Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen koulukiusaaja. Mitä voin tehdä muuttaakseni asian?

Vierailija
27.08.2015 |

Kaverini puhuvat paljon ja usein paskaa muista lukiomme oppilaista. Etenkin tytöistä. On muutama tyttö jotka ovat erityisesti heidän hampaissaan.

Eräs reilusti ylipainoinen mutta ihan mukava tyttö, ja syy kiusaamiselle oli siis se että hän on ylipainoinen. Sekä eräs köyhä, mutta tosi älykäs tyttö. Minulla on paha olo heidän puolestaan. Tämä jälkimmäinen jopa opetti minulle tuntikausia matematiikkaa yläasteella kun en millään oppinut, aivan ilmaiseksi. Kaverini jopa menivät syventävälle fysiikan kurssille vain saadakseen tirskua tuolle tytölle! Minäkin olen siellä, osin ryhmäpaineen takia, osin koska fysiikka on oikeasti kivaa. Kavereitani aine ei edes kiinnosta vaan sanoivat että jättävät kurssin kesken ennen koetta jos näyttää etteivät pääse läpi. Ainakin tästä ylipainoisesta he myös ottavat salaa kuvia kännykällä, todennäköisesti myös tästä toisesta. 

Minä en osallistu pahan puhumiseen, mutta pelkästään seisomalla samassa porukassa olen varma että naurun kohteet tuntevat minunkin olevan osallisena. 

Jos jätän kaverini pelkään mitä minulle tapahtuu. Mitä edes sanoisin? "Sori, mutta olette assholeja, en ole enää teidän kaveri" 

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:06"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:00"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 19:55"] [quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 19:44"] Kiusaajien päälle kiehuvaa vettä [/quote] Toivoisin tosiaan että tämä ketju pysyisi asiallisena. Se mitä hiljaa pysymällä hyväksyn on väärin. Minullakin on kuitenkin paha olla.  Tämän kaltaiset kommentit eivät palvele muuta tarkoitusta kun suhteettoman vihan osoittaminen ja provosointi. Kiusaamisesta on voitava puhua avoimesti ja myös asiallisesti. Voihan olla että joku toinen on samankaltaisessa tilanteessa kun minä, mutta ei uskalla puhua kenellekään siitä miksi kiusaa tai hyväksyy kiusaamisen koska suhtautuminen on tällainen. Ryhmäpaine on todella olennainen tekijä nuorten kanssakäymisessä, se vaikuttaa noin 9/10 nuorista vaikka sitä ei kukaan heistä halua myöntää. Se ei tee toisen kiusaamista oikeaksi. Se kuitenkin on suuri syy miksi kiusaajilla on niin paljon valtaa. Heitä pelätään, eikä kukaan uskalla olla se joka ensimmäisenä kääntyy kiusaajaa vastaan. Minäkin pelkään.  -Ap [/quote]Öö, onko tää jokin tutkimus vai? Ap vaikuttaa vanhemmalta ihmiseltä kuin kouluikäiseltä.  [/quote] Ap vaikuttaa itsekeskeiseltä kusipäältä joka yrittää selittää paskamaisuuttansa. Vihaan hänenlaisiaan kaikista eniten. T: Kiusattu

[/quote]

Olen pahoillani että sinua kiusataan, ja onhan sinulla toki oikeus vihata minua. 

Jos saan kysyä, mitä toivoisit minun tekevän jos olisit minun kanssani samassa lukiossa, ja minä olisin se "hiljainen hyväksyjä" 

-AP 

Vierailija
22/28 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.peda.net/veraja/etuinfo/lanu/koko/kius/ryhm

Siinä prosenttiosuudet peruskouluikäisillä (Tiedän, koska olen lukenut tutkimusraportit, joihin luvut pohjautuvat).

On todella kurjaa, jos ap:n tuttavapiirissä ja lukiossa ns. Puolustajien osuus on niin minimissään :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:06"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:00"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 19:55"] [quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 19:44"] Kiusaajien päälle kiehuvaa vettä [/quote] Toivoisin tosiaan että tämä ketju pysyisi asiallisena. Se mitä hiljaa pysymällä hyväksyn on väärin. Minullakin on kuitenkin paha olla.  Tämän kaltaiset kommentit eivät palvele muuta tarkoitusta kun suhteettoman vihan osoittaminen ja provosointi. Kiusaamisesta on voitava puhua avoimesti ja myös asiallisesti. Voihan olla että joku toinen on samankaltaisessa tilanteessa kun minä, mutta ei uskalla puhua kenellekään siitä miksi kiusaa tai hyväksyy kiusaamisen koska suhtautuminen on tällainen. Ryhmäpaine on todella olennainen tekijä nuorten kanssakäymisessä, se vaikuttaa noin 9/10 nuorista vaikka sitä ei kukaan heistä halua myöntää. Se ei tee toisen kiusaamista oikeaksi. Se kuitenkin on suuri syy miksi kiusaajilla on niin paljon valtaa. Heitä pelätään, eikä kukaan uskalla olla se joka ensimmäisenä kääntyy kiusaajaa vastaan. Minäkin pelkään.  -Ap [/quote]Öö, onko tää jokin tutkimus vai? Ap vaikuttaa vanhemmalta ihmiseltä kuin kouluikäiseltä.  [/quote] Se olisi aika yllättävää. Ap kirjoittaa ryhmäpaineesta yllättävän aikuismaisesti, mutta jos tämä ei ole trolli, niin ap ja kaverit käyttäytyvät kaikkea muuta kuin aikuismaisesti. Itse olen lähinnä yllättynyt, että vielä lukioiässä jotkut käyttäytyvät noin ja että muut oppilaat sallivat sen luokassa tapahtua :O

[/quote]

Anonyymina on helppo olla rohkea, sillä tiedän että vaikka tässäkin keskustelussa olen saanut negatiivista palautetta kellään täällä ei ole kykyä tehdä elämästäni systemaattisesti surkeaa. Samaan aikaan kuitenkin välttyäkseni itse joutumasta tulilinjalle annan kavereideni tehdä muiden elämästä surkeaa, ja toimin vielä itse vahvistavana elementtinä. Olen itsekäs. 

Se, että vastustaisin kavereitani johtaisi siihen että jäisin yksin. Ehkäpä kuitenkin jollain keinolla järjestän koulun vaihdon valmiiksi ja ennen kuin lähden sanon kavereille suorat sanat, tuon kaiken julki, luovutan varsin ikäviä ja raskauttavia asioita sisältävät WA-keskustelut koulun henkilökunnalle ja sen jälkeen jätän koko asian taakseni. Se tuntuu ainoalta ratkaisulta jossa voin auttaa joutumatta itse kärsimään. Harmi vaan ettei koulua vaihdeta noin vain. :/ 

-AP 

Vierailija
24/28 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusattu ei menetä kunnioitustaa pelkästään kiisaajiaan ja niitä kohtaan, jotka kiusaamisen mahdollistavat. Pahinta on, että kiusattu menettää ajan kanssa myös oman itsetuntonsa ja uskonsa omiin mahdollisuuksiinsa.
Tietenkin ap kiusattu toivoo apua, eli kiusaamiseen puuttumista ja sitä, että häntä kohdeltaisiin yhtä arvokkaina kuin muitakin luokassa. Hänellä on myös täysi oikeus elää nuoruuttaan ilman kiusaamista. Joku totesi jo aikaisemmin, ettei kenelläkään ole oikeutta pilata toisen elämää. En myöskään näe, miten tuohon tilanteeseen olisi varaa olla puuttumatta (jollei erityisesti halua elää loppuikäänsä se omatunnollansa). Ole rohkea!

Vierailija
25/28 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisit kirjoittaa tästä jo keväällä? 

Vierailija
26/28 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siperia opettaa vielä sinuakin, älä huoli. Voin lohduttaa sinua, että nämä "kiusatut" rivät koe tulevansa edes kiusatuiksi. Heitä vain vituttaa se että ympärillä on vain idiootteja.

Vierailija
27/28 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:27"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:06"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:00"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 19:55"] [quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 19:44"] Kiusaajien päälle kiehuvaa vettä [/quote] Toivoisin tosiaan että tämä ketju pysyisi asiallisena. Se mitä hiljaa pysymällä hyväksyn on väärin. Minullakin on kuitenkin paha olla.  Tämän kaltaiset kommentit eivät palvele muuta tarkoitusta kun suhteettoman vihan osoittaminen ja provosointi. Kiusaamisesta on voitava puhua avoimesti ja myös asiallisesti. Voihan olla että joku toinen on samankaltaisessa tilanteessa kun minä, mutta ei uskalla puhua kenellekään siitä miksi kiusaa tai hyväksyy kiusaamisen koska suhtautuminen on tällainen. Ryhmäpaine on todella olennainen tekijä nuorten kanssakäymisessä, se vaikuttaa noin 9/10 nuorista vaikka sitä ei kukaan heistä halua myöntää. Se ei tee toisen kiusaamista oikeaksi. Se kuitenkin on suuri syy miksi kiusaajilla on niin paljon valtaa. Heitä pelätään, eikä kukaan uskalla olla se joka ensimmäisenä kääntyy kiusaajaa vastaan. Minäkin pelkään.  -Ap [/quote]Öö, onko tää jokin tutkimus vai? Ap vaikuttaa vanhemmalta ihmiseltä kuin kouluikäiseltä.  [/quote] Se olisi aika yllättävää. Ap kirjoittaa ryhmäpaineesta yllättävän aikuismaisesti, mutta jos tämä ei ole trolli, niin ap ja kaverit käyttäytyvät kaikkea muuta kuin aikuismaisesti. Itse olen lähinnä yllättynyt, että vielä lukioiässä jotkut käyttäytyvät noin ja että muut oppilaat sallivat sen luokassa tapahtua :O

[/quote]

Anonyymina on helppo olla rohkea, sillä tiedän että vaikka tässäkin keskustelussa olen saanut negatiivista palautetta kellään täällä ei ole kykyä tehdä elämästäni systemaattisesti surkeaa. Samaan aikaan kuitenkin välttyäkseni itse joutumasta tulilinjalle annan kavereideni tehdä muiden elämästä surkeaa, ja toimin vielä itse vahvistavana elementtinä. Olen itsekäs. 

Se, että vastustaisin kavereitani johtaisi siihen että jäisin yksin. Ehkäpä kuitenkin jollain keinolla järjestän koulun vaihdon valmiiksi ja ennen kuin lähden sanon kavereille suorat sanat, tuon kaiken julki, luovutan varsin ikäviä ja raskauttavia asioita sisältävät WA-keskustelut koulun henkilökunnalle ja sen jälkeen jätän koko asian taakseni. Se tuntuu ainoalta ratkaisulta jossa voin auttaa joutumatta itse kärsimään. Harmi vaan ettei koulua vaihdeta noin vain. :/ 

-AP 
[/quote]

Lähetä sille kuraattorilla vaikka nimetön kirje. Ihan sama miten toimit, kunhan toimit.
Ja kyllä, anonyymina on helppo olla rohkea. Mutta kyllä se onnistuu muutoinkin. En väitä, että se olisi helppoa ja en väitä, ettei se olisi riskitöntä. Ja tiedän tämän kokemuksesta. En vain näe, että sulla olisi vaihtoehtoja kauheasti.. Pelottavinta oikeasti on, että et tekisi mitään ja antaisit tuon asian nakertaa itseäsi.
Aloita vaikka sillä, että kun kiusaaminen tai paskanjauhanta alkaa, alat puhua päälle muusta aiheesta. Osoita myös ystävällistä huomiota niitä kiusattuja kohtaan. Ole kuin et huomaisikaan, jos kiusaajat ihmettelevät käytöstäsi.

Vierailija
28/28 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä lähestymistapaa keskustelussa. Miksi jotain noin rajua kuin totaalikäräytys ja koulunvaihto heti ensimmäiseksi? Ikään kuin olisi kysymys rikolllisliigasta, potentiaalisesta ilmiantajasta ja tuomioistuinkäsittelystä, jonka jäljiltä kouluun saadaan rauha? Eihän tämä analogia luultavimmin toimi.

Tieto on valtaa tässäkin. Vaikuttaa, että suhtaudut kiusaavaan kaveripiiriisi ryhmänä. Jos olet todella lukiolainen, olet aivan väärässä jengissä koska sinun pitäisi kaveerata niiden aidosti hyvien ja älykkäiden kanssa. Sosiaalisesti taitava poika taitaisi kyetä sekä hinaamaan poikaporukkaansa järkevämpään suuntaan kaikessa hiljaisuudessa että osoittamaan tukea kiusatuille ja nostamaan heidän statustaan. Jos siis oletetaan, että kiusaajaporukassa ei ole mitään suuren luokan sadistia pitämässä hovia, vaan enemmänkin tyhmyyden tiivistymä ja pari ääliötä nostamassa toistensa häntää. Mutta jotta voisit olla sosiaalisesti taitava, sinun pitäisi tietää porukkasi jäsenistä riittävästi voidakseen hiljaa ohjata yleistä ilmapiiriä tilanteessa, jossa voimasi eivät välttämättä riitä avokapinaan.

Saatan puhua läpiä päähäni, koska naisena en tunne lukiolaispoikien sosiaalista vuorovaikutusta sisältäpäin, vaikka olen ollut tuossa iässä se, jolle he ovat tulleet kantelemaan toisistaan. En tiedä, missä määrin pystyt ottamaan selvää yksittäisten ryhmäsi jäsenten motiiveista. Mutta jos ajatellaan, että olette jo lukiossa, niin voisi olla hyvä miettiä, miten paljon tosiasiassa riskeeraat.

Et ilmeisesti joudu katselemaan kaveriporukkaasi koulun päätyttyä. Voisit saada paljon enemmän sosiaalisesti ja ystävyysmielessä irti ystävystymällä kiusattujen tyttöjen kanssa vaikka sitten kaikessa hiljaisuudessa ensin alkuun. Sinulla on myös oikea ystävä toisessa koulussa, jonka kanssa pystytte keskustelemaan näistä aiheista. Yhdistämällä voimanne avoimesti saattaisitte muuttaa valtasuhteita niin paljon, että kiusaajia pelkäävät asettuvat tueksenne, vaikka sitten salaa hekin. Sitten voitte myös vaatia koulun tukea, jos sinua vastaan yritetään nousta.

Voi olla, että sinulla on henkilökohtaisia ominaisuuksia, jotka estävät tuollaisen rohkeuden harjoittamisen. Moni esimerkiksi tulee eroperheestä ja on liiallisen riippuvainen ryhmästä sen takia ja taipuvainen mielistelemään ihan liikaa. Mutta ainakin saat mietittyä asioita uusista näkökulmista, ja pystyt osoittamaan hiljaista tukea epävirallisesti. Nykyisin kännyköiden, sähköpostin ja somen aikakaudella senkin pitäisi olla valtavan paljon helpompaa kuin minun aikanani, jolloin tukea joutui osoittamaan joko isoon ääneen tai huomaamattomilla katseilla ja eleillä.

Tilanne kannattaa tosiaan ottaa vakavasti siinä mielessä, että tämän hetken pelkuriratkaisujasi sinulla on aikaa hävetä todella pitkään. Siltikään ei kannata toimia liian räväkästi väärän itseinhon puuskassa. Sinulla on haastava tilanne, selvitä vaihtoehtosi ja tartu tilaisuuteen. Etsi myös aikuista tukea epävirallisesti, ulkopuolisista mutta kuuntelevista ihmisistä. En ymmärrä, miksi sen pitäisi aina tulla viralliselta taholta, jolla voi olla omat paineensa tilanteessa. Koululla on kuitenkin aina myös painetta teeskennellä, että kaikki on hyvin, etkä tunne näiden palkansaajien henkilösuhteita tai motiiveja. Sehän on selvää, että kovin hyvin kiusaamisen torjunta kouluissa ei toimi, joten ota se vakavasti äläkä heitä vastuuta käsistäsi liian nopeasti, koska koppia ei välttämättä oteta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän