Alkaa riittää suomen pelleily, muutto espanjaan ?
Onko kellään kokemusta ulkomaille muutosta ?
Tarkoituksena olisi jatkaa opintoja siellä.
Olen myös kolmevuotiaan lapsen yh.
Miten kaikki käytännön asiat hoituu ?
Pääomaa ei hirveästi ole. Tarkoitus olisi päästä sinne ensi syksyyn mennessä.
Kommentit (71)
Tämän viestiketjun aloituksesta on jo yli 7 vuotta aikaa. Jos AP vielä näillä sivustoilla pyörii, kertoisitko, kuinka siellä Espanjassa menee? Vai tulitko takaisin Suomeen, kun iso paha koronavirus levisi maailmalle, ja siellä ihanassa Espanjassa oli tiukempi lock down kuin täällä pahassa ja ankeassa Suomessa ikinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vaalien jälkeen alkaa Suomessakin asiat korjaantumaan.
Onhan tää neljä vuotta ollut aivan totaalisen karmeaa aikaa aivan kaikille, paitsi nyt tietty ulkomailla asuville.
Mitä meinaat?
Kysytkö tosissasi??
Vihreät ja vasemmisto ovat saaneet mekastaa nyt aivan tarpeeksi Suomalaisten rahoilla, no Sannaa ei asiat kiinnosta ja Saarikko on täysillä kompannut sitä rahan tuhlausta. RKP:lle käy kaikki, kunhan ei Ruotsin kielen asemaa heikennetä.
KOK ja PS pohjana, Liike Nyt ja KD mukaan.
Ja toivottavasti ei tarvitse Keskustaa ottaa siihen enää.
Jos on pakko, niin ehdottomasti sinne on puheenjohtajaksi saatava joku, kellä olisi jotain järkeä.
Tänään kyllä Saarikko servasi sekä Kokoomuksen että Oersut. Kokoo us on tukenut kaikkia lisäbudjettaja ja Oersujen baihtoehtobudjetit ovat olleet - 99,9% hallituksen budjeteista. Saarikon mukaan, jos Persujen ohjelman mukaan olisi menty, niin velkaa olisi n.400 miljoonaa vähemmän ja sekin olisi otettu kehitysavusta.
En ole tämänpäiväistä uutista tuosta vielä nähnyt, elikkä siis Saarikkoa alkaisi, nyt kun vaalit tulossa, kiinnostaa Suomen asiat?
Ja mielestäni yleensäkin budjetin sisältö merkitsee aika paljon. Molemmilla mainitsemistasi puolueista on todella hyviä kohtia ohjelmissaan, kannattaisi oikeasti tutustua niihin, eikä mutuilla.
minä toivotan hyvää matkaa taas on yksi lois perhe vähemmän suomen elätettävänä
Kyllä sinne varakkaitakin on lähdössä, riittää tämä Suomen syöksykkerre ja ma mujen hyysääminen. Lisäksi täällä kielletään kaikki ja verotetaan ihmiset hengiltä. Ja tästä saa nauttia pimeydessä ja loskassa noin 8kk vuodessa.
Meillä on siellä jo kakkoskoti ja jahka tässä muutaman vuoden sisällä toivottavasti asuntomarkkinat toipuu sen verran, että saadaan nykyisestä asunnosta järkevä hinta, niin siirrytään sinne. Lapset on jo valmiiksi lukeneet ekana vieraana kielenä espanjaa tätä silmälläpitäen.
On ihan eri fiilis olla ja elää, kun tammikuussakin ulkona aurinko paistaa kirkkaasti ja on päivällä 15-20 astetta lämmintä. Ja kaikenlaisia sääntöjä on mutta ne on enemmän sellasia opastavia eikä niihin suhtauduta pakkomielteisesti niinkun suomessa. Puhumattakaan että viiniä saa aina kun kauppa vaan on auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei hei, eikä sitten tulla maitojunalla takaisin.
Olen aikapäiviä sitten jo todennut että se on Suomen etu että ne lähtee, jotka sitä miettii.
Niin varmaan. Mekin lähdettiin ja veroja on maksettu muualle niin paljon, että Suomessa oltaisiin ylimmän 1 % joukossa! Mutta eipähän olla elätetty teitä.
Ihan vaan mielenkiinnosta. Miksi olet täällä vielä vinkumassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen alkanut suunnitella muuttoa Sveitsiin. Miehen kanssa ollaan sellaisissa hommissa, että voitaisiin kelvata. Haluan vihdoinkin koulutukseni mukaista palkkaa, ja että siitä jäisi jotain käteenkin. Nykytilanteen valossa haluan myös jälkikasvuni pois täältä sossupummien ja lisääntyvien muslimimäärien temmellyskentältä. Ei jaksaisi enää elättää systeemin hyväksikäyttäjiä..
No ei siellä rahaa sen enempää säästy. Siellä on aivan järkyttävän kallista elää. Eli vaikka sun palkka olisi kova niin ei sulle suhteessa yleensä paljon enemmän jää rahaa säästöön. Kulurakenne on täysin eri. Keski-Euroopassa sä maksat sellaisista asioista, mitä Suomessa maksat vasta kun palvelua käytät (esim. lääkärinpalvelut) tai eläke (pakollinen eläkesäästö).
Ei tarvitse kuin Ruotsiin lähteä niin huomaa, ettei se elämä kovin paljon kummoisempaa toisissa maissa ole. Rahaa ei saa säästöön varsinkaan tällä inflaatiolla ja muilla kustannuksilla. Olen vielä vähän aikaa insinööri koulutukseltani ja palkka on 55 000 kr kuussa, käteen jäävä osuus on 39 000 kr kuussa. Mun asuinkulut kerrostaloasunnossa (sis. veden, sähkön, lämmityksen, vastikkeen, lainan ja korot) on 25 000 kr kuussa. Siihen kun lisää ruoka (on Ruotissa kalliimpaa kuin Suomessa), liikkuminen (kuukausikortti on 970 kr), harrastukset (tennis on 5000 kr/kausi, ratsastus 12000 kr/kausi), vakuutukset, lääkärit ja lääkkeet, eläkesäästöt, sijoittaminen niin ei sulla sitä rahaa kovin kovasti jää. Kun valmistun DI:ksi niin palkka tulee nousemaan noin 73000kr/kk, mutta verotus pomppaa todella kovaksi.
Siis maksaako joku oikeasti tutkinnosta eikä tehdystä työstä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen alkanut suunnitella muuttoa Sveitsiin. Miehen kanssa ollaan sellaisissa hommissa, että voitaisiin kelvata. Haluan vihdoinkin koulutukseni mukaista palkkaa, ja että siitä jäisi jotain käteenkin. Nykytilanteen valossa haluan myös jälkikasvuni pois täältä sossupummien ja lisääntyvien muslimimäärien temmellyskentältä. Ei jaksaisi enää elättää systeemin hyväksikäyttäjiä..
Tytär on tällä hetkellä Barcelonassa töissä; joka viikko hänelle tulee työtarjouksia mm. Sveitsistä.
Niin minullekkin tulee vaikka asun Suomessa, mutta ihan joka kusetukseen ei viitsi edes vastata. :D
Vierailija kirjoitti:
Todellakin. Antti Tuisku muuttaa Espanjaan. Mikset sinäkin? Terveydenhuolto ilmainen. Koulutus lapsille hyvä. Asuminen halpaa. Hallituksen otettua ylivelkaa ei tarvitse maksaa...
Tällä sitten nostit kahdeksan vuotta vanhan jutun esille. Pelle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tää neljä vuotta ollut aivan totaalisen karmeaa aikaa aivan kaikille, paitsi nyt tietty ulkomailla asuville.
Mitä meinaat?
Kysytkö tosissasi??
Vihreät ja vasemmisto ovat saaneet mekastaa nyt aivan tarpeeksi Suomalaisten rahoilla, no Sannaa ei asiat kiinnosta ja Saarikko on täysillä kompannut sitä rahan tuhlausta. RKP:lle käy kaikki, kunhan ei Ruotsin kielen asemaa heikennetä.
Jos on pakko, niin ehdottomasti sinne on puheenjohtajaksi saatava joku, kellä olisi jotain järkeä.
Tänään kyllä Saarikko servasi sekä Kokoomuksen että Oersut. Kokoo us on tukenut kaikkia lisäbudjettaja ja Oersujen baihtoehtobudjetit ovat olleet - 99,9% hallituksen budjeteista. Saarikon mukaan, jos Persujen ohjelman mukaan olisi menty, niin velkaa olisi n.400 miljoonaa vähemmän ja sekin olisi otettu kehitysavusta.
En ole tämänpäiväistä uutista tuosta vielä nähnyt, elikkä siis Saarikkoa alkaisi, nyt kun vaalit tulossa, kiinnostaa Suomen asiat?
Ja mielestäni yleensäkin budjetin sisältö merkitsee aika paljon. Molemmilla mainitsemistasi puolueista on todella hyviä kohtia ohjelmissaan, kannattaisi oikeasti tutustua niihin, eikä mutuilla.
Kyselytunnilla. Molempien puolueiden vaihtoehtobudjetit jokaisena neljänä vuonna ovat olleet samassa suuruusluokassa kuin hallituksen. Eli velkaa olisi otettu yhtä paljon vaihtoehtobudjettien mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Helpotti jo, vai etkö tajunnut että viesti oli kirjoitettu kahdeksan vuotta sitten 2015 perskekohallituksen aikana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytär on tällä hetkellä Barcelonassa töissä; joka viikko hänelle tulee työtarjouksia mm. Sveitsistä.
Niin minullekkin tulee vaikka asun Suomessa, mutta ihan joka kusetukseen ei viitsi edes vastata. :D
Miltä alalta oot saanu tarjouksia?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinne varakkaitakin on lähdössä, riittää tämä Suomen syöksykkerre ja ma mujen hyysääminen. Lisäksi täällä kielletään kaikki ja verotetaan ihmiset hengiltä. Ja tästä saa nauttia pimeydessä ja loskassa noin 8kk vuodessa.
Meillä on siellä jo kakkoskoti ja jahka tässä muutaman vuoden sisällä toivottavasti asuntomarkkinat toipuu sen verran, että saadaan nykyisestä asunnosta järkevä hinta, niin siirrytään sinne. Lapset on jo valmiiksi lukeneet ekana vieraana kielenä espanjaa tätä silmälläpitäen.
On ihan eri fiilis olla ja elää, kun tammikuussakin ulkona aurinko paistaa kirkkaasti ja on päivällä 15-20 astetta lämmintä. Ja kaikenlaisia sääntöjä on mutta ne on enemmän sellasia opastavia eikä niihin suhtauduta pakkomielteisesti niinkun suomessa. Puhumattakaan että viiniä saa aina kun kauppa vaan on auki.
Kai ymmärsit että aloitus oli tehty 2015, juuri silloin kun persuhallitus imi ulkomaalaisia suomeen?
Toisaalta kun valmistuu. On akateemisen palkka ja ostovoima korkeampi kuin Suomessa. Matalamman verotuksen vuoksi. Kyllä Espanjassa kun osaa vain kielen voi tehdä uraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miltä alalta oot saanu tarjouksia?
Tekniikka, automaatio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpotti jo, vai etkö tajunnut että viesti oli kirjoitettu kahdeksan vuotta sitten 2015 perskekohallituksen aikana?
Itse asiassa se sopi huomattavasti paremmin juuri tähän aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä meinaat?
Kysytkö tosissasi??
Kyselytunnilla. Molempien puolueiden vaihtoehtobudjetit jokaisena neljänä vuonna ovat olleet samassa suuruusluokassa kuin hallituksen. Eli velkaa olisi otettu yhtä paljon vaihtoehtobudjettien mukaan.
Kuten tuolla sanottu, on aika paljon väliä otetaanko velkaa ja parannetaan suomalaisten elämää, vai otetaan velkaa ja LISÄKSI kurjistetaan suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aikapäiviä sitten jo todennut että se on Suomen etu että ne lähtee, jotka sitä miettii.
Niin varmaan. Mekin lähdettiin ja veroja on maksettu muualle niin paljon, että Suomessa oltaisiin ylimmän 1 % joukossa! Mutta eipähän olla elätetty teitä.
En minä vingu, kunhan käyn lukemassa ja ihmettelemässä teidän touhujanne samalla kun juon kahvikuppostani.
Avaus on vuodelta 2015. Olisi kiva kuulla miten elämä on ednnyt tuon 8 vuotta sitten tehdty kyselyn jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä vingu, kunhan käyn lukemassa ja ihmettelemässä teidän touhujanne samalla kun juon kahvikuppostani.
Jospa pysyisit siellä missä olet, etkä haaveislisi suomalaisuuden perään.