Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi joitain kohteliaita ihmisiä pidetään m*lkkuina?

Vierailija
17.03.2022 |

Paras kaverini on aidosti sydämellinen ihminen ja haluaa auttaa muita ja toimia naisenakin herrasmiesmäisesti (availee ovia ja antaa naisille kukkia ym.). Jostain syystä häntä inhotaan ja kiusataan monessakin paikassa sekä pidetään jotenkin kajahtaneena. Mistä tuo ilmiö aiheutuu?

Aiempi ketju poistettiin noin minuutissa, vaikka aiheessa ei pitäisi olla mitään väärää. Joku ehti kommentoida, että ehkä ystäväni juoruillaan pahaa selän takana. Toisaalta mikä saisi juoruamaan hyväntahtoisesta ihmisestä pahaa? En ymmärrä.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

*ystävästäni juoruillaan

Hän on ollut itsekin ymmällään, eikä tajua, mistä on kyse ja miksi herättää inhoa.

Vierailija
2/41 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukioajoilta muistan yhden tytön, joka antoi useimmille luokkalaisilleen tytöille itse tehdyt joulukortit ja on sittemminkin pyytänyt useita fb-kavereiksi, vaikka tiettävästi juuri kukaan ei ollut hänen kaverinsa tai tuntenut häntä hyvin. Itse olin niin jämähtänyt omiin kavereihini, että en itsekään tutustunut häneen, mutta hän oli ihan ok. Hän oli ihan mukava ja fiksu ja nättikin kyllä, mutta tavallista varakkaammasta perheestä. Jotenkin monet aiheettomasti hieman naureskelivat hänelle. En tajua syytä moiseen siltikään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei ole saanut kasvatusta, johon kuuluu hyvät käytöstavat, siitä se johtuu. Nykyään ehkä 78% suomalaisista on näitä ummikkoja "pystymetästä", joille sanonta "ole hyvä" kuulostaa ivalta.

Vierailija
4/41 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitakin ystävällisyys ärsyttää. Ikäänkuin toinen tuntisi sääliä tai tulee liian lähelle. Apua tulisi antaa kun sitä pyydetään ei muuten. Sekin ärsyttää joitakin jos pidetään avuttomana. Ei kilttejä ole koskaan osattu arvostaa.

Vierailija
5/41 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

- usein kohteiliaita ihmisiä pidetään m^llkuina siksi, että he ovat m^lkkuja. Se että ilmaisee itseään kohteliaasti, ei mitenkään pelasta, jos ilmaistu sisältö on ilkeää, toista halveksivaa, alentavaa tai kakkamaista. Ja monilla on. Yleensä he eivät myöskään tajua sitä itse, koska se on heidän mielestään luonnollista.

- toinen asia on, että ulkoiset kohteliaisuuden merkit voi ilmaista myös äänensävyllä tai tavalla, joka tekee niistä sarkastisen ivallisia. "Kiitos" on tästä perusesimerkki, jonka merkitys muuttuu äänen sävyn ja tilanteen mukaan kiitoksesta käskyksi ja moitteeksi.

- kukkien antaminen on aika intiimi asia, jollei kyse ole selkeästä onnittelu tai surunvalittelutilanteesta. Jos niitä antaa milloin sattuu kenelle sattuu, se on tunkeilevaa.

Vierailija
6/41 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat haluaa itse valita kenen kanssa ovat tekemisissä. Siksi tuollaiset huomionosoitukset ovat kiusallisia.

Vierailija
7/41 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä tuosta, että ne eleet, kauniit sanat ja kaiken maailman kohteliaisuus temput on todella helppo pilata vain esittämällä ne väärällä sävyllä.

Sellainen "katsopas tästä mallia miten sitä oikein käyttäydytään, ja katsopas nyt minua miten minä tässä osaan oikein käyttäytyä" sävy, tekee niistä eleistä inhottavia ja toiselle ei tule niistä hyvä mieli.

Uskokaa tai älkää mutta kyllä se motiivi niihin kohteliaisuuksiin paistaa ihmisestä helposti läpi.

Sen huomaa, tekeekö toinen niitä kohteliaisuuksia puhtaasta sydämestään, vai itsettään korostaakseen.

Vierailija
8/41 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki pitävät häntä mulkkuna, niin luultavasti hän on mulkku.

Vierailija
9/41 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- usein kohteiliaita ihmisiä pidetään m^llkuina siksi, että he ovat m^lkkuja. Se että ilmaisee itseään kohteliaasti, ei mitenkään pelasta, jos ilmaistu sisältö on ilkeää, toista halveksivaa, alentavaa tai kakkamaista. Ja monilla on. Yleensä he eivät myöskään tajua sitä itse, koska se on heidän mielestään luonnollista.

- toinen asia on, että ulkoiset kohteliaisuuden merkit voi ilmaista myös äänensävyllä tai tavalla, joka tekee niistä sarkastisen ivallisia. "Kiitos" on tästä perusesimerkki, jonka merkitys muuttuu äänen sävyn ja tilanteen mukaan kiitoksesta käskyksi ja moitteeksi.

- kukkien antaminen on aika intiimi asia, jollei kyse ole selkeästä onnittelu tai surunvalittelutilanteesta. Jos niitä antaa milloin sattuu kenelle sattuu, se on tunkeilevaa.

Miten sanat "kiitos", "ole hyvä" tai "anteeksi" muuttuvat ivallisiksi? Jos henkilö kuitenkin tsemppaa ja esim. hymyilee samalla? Miten henkilö voisi ilmaista ne ei-ivallisesti vai pitääkö naisen oletusarvoisesti vain kohdella muita naisia kuin ilmaa?

Kukkia ystäväni on antanut vaikkapa hoitohenkilökunnalle sairaalassa tai opettajalleen jollain kurssilla. Varsinkin naiset suhtautuvat kiusaantuneesti, jos saavat naiselta kukkia. Vai pidetäänkö häntä vain jotenkin nolona? Mun mielestäni hän on kiva ja sydämellinen.

T. Ketjun aloittaja

Vierailija
10/41 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ollaan vielä henkisesti alkuihmisen asteella.

Perusilme vaikuttaa enemmän kuin käyttäytyminen.

Vierailija
11/41 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmat haluaa itse valita kenen kanssa ovat tekemisissä. Siksi tuollaiset huomionosoitukset ovat kiusallisia.

Älä paukuta päätäs pallinaama.

Kukkia voi antaa jollekin ihmisille, josta itse pitää, vaikka ei olisikaan ystävät hänen kanssaan.

Se on osoitus sille, jolle kukat antaa, että olet kiva ihminen, minä pidän sinusta.

Mutta tätä eivät tyhmät ja aivottamat ja huonon kasvatuksen saanet palstanmammat koskaan tule tajuamaan.    Kun suurin heistä on kasvanut väkivaltaisessa, alkoholisoituneessa ja rikkinäisissä kodeissa.

Kodeissa joissa ei koskaa ole nähtykään elävää kukkakimppua tai itse ojennut sitä kellekään.

Tuskin on edes isän-tai äitienpäivää muistettu, puhumattakaan syntäpäivistä sun muista.

Mutta ette sen vertaa ole kehittyneet ihmisinä vieläkään, edes aikuisena, että käsittäisitte erilaisia ihmisiä ja käytöstapoja.

Hävetkää!

Vierailija
12/41 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunnista ilmiötä. Lipevät setämiehet tunnistan ja passiivisaggressiivisuuden.

Vierailija
13/41 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukkia voi antaa jollekin ihmisille, josta itse pitää, vaikka ei olisikaan ystävät hänen kanssaan.

Se on osoitus sille, jolle kukat antaa, että olet kiva ihminen, minä pidän sinusta.

Mutta tätä eivät tyhmät ja aivottamat ja huonon kasvatuksen saanet palstanmammat koskaan tule tajuamaan.    Kun suurin heistä on kasvanut väkivaltaisessa, alkoholisoituneessa ja rikkinäisissä kodeissa.

Kodeissa joissa ei koskaa ole nähtykään elävää kukkakimppua tai itse ojennut sitä kellekään.

Tuskin on edes isän-tai äitienpäivää muistettu, puhumattakaan syntäpäivistä sun muista.

Mutta ette sen vertaa ole kehittyneet ihmisinä vieläkään, edes aikuisena, että käsittäisitte erilaisia ihmisiä ja käytöstapoja.

Hävetkää!

Aspergerilla keitti yli.

Vierailija
14/41 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä tuosta, että ne eleet, kauniit sanat ja kaiken maailman kohteliaisuus temput on todella helppo pilata vain esittämällä ne väärällä sävyllä.

Sellainen "katsopas tästä mallia miten sitä oikein käyttäydytään, ja katsopas nyt minua miten minä tässä osaan oikein käyttäytyä" sävy, tekee niistä eleistä inhottavia ja toiselle ei tule niistä hyvä mieli.

Uskokaa tai älkää mutta kyllä se motiivi niihin kohteliaisuuksiin paistaa ihmisestä helposti läpi.

Sen huomaa, tekeekö toinen niitä kohteliaisuuksia puhtaasta sydämestään, vai itsettään korostaakseen.

NÄä jotka syyttää kohteliaisuuden esittämistä "väärällä sävyllä", niin ajatteletteko itse koskaan, että se johtuu teistä itsestänne miten TE kuulette sen mitä toinen sanoo! Se johtuu ihan teidän omista ennakkoluuloista ja asenteista! Ääliöt. Te itse annatte sille toiselle sen roolin ihan vain perustuen omiin ennakkoasenteisiin

Vierailija
15/41 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilö toteutaa vain sen minkä teet toiselle saat kaksin verroin takaisin elämässäsi.Kohtele muita aina ninkuin toivoist itseäsi kohdeltavan.Nyky yhteiskunta on minä minä ihmisiä ja kohteliaisudessa näkevät,kuvitelevat luuevat ,toi ei vilpitön tai haluu jotain vastapalvelusta.

Vierailija
16/41 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikki pitävät häntä mulkkuna, niin luultavasti hän on mulkku.

Tutut ja oikeasti läheiset tykkäävät hänestä paljonkin, mutta moni vieraampi ei pidä. Olem vierestä jopa nähnyt näitä tilanteita. Hän on hieman ujo ja huonoitsetuntoinen, mutta haluaa ilahduttaa muita. Ehkä tuossa piilee se ristiriita, sillä ehkä jonkun tosi hyväitsetuntoisen huomionosoituksia arvostettaisiin?

Vai onko ongelma siinä, että hän kohtelee naisia kohteliaasti? Ehkä naista ärsyttää kukkapuskan saaminen naiselta, kun taas mieheltä sama olisikin positiivinen asia. Miehet keskimäärin eivät suhtaudu yhtä nihkeästi häneen.

T. Ketjun aloittaja

Vierailija
17/41 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voidaan tulkita myös mielistelyksi ylenpalttinen kohteliaisuus. Paitsi jos kyseessä olisi esim. Japanilainen joilla se kuuluu kulttuuriin.

Vierailija
18/41 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kohtelias ja ystävällinen aidosti luonnostani. Minua kohdellaan pääsääntöisesti kuin olisin ilmaa tai kohdellaan muuten huonosti.

En tuppaudu, mutta minulla on käytöstavat. Olen nainen.

Vierailija
19/41 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sanat "kiitos", "ole hyvä" tai "anteeksi" muuttuvat ivallisiksi? Jos henkilö kuitenkin tsemppaa ja esim. hymyilee samalla? Miten henkilö voisi ilmaista ne ei-ivallisesti vai pitääkö naisen oletusarvoisesti vain kohdella muita naisia kuin ilmaa?

Kukkia ystäväni on antanut vaikkapa hoitohenkilökunnalle sairaalassa tai opettajalleen jollain kurssilla. Varsinkin naiset suhtautuvat kiusaantuneesti, jos saavat naiselta kukkia. Vai pidetäänkö häntä vain jotenkin nolona? Mun mielestäni hän on kiva ja sydämellinen.

T. Ketjun aloittaja

Aika vaikea tässä kirjoittamalla demonstroida mitään äänensävyjä. Kyllä sen kiitoksen ja ole hyvän voi sanoa vi66umaisella äänensävyllä, usko pois.

En väitä että ystäväsi sanoisi kiitokset sellaisella ilkeällä sävyllä, mutta kyllä sellainen on mahdollista, ja on mahdollista käyttää sitä inhottavaa sävyä vaikka hymyilisikin.

Veikkaan että ystäväsi yrittää liikaa, ja siksi ihmiset ovat hämillään.

Vierailija
20/41 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hävetkää!

Olen täysin samaa mieltä. Vaikkei itse käyttäytyisi samoin, voisi silti olla kiitollinen toisten välittämisestä ja vaivannäöstä. Ei sen toisenkaan olisi mikään pakko olla kohtelias, vaan se on valinta, että haluaa ilahduttaa muita.

T. Ketjun aloittaja