Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä saatte irti hautajaisista?

Vierailija
25.08.2015 |

Itse pidän hautajaisia ikävinä ja ahdistavina tilaisuuksina. Jos haluan muistella vainajaa, en tarvitse siihen papin löpinöitä tai maahanpanoseremonioita. Testamenttiini aion kirjata toiveen, että lheiseni säästettäisiin moiselta ikävyydeltä.

Te, joista hautajaiset ovat hyvä juttu: mitä saatte niistä irti?

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä niistä pitäisi saada irti? Se nyt vaan on yleensä tapana, että vainaja saatetaan viimeiselle matkalleen. Ei se varmaan monenkaan mielestä mukavaa ole mutta ei tuntuisi kivalta myöskään jos ei olisi mitään tuollaista viimeistä hyvästijättöhetkeä läheisen kanssa.

Vierailija
2/51 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäviä tilaisuuksia, joita ei vaan voi aina välttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö, mä oo siellä mitään irti ottamassa, vaan muistelemassa ja kunnioittamassa rakasta ihmistä, joka on kuollut

Vierailija
4/51 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa erikoinen näkökulma, että niistä pitäisi saada jotain irti. Hautajaiset ovat muistotilaisuus, surujuhla. Juhliin liittyy myös vakiintuneita tapoja, joita on kohteliasta noudattaa.

Vierailija
5/51 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaiset on jäähyväisrituaali, jonka yksi tehtävä on osoittaa, että läheinen on lopullisesti poissa. Tietenkin hautajaiset on ikäviä ja ahdistavia ja tiedän, että moni kolmekymppinen ei enää hautajaisiin suostu osallistumaan, koska siellä on tylsää ja surra voi muuallakin. Kukat on tekopyhyyttä, muistosanat on lätinää.

Minulle hautajaiset on yhdessä muistamisen paikka, koska jokaisella on erilaiset muistot vainajasta. Samalla se on pysähtymisen paikka - ei jokainen päivä voi olla hauskapidon sävyttämää arkea, on myös surua ja kuolemaa. Hautajaiset on myös kunnioituksen paikka, siellä ollaan paikalla muistamassa elämäntyötä, oli se sitten kotiäidin pienen elämänpiirin lastenhoitoa tai kansainvälisen pankkiiriuran luoneen naisen tekojen muistamista, yhtä arvokkaita molemmat.

Vierailija
6/51 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut muutamissa hautajaisissa, joissa on itkun lisäksi myös naurettu, kun on muisteltu vainajaa. Myös lapset tuovat iloa ja toivoa hautajaisiin.

Vierailija
7/51 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Creepyllä tavalla hienoja rituaaleja.

Vierailija
8/51 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 16:58"]

Öö, mä oo siellä mitään irti ottamassa, vaan muistelemassa ja kunnioittamassa rakasta ihmistä, joka on kuollut

[/quote]Ymmärsit sitten kysymyksen tahallasi väärin. -ap

Vierailija
9/51 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 16:57"]

Ikäviä tilaisuuksia, joita ei vaan voi aina välttää.

[/quote]Olet vapaa ihminen. Päätös hautajaisiin osallistumisesta on vain ja ainoastaan sinun. Älä piiloudu valheellisen välttämättömyyden taakse. -ap

Vierailija
10/51 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni hautajaiset ovat lohduttava ja kaunis tapa. Vainajan läheiset ja ystävät kokoontuvat yhteen ja hyvästelevät "virallisesti" pois menneen henkilön.

Minulla itselläni konkretisoituu vasta hautajaisissa että ihminen on oikeasti poissa. Sitä ennen se on epätodellista.

Vierailija
11/51 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 16:59"]

Hautajaiset on jäähyväisrituaali, jonka yksi tehtävä on osoittaa, että läheinen on lopullisesti poissa. Tietenkin hautajaiset on ikäviä ja ahdistavia ja tiedän, että moni kolmekymppinen ei enää hautajaisiin suostu osallistumaan, koska siellä on tylsää ja surra voi muuallakin. Kukat on tekopyhyyttä, muistosanat on lätinää.

Minulle hautajaiset on yhdessä muistamisen paikka, koska jokaisella on erilaiset muistot vainajasta. Samalla se on pysähtymisen paikka - ei jokainen päivä voi olla hauskapidon sävyttämää arkea, on myös surua ja kuolemaa. Hautajaiset on myös kunnioituksen paikka, siellä ollaan paikalla muistamassa elämäntyötä, oli se sitten kotiäidin pienen elämänpiirin lastenhoitoa tai kansainvälisen pankkiiriuran luoneen naisen tekojen muistamista, yhtä arvokkaita molemmat.

[/quote]Kiitos hyvästä vastauksesta. -ap

Vierailija
12/51 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 16:56"]

Mitä niistä pitäisi saada irti? Se nyt vaan on yleensä tapana, että vainaja saatetaan viimeiselle matkalleen. Ei se varmaan monenkaan mielestä mukavaa ole mutta ei tuntuisi kivalta myöskään jos ei olisi mitään tuollaista viimeistä hyvästijättöhetkeä läheisen kanssa.

[/quote]Teetkö paljonkin asioita elämässäsi siksi, että "niin on tapana"? -ap

Vierailija
13/51 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa ap haluta saada riidan aikaiseksi. Mä menen pois täältä

Vierailija
14/51 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole koskaan perustanut hautajaisista, enkä halua että itselleni niitä pidetään. Olen viisikymppinen uskovaisen perheen kasvatti. Yritän välttää hautajaiset, joissa ei ihan lähisukua arkussa ole. Onneksi nykyään hiljaiset hautajaset ovat yleisiä. 

Vierailija
15/51 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 17:22"]

[/quote]

Ap on se tyyppi, jolla on asperger tms. autismityyppinen oireilu. Hän tarvitsee joka asiaan perustelun joko laista tai jostain muualta ja kysymykset on tyyliä  "miksi auton ovi ei saa olla auki ajon aikana?"

Vierailija
16/51 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut hautajaisissa jossa hyvä ystäväni oli jo eläessään pyytänyt tytärtään 20 v olemaan koko hautajaisten ajan iloinen ja soittamaan ja laulamaan eikä mitään virsiä. Musiikki oli muutenkin keskeisellä sijalla tilaisuudessa.Oli oikein ihanat hautajaiset ja vainajan iloinen ja positiivinen elämäntapa tuli esille. Jäi hyvä mieli. Että sen sain irti.

Vierailija
17/51 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeiset jäähyväiset vainajalle ja tärkeä myötätunnon ele kutsujuna olleille omaisille.

Pelkästään itsekästä olla menemättä.

Vierailija
18/51 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 17:05"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 16:56"]

[/quote]Teetkö paljonkin asioita elämässäsi siksi, että "niin on tapana"? -ap
[/quote] Minä ainakin. Ainakin sellaisia kohteliaisuusjuttuja, kuten sanoa kiitos ja ole hyvä, pitää ovea auki muille ja antaa istumapaikkaa muille. Myöskin hautajaisiin osallistun ja ristiöisiin sekä kirkossa pidettäviin häihin vaikken itse kuulu kirkkoon.

Vierailija
19/51 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 17:25"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 17:22"]

[/quote]

Ap on se tyyppi, jolla on asperger tms. autismityyppinen oireilu. Hän tarvitsee joka asiaan perustelun joko laista tai jostain muualta ja kysymykset on tyyliä  "miksi auton ovi ei saa olla auki ajon aikana?"

[/quote]TIedän, ketä tarkoitat, mutta en ole tuo tyyppi. :D -ap

Vierailija
20/51 |
25.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voileipäkakkua. Joskus kunnon ruoankin. Nam.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan