op:n rahasto miinuksella
..oon viikossa menettäny jo melkein 30e!!!itku :/
Kommentit (24)
Takkiin tuli! Hermot petti ja nostin kaiken.
Sellaista se sijoittaminen on. Eilen oli aika poikkeuksellinen kyykky, tänään rallatellaan taas ylöspäin. Ei siitä kauan ole, kun tytön sijoitusten arvo oli 50000€. Ensimmäisen kerran tuon rajan yli mentiin huhtikuussa, sitten tultiin alamäkeä ja kesällä päästiin taas yli. No nyt niiden sijoitusten arvo on 45000€. Eilisestä päätöksestä on tultu 1500€ ylöspäin.
Pitkällä tähtäimellä, siis piiiiiiiiiitkällä, sijoitusten tuotto-odotus on positiivinen. Mutta siinä matkan varrella on kaikenlaista sahausta suuntaan ja toiseen, erityisesti silloin kun markkinat ovat hermostuneet, niin kuin nyt. Mutta kun säännöllisesti säästää vähän, niin lopussa kiitos seisoo. Ei tuohon meidän tytön salkkuunkaan ole laitettu aluksi kuin 100€/kk ja ekan viiden vuoden jälkeen 222€/kk ja vajaan 15 vuoden sinnikkään säästämisen jälkeen ollaan tässä nykytilanteessa.
Kieltämättä se 2008-2009 talvi oli kauhea, kun sijoitusten arvosta hävisi puolet. Mutta kolikon kääntöpuolena silloin pystyi myös tekemään lisäsijoituksia todella hyvään hintaan. Ja aika nopeasti se nousu sitten kuitenkin tuli.
Osakkeet tulevat nyt alas kun ovat nousseet jo pitkään aika paljon. Rahastosäästäminen on pitkäjänteistä hommmaa joten odottelehan kymmenen (tai min 5) vuotta ja jos sitten vielä itkettää niin niin huonosti on mennyt.
Mä olen kesän aikana menettänyt melkein 100k euroa. Toisaalta, se oli voittoa, että takkiin ei varsinaisesti ole vielä tullut, mutta hatuttaa silti...
ei oo varaa enää menettää paljoa..kauanhan tää hitto jatkuu??oon vasta hetken laittanu sivuun kodinhankintoja varten ettei mitään miljoonia ole mistä menettää.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 12:46"]
ei oo varaa enää menettää paljoa..kauanhan tää hitto jatkuu??oon vasta hetken laittanu sivuun kodinhankintoja varten ettei mitään miljoonia ole mistä menettää.
[/quote]
Rahasto tai ainakaan osakerahasto säästämien on ollut väärä valinta jos olet ollut vailla nopeita voittoja. Toki tietysti lyhyellä aika välillä voi käydä hyvä tuuri ja kurssi nousta, mutta sijoituksena näitä pitäisi katsoa pidemmällä aika välillä.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 12:34"]..oon viikossa menettäny jo melkein 30e!!!itku :/
[/quote]
No höntti, nyt tietysti nostat rahasto-osuutta.
Niiden pitää tulla välillä miinukselle jos ahdistaa noin, kyrki 3 kk välein
siks veetuttaakin ,kun olin lopettamassa koko rahaston kun ei palvellutkaan omia tarpeita ja nyt en viiti kun niin paljon miinuksella.ja jos ootan vielä niin kohta ole euroakaan jäljelä..pööh..
Noilla rahastoilla ei tienaa kukaan muu kuin itse pankki
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 13:16"]
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Tänä aamuna myin pois osuuteni kahdessa OP-indeksirahastossa. Toinen tuotti runsaassa vuodessa 11 % ja toinen 14 %. Löytyi siis pankin lisäksi toinenkin tienaaja: minä.
Alas menee ja sitten nousee vielä enemmän :)
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 13:22"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 13:16"]
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Tänä aamuna myin pois osuuteni kahdessa OP-indeksirahastossa. Toinen tuotti runsaassa vuodessa 11 % ja toinen 14 %. Löytyi siis pankin lisäksi toinenkin tienaaja: minä.
[/quote]Tee vertailulaskelma mitä olisit tienannut suorilla osakeostoilla ja ennen kaikkea, mitä kukut olisivat olleet.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 14:04"]
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 13:22"][quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 13:16"] Noilla rahastoilla ei tienaa kukaan muu kuin itse pankki [/quote] Ei pidä paikkaansa. Tänä aamuna myin pois osuuteni kahdessa OP-indeksirahastossa. Toinen tuotti runsaassa vuodessa 11 % ja toinen 14 %. Löytyi siis pankin lisäksi toinenkin tienaaja: minä. [/quote]Tee vertailulaskelma mitä olisit tienannut suorilla osakeostoilla ja ennen kaikkea, mitä kukut olisivat olleet.
[/quote]
Suorat osakeostot ympäri Eurooppaa ja USA:ta olisivat ylittäneet osaamiseni. Siksi sijoitin rahastojen kautta. Suomeen sijoitan ostamalla suoraan osakkeita.
Mulla on ollut OP-varovainen alkuvuodesta ja siellä on tällä hetkellä 25e vähemmän, kuin mitä on laitettu. Kannattaako nostaa rahat sieltä nyt pois vai jättää sinne?
No jättää ehdottomasti ja ostaa lisää! Tämä siis mikäli et tarvitse rahoja väh seuraavaan vuoteen-pariin. Pahin virhe on nyt alkaa myydä osakkeita tai rahastojaan.
Minulla on rahastosijoitus Aktiassa. Se on sellainen 3-5 vuoden sijoitus alunperinkin, joten en ole vielä huolissani. Ensin mentiin ylös aika haittarallaa ja nyt sitten tullaan alas, joten nää on näitä. Maailmalla sattuu ja tapahtuu, se kuuluu elämään.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 13:00"]siks veetuttaakin ,kun olin lopettamassa koko rahaston kun ei palvellutkaan omia tarpeita ja nyt en viiti kun niin paljon miinuksella.ja jos ootan vielä niin kohta ole euroakaan jäljelä..pööh..
[/quote]
No ei rahastot tolleen toimi.....
Mullakin tullut useampi tonni takkiin nyt ihan viimepäivinä :( Olisi pitänyt myydä viikko sitten, ei enää kannata...
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 13:16"]
[/quote]
Mut pankkiakin on hyvä tukea näinä talousaikoina, ihan oikeasti. Olen mä saanut rahastoista jonkin verran voittoja, siis tyyliin että ollaan lentoliput saatu ostettua välillä. Mutta jos kunnolla haluaa tienata, niin silloin pitää olla valmis riskisijoittamaan, ja siis myös häviämään.