Antaisitko yläkouluikäisen lintsata koulu-uinnit?
Tyttö osaa kyllä uida ja tiedän sen. Ei vaan haluaisi osallistua koulu-uinteihin, koska ei halua olla alasti luokkakavereiden tai muiden ihmisten seurassa... Uimahallissa ei kuulemma ole mitään yksityisempiä pukukoppeja tai suihkuja ja opettaja ei anna vaihtaa vaatteita vessassa. Olin (ja olen edelleen..) itse samanlainen ja muistan kuinka kauheaa nuo uinnit oli, koin että omien rajojeni yli mentiin siinä että pakotetaan riisuuntumaan siellä pienessä pukuhuoneessa muiden nähden. Tekisi mieli sallia lapsen lintsaaminen.
Kommentit (44)
Annoin lintsata yläkoulun ja jos oli lukiossa uintia ei osallistunut silloinkaan.
Jos nuori ei halua mennä uintiin niin hänen mielipidettään on syytä kunnioittaa - siihen on syynsä.
Jos lapsella olisi vahva itsetunto ja saanut jo kotoa hyvät eväät tuollaisiin tilanteisiin, ei tarvitsisi edes miettiä lintsaamista.
Itse en ikinä lintsannut uinnista tai muustakaan koska en tehnyt alastomuudesta ylitsepääsemätöntä ongelmaa, eivätkä vanhempani minua sellaiseen kannustaneet.
Meillä oli terve suhtautuminen alastomuuteen.
Onpa ihme lusmua porukkaa jos oikein kannustetaan välttämään koulu-uinteja. Nuo samat ihmiset eivät varmaan uskalla käydä uimassa yleisellä uimarannalla tai uimahallin saunassa.
Lintsausluvan antamalla kasvattaa löyhämoraalisia ja selkärangattomia lusmuja, jotka laistavat aikuisenakin kaikesta mahdollisesta.
Koululiikunta tuntuu nykyään ihan natsimeiningiltä, tappaa viimeisenkin liikunnan ilon.
Eikö uinti ole ainut pakollinen liikuntamuoto opetussuunnitelman mukaan? Eli jos olisi riittävän tiukka ope, ei saisi liikunnasta numeroa lainkaan, koska opetussuunnitelman perusteet ei täyty.
Ei tarvitse lintsata. Minä ilmoittaisin äitinä koululle että uimaopetuksen hoidamme itse.
Vierailija kirjoitti:
Lintsausluvan antamalla kasvattaa löyhämoraalisia ja selkärangattomia lusmuja, jotka laistavat aikuisenakin kaikesta mahdollisesta.
Koska elämä on velvollisuuksia ja ryhmän mukana alistumista. Niin niin. Ei eletä enää 80-lukua.
Jos minulla olisi lapsi, hän saisi minun puolestani olla poissa niin monelta liikuntatunnilta kuin olisi mahdolista ilman reputusta. Voi sitten tehdä vapaa-ajallaan vaikka korvaavia tehtäviä. Itselleni liikuntatunnit olivat oikeasti täyttä piinaa koko peruskoulun, vaikka en ennen ekaa luokkaa ollut mitenkään liikuntavastainen. Koulussa halu liikkua tapettiin heti alku metreille, ja nyt sitten aikuisena yritän löytää liikunnan iloa itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä kylläkin liikuntatunneilla kokemani vuosia kestänyt nöyryytys söi kaiken itsetunnon ja minusta fiksusta lapsesta ei tullut sitten juuri mitään kun traumatisoitunut aikuinen.
Möllikkä kirjoitti:
Täällä on kyllä vetelää porukkaa. Lapselle ei osteta suksia ja luistimia, kun ne on ihan turhia ja uimaankaan ei tarvitse mennä, kun pelkkä riisuuntuminenkin on niin kamalaa. Nuoret ovat koko ajan entistä ylipainoisempia ja veltompia ja kansakunta kulkee rappiota kohti.
Kannattaa miettiä miksi se riisutuminen on niin kamalaa? Miksi omaa kehoaan pitää hävetä? Onko asenteet opittu esim. vanhemmilta, jotka arvostelevat ääneen omaa vartaloaan ja eivät esiinny alusvaatteissa/ uima-asussa?
Lapsille pitää opettaa, että omaa kehoaan pitää kunnioittaa ja ihailla, se mahdollistaa meille monia asioita.
Oletko itse käynyt lapsesi kanssa uimassa/ uimahallissa? Siellä näkee, että on kaikenlaisia kehoja ja kukaan ei tuijota ketään, eikä tarvitse hävetä.
Itse oleilen kesällä pihalla usein bikineissä ihan siksi vaan, että minulla on oikeus.
Voihan lässytystä lässytystä. Jos tänne laittaisin teinin alaston kuvan se lytättäisiin salamannopudella. Varmaan ikääkin epäiltäisiin isojen riippurintojen perusteella. Tämä on niin nähty. Ei se oman luokkalaisten arvostelu ole sen vähemmän raadollista kuin teidän mutta satuttaa enemmän kun kaikki tietävät toisensa. En todella pakota.
Vierailija kirjoitti:
Onpa ihme lusmua porukkaa jos oikein kannustetaan välttämään koulu-uinteja. Nuo samat ihmiset eivät varmaan uskalla käydä uimassa yleisellä uimarannalla tai uimahallin saunassa.
Mä en halunnut yläasteikäisenä mennä koulu-uinteihin, mutta ei mulla ole koskaan ollut mitään ongelmaa käydä rannalla tai vaikka kaverin kanssa uimahallin saunassa.
En halua että lapseni joutuu nolaamaan itsensä taululla koko luokan edessä joten annan hänen lintsata matikantunnit.
Miltä kuulostaisi?
Vierailija kirjoitti:
Juu en todellakaan mene ilokseni uimahallin saunaan. Ranalke mene koska siellä ei tarvi olla alasti.
Annoin lintsata, kirjotin opelle aina jonkun lapun, että likalla menkat tai että on juuri ollu kuumeessa tms.
Joskus vaan täytyy asettua teinin asemaan näissä jutuissa. Ei se ole helppoa enää siinä iässä nakuilla toisten ikäisten kanssa.
JOS EI: Jos Ei osaisi uida, sanoisin sen Rehellisesti , lapseni Ei Osaa uida.!
Jos olisi tyttö, niin ei tietenkään antaisi uida jos olisi menkat.
Ja Eihän sitä saa muutkaan naiset uida jos on menkat.
Muuten en antaisi lintsata uimisesta, Pitäisi olla, Pätevä syy
olla menemättä uimaan ja Tietysti Opettajalle kertoa , ettei laittaisi muistutusta. , nuo kaksi ensimmäistä tärkeintä:
Olisi pätevät syyt no ei tietenkään ,
opettajalle tarvitse kertoa että on menkat, voi sanoa, ettei voi uida on luonnollinen syy, olla uimatta liikunta tunnilla.
.
Vierailija kirjoitti:
En halua että lapseni joutuu nolaamaan itsensä taululla koko luokan edessä joten annan hänen lintsata matikantunnit.
Miltä kuulostaisi?
Jos pitää esiintyä taululla uimapuvussa ja vaihtaa vaatteet luokan edessä.
Vierailija kirjoitti:
Möllikkä kirjoitti:
Kannattaa miettiä miksi se riisutuminen on niin kamalaa? Miksi omaa kehoaan pitää hävetä? Onko asenteet opittu esim. vanhemmilta, jotka arvostelevat ääneen omaa vartaloaan ja eivät esiinny alusvaatteissa/ uima-asussa?
Lapsille pitää opettaa, että omaa kehoaan pitää kunnioittaa ja ihailla, se mahdollistaa meille monia asioita.
Oletko itse käynyt lapsesi kanssa uimassa/ uimahallissa? Siellä näkee, että on kaikenlaisia kehoja ja kukaan ei tuijota ketään, eikä tarvitse hävetä.
Vähän tylysti ilmaistu, mutta oikeasti tärkeä pointti, jota jokaisen vanhemman kannattaisi miettiä. Ethän vaan siirrä omaa kehohäpeääsi lapseen. Antamalla lapsen lintsata, opetat paitsi että on ihan ok vältellä vaikeita asioita, ja lisäksi viestit että lapsen kehossa ehkä onkin jotain hävettävää. Yläkouluiässä tässä ehkä ollaan jo liian myöhässä, mutta tuossa on kuitenkin pointti, jota kannattaa miettiä kun antaa lintsausluvan.
Kehohäpeää ei kuitenkaan torjuta sillä, että pakotetaan ihminen olemaan alasti. Se on oikeasti tärkeää, että tyttöjä kannustetaan hyväksymään kehonsa ja pitämään kehostaan, mutta myös oikeus intimiteettiin on tärkeää. Mitä jos aikuinen joutuisi riisuuntumaan vaikka työkavereiden nähden, ei siitäkään moni tykkäisi vaikka olisi aivan sinut kehonsa kanssa.
Niistä paristakin kerrasta voi kyllä syntyä traumoja.
Minut pakotettiin hyppäämään korokkeelta pää edellä veteen, vaikken osannut vielä edes uida, sukeltamisesta puhumattakaan. Enoä osallistunut uimatunneille sen koommin enkä tykkää uimisesta vieläkään.