Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antaisitko yläkouluikäisen lintsata koulu-uinnit?

Vierailija
17.03.2022 |

Tyttö osaa kyllä uida ja tiedän sen. Ei vaan haluaisi osallistua koulu-uinteihin, koska ei halua olla alasti luokkakavereiden tai muiden ihmisten seurassa... Uimahallissa ei kuulemma ole mitään yksityisempiä pukukoppeja tai suihkuja ja opettaja ei anna vaihtaa vaatteita vessassa. Olin (ja olen edelleen..) itse samanlainen ja muistan kuinka kauheaa nuo uinnit oli, koin että omien rajojeni yli mentiin siinä että pakotetaan riisuuntumaan siellä pienessä pukuhuoneessa muiden nähden. Tekisi mieli sallia lapsen lintsaaminen.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö muilla liikuntatunneilla käydä enää suihkussa?

Vierailija
2/44 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna lintsata. Ei se muuta elämää mitenkään, jos ei osallistu uinti tunneille. Tuo on minusta aivan vanhanaikainen tapa pitää koulussa uinti viikkoja. Suomessa on sitä paitsi niin kylmä suurimmanosan vuodesta, ettei tuota taitoa edes tarvi juuri mihinkään. Ja lapsesi osaa vielä uida, joten anna lintsata. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, antaisin. Minäkin olen aikoinani lintsannut. Parempi että sinä yhdistät ymmärryksesi lapsesi kanssa eikä jokin mahdollinen muu ryhmä? Liitoudu lapsesi kanssa. Muista aina olla hänen tukenaan äläkä koskaan jätä yksin missään asiassa.

Vierailija
4/44 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin. Lintsasin ne itsekin aikoinaan. 

Vierailija
5/44 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin. Muistan lämmöllä kun oma äiti kirjoitti reissuvihkoon että en osallistu uintiin. Kiitti äiskä. Oon siis taitava uimari mutta en välittänyt siitä kehittyvän kehoni esillä olosta.

Vierailija
6/44 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi. Asioita ei hoideta lintsaamalla. Huoltaja ottaa yhteyttä opettajaan, ja kertoo tilanteen vaikeudesta, ja mietitte yhdessä jonkun ratkaisun, tai tytär rohkaisee mielensä ja osallistuu uintiin.

Vierailija
7/44 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pakottaisi ikinä ketään riisuutumaan alasti muiden edessä eli saisi lintsata.

Vierailija
8/44 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mennyt minäkään enää tokan luokan jälkeen uimaan kertaakaan.

Vierailija
9/44 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin lintsata. Olen vapaan kasvatuksen tulos ja jatkan samaan malliin. 

Vierailija
10/44 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö muilla liikuntatunneilla käydä enää suihkussa?

Ei ole pakko käydä. Pesee kainalot vaan lavuaarin edessä ja käy sitten kotona suihkussa.

Vierailija
11/44 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin. Niistä ei ole mitään hyötyä jos osaa jo uida. Tai vaikka ei osaisi niin ei sitä koulun tunneilla opita.

Vierailija
12/44 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna lintsata, ei ketään pidä pakottaa olemaan alasti. Minäkin annoin tyttäreni lintsata uinnit, sovittiin että käydään yhdessä kesällä mökillä uimassa sen sijaan ja näin tehtiin. 

Vierailija
13/44 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallinen opettaja, jos ei anna vessassa vaihtaa vaatteita.

Annoin oman tyttären jäädä pois uinneista. Osaa uida, mutta en pakottanut menemään luokkakavereiden kanssa liikuntatunnilla, kun se selvästi ahdisti häntä todella paljon.

Vierailija
14/44 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä parilla uintikerralla ei olemitään käytännön merkitystä ihmisen liikuntataidoille tai ei fyysiselle kunnolle. Mutta ei niistä parista kerrasta synny mierkittävää traumaakaan. Molemmat joko ovat olemassa ja kehittyneet paljon pitemmällä tähtåimellä tai sitten niitä ei olekaan.

Mutta koululiikunnssa annetaan joka osa-alueesta numero, joka vaikuttaa todistuksen arvosanaan. Jos jotain aluetta ei suorita, siitä saa hylätyn. Se vaikuttaa todistusarvosanaan ja sitä kautta jatko-opintomahdollisuuksiin. Siksi en antaisi jättää jotain aluetta suorittamatta, ellei siitä voi saada virallista vapautusta.

Vierailija
15/44 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni tunsi olonsa epämukavaksi alastomana koulukavereiden kanssa koulu-uinnissa jo tokaluokkalaisena. Vielä ei ole pyytänyt, että saisi jättää väliin, mutta annan luvan tottakai, kun pyytää. Hän on taitava uimari eikä koulu-uinti sitä hetkauta suuntaan tai toiseen.

Vierailija
16/44 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niillä parilla uintikerralla ei olemitään käytännön merkitystä ihmisen liikuntataidoille tai ei fyysiselle kunnolle. Mutta ei niistä parista kerrasta synny mierkittävää traumaakaan. Molemmat joko ovat olemassa ja kehittyneet paljon pitemmällä tähtåimellä tai sitten niitä ei olekaan.

Mutta koululiikunnssa annetaan joka osa-alueesta numero, joka vaikuttaa todistuksen arvosanaan. Jos jotain aluetta ei suorita, siitä saa hylätyn. Se vaikuttaa todistusarvosanaan ja sitä kautta jatko-opintomahdollisuuksiin. Siksi en antaisi jättää jotain aluetta suorittamatta, ellei siitä voi saada virallista vapautusta.

Liikunnan numero vaikuttaa korkeintaan jos hakee esim. johonkin urheilulukioon. Muualle hakiessa lasketaan keskiarvo, johon ei sisälly liikunnan numeroa.

Vierailija
17/44 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihinkään jatko-opintomahdollisuuksiin ei ole vaikuttanut mun yläasteen 7 🙄 ja se seiska tuli nimenomaan siksi, koska lintsasin kaikki uintitunnit aina.

Vierailija
18/44 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan omieni lintsata aina, kun pystyvät perustelemaan, miksi eivät halua mennä kouluun. Mikään ei huvita syy ei kelpaa vaan pitää olla jokin jotenkin järkevä ajatus siitä, miksi koulusta poissaolo on kyseissä tapauksessa parempi asia kuin koulussa olo.

T. Opettajaäiti

Vierailija
19/44 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kyllä vetelää porukkaa. Lapselle ei osteta suksia ja luistimia, kun ne on ihan turhia ja uimaankaan ei tarvitse mennä, kun pelkkä riisuuntuminenkin on niin kamalaa. Nuoret ovat koko ajan entistä ylipainoisempia ja veltompia ja kansakunta kulkee rappiota kohti.

Kannattaa miettiä miksi se riisutuminen on niin kamalaa? Miksi omaa kehoaan pitää hävetä? Onko asenteet opittu esim. vanhemmilta, jotka arvostelevat ääneen omaa vartaloaan ja eivät esiinny alusvaatteissa/ uima-asussa?

Lapsille pitää opettaa, että omaa kehoaan pitää kunnioittaa ja ihailla, se mahdollistaa meille monia asioita. 

Oletko itse käynyt lapsesi kanssa uimassa/ uimahallissa? Siellä näkee, että on kaikenlaisia kehoja ja kukaan ei tuijota ketään, eikä tarvitse hävetä.

Itse oleilen kesällä pihalla usein bikineissä ihan siksi vaan, että minulla on oikeus.

Vierailija
20/44 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Möllikkä kirjoitti:

Kannattaa miettiä miksi se riisutuminen on niin kamalaa? Miksi omaa kehoaan pitää hävetä? Onko asenteet opittu esim. vanhemmilta, jotka arvostelevat ääneen omaa vartaloaan ja eivät esiinny alusvaatteissa/ uima-asussa?

Lapsille pitää opettaa, että omaa kehoaan pitää kunnioittaa ja ihailla, se mahdollistaa meille monia asioita. 

Oletko itse käynyt lapsesi kanssa uimassa/ uimahallissa? Siellä näkee, että on kaikenlaisia kehoja ja kukaan ei tuijota ketään, eikä tarvitse hävetä.

Vähän tylysti ilmaistu, mutta oikeasti tärkeä pointti, jota jokaisen vanhemman kannattaisi miettiä. Ethän vaan siirrä omaa kehohäpeääsi lapseen. Antamalla lapsen lintsata, opetat paitsi että on ihan ok vältellä vaikeita asioita, ja lisäksi viestit että lapsen kehossa ehkä onkin jotain hävettävää. Yläkouluiässä tässä ehkä ollaan jo liian myöhässä, mutta tuossa on kuitenkin pointti, jota kannattaa miettiä kun antaa lintsausluvan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä