Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tämä on teille, jotka ette usko perheellä voivan olla edulliset ruokamenot

Vierailija
26.08.2015 |

http://m.iltasanomat.fi/ruokala/art-1440491901923.html

Mä oon kertonut täällä monesti, että meidän 4-henkinen perhe pärjää ruokakuluissa 200€/kk.

Kukaan ei tietenkään uskonut, mutta nyt ymmärrän miksi. Tehän heitätte ihan hirveästi ruokaa roskiin! Minä en heitä mitään pois vaan hyödynnän tähteet viimeistä murua myöten.

Kommentit (150)

Vierailija
1/150 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:01"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 22:00"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 21:54"]Laitaa viikon ruokalista välipaloineen yms :) [/quote] Meillä ei syödä välipaloja. Niille ei ole tarvetta, kun aterioilla syödään kunnolla. Aterioiden välillä ei ehdi tulla nälkä. Ap [/quote] Sitä ruokalistaa?

[/quote]

Kuule mitäs jos googlettaisit ihan itse niitä ruokaohjeita? Enhän minä nyt voi alkaa uusavuttomia tässä neuvomaan. Katso vaikka Marttojen sivut, siellä on paljon vinkkejä miten tähteet voi hyödyntää.

Aloitukseni pointti oli se, että ihmiset heittävät paljon ruokaa turhaan roskiin, ei analysoida meidän perheen ruokavaliota, mutta taas lähti näköjään keskustelu sivuraiteille. Täällä jankkaamisen sijaan jokaisen kannattaisi mieluummin keskittyä niihin omiin ruokakuluihinsa ja miettiä meneekö omassa taloudessa ruokaa turhaan roskiin.

AP

Vierailija
2/150 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. ei pysty todistamaan väitettään koska ei suostu kirjoittamaan ruokalista. Meillä menee jo pelkiin juomiin (maitoon) satku kuussa (5 hlöä). Ja mitään ei mene roskiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/150 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 21:08"]

http://m.iltasanomat.fi/ruokala/art-1440491901923.html Mä oon kertonut täällä monesti, että meidän 4-henkinen perhe pärjää ruokakuluissa 200€/kk. Kukaan ei tietenkään uskonut, mutta nyt ymmärrän miksi. Tehän heitätte ihan hirveästi ruokaa roskiin! Minä en heitä mitään pois vaan hyödynnän tähteet viimeistä murua myöten.

[/quote]

Meillä heitetään edelleen juuresten- ja hedelmänkuoret biojätteisiin, ei sinne muuta elintarvikkeita mene. Jos joku niillä jätteillä kuvittelee elävänsä, ihan vapaasti saatte kokeilla miltä sipulinkuoret maistuu.

Vierailija
4/150 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:49"]

http://m.iltasanomat.fi/ruokala/art-1440491901923.html Mä oon kertonut täällä monesti, että meidän 4-henkinen perhe pärjää ruokakuluissa 200€/kk. Kukaan ei tietenkään uskonut, mutta nyt ymmärrän miksi. Tehän heitätte ihan hirveästi ruokaa roskiin! Minä en heitä mitään pois vaan hyödynnän tähteet viimeistä murua myöten.

[/quote]

Meillä heitetään edelleen juuresten- ja hedelmänkuoret biojätteisiin, ei sinne muuta elintarvikkeita mene. Jos joku niillä jätteillä kuvittelee elävänsä, ihan vapaasti saatte kokeilla miltä sipulinkuoret maistuu.

[/quote]

Et siis lukenut tuota linkkaamaani artikkelia. Jos olisit lukenut, olisit saanut tietää, että tuossa artikkelissa on otetu huomioon vain syömäkelpoiset ruoantähteet. Ei siis kahvinporoja, perunankuoria tms.

ap

Vierailija
5/150 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Niin hyödynnetään meilläkin mutta alle 800 ei päästä (sis hygieniatuotteet ja esim sukat/sukkahousut). Kaikki ruoka tehdään alusta saakka itse, leivon usein myös leipää sekä kaikki leivonnaiset. Tosin pöydässä on viikonloppuisin jopa 8 henkeä kerrallaan joten sekin nostaa ruokakuluja.

Ruuan laadusta en suostu tinkimään enää yhtään, kalan ja lihan ostan tarjouksista (tosin totesin että Stokkan normihinta on halvempi kuin Prisman ja Cittarin tarjoukset joten jatkossa sinne!) koska teen paljon pataruokia jolloin lihan laatu ei ole niin tärkeää - sitkeämpikin liha mureutuu ajan kanssa.

Vierailija
6/150 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 21:11"]

Käykää lidlissä kaikki. Näytetään s- ja k-mafialle ettei ihmisiä niin vain pompotella

[/quote]

Ja Suomen talous kuntoon...kiitos teille vaan.

Vierailija
7/150 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 21:37"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 21:13"]Tai sä sitten lasket vaan ruuan mukaan ja moni laskee hygieniatuotteet ja esim veskipaprun. [/quote] Tietenkin. Mehän puhutaan nyt RUOKA menoista eikä mistään muusta. Ap

[/quote]

Aaa...no ei meilläkään sit mene ton enempää, eikä varmaan monella muullakaan. Ajattelin kauppalaskua, että paljonko se sit on. Mitäs ihmeellistä tässä nyt siis on?

Vierailija
8/150 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kasvavat lapset eivät syö mitään koulun lounaan ja päivällisen välillä??? Pikkasen vaikea uskoa

Vierailija
9/150 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:26"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 21:13"]Tai sä sitten lasket vaan ruuan mukaan ja moni laskee hygieniatuotteet ja esim veskipaprun. [/quote] Tietenkin. Mehän puhutaan nyt RUOKA menoista eikä mistään muusta. Ap

[/quote]

Aaa...no ei meilläkään sit mene ton enempää, eikä varmaan monella muullakaan. Ajattelin kauppalaskua, että paljonko se sit on. Mitäs ihmeellistä tässä nyt siis on?

[/quote]

Ei minunkaan mielestä mitään ihmeellistä. Mutta joidenkin perusteella näyttää olevan todella ihmeellistä, kuten huomaat jos luet koko ketjun. Tuollahan joku vaati laittamaan ruokalistaa yms. Ja joskus minua on vaadittu laittamaan tänne kuvat kaikista kauppakuiteistani kuukauden ajalta.

ap

Vierailija
10/150 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 21:14"]

No kui paljo se veskipapru on kuukaudessa?

[/quote]

Ei pelkkä veskipaperi, mutta kaikki pesuaineet ja hygieniatuotteet ainakin viisikymppiä meillä viisihenkisessä perheessä. 

Ruoka siinä 500 euroa, jos ei lasketa ravintolakäyntejä, kahviloita ja alkoholia. Ei mitenkään pröystäillä, joten en voi uskoa tuota kahta sataa. Mutta jos ihan tarjousmakkaralla ja makaronilla mennään, niin kai sitten?

Vierailija
11/150 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla kovin ravinnerikasta ruokaa tuolla summalla kaikille kuussa.

Vierailija
12/150 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esimerkki päiviä:
Ma:
Aamu: Neljän viljan puuro, mustikat, maito.
Lounas: Lapset syö hoidossa/koulussa, vanhemmat edellisen päivän päivällistä eväiden muodossa.
Välipala: Banaanirahka, vesi.
Päivällinen: pinaattiletut puolukkahillolla, vesi.
Iltapala: Lämpimät ruisvoileivät, omatekoinen viili, vihreä tee.

Ti:
Aamu: Munakas kasviksilla(herkkusieni,paprika), Maito.
Lounas: kts.edellinen päivä.
Välipala: Omena, ruisleipä juustolla, maito.
Päivällinen: perunamuussi ja lihapullat, porkkana-ananas raaste, vesi.
Iltapala: Riisipuuro, vesi.

Ke:
Aamu: edellisen illan riisipuuro mustikoilla, vesi.
Lounas: kts.edellinen päivä
Välipala: Ruisleipä juustolla,mehukeitto.
Päivällinen: Hernekeitto, pannukakku vadelmahillolla, Maito.
Iltapala: Tuoreet sämpylät, nektariini ja maito.

Mahdollisimman paljon kun tekee itse, hyödyntää kausi hedelmät, vihannekset ja mustikat metsästä ja vähän katsoo hintojen perään niin meillä riittää kolmelle hengelle viikossa ruokaan 40-50€. Tähän lisäksi muut ostokset, wc papru, saippuat ym.

Vierailija
13/150 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pic's or didn't happen.

Vierailija
14/150 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:45"]Meidän esimerkki päiviä:
Ma:
Aamu: Neljän viljan puuro, mustikat, maito.
Lounas: Lapset syö hoidossa/koulussa, vanhemmat edellisen päivän päivällistä eväiden muodossa.
Välipala: Banaanirahka, vesi.
Päivällinen: pinaattiletut puolukkahillolla, vesi.
Iltapala: Lämpimät ruisvoileivät, omatekoinen viili, vihreä tee.

Ti:
Aamu: Munakas kasviksilla(herkkusieni,paprika), Maito.
Lounas: kts.edellinen päivä.
Välipala: Omena, ruisleipä juustolla, maito.
Päivällinen: perunamuussi ja lihapullat, porkkana-ananas raaste, vesi.
Iltapala: Riisipuuro, vesi.

Ke:
Aamu: edellisen illan riisipuuro mustikoilla, vesi.
Lounas: kts.edellinen päivä
Välipala: Ruisleipä juustolla,mehukeitto.
Päivällinen: Hernekeitto, pannukakku vadelmahillolla, Maito.
Iltapala: Tuoreet sämpylät, nektariini ja maito.

Mahdollisimman paljon kun tekee itse, hyödyntää kausi hedelmät, vihannekset ja mustikat metsästä ja vähän katsoo hintojen perään niin meillä riittää kolmelle hengelle viikossa ruokaan 40-50€. Tähän lisäksi muut ostokset, wc papru, saippuat ym.

[/quote]

Ja lisään että meilläkin on viikkoja kun syödään naudan sisäfilettä, lohta ym. Silloin tietty ruokamenot tuplaantuu, mutta jos on tullut tarvetta säästää niin helposti on pystynyt nipistää menoja.

Vierailija
15/150 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on kaksi aikuista ja imetyksellä oleva vauva ja ruokaan menee noin 400e/kk. Se on aika paljon, mutta me ei myöskään heitetä mitään roskiin. Syödään kyllä noin 60-70%:sti luomuna kaikki ja ollaan kasvissyöjiä. Tofu maksaa enemmän, kuin sikanauta. 

Vierailija
16/150 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistutan vielä keskustelun aiheesta: Ruoan hävikki. Vai koitteko piston omatunnossanne, ja siksi on pakko pyrkiä vaihtamaan puheenaihetta?

En siis ala täällä ruokaohjeita jakelemaan. Ihan vinkkinä, että netistä löytyy.

No sen verran täytyy sanoa, että minä en voi sietää makkaraa tai makaronia. Siinä on kyllä kaksi inhokkiruokaani.

Itse teen paljon etnisiä mausteisia ruokia, intialaista, thaimaalaista ja erilaisia afrikkalaisia ruokia. Lihan korvaan usein kalalla tai pavuilla. Chiliä, kookosmaitoa ja maapähkinävoita kuluu paljon. Tykkään myös leipoa Naan-leipää, nam! Jasmiiniriisiä meillä menee jonkun verran, mutta sehän maksaakin kiinalaisessa kaupassa vain 1€/kg. Omiin aterioihini kyllä korvaan riisin juureksilla, kukkakaalilla, parsakaalilla, valkokaalilla, lantulla, punajuurella yms., mutta lapset tykkäävät todella paljon jasmiiniriisin mausta, joten siksi sitä ostan.

ap

Vierailija
17/150 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa kyllä uskon, että tuo voi olla mahdollistakin, mutta onhan elämä sitten kyllä harvinaisen tylsää. Meidän perheelle ruoka on ilon aihe, ja siksi siihen on kiva vähän satsatakin.

Vierailija
18/150 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:46"]

Ap. ei pysty todistamaan väitettään koska ei suostu kirjoittamaan ruokalista. Meillä menee jo pelkiin juomiin (maitoon) satku kuussa (5 hlöä). Ja mitään ei mene roskiin.

[/quote]

Jos AP laittaisi ruokalistan, ketju täyttyisi "v-ttu mitä p-skaa, ootte varmaan tosi läskejä ja sairaita" -tyyppisistä kommenteista. Täällä kun on näitä maanikkoja, joiden mielestä normaali kotiruoka tappaa ja pelkkää superfoodia syömällä voi elää terveesti.

Minä en tyrmää AP:n ruokamenoja, en yhtään tiedä, kuinka paljon meillä menee ruokaan rahaa (todennäköisesti paaaljon enemmän), mutta uskon, että järkevillä valinnoilla ja tähteiden hyödyntämisellä ruokamenot saa pidettyä alhaisina.

Meilläkään ei muuten juuri syödä välipaloja, tai korkeintaan lapsi koulusta tullessaan syö leivän tai banaanin. Kun on päivät koulussa tai töissä, ja illat harrastuksissa, ei sitä aikaa välipalojen mussuttamiseen paljon jää.

Vierailija
19/150 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:34"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:26"]

[/quote]

[/quote]

Ei minunkaan mielestä mitään ihmeellistä. Mutta joidenkin perusteella näyttää olevan todella ihmeellistä, kuten huomaat jos luet koko ketjun. Tuollahan joku vaati laittamaan ruokalistaa yms. Ja joskus minua on vaadittu laittamaan tänne kuvat kaikista kauppakuiteistani kuukauden ajalta.

ap

[/quote]

Joo ap, meidän perhe syö 1 eurolla koko kuukausi. Mitään en todista. 

Eli sinun päivityksesi on ihan yhtä tyhjän kanssa - siinä ei ole mitään kiinnostavaa. Poisheitetty ruoka maksaa - se on totta. 

Vaikka et heittäisi mitään ruokaa pois, niin 200 € kuukaudess neljältä on vähän. Kyllä menot voi tuohon painaa, mutta miksi ihmeessä kukaan tekisi niin? Koska selvää on, ettette syö hyvin. Siksi ketään ei kiinnosta teidän köyhäily. 

Ja sinä tiedät tämän, siksi sinua ei kiinnosta lisä infoa laittaa - tai sitten joutuisit myöntämään, että et edes itse osaa laskea oikein perheenne ruokakuluja. Mikä sekin lienee totta, jos oikeasti kuvittelet säästön syntyvä pienestä hukkaprosentista. 

Vierailija
20/150 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha, Ap tuli tänne vain pätemään ja kettuilemaan. Joillekin meistä ne hyvät neuvot olisivat tärkeitä, on samanikäiset lapsetkin. Meillä on miehellä kaikesta päätellen ärtyvä suoli, joten jos haluan tarjota kaalia, papuja ja ruisleipää (söisin noita mielelläni), joudun sitten laittamaan kahdet ruoat. Maitojakin tulee raahattua kotiin tölkkikaupalla, eikä koskaan mene päiväysvanhaksi (näin helteellä saattaa pilaantua ennen aikojaankin), pitkä penni menee jo siihen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä