Alkaa riittää suomen pelleily, muutto espanjaan ?
Onko kellään kokemusta ulkomaille muutosta ?
Tarkoituksena olisi jatkaa opintoja siellä.
Olen myös kolmevuotiaan lapsen yh.
Miten kaikki käytännön asiat hoituu ?
Pääomaa ei hirveästi ole. Tarkoitus olisi päästä sinne ensi syksyyn mennessä.
Kommentit (71)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 16:46"]Ihan mielenkiinnosta, minkä asian ajattelit olevan paremmin Espanjassa?
[/quote][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 16:46"]Ihan mielenkiinnosta, minkä asian ajattelit olevan paremmin Espanjassa?
[/quote]
Ilmaston.
No alat varmaan säästämään rahaa, että voit elää siellä Espanjassa opiskellessasi.
Millä rahalla aiot pärjätä? Älä käsitä väärin, hienoa jos onnistuu mutta kyllä sielläkin rahaa tarvitaan. Asunnon vuokra 300-500, vesimaksut, sähkö on kalliimpaa kuin Suomessa ja keskuslämmitystä ei ole joten joudut lämmittämään asuntoa irtopatterein tai ilmalämpöpumpulla. Maksaa vähintään 100€/kk talviaikaan. Ruoka on toki noin 40% halvempaa, ilmasto ja kulttuuri mukava mutta ei siellä pyhällä hengellä pärjää.
Kai olet ottanut jo huomioon sen, että Espanjassa pitää maksaa lukukausimaksuja? Kannattaa hieman pääomaa kerätä ihan sitäkin varten.
Kaikella hyvällä sanoisin, että kannattaa ehkä harkita vielä tovi.. Jos pitää tulla AV-palstalle kysymään "miten kaikki käytännön asiat hoituu", niin ei kovin hyvältä vaikuta. Pitäisi vähän olla omaa aloitteellisuutta ja kykyä selvittää asioita..
Mietin ihan samaa, mutta suunnitelmissa on kyllä pitää työpaikka Suomessa, etänä hoituu työt tai sitten rupean freelanceriksi. Täytyy vaan keksiä mitä tuon teini-ikäisen pojan kanssa tekee, tietysti siis mukaan tulee mutta koulu ja armeija aiheuttaa päänvaivaa...
Minä en vastannut tuota ilmasto kommenttia.
Säästän koko ajan ja olen tietoinen että siellä ei ole koulu ilmainen.
Olen keväällä menossa käymään viikon reissulla siellä ja aikeena on hieman kartoittaa tilannetta
-ap
Millä ajattelit elämäsi kustantaa? Töitä et ainakaan tule saamaan (Espanja on pullollaan työttömiä ihan omasta takaa). Lisäksi miten ajattelit opiskella jos ja kun et osaa kieltä? (Jos osaisit, olisit kyennyt selvittämään aloituksen asiat ihan itse).
Säästät raivoisasti rahaa, että pystyt opiskelemaan ja elämään siellä. Ja SAMANTIEN kielikursseille ellei espanja jo taitu kunnolla, sillä ilman sitä et tule työllistymään ja muutenkin turistialueiden ulkopuolella ihmisten kielitaito on tosi huono. Noista nyt aloittaisin. Ja toki miettisin, että mihin kouluun hakeudun ja miten. Ja miten sen elämisen opintojen ohella rahoitan.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 16:57"]Mietin ihan samaa, mutta suunnitelmissa on kyllä pitää työpaikka Suomessa, etänä hoituu työt tai sitten rupean freelanceriksi. Täytyy vaan keksiä mitä tuon teini-ikäisen pojan kanssa tekee, tietysti siis mukaan tulee mutta koulu ja armeija aiheuttaa päänvaivaa...
[/quote]Lähde vasta kun poika on muuttanut omilleen.
Niin Espanjassahan on tällä hetkellä todella suuri työttömyys ongelma, eli töiden teko ajatuksena ei sinne kannata lähteä.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 16:57"]Minä en vastannut tuota ilmasto kommenttia.
Olen keväällä menossa käymään viikon reissulla siellä ja aikeena on hieman kartoittaa tilannetta
-ap
[/quote]Nyt ainakin ensimmäiseksi kielikurssille.
Onko suuntana Fuengirola ja lapset suomalaiseen kouluun? Saisivat ainakin suomalaisen peruskoulutuksen ja lukion käytyä.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 17:03"]Onko suuntana Fuengirola ja lapset suomalaiseen kouluun? Saisivat ainakin suomalaisen peruskoulutuksen ja lukion käytyä.
[/quote]Toivottavasti ei. Fuengirola on kamala paikka.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 16:57"]Minä en vastannut tuota ilmasto kommenttia.
-ap
[/quote]
Niin mikä siellä sitten on paremmin?
Espanjassa on suomalaisia pihelinmyyntifirmoja jotka tarjoavat työtä ja asunnon. Jotkut maksavat myös matkat sulle.
Ihan mielenkiinnosta, minkä asian ajattelit olevan paremmin Espanjassa?