Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nuoret voi huonosti

Vierailija
26.08.2015 |

En voi olla ihmettelemättä mistä johtuu että tämän päivän nuoret voi niin huonosti. Masentuvat ym.

Jos nyt vertaa omaa nuoruutta niin sellainen nuorten huonosti vointi oli täysin käsittämätön asia. Ei ollu masentuneita-, itsensä viiltelijöitä ja loppuun palaneita nuoria.

Jo vertaa niin tämän päivän nuoret pääseen niin helpolla. Kaikki on ollut valmista ja helppoa. Ainut ongelma tuntuu olevan että täytyy tehdä jotain , käydä koulua. Kaikki on tehty heidän puolestaan. Eikä koulussakaan enään vaadita samalla lailla.

Ei millään pahalla mutta kerronpa kuitenkin.

Vikko- tai kuukausirahaa ei ollu olemassakaan. Joko kävi töissä tai keräsi marjoja ja käpyjä josta sai käyttörahaa tulevaksi vuodeksi. Monet joutui senkin rahan antamaan kotiin jotta oli rahaa ruokaan ja vaatteisiin. Oli normaalia että lapset osallistui kotitöihin. Hoiti pienempiä sisaruksia. pesi pyykkiä, siivosi,laittoi ruokaa. Ei sanottu vastaan vanhemmilleen ovet paukkuen.

Koulussa todella opiskeltiin ei kyseenalaistettu opettajan auttoriteettia. Oltiin onnellisia siitä että oli mahdollisuus käydä koulua. Yhteiskunta ei työntäny opintotukija eikä vanhemmillakaan läheskään aina ollut varaa maksaa opintoja. Opiskeltiin ja käytiin töissä. Koulupinnaaminen oli ihan tuntematon asia. Ruoka oli mitä oli siihen aikaan. Ei ollu mitään salaatteja ym. Mutta maha tuli täyteen ja oltiin onnellisia kun oli ruokaa saatavilla.

Kyllä silloinkin oli näitä miehiä jotka ryyppäsi ja joilla oli alkoholi ongelmia. Jolla oli varaa saattoivat käydä ravintolassa tanssimassa. Mutta jos ei nyt ollu ihan laitapuolen kulkija (huora) niin naiset ei juoneet alkoholia kuin ehkä ruuan kanssa yhden lasin viiniä. Jos sitäkään. Naiseten tehtävä oli huolehtia lasten moraalisesta kasvatuksesta. Ja jopa ihan spurkutkin piti pullonsa piilossa lapsilta. Ei näkyny kadulla juoppoja huutelemassa lasten kanssa kulkeville ihmisille. Ei tarvinnu lasten puolesta pelätä että päälle tulevat.

Pidettiin todella pöyristyttävänä jos joku nuori sanoi aikuiselle vastaan edes kotona, puhumattakan jos ihan vieraalle ihmiselle. Nyt saa pelätä kulkiessaan (en tarkoita maahan muuttajia) illalla miten uskaltaa liikkua edes työmatkaa yksin kun on pimeä aika.  Vanhuksia hakataan ja ryöstetään.

Nyt ei tunnu riittävän mikään. Mitä enemmän saa sitä enemmän vaaditaan. Mitä helpommalla on päässyt sitä vähemmän haluaa tehdä. Missä nyky nuori opiskelija väsyy. Ei ole kotitöitä ei ilta eikä viikonlopputöitä. Vanhemmat passaa viimmeisen päälle. Ja silti on palanu loppuun ja masentunu.

Missä on menty vikaan????

Pääseekö nyky ihminen liian helpolla eikä osaa sitä arvostaa?

Kertokaa se minulle, minä en oikeasti ymmärrä?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko ongelma ihan kohtuuttomat vaatimukset ja kilpailu? Ei auta enää vaikka olisi mikä tutkinto niin voi päätyä työttömäksi.

Vierailija
2/39 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta on muuttunut todella vaativaksi omista kouluajoistanikin.
T. 60-luvulla syntynyt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpollapa pääsit jos suurin ongelma oli viikkorahan vähyys. Mun mielialaa alaspäin vetävät asiat on se että koko lapsuus hakattiin, vanhemmat riiteli keskenään väkivaltaisesti ja mut on raiskattu useita kertoja. -20v masentunut

Vierailija
4/39 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jokainen silti päättää omasta elämästään oli vuosiluku mitä vaan. Aina on ollut onnistujia ja luovuttajia (kumpikin siis). Vaikka olosuhteet olisi mitkä vaan, ihminen itse päättää asenteensa!

Vierailija
5/39 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhteiskunta ole muuttunut vaativammaksi vaan ihmiset ja heidän itskyytensä sen saa aikaan. Ei olla mihinkään tyytyväisiä.

Vierailija
6/39 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan aina ollut myös sellaisia perheitä, joissa lasten ei ole tarvinnut tehdä mitään.

Vierailija
7/39 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että saa selkään ja joutuu pahoinpidellyksi kotona ei ole vileä aihe masennukseen. (raiskaus kylläkin) Ennen oli ihan normaalia että sai selkäänsä. Jos sano vastaan vanhemmilleen niin automaattisesti se tiesi fyysistä rangaistusta. En näe sitä syyksi.

Se että sanoit tulleesi raiskatuksi useaan kertaan kuulostaa kamalalta. Mutta miten olet joutunu sellaiseen tilanteeseen. Oletko ollu silloin päihtyny alkoholista vai muista aineista.

En hyväksy että kehenkään kosketaan fyysisesti milloinkaan tai mistään syystä. Ja se on todella rangaistava kovimmalla mahdollisella tavalla.  Mutta ei käy kieltäminen että osa raiskauskista on kyllä osittain naisenkin syytä. Pukeutumien, liika alkoholin käyttö ym. Sekin että nykyään raiskauksia on niin paljon johtuu juuri siitä että nuoret ovat ulkona "bilettämässä" ilman aikuisen valvontaa.

Vierailija
8/39 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole ollu sellaista aikaa. Vain jos mennään ajassa taaksepäin niin löytyy aatelisnuorista joiden ei ole tarvinnut lapsena tehdä töitä.

Vierailija
9/39 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä ikäluokkaa ap olet?

Vierailija
10/39 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 15:16"]Se että saa selkään ja joutuu pahoinpidellyksi kotona ei ole vileä aihe masennukseen. (raiskaus kylläkin) Ennen oli ihan normaalia että sai selkäänsä. Jos sano vastaan vanhemmilleen niin automaattisesti se tiesi fyysistä rangaistusta. En näe sitä syyksi.

Se että sanoit tulleesi raiskatuksi useaan kertaan kuulostaa kamalalta. Mutta miten olet joutunu sellaiseen tilanteeseen. Oletko ollu silloin päihtyny alkoholista vai muista aineista.

En hyväksy että kehenkään kosketaan fyysisesti milloinkaan tai mistään syystä. Ja se on todella rangaistava kovimmalla mahdollisella tavalla.  Mutta ei käy kieltäminen että osa raiskauskista on kyllä osittain naisenkin syytä. Pukeutumien, liika alkoholin käyttö ym. Sekin että nykyään raiskauksia on niin paljon johtuu juuri siitä että nuoret ovat ulkona "bilettämässä" ilman aikuisen valvontaa.
[/quote]Raiskatuksi joutuminen ei ole koskaan uhrin syy ja kaltaisesi asenteet hidastavat toipumista. Ja sinäkö määrittelet mikä on tarpeeksi paha trauma ja syy masentua? Olet tekopyhä puhuessasi että olet väkivaltaa vastaan.

Vierailija
11/39 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on totta mitä kirjoitat.

Köyhyyskin on suhteellinen käsitys. Vaikka puhutaan että suomessa on köyhiä. Niin todellisuudessa todellista köyhyyttä ei ole verrattuna vaika -70 luvun köyhyyteen. Silloin köyhä oli todella köyhä. Ei ollut työttömyyspäivärahoja. Potkut sai pienemmästäkin syystä työpaikalla. Jos kuului ammattiliittoon voi saada avustusta 80mk kahtena kuukautena. Ei ollu minimipalkkoja olemassakaan. Työnantaja maksoi mitä maksoi.

Ihmiset eli todella vaatimattomasti vielä siihen aikaan varsinkin maaseudulla ja pienimmissä kaupungeissa. Monessa taloudessa ei ollut televisiota, sähköjä eikä autoa. Mutta ihmiset oli silti tasapainoisempia ja moraalisesti korkeammalla tasolla. Monesti ihmiset oli silti onnellisia vaikka ei ollutkaan varaa yltäkylläisyyteen. Onnellisuuteen riitti kun oli terve, oli asunto ja taloudellisesti selvisi ruoka ja asuntomenoista.

Totta tämän päivän ihminen ei ole onnellinen ellei pääse etelään tai saa jotain aivan älyttömän kallista.

Vierailija
12/39 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miksi vastailet itsellesi?

Vierailija
13/39 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus voi tulla toivottomuudesta. Vanhempia kiinnostaa röökinpoltto, vaikka olisi pienipalkkainen duunarityö. Lapsi masentuu, jos tajuaa että hän ehkä joutuu elämään samanlaista elämää hamaan loppuun asti.

Vierailija
14/39 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt -57. Meillä ei ollu sähköjä, ei telkkaria, ei autoa eikä sisaruksilla omia huoneita. Taskurahat ja opiskelurahat tienattiin marjamettästä. Meidän kotiin tuli tie -61 sitä ennen lapset kulki kouluun ensin maantielle 4km ja sen jälkeen koululle 35km. Asuimme asuntolassa viikot ja siellä oli tosi kova kuri niin kuin koulussakin. Minä pääsin jo kotiovelta lähtemään kouluun, mutta olin viikot asuntolassa.

Vaikka meillä oli vaatimatonta. Kova kuri kotona niin silti olimme onnellisia. Minulla ei ole mitään kaunaa siitä että joskus saattoikin saadan niin sanotun selkäsaunan. Aiheesta silloin sain ja olen siitä kiitollinen.

Vanhempani olivat rakastavia vanhempia ja kotona naurettiin ja elettiin ihan normaalia elämää. Huonoja käytöstapoja ei hyväksytty ja kotitöitä jokainen teki sen mitä kynnelle kykeni. Ensin paimensi pienempiä lapsia ja sitten aloitti vaativammat työt. Veljet auttoi metsätöissä ja pellolla isää sekä raskaimmissa töissä navetalla. Ym. Ym.

Vaikka serkkuni asuivat kaupugissa ei heilläkään ollut telkkaria eikä autoa, heillä oli kyllä sähköt ja radio. Mutta muuten yhtä vaatimatonta elämää elivät ja samanlainen kasvatus kuin meilläkin.

Ei siinä joutanu masentumaan eikä ollut syytäkään. Aina oli maha täynnä ruokaa, vaatteet päälle ja koti. Tosin muistan kuinka piti laittaa villasukat jalkaan kun talvella aamuyöstä oli kammari jäähtyny aika lailla. Mutta muistan ne aamut kun heräsi siihen kun isä keitti kahvia pannulla. Se tuoksu herätti. Sitten mentiin tupaan täkkiin kääriytyneenä ja odotettiin että tupa lämpisi ja vasta sitten puettiin päälle.

Vierailija
15/39 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole rajoja, selkeitä sääntöjä, ei laiteta nuoria harrastamaan.. eletään kun pellossa, siksi.

Vierailija
16/39 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se perseen kuvailu ei olekaan autuaaksi tekevä juttu. Onni löytyykin jostain muualta?

Vierailija
17/39 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi olen kirjoittanut ensimmäisen artikkelin ja siihen vastauksen kun kysyttiin milloin olen syntynyt. En ymärrä mitä tarkoitat.

Vierailija
18/39 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh vaatimukset on kohtuuttomia ja ei ole työtä tarjolla. Sitten väkipakolla pyöritetään systeemissä ja juoksutetaan kaikissa höpöhöpö-kursseissa ja 9e/pv tempputyöllistämisissä. Nuorella etenkin se työttömyys ja ahdinko on pahempi, kun pitäisi olla perhettä perustamassa ja saada elämisen arvoista elämää. Sitten yhteiskunnassa on 600 000+ työtöntä ja ei työpaikkoja tarjolla. Eikä kamalasti houkuta ottaa opintolainoja opiskeluun, kun työllisyystilanne ei takaa mitenkään että niitä lainoja saisi maksettua takaisin.

Vierailija
19/39 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 15:07"]

Yhteiskunta on muuttunut todella vaativaksi omista kouluajoistanikin. T. 60-luvulla syntynyt

[/quote]

Jep. Erään ystäväni kanssa juuri viime viikolla juttelin tästä asiasta ja sanoin, että olen todella onnellinen siitä, ettei minun tarvitse olla enää nuori. Nyt viisikymppisenä on hyvä olla, olisi järkyttävän kamalaa olla esim. 15- tai 25-vuotias tämän päivän Suomessa. Olen todella onnekas, kun synnyin silloin kuin synnyin.

Vuosimallia 1965.

Vierailija
20/39 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 15:55"]

Olen syntynyt -57. Meillä ei ollu sähköjä, ei telkkaria, ei autoa eikä sisaruksilla omia huoneita. Taskurahat ja opiskelurahat tienattiin marjamettästä. Meidän kotiin tuli tie -61 sitä ennen lapset kulki kouluun ensin maantielle 4km ja sen jälkeen koululle 35km. Asuimme asuntolassa viikot ja siellä oli tosi kova kuri niin kuin koulussakin. Minä pääsin jo kotiovelta lähtemään kouluun, mutta olin viikot asuntolassa.

Vaikka meillä oli vaatimatonta. Kova kuri kotona niin silti olimme onnellisia. Minulla ei ole mitään kaunaa siitä että joskus saattoikin saadan niin sanotun selkäsaunan. Aiheesta silloin sain ja olen siitä kiitollinen.

Vanhempani olivat rakastavia vanhempia ja kotona naurettiin ja elettiin ihan normaalia elämää. Huonoja käytöstapoja ei hyväksytty ja kotitöitä jokainen teki sen mitä kynnelle kykeni. Ensin paimensi pienempiä lapsia ja sitten aloitti vaativammat työt. Veljet auttoi metsätöissä ja pellolla isää sekä raskaimmissa töissä navetalla. Ym. Ym.

Vaikka serkkuni asuivat kaupugissa ei heilläkään ollut telkkaria eikä autoa, heillä oli kyllä sähköt ja radio. Mutta muuten yhtä vaatimatonta elämää elivät ja samanlainen kasvatus kuin meilläkin.

Ei siinä joutanu masentumaan eikä ollut syytäkään. Aina oli maha täynnä ruokaa, vaatteet päälle ja koti. Tosin muistan kuinka piti laittaa villasukat jalkaan kun talvella aamuyöstä oli kammari jäähtyny aika lailla. Mutta muistan ne aamut kun heräsi siihen kun isä keitti kahvia pannulla. Se tuoksu herätti. Sitten mentiin tupaan täkkiin kääriytyneenä ja odotettiin että tupa lämpisi ja vasta sitten puettiin päälle.

[/quote]

Ei tuo nyt kovin rankalta kuulosta. Muistat varmasti miten sodan kokenut sukukupolvi piti omaasi kaiken ilmaiseksi saaneina vetelyksinä?