Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodissa ruokajuomana MEHUA???

Vierailija
25.08.2015 |

Miten voi olla mahdollista vuonna 2015 anno domini, kun sokerin ja makeiden juomien terveyshaitat ovat ihan tasan tarkkaan joka ainoan tallaajan tiedossa? Punaista sekamehua juodaan lapseni päiväkodissa paitsi välipalalla, myös aamupalalla ja lounaalla, ihan käsittämätöntä! Vaihtoehtona on lounaalla maito, mutta nimenomaan vaihtoehtona, lapset saavat itse valita mitä juovat... Välipalalla tai aamupalalla maitoa ei tarjoilla ollenkaan, mehu on ainoa vaihtoehto eikä kuulemma ole vesikannuja kun "ei kai kukaan nyt vettä...". 

Onko muissa päiväkodeissa samaa, vai onko tämä näitä yksityisen päivähoidon iloja? Ja ennen kuin menee keskustelu vallan mahdottomaksi niin sanottakoot, etten ole mikään sokerinatsi enkä ruokanatsi muutenkaan, ymmärrän hyvin miksi puolukkakiisseli maustetaan sokerilla ja niin edelleen, mutta mehu ruokajuomana on jo ihan liikaa. Selailin esitettä jonka äitini oli saanut neuvolasta minun taaperoiässäni 80-luvun lopulla, ja jo silloin sanottiin, ettei mehu kuulu leikki-ikäisen jokapäiväiseen ruokavalioon lainkaan. 

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysypä huomenna, ovatko tietoisia uudistuneesta varhaiskasvatuslaista, jonka mukaan lapselle on tarjottava päivähoidossa terveellistä ravintoa.

2 b § (8.5.2015/580)

Varhaiskasvatuksessa olevalle lapselle on järjestettävä lapsen ravitsemustarpeet täyttävä terveellinen ja tarpeellinen ravinto, jollei muun kuin päiväkodissa tai perhepäivähoidossa annetun varhaiskasvatuksen luonteesta muuta johdu. 

Vierailija
22/38 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 23:17"]

Me saimme mehua kaksi kertaa vuodessa, kun oli pinaattikeittoa ruokana. Vaihtoehtona oli myös maitoa ja vettä. Joka päiväsenä juomana tuo kuulostaa jo liiallisuuksilta.

[/quote]

Joo, ei haittaa tippaakaan jos mehua tarjotaan silloin tällöin juuri esimerkiksi retkijuomana tai kovalla helteellä. Päivittäiseksi juomaksi se ei sovi maassa, jossa lasten ylipaino on kasvava ongelma. Ja joo, vanhempien asiahan se on pitää lapsensa normaalipainoisena, mutta ei päiväkoti voi vesittää koko hommaa koukuttamalla lapsia sokerimehuihin ruokajuomina. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla että nyt kesällä kuumalla pitävät huolen siitä että kellekään ei tule nestehukkaa. Lapset voi olla välillä aika huonoja juomaan. Ja luulen kans että tuota mehutiivistettä on niin vähän että se tuo vain vähän väriä, eli ei ole todellakaan mitään sellaista ylisokerista mehua, jota itse juotiin kylässä lapsena. Lapsille se hieman maustettu vesi mehuna nyt menee paremmin kuin pelkkä vesi.

Vierailija
24/38 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mehu on halvempaa kuin maito. Yksityisissä paikoissa monesti säästetään mistä voidaan. 

Vierailija
25/38 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 23:29"]

Voi olla että nyt kesällä kuumalla pitävät huolen siitä että kellekään ei tule nestehukkaa. Lapset voi olla välillä aika huonoja juomaan. Ja luulen kans että tuota mehutiivistettä on niin vähän että se tuo vain vähän väriä, eli ei ole todellakaan mitään sellaista ylisokerista mehua, jota itse juotiin kylässä lapsena. Lapsille se hieman maustettu vesi mehuna nyt menee paremmin kuin pelkkä vesi.

[/quote]

No ei ainakaan Espoossa ole helteelläkään mehu lounaan ruokajuomavaihtoehtona, maito-piimä-vesi -kolmikosta löytyy kyllä jokaiselle jotakin. Vähän tuosta haiskahtaa se, että päiväkodissa on ihan ansiokkaasti laskettu, että kraanavesi + halpismehutiiviste on edullisempaa kuin maito. 

Vierailija
26/38 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi helteet syynä, niin eiköhän hoitaja olisi maininnut asian kun siitä tänään kysyin. 

Vierailija
27/38 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 22:02"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 21:58"]

Missä päiväkodissa lapsesi on?

[/quote]

Pienehköön ketjuun kuuluvassa yksityisessä päiväkodissa, sen tarkemmin en halua kertoa kun on niin alueellinen toimija. 

[/quote]

porvoosta tämä juttu on. Kyllä kehtaisit kertoa mistä päiväkodista on kyse. risiki että he saisivat tietää kuka sinä olet on kyllä todella pieni vaikka kuinka pienestä ryhmästä on kysymys. Ainoa syy miksi et halua kertoa on että riski on olemassa että palstalla on ehkä joku kuka voisi sitten kertoa että sun väitteet eivät pidä paikkaansa.

Menes nyt nukkumaan ennen kun nenäsi kasvaa liian pitkäksi...!!!

Vierailija
28/38 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset ovat mummolla hoidossa ja mehukattia juovat joka päivä. Lounaalla juovat maitoa mutta iltapäiväkahvilla lapset saavat mehua ja pullaa. Olin aluksi aika järkyttynyt (sokerineurootikko) ja todennyt myöhemmin, että ei se niin vaarallista ole. Mies otti niin lunkisti asian ja itsekin olen todennut, että hampaat ovat kunnossa ja elämä on.

Vierailija
29/38 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sai juoda lapsena aina kotona halutessaan mehua, ja se mehu oli laimempaa kuin nykyajan mehu-kivennäisvedet, eli pari milliä tiivistettä lasin pohjalla. Suosikki oli metsämansikka Mehukatti, se hienoinen mansikan aromi vedessä ja ai että oli muka niin hyvää :D  Lapset on helposti huijattavissa.

Vierailija
30/38 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinperäinen proteiini altistaa syövälle. Mehu on maitoa parempi vaihtoehto sen puolesta, vesi toki paras!

Vierailija
31/38 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 23:05"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 22:11"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 22:03"]

Mielestäni nyt kannattaisi ottaa asia puheeksi muiden vanhempien kanssa - tietävätkö kaikki edes käytännöstä? Ja jos vanhemmista enemmistö on kanssasi samoilla linjoilla niin lähestyä päiväkodin johtoa asiasta yhdessä. Käsittämättömältä kyllä itsestäni tuntuu! Ymmärrän mehun erikoispäivinä, esim. laskiaispullan kaverina tai retkipäivän eväänä tms. mutta en missään nimessä päiväkodin (tai kodin yhtään sen enempää) arkipäivään kuuluvana.

[/quote] Voi luoja! Mita Suomessa voi enaa tehda? Maitoallergisille ei maitoa, sokerinatsin lapselle ei mehua, vetta ei ole opetettu juomaan. Antakaa viinia. Tietaako ap edes minkalaiste se mehu on? Vaikka olisi kuinka vetista litkua. Meilla ainakin lapsi juo "mehua" mika on vetta johon on lisatty vahan mehua variksi, hyvin maistuu.

[/quote]

Ei minua oikeastaan kiinnosta, onko se mehuksi värjättyä vettä vai mitä, kun ravitsemussuositukset ovat kuitenkin ihan yksiselitteiset sen suhteen, ettei mehua suositella juotavaksi edes päivittäin, saati sitten useammilla aterioilla. Koko homma selvisi, kun lapsi pyysi kotona ruokajuomaksi mehua ja ihmettelin että mistä se sen keksi, kun meillä ei koskaan juoda mehuja ruualla. Päiväkodissa kuulemma juodaan mehua ja hoitajan kanssa juttelemalla asia selkisi sitten tänään. 

[/quote] Suosittelevatko ne ravitsemussuositukset viikottaista karkkipaivaa lapsille? Pussikaupalla sokeria , esansseja ja variaineita. Kylla olette kaksinaismoralistista vakea.

Vierailija
32/38 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt eri mittaisia sijaisuuksia useissa kymmenissä päiväkodeissa Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla viimeisen kolmen vuoden aikana. Yhdessäkään päiväkodissa ei ole minun aikanani kertaakaan ollut ruokajuomana mehua. Aamu- tai välipalalla on silloin tällöin ollut, mutta ei läheskään päivittäin niilläkään. Nämä kaikki päiväkodit ovat olleet kunnallisia päiväkoteja. Minäkin luulen, että ko. yksityinen pk yrittää säästää ruokakuluissa tarjoamalla maidon sijaan edullisempaa mehua.

Vierailija
33/38 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm.. Lasten mehun juonti silloin tällöin on vissii haitallisempaa kuin aikuisten kaljan vetäminen päivittäin taikka tupakointi? Ei mene ihan mun järkeen.

Vierailija
34/38 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 23:44"]

Eläinperäinen proteiini altistaa syövälle. Mehu on maitoa parempi vaihtoehto sen puolesta, vesi toki paras!

[/quote]

Laitappa jotain lähdettä väitteellesi.

Vierailija
35/38 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä johtuu, että et älyä kysyä tästä merkillisest käytännöstä päiväkodista?

Vierailija
36/38 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika, nyt 17v., on juonut Mehukattia lähes päivittäin, ei päiväkodissa, mutta kotona. Ei yhtään reikää hampaissa, normaali painoinen, pituus 182 cm, tkaikin puolin terve nuorimies. Löysätkää vähän sitä pipoa.

Vierailija
37/38 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 08:25"]

Meidän poika, nyt 17v., on juonut Mehukattia lähes päivittäin, ei päiväkodissa, mutta kotona. Ei yhtään reikää hampaissa, normaali painoinen, pituus 182 cm, tkaikin puolin terve nuorimies. Löysätkää vähän sitä pipoa.

[/quote]

Meidän pappa, nyt 79v. on polttanut tupakkaa lähes 50 vuotta. Ei yhtään sairautta, ei keuhkosyöpää, ei hengenahdistusta. Ei tupakka mitään sairauksia aiheuta, löysätkää vähän sitä pipoa.

Vierailija
38/38 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 23:28"]

Kysypä huomenna, ovatko tietoisia uudistuneesta varhaiskasvatuslaista, jonka mukaan lapselle on tarjottava päivähoidossa terveellistä ravintoa.

2 b § (8.5.2015/580)

Varhaiskasvatuksessa olevalle lapselle on järjestettävä lapsen ravitsemustarpeet täyttävä terveellinen ja tarpeellinen ravinto, jollei muun kuin päiväkodissa tai perhepäivähoidossa annetun varhaiskasvatuksen luonteesta muuta johdu. 

[/quote]

Näinhän ei tapahdu missään päiväkodissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan