Missä päin Suomea sanotaan "äskön" ja "niinkö"
Kommentit (58)
Yleensä Oulussa on kaikki nuo puhevammaisimmat
Äskön on Helsingissä. Niinkö on Lapissa.
Tampereella sanotaan äsken (eli hetki sitten) ja 80-90 -luvulla tuli suusta lapsilta myös äskön.
Jouni Äskön vaikuttaa ainakin täällä Hollolassa.
Etelä-Pohjanmaalla ainakin leveimmällä murteella puhuvat sanoo ainakin äskön.
T: 9 vuotta Etelä-Pohjanmaalla asunut eikä paluumuuttoa ole näkyvissä sinne päin enää tässä elämässä
Ihan helvetin rasittavan kuuloista, kun joku sanoo koko ajan "niinkö".
Se on niinkö sellanen punanen, niinkö tummempi punanen niinkö sellanen punanen niinkö siinä tapetissa"
Yksi entinen oululainen kaveri puhui noin. Puhui myös ärsyttävän hitaasti ja mietteliäästi, ja joka sanan perään niinkö niinkö.
Olen Pirkanmaalta, ja ainakin Tampereen ja Porin suunnilla sanotaan mielestäni yleisesti niinko, mutta niinkö kuulostaa minun korviini hiukan oudolta.
Ainakin tikkurilassa. Taitaa olla maalaisen mielestä kaikki vähän outoa :)
Vierailija kirjoitti:
Olen Pirkanmaalta, ja ainakin Tampereen ja Porin suunnilla sanotaan mielestäni yleisesti niinko, mutta niinkö kuulostaa minun korviini hiukan oudolta.
Tampereella ei ole koskaan sanottu niinko, se tulee varmaan sieltä muualta. Niinkö ajattelet tms on sanottu joskus, mutta ei hokien mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampereella ei ole koskaan sanottu niinko, se tulee varmaan sieltä muualta. Niinkö ajattelet tms on sanottu joskus, mutta ei hokien mitään.
Juu ei todellakaan sanota Tampereella eikä edes naapurikunnissa.
Äskön = Lahti. Todella rasittava maneeri.
Vierailija kirjoitti:
Yksi entinen oululainen kaveri puhui noin. Puhui myös ärsyttävän hitaasti ja mietteliäästi, ja joka sanan perään niinkö niinkö.
Tiiäkkö nää että Oulaisten ei tarvitse edes puhua ollakseen ärsyttäviä. Aivan paska kaupunki. 👍
Kuulostaa oululaiselta puhevammalta