Suun aftoihin suolavesipurskutus, mutta?
Kuinka paljon laitatte normilasiin hienoa suolaa veden sekaan?
Ajattelin nyt kokeilla em:a ennenvanhaista suolavesi-pursuttamista, kun on niin kipeät aftat suussani, etenkin kielessä, jossa on kolme pientä aftaa ollut jo jonkin aikaa? Tekee kipeetä.
Kommentit (19)
Kuinkahan auttaisi muuten hunaja?
Se kun hoitaa muutenkin haavoja.
Oralmedic on ainoa, joka minulla toimii. Kirpaisee mukavasti, mutta apu on välitön. Aftabit eivät pysy paikoilaan.
Kokeile purskuttaa maidolla. Minulla maito auttaa aftoihin, pari päivää ja alkaa jo parantua!
Auttaa jos purskuttelet ihan tavallisella ruokasoodalla n 3 krt pvässä
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:12"]
Auttaa jos purskuttelet ihan tavallisella ruokasoodalla n 3 krt pvässä
[/quote] Niin mutta kuinka monta teelusikallista lasilliseen veteen sekoitatte sitä suolaa? kysyy aloittajatar
Osta apteekista klooriheksiini-suuvettä, esim. Gum paroex. Auttaa kipuun ja nopeuttaa paranemista.
Pistä nyt 1/2:n lasilliseen ainakin pari, niin että tuntuu oikein tuhdilta suolavedeltä.
Mun miehelläni oli paljon aftoja, kunnes vaihtoi hammastahnan toiseen eli tavallisen hammastahnan apteekissa myytävään lisäaineettomaan Salutem-hammastahnaan. Nyt ei ole ollut enää vuosiin aftoja.
Aftab auttaa. Kokemusta on. Mulle tulee aftoja aina jos olen saanut gluteenia jostain vahingossa. Olen keliaakikko.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:14"]
Osta apteekista klooriheksiini-suuvettä, esim. Gum paroex. Auttaa kipuun ja nopeuttaa paranemista.
[/quote] Kiitän tuosta vinkistä - ei sen puoleen, ettenkö olisi tämän jo yli viisikymppisen elämäni aikana kokeillut noita erilaisia aftojen hoitoaineita, mutta kerran söin kuuriluontoisesti Möllerin kalanmaksaöljytabuja, jossa A-vitamiinia ja etenkin foolihappoa, ja kappas, aftani katosivat pitkäksi ajaksi pois, mutta enhän mä nyt koko loppuelämääni ala Möllereitäkään alvariinsa napsimaan. Lapsesta saakka olen kärsinyt aftoista, ja muistan lapsuudessani äitini neuvoilla purskutelleeni suolavettä, ja ehkä siinä oli taikavoimaa, koska se kaamea kipu hellitti ainakin ja paranivatkin ehkä nopeammin. Olen kylläkin vuosikausien ajan seuraillut, että jotkin syötävät aiheuttavat aftoja herkemmin kuten kirsikkatomaatit, jotkut marjat jne., mutta kun en malta olla nauttimatta niitä.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:17"]
Mun miehelläni oli paljon aftoja, kunnes vaihtoi hammastahnan toiseen eli tavallisen hammastahnan apteekissa myytävään lisäaineettomaan Salutem-hammastahnaan. Nyt ei ole ollut enää vuosiin aftoja.
[/quote] Ap. kuittaa ja on tietoinen tuosta hammastahnastakin, ja minulla on käytössäni ollut myös apteekin tahnat ja nykyisin Sensodyne Orginal, josta ei tule aftoja.
Mutta jos haluat aftan paranevan "yhdessä yössä" kaamean kivun kera, laita siihen suoraan yksi karkea suolarae illalla. Toimii.
Eikö puolukalla lähde? Suola on yks konsti kuten tuossa jo mainittiin ja betadine toinen
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:55"]
Eikö puolukalla lähde? Suola on yks konsti kuten tuossa jo mainittiin ja betadine toinen
[/quote] Otin kyllä vihon viimoin tujun särkykipulääkkeen äsken, ajattelin, että sillä lähtee kipu ainakin, vaan eivät ne aftat heti lähde pois, kestävät mun suun limakalvolla melkoisen kauan. Ärsyttäviä, kun ovat kipeitä ja välillä haittaavat jopa puhumista ja etenkin syöminen tekee kipeää.
Pakasteessa on puolukoita, täytyykin kokeilla puolukalla hieroa niitä tovin.
Nopein hoito minulla on ollut oralmedic puikot, joiden happo ikäänkuin polttaa aftan ja jäljelle jää kivuton haava. Toinen keino on corsodyl suuvesi joskaan se ei yhtä nopeatehoinen.
Minulla on aftoja ollut vähän väliä niin kauan kuin muistan ja jo lapsena huomasin miten suolakurkku tehosi niihin. Nykyään painan kielellä suolakurkun viipaletta aftaan, hetken aikaa kirvelee niin, että vedet tulevat silmiin, sitten ei tunnu miltään ja muutaman tunnin kuluttua afta on poissa.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:28"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:17"]
[/quote] Ap. kuittaa ja on tietoinen tuosta hammastahnastakin, ja minulla on käytössäni ollut myös apteekin tahnat ja nykyisin Sensodyne Orginal, josta ei tule aftoja.
[/quote]
Itselle tulee kanssa aftoja todella herkästi, mutta kun vaihdoin hammastahnan vaahtoamattomaan tahnaan ja luovuin tomaateista, ongelma ratkesi kuin itsestään.
Mulla toimii aloevera geeli!