Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten opin olemaan hiljaa tunneilla

Vierailija
26.08.2015 |

Tykkään kysyä syventäviä kysymyksiä tunneilla ja tänään opettajani sanoi että häiritsen niillä muita. Se on varmaankin totta. Usein kuitenkaan en ajattele ennen kuin puhun, ja muut oppilaat, he eivät pidä minusta muutenkaan, mutta asia tuntuu ärsyttävän heitäkin. 

Minulla aina vain herää paljon kysymyksiä aiheista joita opin, olen utelias varsinkin jos on kyse mieliaineistani, enkä todellakaan tarkoita pahaa kellekään. Kuitenkin kaikki lukiomme opettajat tuntuvat pitävän minua rasittavana.

Joten, miten opin pitämään pääni kiinni tunneilla? Ajattelen aina tunnin alussa keskittyä asiaan mutta ei. Unohdan sen heti. Viittaan kyllä (useimmiten) mutta open mukaan vie aikaa olennaiselta jos puhun asioista joita ei ole tarpeen oppia. 

Pitääkö sitoa nauha sormeen vai? :D ope ehdotti että sitoisin suuni liinalla kiinni, jos nyt ei sitä kuitenkaan, mutta jotain. Minua harmittaa kun ärsytän opettajia ja kurssikavereita, mutta tavasta on niin vaikea päästä eroon. 

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo. Tuskin kukaan opettaja ehdottaa suun sitomista

Vierailija
2/26 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan tulisi vastata sinulle joka kerta samalla tavalla: kysymyksesi/kannanottosi on mielenkiintoinen, mutta se menee sivuun opetettavasta aiheesta, joten sinun kannattaa tehdä omatoimisesti töitä ja selvittää tuo asia esimerkiksi alan kirjallisuudesta.

Kyseessä ei ole tapa vaan kyvyttömyys ottaa muita huomioon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita tunnin aikana heränneet kysymykset ylös ja selvitä asiat myöhemmin itse.

Vierailija
4/26 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 16:51"]

Provo. Tuskin kukaan opettaja ehdottaa suun sitomista

[/quote]

Ei se sitä tosissaan ehdottanutkaan. Vitsillä vaan, ja heitin sen tuohonkin vitsiksi. Se siis sanoi sen ihan vaan keventääkseen tunnelmaa minun ja yhden toisen tytön välillä, kun se tyttö sanoi että voisko se jo tulla auttamaan sitä kun keskustelin sen kanssa.

ap 

Vierailija
5/26 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin. Opetus pitäisi muuttaa keskustelevaksi ja oppilaiden osallistuviksi, niin asiat olisi helpompi oppia, kuin pelkkää luentoa kuuntelemalla. Koita jutella opettajiesi kanssa tavastasi ja kerro, että sillä tavalla on helpompi oppia. Johan ne opettajat typeriä on, jos haluavat vain äkkiä selostaa opetettavan asian ja päästä äkkiä tilanteesta pois.

Vierailija
6/26 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko asperger?

Vierailija
7/26 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 16:55"]

Oletko asperger?

[/quote]

En ainakaan diagnosoidusti. Tosin eipä kukaan ole koskaan tutkinut kohdallani asiaa joten en voi varmasti sanoa myöskään etten olisi. AP 

Vierailija
8/26 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan yksi ongelma on se, että lukiossa on niin kova kiire. Syvällinen oppiminen vaatisi nimenomaan aikaa keskustella ja pohtia yhdessä ja siihen suuntaan opetusta ilmeisesti aiotaan viedäkin, mutta kyllä samalla pitäisi sitten ihan reilusti karsia oppisisältöäkin, ettei opettajilla olisi niin kiire käydä asioita läpi.

Vierailija
9/26 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollei tiukka päätös auta, voit kertoa opettajallesi ja koko luokalle, että maksat kymmenen euroa valitsemaasi hyväntekeväisyyskohteeseen jokaisesta kerrasta, kun häiritset opettajan työtä ja muiden opiskelua. Rahat käteisenä vaikka opettajan kautta. Varaa mukaan tarpeeksi varoja joka aamu. Luulisi tapojen muuttuvan.

Vierailija
10/26 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten se häiritsee, jos ne kysymykset tulevat sellaisessa tilanteessa, missä opettaja opettaa jotain asiaa ja oppilaat kuuntelevat. Olen itsekin ollut tuollainen tarkentavien kysymysten esittäjä ja myöskin kyseenalaistan, jos joku laskuesimerkki näyttää mielestäni menevän pieleen. Useinhan on niin, että moni muukin on miettinyt samaa asiaa kuin mitä kysyn. Hekään eivät ole ymmärtäneet, mutta eivät vain kehtaa kysyä. Opettaja saa uusia näkökulmia ja oppii hahmottamaan mitkä asiat ovat oppilaille vaikeita ymmärtää.

Vierailija
11/26 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä vaiheessa yliopistossa yksi mies kävi samoilla luennoilla kanssani. Hänkin viittaili ja jotkut edessäni olevat ivallisesti kuiskailivat miehestä. Minusta hän esitti kiinnostavia kysymyksiä. Huomasin kyllä pientä turhautumista myös luennoitsijassa. Mutta tämä on varmaan tätä Suomen kulttuuria, ulkomaillahan esim. yliopistoissa luennot ovat vuorovaikutteisempia.

Vierailija
12/26 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 17:00"]

Varmaan yksi ongelma on se, että lukiossa on niin kova kiire. Syvällinen oppiminen vaatisi nimenomaan aikaa keskustella ja pohtia yhdessä ja siihen suuntaan opetusta ilmeisesti aiotaan viedäkin, mutta kyllä samalla pitäisi sitten ihan reilusti karsia oppisisältöäkin, ettei opettajilla olisi niin kiire käydä asioita läpi.

[/quote]

AP vielä tässä että minä kyllä tiedän että käytökseni on ongelma. Opeilla on täysi oikeus olla ärsyyntynyt, heidän työ on opettaa opetussuunnitelma ja minä häiritsen.

Haluaisin kuitenkin korjata sitä. Koetan vaikka laittaa kysymykset lapulle. Ei se toki vastaa oikean ihmisen kanssa keskustelua mutta aion tehdä näin vastaisuudessa. Pitää vaan etsiä muistikirja ja totutella että pidän sitä mukana.

Vierailija
13/26 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 17:05"]

Yhdessä vaiheessa yliopistossa yksi mies kävi samoilla luennoilla kanssani. Hänkin viittaili ja jotkut edessäni olevat ivallisesti kuiskailivat miehestä. Minusta hän esitti kiinnostavia kysymyksiä. Huomasin kyllä pientä turhautumista myös luennoitsijassa. Mutta tämä on varmaan tätä Suomen kulttuuria, ulkomaillahan esim. yliopistoissa luennot ovat vuorovaikutteisempia.

[/quote]

Briteissä opetusryhmä on noin 9 opiskelijan kokoinen, Suomessa luennolla istuu muutama sata kuulijaa. Erilainen tilanne, erilaiset opetusmetodit.

Vierailija
14/26 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 16:54"]

Päinvastoin. Opetus pitäisi muuttaa keskustelevaksi ja oppilaiden osallistuviksi, niin asiat olisi helpompi oppia, kuin pelkkää luentoa kuuntelemalla. Koita jutella opettajiesi kanssa tavastasi ja kerro, että sillä tavalla on helpompi oppia. Johan ne opettajat typeriä on, jos haluavat vain äkkiä selostaa opetettavan asian ja päästä äkkiä tilanteesta pois.

[/quote]

Opettajilla on tietyt asiat läpikäytävinä ja jos jäädään jankkaamaan jonkun epäolennaisten kysymysten kanssa, niin opetus menee hukkaan kaikilta! Jossain 30 oppilaan luokassa ei ole mahdollisuutta jatkuvasti pysähtyä yhden oppilaan mielenliikkeiden mukaan, vaikka tämä parhaiten keskustelemalla oppisi. Kannattaa ostaa itselleen oma opettaja, jos tuolla tavalla haluaa opiskella. Muu ryhmä kun ei välttämättä saa lainkaan opetusta ja heille tulee turhaa kotityötä.

Vierailija
15/26 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita esimerkki tunnilla käsiteltävästä aiheesta ja kysymyksestä jota kysyit. Olisi helpompi nähdä kuinka oleellisia kysynyksesi ovat.

Vierailija
16/26 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 18:04"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 17:56"]

Kyllä tuo vaikuttaa jonkin asteiselta aspergerilta

[/quote]

AP pyysi apua siihen miten oppisi olemaan hiljaa ja täällä sanotaan että hän on assi? Eikös asseilla nimenomaan ole vaikeuksia puhua ryhmän läsnäollessa, ei kai AP siihen pystyisi jos olisi assi?

[/quote]

Vai viittaatko kenties että matematiikka olisi hänen erikoiskiinnostuksenkohde, vai tuo kun ei osaa ottaa muita huomioon? Googlailen tuossa aspergerista vähän lisää. -25

Vierailija
17/26 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 17:04"]

En ymmärrä miten se häiritsee, jos ne kysymykset tulevat sellaisessa tilanteessa, missä opettaja opettaa jotain asiaa ja oppilaat kuuntelevat. Olen itsekin ollut tuollainen tarkentavien kysymysten esittäjä ja myöskin kyseenalaistan, jos joku laskuesimerkki näyttää mielestäni menevän pieleen. Useinhan on niin, että moni muukin on miettinyt samaa asiaa kuin mitä kysyn. Hekään eivät ole ymmärtäneet, mutta eivät vain kehtaa kysyä. Opettaja saa uusia näkökulmia ja oppii hahmottamaan mitkä asiat ovat oppilaille vaikeita ymmärtää.

[/quote]

Juu, useimmiten sellaisessa tilanteessa. Toisinaan kyllä myös kun tehdään tehtäviä pyydän että ope tulee luokse ja vastaa kysymykseen. Kysyin voiko vektoreita ja niiden kaavoja käyttää niin monessa ulottuvuudessa kun haluaa kun olin vektorikurssilla, ja se ei ollut olennaista (muille kuin minulle). Opettaja pyysi sitten tunnin jälkeen että lopettaisin sellaisista asioista puhumisen joita ei opiskella koska se sekoittaa muita, ja aikaa menee hukkaan. Open mukaan muutkin opettajat ovat sanoneet jossain kahvipöytäkeskustelussa että saatan olla toisinaan puhelias.

Haluan kunnioittaa hänen toivettaan, mutta se on vaikeaa minulle. On tylsää kun samaa aihetta toistetaan pitkään. En kuitenkaan halua olla inhottava opettajille, olen erittäin kiitollinen jos siitä että he ovat siellä opettamassa. Eli kaikki te muut, kuinka opitte olemaan hiljaa tunneilla? Jos ongelmaa koskaan oli, kaikilla ei tietysti ole. AP 

Vierailija
18/26 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokallani oli samanlainen ja häiritsevää oli. Enkun tunneilla se erityisesti alkoi kysyä lisää samaan aihepiiriin liittyviä sanoja. Ope niitä sitten kirjoitti taululle. Miksei kattonu kotonaan sanakirjastaan.

Tekussa oli luokalla myös tuillainen kyselijä. Kysymykset eivät edes olleet kiinnostavia. Koko ajan vaan oli kyselemässä. Ekan vuoden jälkeen se lopetti tekun ja tunnit rauhottuivat.

Vierailija
19/26 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kysymys luokassa koskee juuri sen asian ymmärtämistä, mitä käsitellään, niin kysymys on ok, mutta häiritsevää on kysyä usein auhealuetta laajentavia kysymyksiä.

Eli olisi ok kysyä matikassa, että en ymmärtäny tota yhtä kohtaa, miten tosta saatiin tuo.

Vierailija
20/26 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 17:26"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 17:04"]

[/quote]

Juu, useimmiten sellaisessa tilanteessa. Toisinaan kyllä myös kun tehdään tehtäviä pyydän että ope tulee luokse ja vastaa kysymykseen. Kysyin voiko vektoreita ja niiden kaavoja käyttää niin monessa ulottuvuudessa kun haluaa kun olin vektorikurssilla, ja se ei ollut olennaista (muille kuin minulle). Opettaja pyysi sitten tunnin jälkeen että lopettaisin sellaisista asioista puhumisen joita ei opiskella koska se sekoittaa muita, ja aikaa menee hukkaan. Open mukaan muutkin opettajat ovat sanoneet jossain kahvipöytäkeskustelussa että saatan olla toisinaan puhelias.

Haluan kunnioittaa hänen toivettaan, mutta se on vaikeaa minulle. On tylsää kun samaa aihetta toistetaan pitkään. En kuitenkaan halua olla inhottava opettajille, olen erittäin kiitollinen jos siitä että he ovat siellä opettamassa. Eli kaikki te muut, kuinka opitte olemaan hiljaa tunneilla? Jos ongelmaa koskaan oli, kaikilla ei tietysti ole. AP 
[/quote]
Mä jäin kysymään nuo ns. turhat kysymykset tunnin jälkeen, jos näytti ettei opella ollut kiire tai selvitin itse kotona netistä. Aiheeseen liittyen kysyin myös tunneilla, jos asia jäi epäselväksi juurikin kun tehtiin tehtäviä, etten häiritse sitä itse opetusta, mutta meillä mua kehuttiin vain aktiiviseksi ja että virkistävää, kun joku opiskelija kyselee ja kritisoi, eikä ole täysin hiljaa kuten muu luokka. Yhdellä filosofian kurssilla kukaan muu ei oikeasti ikinä viitannut tai vastannut kysymyksiin tai osoittanut mitään mielenkiintoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän