Tupakan lopettaminen - miten ihmeessä kykenen siihen!?
Olen todella riippuvainen nikotiinista.
Parasta on kun herään aamulla, keitän kahvit ja pääsen terassille nauttimaan kahvin ja tupakan rauhassa. Se on vain omalla tavallaan rentouttavaa ja nautin todella siitä monina hetkinä päivässäni.
Minua kuitenkin hävettää tupakointi, terveyspuoli huolestuttaa sekä myös taloudelliset menetykset tietenkin ovat mielessä.. Tiedän täysin, ettei ole muuta vaihtoehtoa kuin lopettaa.
En vain tiedä miten kykenen siihen. Miten vain pystyn pitämään pääni tiukkana etten koske mokomaan.
Se tupakkakirja ei toiminut minuun. Varmaan paras olisi, että keksin muuta tekemistä enkä ajattele tupakkaa jatkuvasti.
Kommentit (30)
Kiitos vastaajille.
Yritän pysyä vahvana.
Tiedän ettei ole kovin järkevää käyttää muita nikotiinituotteita mutta yritän näin ja ainakaan nyt ei ole tehnyt mieli polttaa, kun olen käyttänyt nikotiinivalmisteita ja nuuskaa.
Jos sillä sitten pääsen eroon, pahinta on tuo psykologinen riippuvuus tupakkaan. On tosiaan niin "mukavaa" välillä poltella vaikka jokaisen tupakan sytyttämisen jälkeen ärsyttää, että pitää polttaa. Ristiriitainen fiilis siitä roskasta.
No mutta nyt menen muilla nikotiinituotteilla ja sitten lopulta nekin saa jäädä pois.
Ap
Niin ja onnittelut teille jokaiselle joka tupakasta on päässyt eroon! Hienoa!
Jospa itsekin!
Ap
5 vuotta ja 4 kuukautta sitten kävin aamutupakalla ja sitten loppui. Vaikeeta oli. Liottelin 3 kuukautta kielenalustabletteja 3-4 päivässä ja pikkuhiljaa helpotti. Niistä sai kyllä hyvät kicksit. Vieläkin kieltämättä häivähtää himo joskus, mutta taatusti en polta. Automatkoilla aina muistaa, että tuossa ja tuossa paikassa pysähdyttiin ennen tupakalle.
Savuttelin 50 vuotta, puolisen askia päivässä. Mitään terveyshaittoja ei toistaiseksi ole ilmennyt. Sen olen huomannut, että vuositarkastuksen labratulokset ovat pikkuhiljaa parantuneet.
Tsemppiä kaikille lopettajille! Terv. mummo 75v.
Minä taas poltan reissuilla, juhlissa ja jos joskus vain tekee mieli. Mikä siinä lopettamisessa on vaikeaa? Ei mulle tule vierotusoireita.
Kannattaa pyytää lääriltä reseptilääke, jos et itsenäisesti ole onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lopettaisit kokonaan? Polta se aamutupakka ja vaikka iltatupakkakin jos haluat. Siinä on vain 2 tupakkaa per päivä. Huomattavasi halvempaa kuin aski päivässä ja myös terveydelle parempaa. En ymmärrä miksimkaikessa pitää olla niin absolutusti.
Tuossa tavassa ei ole muuta ongelmaa kuin se että olet tuolla tavoin käytännössä suurimman osan päivästä vieroitusoireiden vaikutuksen alainen. Tupakan vaikutus kestää n 2h ja sen jälkeen vieroitusoireet alkavat.
Niin ehkä, jos niitä vieroitusoireita tulee. Mä poltan 0-2 tupakkaa päivässä eikä ole minkäänlaisia vieroitusoireita. Ei tullut silloinkaan kun lopetin sähköröökin, sitä poltin pari vuotta useita kertoja tunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lopettaisit kokonaan? Polta se aamutupakka ja vaikka iltatupakkakin jos haluat. Siinä on vain 2 tupakkaa per päivä. Huomattavasi halvempaa kuin aski päivässä ja myös terveydelle parempaa. En ymmärrä miksimkaikessa pitää olla niin absolutusti.
Mä mietin ihan samaa, että jos yksi tupakka aamuisin on päivän kirkkain timantti, niin luulisi siitä tulevan mielihyvän olevan sen arvoista että voi siitä kertyvät haittavaikutukset ottaa vastaan. Jos siis pysyy siinä yhdessä. Näkisin yhden tupakan päivässä olevan ennen kaikkea nautintoaine. Enkä siis ole edes tupakoitsija itse, mutta arvostan elämän pieniä nautintoja vaikka ne eivät maailman terveellisimpiä olisikaan. 30 tupakkaa kuukaudessa on minusta todella pientä.
Tietysti kuka kokonaan haluaa siitä irti niin kannustan siihen!
Vierailija kirjoitti:
Eikös tupakka kuitenkin hoikistanut. Mitähän sitten tapahtuisi, jos ylipainoinen tupakoija lopettaa tupakoimisen?
. Minä en lihonut yhtään. Olen on/Off - lopettaja ollut kolme vuotta siitä ennen meni aski päivässä monta vuotta. Nyt uskon että viimein olen onnistunut lopettamaan. Lopetin nikotiinipurkan avulla ja nykyään syön vain tavallista purkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä se. Kun suo sen aamu ja ilta polttamisen niin se tarkoittaa että tupakkaa on aina kotona. Siitä on helppo lipsua myös polttamaan tupakka lounaan jälkeen. Ja niin edelleen...
Tuossa tavassa ei ole muuta ongelmaa kuin se että olet tuolla tavoin käytännössä suurimman osan päivästä vieroitusoireiden vaikutuksen alainen. Tupakan vaikutus kestää n 2h ja sen jälkeen vieroitusoireet alkavat.