Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain perehdyttäjältä haukut

Vierailija
26.08.2015 |

Olen maaliskuussa valmistunut sairaanhoitaja ja ollut nyt vanhainkodissa 3 päivää perehdytettävänä. Tänään vuoron lopuksi perehdyttäjäni halusi puhua kanssani ja sanoi, että hänellä ei ole kovin luottavainen olo. Häntä kuulemma pelottaa jättää osasto minun vastuulle ja on lähes varma, että jotain jää tekemättä. Ymmärrän kyllä hänen olonsa, sillä itsellä on ollut koko ajan todella epävarma olo. Eikä tuolla edes ole ehtinyt perehtyä lähes mihinkään sairaanhoitajan töihin, kun kaikki aamuvuorot on saanut auttaa lähihoitajia vanhusten aamupesuissa ja sängystä ylös saamisessa.

Minulla on maanantaina juttuaika pomon kanssa ja suoraan aion sanoa, että ei musta ole tuollaiseen työhön. Olisin siis aina vuoron ainoa sairaanhoitaja ja iltaisin olisin vastuussa useammasta osastosta. Minun pitäisi toimia lähihoitajille pomona ja ohjata heidän työtään. Ei minusta ole sellaiseen vielä tässä vaiheessa. Enkä edes tykkää tuosta työstä. Olin kesän töissä psykiatrisella osastolla, jossa oli aivan erilainen meininki. Siellä kaikki ei ollut niin kauhean totista koko ajan. Lisäksi tuolla näkyy pula hoitajista ja etenkin aamuvuoron saa juosta läpi.

Ja jos ihmettelette, miksi ikinä edes otin työn, niin sanoin ihan suoraan työhaastattelussa, etten usko olevani tämmöiseen valmis. Silti minut haluttiin tuonne lähes väkisin. Otin paikan sitten, kun muuta ei ollut tarjolla ja jostain rahaa on pakko saada. Nyt mietin jo irtisanoutumista ellei minua irtisanota ensin.

Pakko oli tämä johonkin purkaa. 

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 18:06"]

Niin ja haluan vielä tarkentaa, että perehdyttäjäni on ollut mukana noissa lähihoitajan töissä. Ei ole ollut siis niin, että perehdyttäjä tekee sh:n töitä ja minä menen lähihoitajan kanssa. Tuolla ei vain ole kunnolla aikaa hoitaa sairaanhoitajan hommia, kun pitää auttaa lähihoitajia.

[/quote]

Vanhustyönpuolella sairaanhoitajat tekee samankaltaista työtä kuin lähärit. Ei pelkkä lääkehoito kuulu sh:n tehtäviin. Minusta se on ihan oikein. Ihmistähän siinä hoidetaan eikä niitä lääkkeitä. 

Vierailija
2/19 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 18:25"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 18:06"]

Niin ja haluan vielä tarkentaa, että perehdyttäjäni on ollut mukana noissa lähihoitajan töissä. Ei ole ollut siis niin, että perehdyttäjä tekee sh:n töitä ja minä menen lähihoitajan kanssa. Tuolla ei vain ole kunnolla aikaa hoitaa sairaanhoitajan hommia, kun pitää auttaa lähihoitajia.

[/quote]

Vanhustyönpuolella sairaanhoitajat tekee samankaltaista työtä kuin lähärit. Ei pelkkä lääkehoito kuulu sh:n tehtäviin. Minusta se on ihan oikein. Ihmistähän siinä hoidetaan eikä niitä lääkkeitä. 

[/quote]

Juu, mutta kun sairaanhoitajilla on muitakin töitä. Pitäisi hoitaa lääkäriasioita, soitella omaisille jne. Olisi hyvä jos työnjako menisi niin, että sh auttaa lähihoitajia kun ehtii eikä niin, että sh tekee hänelle kuuluvia töitä, kun lähihoitajien auttamiselta ehtii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 18:19"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 18:15"]

Särähti vähän korvaan, että olet lähihoitajien pomo. Et ole, vaan tasavertainen työkaveri. Vaikka sinulla olisi eri työtehtävät. Et ole kuitenkaan esimiesasemassa.

[/quote]

Näin perehdyttäjä minulle sanoi. Minun pitäisi kuulemma olla lähihoitajien esimies. Kauhistuneena kuuntelin.
[/quote]

Silloin sinut pitäisi palkata esimieheksi. Paikka taitaa kiertää lakia.

Vierailija
4/19 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osaat sanoa, että mikä sulle on epäselvää, niin pärjäät kyllä. Kunhan kysyt asioista.

Vierailija
5/19 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ihan oikeassa! Perehdytysaikanasi sinun olisi pitänyt saada oppi nimenomaan omiin töihisi, kyllä sitä sitten muulloin voi muitakin auttaa, mutta nyt perehtymisesi on mennyt ihan hukkaan. Eikö työpaikalla ole mitään rasti ruutuun -listaa mitä kenenkin toimenkuvaan kuuluu ja sen mukaan perehdytetään?

Vierailija
6/19 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää, että olet hakeutunut alalle johon rahkeesi ei riitä. Tohon työhaastattelu osioon en usko, koska kukaan työantaja ei noilla kommenteilla ketään väkisin ota. Perehdyttäjällä varmasti ollut raskasta, jos olet seissyt tumput suorana yrittämättä edes ottaa vastuuta.

Vierailija
7/19 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähärit käyttää sun hyväntahtoisuutta hyväksi, sun pitää ottaa myös vastuu omasta perehdyttämisestäsi ja pitäö puolesi.

Vierailija
8/19 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksethan ne juuri kasvattavat ja opettavat.

"A comfort zone is a beautiful place, but nothing ever grows there...".

Vierailija
9/19 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän huolesi. Perehdyttäminen on tehty huonosti ja siitä tehdään nyt sinun syysi. Ei sano hyvää tuosta paikasta. Lisäksi nuo työtehtävät määrältään kuulostavat mahdottomilta hoitaa kunnolla.

Vierailija
10/19 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeä perehdyttäjä sulla ja hän ei näköjään ole osannut perehdyttää sinua kunnolla.

Vierailija
11/19 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2: Sain eilen tuollaisen listan, mutta eipä sitä ole ollut aikaa käydä läpi. Minua ei vielä vahvuuteen lasketa, mutta perehdyttäjä toki lasketaan, joten hänen on pakko olla mukana osaston töissä.

3: No itse olin sitä mieltä, etten työssä tule pärjäämään ja olin varma, että haastattelijat eivät minua ikinä valitse. Sain kuitenkin heti perääni viestin, jossa sanottiin, että minut töihin halutaan. Toki olisin voinut kieltäytyä, mutta kun sain niin kovan luoton, niin ajattelin, että pärjäisin.

Ja myönnän toki, että itsessä on syytä myös. En ole ollut tarpeeksi aktiivinen. Olen niin kauhean ujo, että se on aina ollut ongelma. Koitan nyt petrata asian suhteen, kun viikonloppuna menen seuraavan kerran töihin.

5: Noin juuri ajattelin työn vastaanottaessani. 

6: Tuolla on kyllä aivan liikaa töitä. Potilaita on 20, joista yli puolet on sänkyyn hoidettavia ja aamuvuorossa hoitajia on neljä (tänään kolme, kun yksi oli sairas).

Vierailija
12/19 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
13/19 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat fiksulta ja asiaa miettineeltä työntekijältä. Sinun pitää keskustella tästä edelleen esimiehesi kanssa ja saada lisää perehdyttämistä tai vaihtaa hommia. Jos olet viihtynyt aiemmassa työssäsi, jossa ei vastaavaa vastuuta ollut ja olet tehnyt työsi hyvin, niin ehkä olisi syytä joksikin aikaa pyrkiä vanhoihin/samankaltaisiin tehtäviin. Ajan myötä, kun kokemusta tulee lisää, voit sitten ottaa vastuutakin enemmän. Eikä tule tilanteita, joissa vastuullasi olevat lähihoitajat testaavat ja pompottelevat sinua.

Vierailija
14/19 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule. Tuli mieleen, että halusivat kynsin hampain jonkun nuoren, kokemattoman vastavalmistuneen, että tuo heidän liian työn teettämis systeeminsä ei herättäisi enemmän vastustusta. Jotain sinne päin.

Vierailija
15/19 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

uhh, kuulostaa kamalalta paikalta. Nosta kytkintä ja vaihda paikkaa vaikka erikoissairaanhoitoon, siellä perehdytys toimii yleensä paremmin.

Epäilijöille, kuulostaa ihan uskottavalta että ap on palkattu vaikkei ole ollut järin innoissaan. Vanhuspuolelle on supervaikeaa saada rekryttyä ketään.

Vierailija
16/19 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano asiansa äänen työpaikallasi.

Vierailija
17/19 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 10. Edellisessä työpaikassa meni hyvin, sillä ympärillä oli koko ajan muita sairaanhoitajia, joilta pyytää apua. Lisäksi siellä minun ei tarvinnut toimia lähihoitajien pomona, sillä he olivat aika lailla samalla tasolla meidän sairaanhoitajien kanssa. Teimme siis täysin samat hommat. Myös he olivat välillä vastuussa vuorosta.

Onneksi osastonhoitaja on todella mukava ja uskon, että hänen kanssaan saamme asiallisen keskustelun aikaan. En missään nimessä halua, että osasto kärsii siitä, etten osaisi hoitaa töitäni siellä kunnolla.

Niin ja itselle tuli työhaastattelun jälkeen mieleen, että ei heillä taitanut olla ketään toista vaihtoehtoa minun lisäkseni, vaikka niin väittivät. Miksi he muuten olisivat päätyneet minuun, joka suoraan sanoin, etten ehkä pärjää?

Vierailija
18/19 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Särähti vähän korvaan, että olet lähihoitajien pomo. Et ole, vaan tasavertainen työkaveri. Vaikka sinulla olisi eri työtehtävät. Et ole kuitenkaan esimiesasemassa.

Vierailija
19/19 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 18:15"]

[/quote]

Näin perehdyttäjä minulle sanoi. Minun pitäisi kuulemma olla lähihoitajien esimies. Kauhistuneena kuuntelin.