Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö työttömänä hakea siis 4 työpaikkaa kuussa? Ev

Vierailija
18.03.2022 |

Ev

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö siinä katsota myös onko hakijan työssäkäyntialueella sellaisia työpaikkoja, joihin hän voisi realistisesti pyrkiä.  Jos ei, niin sitten määrää vähennetään.  Ja jos on, niin eikö se ole vaan hyvä asia, että saattaa saada töitäkin, kun hakee paikkoihin?

Ongelma on, että vapaat työpaikat, joihin noin vain pääsee, on 99% jotain 10 tuntia viikossa hommia, ei kokoaikaisia. Ja nimenomaan kokoaikaisia töitä pitää hakea. Eli karensseja sataa.

Ohjeen mukaan (etkö ole vielä saanut sitä) ei sen haettavan työpaikan tarvitse olla kokoaikainen.

Kukaan ei ole saanut vielä mitään ohjetta. Ja nimenomaan pitää olla kokoaikainen, koska osa-aikainenkin joutuu hakemaan 4 kokoaikaista työpaikkaa kuukaudessa.

Ohjeen mukaan haettavan työpaikan ei tarvitse olla kokoaikainen ja osa-aikainen puolestaan hakee vain 1 työpaikkaan 3 kuukauden aikana ja se voi olla myös lisätöiden pyytäminen työnantajalta. Lue ohjeet ja toimi niiden mukaan, tämä alkaa mennä oudoksi farssiksi, jossa keksitään ihan omia sääntöjä ja sitten ihmetellään, kun työkkäri vaatii mahdottomia.

Mistä tuollainen ohje löytyy?

Mitään ohjeita ei vielä ole. Tullevat toukokuussa. Ehkä.

Mitä ohjeita nuo muut sitten lainaa?

Hyvä kysymys. Sisäpiiritietoa? Lehdissä on ollut jotain alustavaa infoa, mutta mitään ei ole päätetty vielä. Selviää toukokuussa siis.

Hallituksen esitykset löytyvät netistä jos vähän viitsii etsiä. Käytännössä nämä on päätetty, paljon tuskin muuttuu enää.

Vierailija
62/87 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuoreet työttömät ovat eniten myrskyn silmässä ja joutuvat välittömästi toukokuussa tuohon kyykytykseen. Minä esimerkiksi en kuulemma ole koska a) minulla on osa-aikatyö b) olen ollut työttömänä jo pitkään.

Tämä on muuten ”hauska.” Jos jään NYT työttömäksi niin hetkeäkään ei saisi hengähtää vaan HETI PITÄÄ olla uusi työpaikka. Sitten joku joka on maannut vuosia saa maata jatkossakin ja rahaa virtaa..

Surkuhupaisaa miten työtön haukkuu toista työtöntä. Työttöminä on paljon tosiasiassa työkyvyttömiä, jotka eivät ole päässeet eläkkeelle. Esimerkiksi rankka krooninen sairaus, jolloin henkilö joutuisi heti saikulle jos saisi töitä, ei välttämättä johda eläkehakemuksen hyväksymiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnon sotku tästä tulee. Työnantajat hermostuvat turhiin hakemuksiin ja työttömät vääntävät etu- ja jälkikäteen työkkärin kanssa montako paikkaa haettava, miksi ei hakenut jne.

Lisäksi tuossa on se riski että ne työpaikat eivät enää tule julkiseen hakuun vaan käytetään entistä enemmän rekrytointifirmoja. Ja onhan tuo viestinä vähän sellainen että ongelma olisi siinä etteivät työttömät muuten hae työtä kuin pakon edessä.

Aktiivimallin aikanahan se viesti oli että työttömät tarvitsevat aktivointia. Itse olin tuolloin työttömänä ja kävin kolme hyödytöntä CV- kurssia ja päivärahoja leikattiin silti kun en enää neljännelle lähtenyt.

Tällä hetkellä on muuten todella paljon avoimia työpaikkoja, hyviäkin. Johtunee juuri tuon pakkohaun alkamisesta toukokuussa: nykyiset haut saa sitä ennen alta pois eikä tarvitse käsitellä 100000 työhakemusta.

Vierailija
64/87 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän asian ohjeistukseen työttömille TE-palveluilla on ollut vuosi aikaa.

Onko niin, että työttömän tekemisille tai vahingossa tekemättä jättämisille, sieltä kyllä löydetään oitis tulkinta sanktiolle, karenssille tai muulle negatiiviselle kannustimelle?

Ei ole tullut työkkäreille ohjeita, mediassa sama tieto.

Vierailija
65/87 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä ominaispiirre suomalaisessa kulttuurissa että työtön on syyllinen omaan työttömyyteen. Ei mitään merkitystä ympäristötekijöillä, kuten onko sitä työtä edes tarjolla. Tai poliittiset pyrkimykset tuoda halpatyövoimaa ja kun esim virosta käy suomessa viemässä työt 100 000:lta kuitataan olankohautuksella. Niinkuin kaikki muut työttömyyteen liittyvät seikat. Lopputulemalta vaikuttaa kiusaamiselta. kansakunnan varaventtiili potkia työttömiä päähän. Sairastahan se on.

Olipa harvinaisen hieno ja oivaltava sekä totuudenmukainen kirjoitus täällä. Kiitos sinulle.

Vierailija
66/87 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kuten sanottua, ei se mene kaavamaisesti, että jokainen hakee neljää työpaikkaa alkaen kaupunginjohtajasta puhelinmyyjään, vaan se tosiaan sovitetaan työttömän omien mahdollisuuksien mukaan.

Jos ollaan ihan tarkkoja, niin sovitellaan näin:"Jos työ- ja elinkeinotoimisto arvioi, ettei tarkastelujakson aikana ole haettavissa neljää sellaista työmahdollisuutta, johon työnhakija voisi työkokemuksensa, koulutuksensa ja muun osaamisensa sekä työkykynsä ja hänellä mahdollisesti oleva työttömyysturvalain 2 a luvun 8 §:ssä tarkoitettu ammattitaitosuoja huomioon ottaen työllistyä, tarkastelujaksolla haettavien työmahdollisuuksien määrää alennetaan"

HE:ssa muistutetaan, että tämä määrän alentaminen tulee perustella ja perustelut kirjata suunnitelmaan eikä perusteluksi käy, että hakijalla ei ole osaamista, useamman kuin yhden kriteerin tulee täyttyä ja lisäksi pitää kirjata, mitä muuta asiakas 3 kk aikana tekee, jotta tilanne paranisi. Esimerkiksi jos pitää hakea vain 2 työpaikkaa, niin se on indikaatio sille, että asiakas menee työkokeiluun.

Hallituksen esitys on vain esitys. Tästä oli kai tarkoitus säätää tarkemmin asetuksella. Onko sitä näkynyt?

Ei

Vierailija
67/87 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden työaikan hakeminen viikossa ei onneksi ole paljon. Ja kai voi hakea vaikka samana päivänä kerran kuussa neljää paikkaa? Mistä virkailija muka voi edes tietää, mitä paikkoja on hakenut?

Vierailija
68/87 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain neljää paikkaa per kuukausi? Itse hain vähintään kymmentä paikkaa kuussa, kun olin itse työttömänä. Tuohan on vähän.

Vierailija
69/87 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tammikuussa oli työttömiä työnhakijoita (te-kesk nettisivuilta) 273 700 eli nämä tilastoissa. Lisäksi vielä osa-aikaiset ja nollasopparit. Lopullista lukemaa tuskin tietää kukaa. Ja nämä 273 700 X 4 hakemusta kuukaudessa = 1 094 800 hakemusta/kk. Siinä työnantajat riemuitsee sekä jakkutantat kun käyvät nämä läpi joka kuukausi.

Pääsi nauruntirskaus.

Vierailija
70/87 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä on kyllä vähän. Siis ettekö te hae paikkoja ollenkaan, jos tota pidätte paljona?

Vierailija
71/87 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä meinaa lain kohta että palkkatuetussa työssä olevan työnhakuvelvoite alkaisi kuukautta ennen työn päättymistä? Miksi pitäisi hakea töitä jos on työssä eikä saa työttömyysturvaa? Onko tämä hallitus ihan pimeä?

Vierailija
72/87 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä meinaa lain kohta että palkkatuetussa työssä olevan työnhakuvelvoite alkaisi kuukautta ennen työn päättymistä? Miksi pitäisi hakea töitä jos on työssä eikä saa työttömyysturvaa? Onko tämä hallitus ihan pimeä?

No siksi, ettei jäisi työttömäksi, vaan löytäisi heti uuden työn. Tämä nyt on ainut järkevä ajatus tässä mallissa.

Nytkin osa työttömistä hakee yhtä paikkaa ja odottaa sen ratkeamista ja vasta sitten miettii uutta hakemista -> hidastaa työllistymistä älyttömästi kun ”kattellaan ensin tämä”

Vierailija
73/87 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siksi, ettei jäisi työttömäksi, vaan löytäisi heti uuden työn. Tämä nyt on ainut järkevä ajatus tässä mallissa.

Nytkin osa työttömistä hakee yhtä paikkaa ja odottaa sen ratkeamista ja vasta sitten miettii uutta hakemista -> hidastaa työllistymistä älyttömästi kun ”kattellaan ensin tämä”

Työssä ollessa ollaan töissä, ei ravata työhaastatteluissa. Lisäksi en näe mitään järkeä velvoittaa työnhakuun jos ei nosta työttömyysturvaa.

Vierailija
74/87 |
19.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain neljää paikkaa per kuukausi? Itse hain vähintään kymmentä paikkaa kuussa, kun olin itse työttömänä. Tuohan on vähän.

Katsoin oman alueen paikat, ei ollut yhtään paikkaa mihin voisi hakea.

75/87 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ammattiin paperit jokin aika sitten ja työkkäritäti ei jätä rauhaan, soveltuvia ammattejanlähialueelta on parisataa, toki 3/4 ihan silkkaa skeidaa.

Työttömyystäti ehdotteli koneeltaan mäkkärin siivoojaa, lähihoitajakoulua ja lehdenjakajaa, sanoi että soitat noihin! Olin että juujuu(vitut soita).

Niin tosiaan pitääkö hakea 4 skeidapaikkaa/kk?

Vois kyllä mennä töihin ihan itse ilman työkkärin kakkapaikkoja.

-IISAK SONNI

Nyt on maha täynnä

Vierailija
76/87 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun löytyy edes yksi realistisesti haettava työpaikka per kuukausi.

Vierailija
77/87 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen ei halua töihin, hän ei halua. Erittäin haastava juttu virkailijoille, mitä näille pitäisi tehdä ? Tekevät mitättömiä hakemuksia, ja jos vahingossa vaikka pääsisi töihin, niin voi hakea sairaslomaa, sehän ei vielä ole kiellettyä. Näitä kun työnantajille alkaa valua niin on nopeasti pinna tiukalla. Jos ei ole motivaatiota ja pakotetaan johonkin, niin mikä on loppu tulos, kuka siitä höytyy, rahaa palaa vaan tuhottamasti.

Vierailija
78/87 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae maasta. Ei siellä kuussa mittään ole.

Vierailija
79/87 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että kovinkaan moni työttömistä toimii noin. Taidat itse vain kertoa olettamuksiasi.

Vierailija
80/87 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio suostua missään tapauksessa, antakoot karenssin. Haen sitten tt-tukea!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi