksi totuus? Minua kiinnostaa se, mitä tekijä on itse ajatellut, vaikka sinun mielestäsi ilmeisesti näin ei saa ajatella.

Vierailija
66/68 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 20:16"]Juicen viidestoista yö kertoo pitkän dokaamisen jälkeisestä olotilasta.
[/quote]Ja siksihän suomalaiset siitä juuri tykkäävät, se vain lisää siihen hohtoa monen silmissä.

Vierailija
67/68 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 02:26"][quote author="Vierailija" time="29.08.2015 klo 13:06"]Sillä ei myöskään ole merkitystä miten sanoittaja on kirjoituksensa tarkoittanut sillä jokaisella on oikeus omaan tulkintaansa.

[/quote]

Onko tämä sellainen asia, että on vain yksi totuus? Minua kiinnostaa se, mitä tekijä on itse ajatellut, vaikka sinun mielestäsi ilmeisesti näin ei saa ajatella.
[/quote]Eihän sitä tekijä itsekään läheskään aina 'tiedä', sanat liittyvät musiikkiin eikä niitä läheskään aina laadita tietoisia merkityksiä analysoiden.

Vierailija
68/68 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukan ohis, mutta Apulanta taitaa olla menossa pilalle kun Toni ei enää kirjoita angstisena epäonnistuneista suhteistaan. Se Sydämen lunnaat ainakin on ihan epätyypillistä Apulantaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi