Terveellinen lounassalaatti, vai miten se oli
Ostin muksuille Saarioisten makaronilaatikkoa kun sittarissa oli tarjouksessa (1e laatikko) ja kyllä yleensä tehdään itse, kriitikot tiedoksi. Itselle ostin valmissalaatin. Molemmissa sama kalorit per 100g, 150kcal. Laatikossa rasvaa 5,4 ja salaatissa 8,5! Jotenkin ajatellut ettei ihan nyt näin...
Kommentit (13)
Mitäs vika rasvassa? Toki noissa valmiissa ruuissa se rasva on huonoa. Taisit kuitenkin kiinnittää huomion vain määrään.
Ei salaatti ole automaattisesti terveellistä. Terveellisyys riippuu ihan siitä, mitä salaatissa on. Salaatissa voi siis olla yllättäviä kaloreita. Hälytyskellojen pitäisi soida ainakin näistä, jos salaatissa on:
-majoneesipohjaista kastiketta
-krutonkeja
-rasvaista juustoa
-nachoja
Tai noita kaikkia yhdessä!
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 13:55"]Ei salaatti ole automaattisesti terveellistä. Terveellisyys riippuu ihan siitä, mitä salaatissa on. Salaatissa voi siis olla yllättäviä kaloreita. Hälytyskellojen pitäisi soida ainakin näistä, jos salaatissa on:
-krutonkeja
-rasvaista juustoa
-nachoja
[/quote]
Pirkka cheddar-nachosalaatti :D parasta
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 13:58"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 13:55"]Ei salaatti ole automaattisesti terveellistä. Terveellisyys riippuu ihan siitä, mitä salaatissa on. Salaatissa voi siis olla yllättäviä kaloreita. Hälytyskellojen pitäisi soida ainakin näistä, jos salaatissa on: -majoneesipohjaista kastiketta -krutonkeja -rasvaista juustoa -nachoja Tai noita kaikkia yhdessä! [/quote] Pirkka cheddar-nachosalaatti :D parasta
[/quote]
Mä olen itse lihonut syömällä Caesar-salaattia (itsetekemääni). Koska eihän salaatti lihota.:)
Ruoasta ei yllättäen tule automaattisesti terveellistä, jos siinä on sana "salaatti". Kyseessä voi olla majoneesi-pasta-lihapläjäys, jossa on näön vuoksi muutama maissinjyvä ja suolakurkkukuutio.
Mä söin äsken lounaaksi salaatin, missä oli rehujen lisäksi kvinoaa, punajuurta, kesäkurpitsaa, paprikaa ja kikherneitä. Varmaan terveellisempi kuin einesmakruloota.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 13:55"]
Ei salaatti ole automaattisesti terveellistä. Terveellisyys riippuu ihan siitä, mitä salaatissa on. Salaatissa voi siis olla yllättäviä kaloreita. Hälytyskellojen pitäisi soida ainakin näistä, jos salaatissa on:
-krutonkeja
-rasvaista juustoa
-nachoja
[/quote]
Eikä runsaskalorinen ole automaattisesti epäterveellistä.
Terveellisyyttä ei mitata kaloreilla.
Miksi ihmeessä aina terveellinen = vähäkalorinen tai vähintäänkin terveellinen = vähärasvainen? Ihminen tarvitsee niitä kaloreita, samoin rasvaa. Tai miksi salaatin täytyisi olla erityisen vähärasvainen/kalorinen? Kesällä valitsen mieluusti lounaakseni salaatin, koska ei tee mieli lämmintä ruokaa ja toisaalta salaatin sisältämät kasvikset houkuttelevat, mutta koska haluan jaksaa sillä koko päivän, siitä pitää löytyä reilustikin proteiinia ja rasvoja (esimerkiksi lohta, kananmunaa, avokadoa tai pähkinöitä ja vielä oliiviöljyä päälle).
Tosin siitä olen samaa mieltä, etteivät nuo valmissalaatit välttämättä ole mitenkään erityisen terveellinen vaihtoehto. Ei rasva- ja kaloripitoisuuden vuoksi, vaan siksi että ne on monesti tehty melko heikoista raaka-aineista ja niissä ei ole kasviksia nimeksikään.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 14:08"]
Miksi ihmeessä aina terveellinen = vähäkalorinen tai vähintäänkin terveellinen = vähärasvainen? Ihminen tarvitsee niitä kaloreita, samoin rasvaa. Tai miksi salaatin täytyisi olla erityisen vähärasvainen/kalorinen? Kesällä valitsen mieluusti lounaakseni salaatin, koska ei tee mieli lämmintä ruokaa ja toisaalta salaatin sisältämät kasvikset houkuttelevat, mutta koska haluan jaksaa sillä koko päivän, siitä pitää löytyä reilustikin proteiinia ja rasvoja (esimerkiksi lohta, kananmunaa, avokadoa tai pähkinöitä ja vielä oliiviöljyä päälle).
Tosin siitä olen samaa mieltä, etteivät nuo valmissalaatit välttämättä ole mitenkään erityisen terveellinen vaihtoehto. Ei rasva- ja kaloripitoisuuden vuoksi, vaan siksi että ne on monesti tehty melko heikoista raaka-aineista ja niissä ei ole kasviksia nimeksikään.
[/quote]
Ihminen tarvitsee todella vähän rasvaa, ja suurin osa siitä rasvasta mitä porukka vetää ei ole terveellistä. Eli olen kyllä sitä mieltä että vähärasvaisia kokoruokia kannattaisi suosia. Valmisruoassa tuskin on otettu huomioon optimaalista omega 3- ja 6-tasapainoa...
Kalorit = terveys-dogmasta sen sijaan olen ihan täysin samaa mieltä. Rasahtaa rusinat kun iltalehti myy näitä "nämä terveelliseksi luulemasi ruoat ovatkin kaloripommeja"-juttujaan. Avokado on sekä runsaskalorista - itse asiassa jopa rasvaista - että terveellistä!
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 14:32"]
Ihminen tarvitsee todella vähän rasvaa, ja suurin osa siitä rasvasta mitä porukka vetää ei ole terveellistä. Eli olen kyllä sitä mieltä että vähärasvaisia kokoruokia kannattaisi suosia. Valmisruoassa tuskin on otettu huomioon optimaalista omega 3- ja 6-tasapainoa...
[/quote]
Ihan virallistenkaan suositusten mukaan se ihmisen tarvitsema rasvamäärä ei ole aivan vähäinen. Tämänhetkisen suosituksen mukaan 25-40 % ravinnon energiasta pitäisi tulla rasvoista. Olen joskus huvikseni kirjannut ylös syömiäni ja tarkkaillut, miten rasvan, hiilihydraattien ja proteiinien määrä jakautuu, ja tällöin olen todennut, että vähärasvaisilla tuotteilla saan hyvinkin alle 20 % päivän energiasta rasvoista, siis aika vähän.
9
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 14:38"]
[/quote]
Ihan virallistenkaan suositusten mukaan se ihmisen tarvitsema rasvamäärä ei ole aivan vähäinen. Tämänhetkisen suosituksen mukaan 25-40 % ravinnon energiasta pitäisi tulla rasvoista. Olen joskus huvikseni kirjannut ylös syömiäni ja tarkkaillut, miten rasvan, hiilihydraattien ja proteiinien määrä jakautuu, ja tällöin olen todennut, että vähärasvaisilla tuotteilla saan hyvinkin alle 20 % päivän energiasta rasvoista, siis aika vähän.
9
[/quote]
Uusimpien tutkimusten mukaan terveipiä olivat ne jotka saivat alle 10 % päivän energiasta rasvasta. Viralliset suositukset muuttuvat hitaasti ja niihin vaikuttavat huomattavasti esimerkiksi taloudelliset intressit.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 14:42"]
[/quote]
9
[/quote]
Uusimpien tutkimusten mukaan terveipiä olivat ne jotka saivat alle 10 % päivän energiasta rasvasta. Viralliset suositukset muuttuvat hitaasti ja niihin vaikuttavat huomattavasti esimerkiksi taloudelliset intressit.
[/quote]
Linkitäpä niitä tutkimuksia.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 14:44"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 14:42"]
[/quote]
9
[/quote]
[/quote]
Linkitäpä niitä tutkimuksia.
[/quote]
Glykeeminen indeksi ja lipidit:
http://care.diabetesjournals.org/content/29/8/1777.full
"Research supports the use of very low-fat (≤ 15 percent of calories) vegetarian diets for controlling blood lipid concentrations, retarding disease progression, and reversing coronary artery disease. Regression of coronary heart disease has been observed with this type of diet as part of a comprehensive program of lifestyle changes, as measured by quantitative coronary arteriography2 and cardiac positron emission tomographic scans.4 No studies have consistently demonstrated the arrest and reversal of coronary artery disease with higher-fat diets. Although these research results have been available for over a decade and have been used with great success by some physicians and patients, very low-fat vegetarian diets are not yet routinely encouraged by most of the medical community."
(http://www.pcrm.org/health/reports/nutritional-approaches-for-coronary-artery-disease)
Lopuksi vähän kevyempi ja kaupallisempi esitys eri hyödyistä:
http://www.everydayhealth.com/news/weighing-benefits-low-fat-vegan-diet-ms/
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 13:35"]
Ostin muksuille Saarioisten makaronilaatikkoa kun sittarissa oli tarjouksessa (1e laatikko) ja kyllä yleensä tehdään itse, kriitikot tiedoksi. Itselle ostin valmissalaatin. Molemmissa sama kalorit per 100g, 150kcal. Laatikossa rasvaa 5,4 ja salaatissa 8,5! Jotenkin ajatellut ettei ihan nyt näin...
[/quote]
Että mitä? Mikä on epäterveellistä, kalori vai rasva? Onko siinä salaatissa jotain tuoreita vihanneksia vai ostitko majoneesimällin? Oliiviöljy on terveellisempää kuin voi vaikka ensinmainitussa on enemmän rasvaa ja kaloreita.