Olen kuullut että naisetkin voi kantaa arkkua. Onko sulla kokemuksia tai havaintoja asiasta?
Kommentit (13)
Viimevuosina olen ollut vain hautajaisissa joissa ei enää arkkuja kanneta. Joissakin seurakunnissa arkut siirretään oikein kärryillä.
Vierailija kirjoitti:
Viimevuosina olen ollut vain hautajaisissa joissa ei enää arkkuja kanneta. Joissakin seurakunnissa arkut siirretään oikein kärryillä.
Arkut (ja joskus vainajakin) ovat sen verran painavia, että voi joskus olla turvallisempaa käyttää kärryä. Toki naisetkin saavat kantaa arkkua, jos jaksavat. Perinteisesti kai vain ajatellaan, että miehet ovat vahvempia jaksavat paremmin, mutta ei se mikään sääntö ole.
Kyllä tätini. Myös laittanut kuolleita ja kuljettanut säilöön,pukenut vainajia ja mitä nyt työhön kuuluu.Hoitanut kuolevia ammatin puolesta. Elämään kuuluu syntymä ja kuolema.Pitää olla asenne että auttaa minkä osaa.
Olen ollut kantamassa arkkua. En kokenut mun sukupuolta siinä millään tavalla rajoitteeksi. Nilkkapituinen hame oli kylläkin väärä valinta hautajaisvaatteeksi ja se hieman rajoitti jos jokin.
Olen ollut arkunkantajana.
Ei ollut vaikeaa. Raskaampaa henkisesti kuin fyysisesti. Sain kiitosta jälkikäteen. Yksi miespuolinen sukulainen oli hiukan myrtynyt, kun minut päästettiin arkunkantajaksi, eikä häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arkut (ja joskus vainajakin) ovat sen verran painavia, että voi joskus olla turvallisempaa käyttää kärryä. Toki naisetkin saavat kantaa arkkua, jos jaksavat. Perinteisesti kai vain ajatellaan, että miehet ovat vahvempia jaksavat paremmin, mutta ei se mikään sääntö ole.
Ei mun tietääkseni sääntö mutta perinne että miehet yleensä kantaa. Ihmiset kun eivät tässä Suomen maassa osaa elää ja toimia ilman sääntöjä. Palaverin paikka jos ei sääntöjä ole!!!!
Minusta aivan sama kumpaa sukupuolta arkun kantaja edustaa. Ihme aloitus.
Opiskelukaverini(nainen) kantoi isänsä arkkua jo -80 luvulla.
Kärryjä käytetään usein, jos kantomatka on pitkä. Viime hautajaisissa, missä olin mukana, arkku kannettiin siunauskappelista kärryyn, työnnettiin kärryllä haudalle (matkalla mm. maantien ylitys) ja haudalla arkku nostettiin taas kannettavaksi ja laskettiin hautaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun tietääkseni sääntö mutta perinne että miehet yleensä kantaa. Ihmiset kun eivät tässä Suomen maassa osaa elää ja toimia ilman sääntöjä. Palaverin paikka jos ei sääntöjä ole!!!!
Minusta aivan sama kumpaa sukupuolta arkun kantaja edustaa. Ihme aloitus.
Aloitus on hyvä siinä mielessä, että on paljon ihmisiä jotka eivät missään nimessä hyväksy naista kantajaksi. Pohjanmaan pikkupaikkakunnilla ihmiset pyörtyisivät pelkästä ehdotuksesta.
Olen kantanut äitini. Kunniatehtävä monelle.