Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten opin tekemään vaatteita?

Vierailija
17.03.2022 |

En ole koskaan innostunut käsitöistä. Nyt keski-ikäisenä juolahti mieleeni että voisi olla aika siistiä jos osaisi suunnitella ja tehdä vaikka iltapuvun itselleen. Mulla on muistaakseni ompelukone jossain kaapin nurkassa. Mikä on seuraava askel?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten paita kopsataan? Mä en siis ole mikään käsityötyyppi, niin en tiedä mitä tuo tarkoittaa.

Purat saumat auki. Siinä sinulla on kaavat. Kannattaa aloittaa vaikka yöpaidasta, jossa ei niin haittaa, vaikka ei niin viimeisen päälle onnistuisi.

Jos et omista saumuria vaan tavallisen ompelukoneen, älä käytä mitään trikoota, silkkikangasta tai muuta ammattiompelijallekin vaikeaa materiaalia vaan mielellään tavallista puuvilla. Tyynynpäällinen on aloittelijallekin helppo ommeltava.

Mitä ihmettä, kyllä trikoota voi ommella ihan tavallisella ompelukoneella. Valitaan vaan jousto-ommel. Itse kun aloitin ompelun, niin aloitin juuri trikoo ja collegevaatteista lapselle. Sitten tein vastaavista itselleni kotivaatteita jne. Nyt olen siirtymässä joustamattomiin kankaisiin. Ap:lle sanoisin, että älä nyt iltapuvusta aloita.

Kaikissa koneissa ei ole jousto-ommelta, tiheä siksak käy silloin.

Itse aloin ommella vaatteita 6-v ja se sama poljettava kone toimii hyvin.

Naapurin ompelijatäti leikkasi mulle alussa ne vaatteet ja neuvoi alkuun.

Ompelen sillä kaikki joustamattomasta kankaasta tehtävien vaatteiden suoraompeleet.

Saumuri on trikoita varten ja kaksi eri tyyppistä automaattikonetta.

Välillä en ompele yhtään, mutta sitten taas himo iskee.

Nykyään opetan alakoululaisille pojan tytöille ompelua, kun eivät kuulema koulussa opeteta kunnolla.😘

Vierailija
22/23 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos iltapukuja haluaa tehdä niin todella hyödyllinen väline olisi sellainen mannekiini jonka mittoja voi säädellä.

Ne sovitusnuket(mannekiinit) ovat aika kalliita.🤓

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitat helposta. Iltapuvut on vaikeita. Mikään ei latista aloittelevaa harrastelijaa kuin liian vaikea ensityö, jolloin siitä ei saa onnistumisen tunteita vaan epäonnistuu koko ajan ja lopulta se jääkin kesken.