Olen koulukiusaaja. Mitä voin tehdä muuttaakseni asian?
Kaverini puhuvat paljon ja usein paskaa muista lukiomme oppilaista. Etenkin tytöistä. On muutama tyttö jotka ovat erityisesti heidän hampaissaan.
Eräs reilusti ylipainoinen mutta ihan mukava tyttö, ja syy kiusaamiselle oli siis se että hän on ylipainoinen. Sekä eräs köyhä, mutta tosi älykäs tyttö. Minulla on paha olo heidän puolestaan. Tämä jälkimmäinen jopa opetti minulle tuntikausia matematiikkaa yläasteella kun en millään oppinut, aivan ilmaiseksi. Kaverini jopa menivät syventävälle fysiikan kurssille vain saadakseen tirskua tuolle tytölle! Minäkin olen siellä, osin ryhmäpaineen takia, osin koska fysiikka on oikeasti kivaa. Kavereitani aine ei edes kiinnosta vaan sanoivat että jättävät kurssin kesken ennen koetta jos näyttää etteivät pääse läpi. Ainakin tästä ylipainoisesta he myös ottavat salaa kuvia kännykällä, todennäköisesti myös tästä toisesta.
Minä en osallistu pahan puhumiseen, mutta pelkästään seisomalla samassa porukassa olen varma että naurun kohteet tuntevat minunkin olevan osallisena.
Jos jätän kaverini pelkään mitä minulle tapahtuu. Mitä edes sanoisin? "Sori, mutta olette assholeja, en ole enää teidän kaveri"
Kommentit (28)
Vaihda aihetta jos alkavat kiusaamaan ja sano että ovat lapsellisia ja puolusta kiusattua. Parasta olisi että katkaiset välisi tuollaisiin, kadut selvästi jo nyt että liikut heidän kanssaan joten oletko valmis miettimään vielä 20 vuoden päästä miksi olit ns. hiljainen hyväksyjä kiusaukselle, etkä tehnyt mitään.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 19:05"]
Älä huoli karma pitää sinusta ja ystävistäsi huolen. olette samanlaisia läskejä sitten kymmenen vuoden päästä. Ja se tyttö ketä nyt pilkkaatte on 10 vuoden päästä hottis ja menestynyt tytsy jota katselette kaiholla.
[/quote]
Sen toki saatamme ansaitakin. Minua kuitenkin ahdistaa nykytilanne. Vaihtaisin koulua jos voisin. Kuraattorillekaan en uskalla puhua kun kaverit näkisivät minut kuitenkin ja milläs sen selitän -AP
Ensinnäkin on hienoa, että koet pahaa mieltä kiusaamisesta. On myös hienoa, että näet oman roolisi siinä (mahdollistat ja osallistut kiusaamiseen omalla vaikenemisellasi).
Ymmärrän pelkosi porukan ulkopuolelle jäämisestä, mikäli puutut kiusaamiseen. Samaa pelkoa kokee varmasti moni muukin. Jos et millään saa kerättyä rohkeutta kiusaamiseen puuttumiseen, on kuitenkin muutama asia, joita voit tehdä: Ensinnäkin, osoita tukea kiusatulle ainakin juttelemalla hänen kanssaan ja olemalla hänelle ystävällinen. Kun huomaat esim. Jonkun alkavan kuvaamaan häntä, mene linssin eteen juttelemaan tutulle tai "häiritse" kuvaajaa kääntämällä hänen huomio johonkin muuhun aiheeseen. Tärkeintä on, ettet osoita mitään huomiota kiusaajan toimintaa (kiusaamista) kohtaan.
Toinen asia, mitä voit tehdä, on kertoa kiusaamisesta jollekin opettajalle, opolle, koulukuraattorille, koulupsykologille, tukioppilaalle. Tiedän, että sinun voi olla vaikea luottaa heihin tai lähinnä siihen, että voisivat puuttua tilanteeseen ilmiantamatta sinua. Pyydän kuitenkin, että luotat! Kiusatuksi tukemisella koulussa voi olla elämänmittaiset, traagiset seuraukset (esim. tutkitusti yhteys masennukseen aikuisiällä, itsetuntoon, minäkuvaan jne..).
Olen onnellinen, että sinä haluat tehdä asialle jotain! Toimi ja voit katsoa itseäsi peilistä aikuisenakin ylpeänä. Kiusaajia pelätään, ei arvosteta.
Hankkiudu moisista kääkistä eroon, voit saada fiksumpiakin kavereita. Ja kyllä, tuolla hiljaisella hyväksynnälläsi oleti han yhtä ällöttävä kuin kaverisikin. Kasvata selkäranka ja tee niinkuin sinusta tuntuu oikealta!
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 19:11"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 19:05"]
Älä huoli karma pitää sinusta ja ystävistäsi huolen. olette samanlaisia läskejä sitten kymmenen vuoden päästä. Ja se tyttö ketä nyt pilkkaatte on 10 vuoden päästä hottis ja menestynyt tytsy jota katselette kaiholla.
[/quote]
Sen toki saatamme ansaitakin. Minua kuitenkin ahdistaa nykytilanne. Vaihtaisin koulua jos voisin. Kuraattorillekaan en uskalla puhua kun kaverit näkisivät minut kuitenkin ja milläs sen selitän -AP
[/quote]
Lähetä kuraattorilla vaikka wilma-viesti. Tai pyydä äitiäsi lähettämään. Tärkeintä on, että toimit ja teet oikein.
Kellään toisella ei ole oikeutta pilata toisen nuoruutta ja elämää - niin kuin kiusaajat tekevät.
Sano vaan, että joojoo, miten te jaksatte, voisitteko jo lopettaa ja vaihdat AINA puheenaihetta. Jatka tuota niin kauan kuin he jatkavat. Lisäksi voit kertoa jollekin opettajalle ja pyytää, ettei kerro kuka kertoi kiusaamisesta. (varmaan muutkin opiskelijat ovat huomanneet kiusaamisen)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 19:24"]
Sano vaan, että joojoo, miten te jaksatte, voisitteko jo lopettaa ja vaihdat AINA puheenaihetta. Jatka tuota niin kauan kuin he jatkavat. Lisäksi voit kertoa jollekin opettajalle ja pyytää, ettei kerro kuka kertoi kiusaamisesta. (varmaan muutkin opiskelijat ovat huomanneet kiusaamisen)
[/quote]
Näin voisin tehdä. Pelkään vaan hirveästi että JOS ne saa tietää kuka ne antoi ilmi minä olen varmasti seuraava jonossa.
Nykytilanne on kuitenkin minullekin niin kurjaa tasapainoilua että pakko on jotain tehdä.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 19:03"]Kaverini puhuvat paljon ja usein paskaa muista lukiomme oppilaista. Etenkin tytöistä. On muutama tyttö jotka ovat erityisesti heidän hampaissaan.
Eräs reilusti ylipainoinen mutta ihan mukava tyttö, ja syy kiusaamiselle oli siis se että hän on ylipainoinen. Sekä eräs köyhä, mutta tosi älykäs tyttö. Minulla on paha olo heidän puolestaan. Tämä jälkimmäinen jopa opetti minulle tuntikausia matematiikkaa yläasteella kun en millään oppinut, aivan ilmaiseksi. Kaverini jopa menivät syventävälle fysiikan kurssille vain saadakseen tirskua tuolle tytölle! Minäkin olen siellä, osin ryhmäpaineen takia, osin koska fysiikka on oikeasti kivaa. Kavereitani aine ei edes kiinnosta vaan sanoivat että jättävät kurssin kesken ennen koetta jos näyttää etteivät pääse läpi. Ainakin tästä ylipainoisesta he myös ottavat salaa kuvia kännykällä, todennäköisesti myös tästä toisesta.
Minä en osallistu pahan puhumiseen, mutta pelkästään seisomalla samassa porukassa olen varma että naurun kohteet tuntevat minunkin olevan osallisena.
Jos jätän kaverini pelkään mitä minulle tapahtuu. Mitä edes sanoisin? "Sori, mutta olette assholeja, en ole enää teidän kaveri"
[/quote]
No mitä sää tässä enää vahkaat? Läskiä muistutit sen läskiydestä, ei sitä nyt ees lasketa kiusaamiseksi. Olisi nykyään varmaan ilman sua vieläkin läskimpi. Sen pitäis tulla kiittämään sua jos jotain.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 19:36"]
Olet raukkapaska, ap.
[/quote]
Tiedän. Myönnän sen ihan mielelläni. Yritän kuitenkin muuttua, ja luuletko että se, että haukut minua auttaa yhtään mitään?
Olen ap varma, että pystyt keräämään rohkeutesi. Elämä on paljon helpompaa, kun tietää tehneensä pahan (puuttumattomuus tässä tilanteessa sitä) sijaan hyvää.
Kiusaajat luimistelevat ja häpeilevät myöhemmin, jolleivat ole täysiä sosiopaatteja. Sinä sen sijaan voit kulkea pää pystyssä ja kohdata kenen vain katseen.
Ja toivon sydämeni pohjasta, että kiusatuilta ei ole rikottu vielä mitään pysyvästi.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 19:44"]
Kiusaajien päälle kiehuvaa vettä
[/quote]
Toivoisin tosiaan että tämä ketju pysyisi asiallisena. Se mitä hiljaa pysymällä hyväksyn on väärin. Minullakin on kuitenkin paha olla.
Tämän kaltaiset kommentit eivät palvele muuta tarkoitusta kun suhteettoman vihan osoittaminen ja provosointi. Kiusaamisesta on voitava puhua avoimesti ja myös asiallisesti. Voihan olla että joku toinen on samankaltaisessa tilanteessa kun minä, mutta ei uskalla puhua kenellekään siitä miksi kiusaa tai hyväksyy kiusaamisen koska suhtautuminen on tällainen. Ryhmäpaine on todella olennainen tekijä nuorten kanssakäymisessä, se vaikuttaa noin 9/10 nuorista vaikka sitä ei kukaan heistä halua myöntää. Se ei tee toisen kiusaamista oikeaksi. Se kuitenkin on suuri syy miksi kiusaajilla on niin paljon valtaa. Heitä pelätään, eikä kukaan uskalla olla se joka ensimmäisenä kääntyy kiusaajaa vastaan. Minäkin pelkään.
-Ap
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 19:55"]
[/quote]
Toivoisin tosiaan että tämä ketju pysyisi asiallisena. Se mitä hiljaa pysymällä hyväksyn on väärin. Minullakin on kuitenkin paha olla.
Tämän kaltaiset kommentit eivät palvele muuta tarkoitusta kun suhteettoman vihan osoittaminen ja provosointi. Kiusaamisesta on voitava puhua avoimesti ja myös asiallisesti. Voihan olla että joku toinen on samankaltaisessa tilanteessa kun minä, mutta ei uskalla puhua kenellekään siitä miksi kiusaa tai hyväksyy kiusaamisen koska suhtautuminen on tällainen. Ryhmäpaine on todella olennainen tekijä nuorten kanssakäymisessä, se vaikuttaa noin 9/10 nuorista vaikka sitä ei kukaan heistä halua myöntää. Se ei tee toisen kiusaamista oikeaksi. Se kuitenkin on suuri syy miksi kiusaajilla on niin paljon valtaa. Heitä pelätään, eikä kukaan uskalla olla se joka ensimmäisenä kääntyy kiusaajaa vastaan. Minäkin pelkään.
-Ap
[/quote]Öö, onko tää jokin tutkimus vai? Ap vaikuttaa vanhemmalta ihmiseltä kuin kouluikäiseltä.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:00"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 19:55"]
[/quote]
-Ap
[/quote]Öö, onko tää jokin tutkimus vai? Ap vaikuttaa vanhemmalta ihmiseltä kuin kouluikäiseltä.
[/quote]
Ap vaikuttaa itsekeskeiseltä kusipäältä joka yrittää selittää paskamaisuuttansa. Vihaan hänenlaisiaan kaikista eniten. T: Kiusattu
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:00"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 19:55"]
[/quote]
-Ap
[/quote]
Se olisi aika yllättävää. Ap kirjoittaa ryhmäpaineesta yllättävän aikuismaisesti, mutta jos tämä ei ole trolli, niin ap ja kaverit käyttäytyvät kaikkea muuta kuin aikuismaisesti. Itse olen lähinnä yllättynyt, että vielä lukioiässä jotkut käyttäytyvät noin ja että muut oppilaat sallivat sen luokassa tapahtua :O
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 20:00"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 19:55"]
[/quote]
-Ap
[/quote]
Ei, anteeksi, ei olisi pitänyt heittää lukua päästäni. Perustuu vain omiin kokemuksiini, olen pahoillani etten tarkentanut sitä tuossa aiemmassa viestissä. Korjaan siis sanojani: Ryhmäpaine on joidenkin nuorten kohdalla merkittävä käytökseen vaikuttava tekijä. Tiedän sen koska olen itse sellainen nuori ja toisella paikkakunnalla asuvalla kaverillani on samankaltaisia kokemuksia.
-AP