Huonosti käyttäytyvä työkaveri
Minulla on yli 40-vuotias työkaveri, joka on ollut hyvin ailahteleva koko työ"kaveruutemme" ajan. Hän on esim. pitänyt säännöllisin väliajoin mykkäkoulua mitä turhimmista asioista. Eikä tämä kohdistu vain minuun, vaan muutkin ovat valittaneet asiasta.
Viime aikoina hän on alkanut käyttäytymään aiempaa avoimemman aggressiivisesti. Olemme etätöissä, eli kaikki tämä tapahtuu Teamsin välityksellä.
Neuvoja, miten tuollaisen kanssa tulisi toimia?
Kommentit (40)
Hienoa jos reagoit asiaan vaikka ei nimittele sinua. Vai nimitteleekö?
Mistä etänä voi tietää kenen kanssa pitää mykkäkoulua? Onko varma ettei ole poissa tietokoneelta? Tekeekö töitä silloin vai onko edes tavoitettavissa? Jos ei saa kiinni työasioissa, siihen voi puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vittuilee iästä... eli hänellä itsellään on ikäkriisi. Keski-ikä tulee, vanheneminen ahdistaa, ulkonäkö ehkä jo mennyttä aikaa, ukkokin saattaa olla vieraisiin kallellaan.
Varmasti totta moni näistä. Ukon kanssa hänellä tuli joku aika sitten ero. En silti jaksaisi tuollaista ilmapiirin pilaajaa.
Ap
No mitä sun esimiehesi sanoi, kun kerroit hänelle että tiimikaveri vittuilee ja nimittelee?
En ole puhunut aiheesta. Ei häntä varmaankaan kiinnosta.
Ap
Esimiehen työhön kuuluu olla kiinnostunut alaistensa työhyvinvointiin vaikuttavista asioista ml. asiattomasti käyttäytyvistä työntekijöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vittuilee iästä... eli hänellä itsellään on ikäkriisi. Keski-ikä tulee, vanheneminen ahdistaa, ulkonäkö ehkä jo mennyttä aikaa, ukkokin saattaa olla vieraisiin kallellaan.
Varmasti totta moni näistä. Ukon kanssa hänellä tuli joku aika sitten ero. En silti jaksaisi tuollaista ilmapiirin pilaajaa.
Ap
No mitä sun esimiehesi sanoi, kun kerroit hänelle että tiimikaveri vittuilee ja nimittelee?
Ap
Esimiehen työhön kuuluu olla kiinnostunut alaistensa työhyvinvointiin vaikuttavista asioista ml. asiattomasti käyttäytyvistä työntekijöistä.
Niinhän se kuuluisi, mutta tätä esimiestä nyt ei ihmisten johtaminen kiinnosta.
Ap
Veikkaan, että on turhautunut töihinsä. Vinkkaile vaikka mielenkiintoisista työmahdollisuuksista.
OLETKO katsonut peiliin, jotta mikä itsessäsi ärsyttää?
Oletko narsistinen minä-minä-minä hekilö vai muuten vain itseäsi täynnä oleva kovaääninen paskiainen?
Kuulostaa että projisoit ja itsereflektointia voisi olla hyödyllistä harjoittaa.
Hänellä on oikeus olla hiljaa, ei ole pakko puhua koko ajan, työasioiden lisäksi. Hänen kanssa ei ole pakko olla erityisesti tekemisissä. Ihmisillä voi olla omia ongelmia, väsynyt, pienikin määrä alkoholia vaikuttaa ihmisiin, eri maailmankuva tai työstressi, ehkä väärä ala jne. Pomo pienessä firmassa hoitaa työilmapiiriasioita tai hänen valtuuttama henkilö. Kuka tahansa voi parantaa tunnelmaa vähän, muttei pakottamalla tai väkisin. Jos on "myrkkykäärme" työkavarina, niin pomo pitää sen kauempana muista, jos ei pidä syntyy ehkä konflikti jonkun kanssa aina. Jotkut asiat voivat vaivata työkaveria tai muita, joita ei voi sanoa ulos, ettei tule paheksutuksi ja potkut. Esim. joku haluaisi sanoa ettei jaksa enempää jotain asiaa tai ei halua olla töissä siellä.
Kummallista, että aikuiset eivät osaa selvittää ongelmia työpaikalla. Oletko jutellut esimiehen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Kummallista, että aikuiset eivät osaa selvittää ongelmia työpaikalla. Oletko jutellut esimiehen kanssa?
Eihän ap nyt sellaista.
Meillä on töissä samanlainen, mutta vittuilua saamme ihan face to face. Tästä henkilöstä on valitettu esimiehille.
Minulla oli tuommoinen työkaveri. Mykkäkouluilut ja suorat *ttuilut kohdistui vain naisiin, miespuoliset työkaverit olivat sille ihan hunajaa. Kun siltä yritti kysyä vaikka kuinka nätisti, että mikä oli ongelma, vastaukseksi sai korkeintaan äkäisen sähähdyksen "Ei mikään!" tai jäätävää hiljaisuutta. Esimiehenkin kanssa asiaa selviteltiin muutamaankin otteeseen, ja siellä hän sai käännettyä asiat niin päin, että minä ja pari muuta naista työyhteisessä kiusattiin häntä. Juttu ratkesi vasta, kun akka tajusi lähteä muualle hommiin. Onneksi. Työskentely oli ihan painajaista, kun ikinä ei tiennyt mitä uskaltaa sanoa tai edes mitä työtehtäviä tehdä, ettei olisi joutunut mykkäkoulun tai yllättävän raivarin kohteeksi.
Sanoisin siis, että jos esimiestä ei kiinnosta, et pysty tekemään asialle yhtään mitään. Pidä kanssakäyminen ihan minimissä, ettet pahenna omaa tilannettasi.
Vierailija kirjoitti:
Miten ollaan aggressiivisia teamsissa?
Viitataan liikaa. 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ollaan aggressiivisia teamsissa?
Minuakin kiinnostaa, että miten tämä aggressiivisuus näkyy etätöissä ollessa. Lähetteleekö hän teille vihaisia tai uhkaavia viestejä?
Vastasin tähän jo ylempänä. Lisäksi on ihan nimitellyt erästä tiimin jäsentä tälle suoraan viitaten tämän ikään.
Ap
Missä kohtaa vastasit tähän kysymykseen?
Ehkä sä ap olet vain niin vittumainen ihminen. Voe voe...
Vierailija kirjoitti:
Esimiesasioita... Siitä heille palkkaa maksetaan.
Riippuu täysin firmasta ja esimiehestä kannattaako setviä, saattaapi saada itselleen turhaa turhempaa harmia. Mieti tuhannesti, kannattaako.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli tuommoinen työkaveri. Mykkäkouluilut ja suorat *ttuilut kohdistui vain naisiin, miespuoliset työkaverit olivat sille ihan hunajaa. Kun siltä yritti kysyä vaikka kuinka nätisti, että mikä oli ongelma, vastaukseksi sai korkeintaan äkäisen sähähdyksen "Ei mikään!" tai jäätävää hiljaisuutta. Esimiehenkin kanssa asiaa selviteltiin muutamaankin otteeseen, ja siellä hän sai käännettyä asiat niin päin, että minä ja pari muuta naista työyhteisessä kiusattiin häntä. Juttu ratkesi vasta, kun akka tajusi lähteä muualle hommiin. Onneksi. Työskentely oli ihan painajaista, kun ikinä ei tiennyt mitä uskaltaa sanoa tai edes mitä työtehtäviä tehdä, ettei olisi joutunut mykkäkoulun tai yllättävän raivarin kohteeksi.
Sanoisin siis, että jos esimiestä ei kiinnosta, et pysty tekemään asialle yhtään mitään. Pidä kanssakäyminen ihan minimissä, ettet pahenna omaa tilannettasi.
Sama. Nuorehko nainen, mutta joitain naisia kohtaan päällekäyvä tai kontrolloiva. Keksi erilaisia sääntöjä. Miehiä ihannoi ja leväperäiseen hiljaiseen työntekijään suhtautui arvostavasti, ahkeraan naispuoliseen päivittäin turhautuneen vihamielisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stressi ja alkavat vaihdevuodet voivat aiheuttaa tuollaista käytöstä. Nyt vain pitäisi työkaveri jotenkin oivalluttaa asian suhteen, niin haluaisi ehkä itsekin tehdä asialle jotain. Ei kukaan halua olla hankala ja ei-pidetty ihminen. Siihen on aina syy. Kauheaa on sekin, että alzheimerhan alkaa n. 20 vuotta aiemmin kehittyä ja persoonallisuudenmuutokset voivat olla niitä ensimmäisiä oireita. Jos oireet otetaan vakavasti ja aletaan ajoissa muuttaa elintapoja parempaan suuntaan, kehitys voidaan pysäyttää. Tiedä vaikka tässä olisi näitä hienovaraisia ensimmäisiä oireita kyseessä?
Ei vttu, en kestä🤣😝😂 kiitos viikon parhaista nauruista👍
Mikä sua tässä naurattaa? Omalla siskollani oli Nuorella iällä alkava alzheimer. Muuttui pikkuhiljaa todella veemäiseksi.
Ainahan sitä Vanhempaa ja heikompaa passuutetaan ja alistetaan .!
Vierailija kirjoitti:
OLETKO katsonut peiliin, jotta mikä itsessäsi ärsyttää?
Oletko narsistinen minä-minä-minä hekilö vai muuten vain itseäsi täynnä oleva kovaääninen paskiainen?
Kuulostaa että projisoit ja itsereflektointia voisi olla hyödyllistä harjoittaa.
Oletko sinä katsonut peiliin? Et kovin mukavalta ihmiseltä vaikuta sinäkään. Samoja oireita kuin tuolla kyseisellä henkilöllä ?
Vierailija kirjoitti:
Jotkut asiat voivat vaivata työkaveria tai muita, joita ei voi sanoa ulos, ettei tule paheksutuksi ja potkut. Esim. joku haluaisi sanoa ettei jaksa enempää jotain asiaa tai ei halua olla töissä siellä.
Tämä selittää ainakin oman nihkeyteni, vaikka pinnistelen kyllä aktiivisesti, etten pilaisi työilmapiiriä. Olen väärällä alalla, omat kykyni ovat ihan muualla, työni on sisällöllisesti puisevaa (minun mielestäni, johtuen väärästä alasta), jokainen projekti on kuin märkä rätti päin näköä, joka on vain kestettävä.
Ap