Miten kestätte tätä hellettä?
Hermot kireänä jatkuvasti ja tuntuu ettei mitään voi tehdä kun niin tuskainen olo koko ajan. Onneksi sentään iltaisin viilenee, mutta menee päivät hukkaan kun vain vituttaa ihan suunnattomasti.
Kommentit (63)
Mäkin nautin tästä. Oma kerrostalokämpp on jotenkin hyvällä sijainnilla auringon suhteen, sillä viime eikä tänä kesänä ole ollut kertaakaan kuuma sisällä. Ulkona on ihanaa, ja mua harmittaa kun pian loppuu. Olin taas rannalla koko päivä, nautin tästä niin paljon.
Mutta mä ymmärrän niitä, joilla kämpän lämpötila on todella korkea. Nukuin yhden yön kaverilla, ja siellä oli tuskaisen kuuma, ahdisti oikein, enkä kyllä siellä pystyisi nukkumaan tai edes olemaan kauaa.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:25"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:22"]
Hitto, että ärsyttää kitinä helteistä. Oikeesti, suomessa on 9kk vuodessa kylmää märkää ja pimeää. Tää kesä on ollut todella surkea. Nyt vihdoin on lämpöä ja kaunis elokuu niin eikös tämä ei mihinkään koskaan tyytyväinen kansa jaksa vinkua. En ymmärrä. Mä inhoan pakkasta ja pimeää ja varsinkin marraskuun ankeutta. Mutta siitä tarvitse mitään numeroa tehdä. Kyllä jossain on vika, jos normaali terve ihminen ei parin viikon hellettä kestä!
[/quote]
Itse taas nautin siitä pimeydestä ja viileydestä, en tiedä mitään parempaa. Kesät ovat yhtä helvettiä joka vuosi ja joutuu investoimaan pimennysverhoihin ja ilmastointiin ettei järki lähde.
[/quote]
Oho. Mulla taas mieliala nousee kuin olis Piriä ottanut kun aurinko pilkahtaa :D no me ollaan erilaisia kaikki ihmiset :) sinun onni on että suurin osa vuodesta on sitä synkkää ja viileää. Kyllä varmasti kestät tämän pari viikkoa kun pääset taas nauttimaan viileydestä :)
Mä nautin nyt koska rakastan aurinkoa ja kuumaa hellettä :)
Suomalaiset on tunnetusti joka asiasta valittavia.
Mitä ihmeen hellettä? Viileät yöt ja päivisinkin on viileää, joku +24 C on kaukana helteestä!
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:29"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:27"]
Ei hätää. Kohta sataa ja tuulee! Voit sitten keskittyä siitä valittamiseen. Voi miten se kosteus kolottaakin jäseniä. Veikkaa, että talvella olet niitä jotka aloittavat työpäivän narisevalla äänellä työkavereille todeten "kyllä siellä on taas kylmä, tulisi jo kesä" Oikeastaan tarkemmin ajatellen, luultavasti ei ole töissä ollenkaan. Koska kesällä on niin tukalan kuuma että on vaikea hengittää. Talvella pakkasilmat ahdistaa ja on vaikea hengittää. Syksyllä on niin kylmän kosteaa, että olet jatkuvasti flunssassa ja keväällä iskee kevätmasennus...
[/quote]
Miksi luulet kylmästä ja kuumasta valittavien olevan samoja henkilöitä?
[/quote]
Kokemuksesta. Tälläiset ihmiset ei ole koskaan tyytyväisiä mihinkään ja aina pitää tuoda ilmi miten huono olo MINULLE tulee milloin mistäkin.
Ei kaikki tykkääkkään helteistä, mutta kaikilla ei ole tarvetta valittaa asioista joille kukaan ei mitään voi.
Tälläisenä kesänä on todella naurettavas edes valittaa kuumuudesta. Ymmärtäisin jos hellettä olisi kestänyt kuukauden. Nyt ei olla menty edesbyli +30 ja yöllä ollaan lähellä -0. Ei luulisi kellään olevan vaikeuksia nukkua.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:30"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:23"]Just. Mä asun Helsingissä. Meillä ei ole minkäänlaisia tuulettimia tai ilmastointilaitteita. Elokuussa ei ole ollut helteisiä öitä, joten yöllä lämpötila laskee kymmeneen, jopa alle. Ei pitäisi olla kenellekään tukalaa. Päivällä lämpötila on keikkunut 20-25 asteen välillä, joka ei ole todellakaan mikään tukala.
Puolisoni on Italiasta ja vietämme joskus kesiä tai ainakin pitkiä aikoja kesiä siellä. Lämpöä on viikosta toiseen 30-40 asteen välillä. 30 on kiva ja lämmin, 40 viikkotolkulla (öisin +30!) alkaa olla ilman ilmastointia hermostuttavaa.
En pysty käsittämään, miten joku voi tästä muutaman viikon +20 asteen kivasta kesäsäästä väsyä ihan henkihieveriin. Te ette ilmeisesti koskaan pysty matkustamaan mihinkään etelämmäs ikinä?
[/quote] no kävinpä tänä kesänä juuri Italiassa useamman tovim ja kaikki valittivat poikkeuksellisen kuumaa viikkotolkulla kestävää 35-40 lämpöä
[/quote]toki olimme suurimman osan aikaa muualla kuin meren rannalla, mikä varmaan tuskastutti paikallisia.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:33"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:30"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:23"]Just. Mä asun Helsingissä. Meillä ei ole minkäänlaisia tuulettimia tai ilmastointilaitteita. Elokuussa ei ole ollut helteisiä öitä, joten yöllä lämpötila laskee kymmeneen, jopa alle. Ei pitäisi olla kenellekään tukalaa. Päivällä lämpötila on keikkunut 20-25 asteen välillä, joka ei ole todellakaan mikään tukala.
Puolisoni on Italiasta ja vietämme joskus kesiä tai ainakin pitkiä aikoja kesiä siellä. Lämpöä on viikosta toiseen 30-40 asteen välillä. 30 on kiva ja lämmin, 40 viikkotolkulla (öisin +30!) alkaa olla ilman ilmastointia hermostuttavaa.
En pysty käsittämään, miten joku voi tästä muutaman viikon +20 asteen kivasta kesäsäästä väsyä ihan henkihieveriin. Te ette ilmeisesti koskaan pysty matkustamaan mihinkään etelämmäs ikinä?
[/quote] no kävinpä tänä kesänä juuri Italiassa useamman tovim ja kaikki valittivat poikkeuksellisen kuumaa viikkotolkulla kestävää 35-40 lämpöä
[/quote]toki olimme suurimman osan aikaa muualla kuin meren rannalla, mikä varmaan tuskastutti paikallisia.
[/quote]haha, siis ei meidän olo vaan sisämaa. Oonpa lahjakas kirjoittamaan.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:33"]
Mitä ihmeen hellettä? Viileät yöt ja päivisinkin on viileää, joku +24 C on kaukana helteestä!
[/quote]
Kaikki yli +10 asteen menevä lasketaan helteeksi.
Huonosti, osasyynä kilpparin vajis jossa arvot taas keikahtaneet keturallalleen. En ole kyllä koskaan ollut mikään kovin lämpöisten ilmojen rakastaja.
Kiva kuitenkin esim. heille joilla nyt loma ja jotka lämmöstä pitävät.
Ja on, on kunnon ilmastointi kotosalla.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:30"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:29"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:25"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:22"] Hitto, että ärsyttää kitinä helteistä. Oikeesti, suomessa on 9kk vuodessa kylmää märkää ja pimeää. Tää kesä on ollut todella surkea. Nyt vihdoin on lämpöä ja kaunis elokuu niin eikös tämä ei mihinkään koskaan tyytyväinen kansa jaksa vinkua. En ymmärrä. Mä inhoan pakkasta ja pimeää ja varsinkin marraskuun ankeutta. Mutta siitä tarvitse mitään numeroa tehdä. Kyllä jossain on vika, jos normaali terve ihminen ei parin viikon hellettä kestä! [/quote] Itse taas nautin siitä pimeydestä ja viileydestä, en tiedä mitään parempaa. Kesät ovat yhtä helvettiä joka vuosi ja joutuu investoimaan pimennysverhoihin ja ilmastointiin ettei järki lähde. [/quote] Ei tuokaan ihan normaalia ole.
[/quote]
Miksi ei olisi? Oletko yllättynyt että ihmiset pitävät eri asioista?
[/quote]
Jos mun läheinen piiloutuisi kesäisin pimennysverhojen taa ja kaivautuisi esiin kolostaan pimeän tullen ja ahdistuisi valosta niin olisin kyllä huolissani. Oletko koskaan miettinyt miksi sulle lämpö ja valo on noin vaikea asia?
Oo kuule vaan tyytyväinen, että sinua "vituttaa"(en ite käyttäis tuota sanaa, mutta kun oli AP: valinta)Vain nämä muutama päiva vuodesta kun on lämmintä. Meitä muita v....aa 355 päivää kun aina paleltaa. Ja jos muutat vaikka Oulun korkeudelle voi olla ettei tarvitse kärsiä vuodessa yhtään hellepäivää. Esim. tänä kesänä ei yhtään hellepäivää täällä meillä päin.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:35"]Huonosti, osasyynä kilpparin vajis jossa arvot taas keikahtaneet keturallalleen. En ole kyllä koskaan ollut mikään kovin lämpöisten ilmojen rakastaja.
Kiva kuitenkin esim. heille joilla nyt loma ja jotka lämmöstä pitävät.
Ja on, on kunnon ilmastointi kotosalla.
[/quote]
Miten vajis vaikuttaa asiaan? Minullakin nimittäin on.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:36"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:30"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:29"] [quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:25"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:22"] Hitto, että ärsyttää kitinä helteistä. Oikeesti, suomessa on 9kk vuodessa kylmää märkää ja pimeää. Tää kesä on ollut todella surkea. Nyt vihdoin on lämpöä ja kaunis elokuu niin eikös tämä ei mihinkään koskaan tyytyväinen kansa jaksa vinkua. En ymmärrä. Mä inhoan pakkasta ja pimeää ja varsinkin marraskuun ankeutta. Mutta siitä tarvitse mitään numeroa tehdä. Kyllä jossain on vika, jos normaali terve ihminen ei parin viikon hellettä kestä! [/quote] Itse taas nautin siitä pimeydestä ja viileydestä, en tiedä mitään parempaa. Kesät ovat yhtä helvettiä joka vuosi ja joutuu investoimaan pimennysverhoihin ja ilmastointiin ettei järki lähde. [/quote] Ei tuokaan ihan normaalia ole. [/quote] Miksi ei olisi? Oletko yllättynyt että ihmiset pitävät eri asioista? [/quote] Jos mun läheinen piiloutuisi kesäisin pimennysverhojen taa ja kaivautuisi esiin kolostaan pimeän tullen ja ahdistuisi valosta niin olisin kyllä huolissani. Oletko koskaan miettinyt miksi sulle lämpö ja valo on noin vaikea asia?
[/quote]
Ei se valo niinkään päivisin haittaa, öisin sitäkin enemmän koska en saa nukuttua silloin. Eikä "lämpökään" haittaa, mutta siinä vaiheessa kun mennään helteen puolelle niin on todella tuskaista, viileys vain tuntuu paljon paremmalta.
Hyvin kestän vaikka meillä ei ole ilmastoinnista tietoakaan kerrostalossa. Päivisin verhot kiinni, ettei aurinko lämmitä sisätiloja ja läpivetotuuletus illalla ennen nukkumaanmenoa kun viilenee.
Nautin täysin vielä kun saa pukeutua kesävaatteisiin ja nauttia auringosta. Olen paljon pirteämpikin kesäisin.
Öh. Miten olet aiemmin kestänyt hellettä? Helle tulee joka kesä, joskus on ollut pahemmat helteet. Nyt ei sentään sisällä ole kovin kuuma, ja ulkonakin kestää aina jonku aikaa olla.
Asutaan Tampereella. Normaalisti meillä on 27-29 astetta lämmintä kesällä sisällä, nyt on 22 astetta, joten eipä ole kuumuus vaivannut.
Tosi surkea kesä oli, tällä pitäisi nyt pärjätä syksy ja talvi, voi, voi.
Niinpä. Huomisen jälkeen se loppuu 10kk ajaksi. Kestät kyllä.
Mä olen alkanut taas tykätä lämpöisestä. Nuorena tykkäsin kovasti, sanotaan tuonne 27-vuotiaaksi asti, sen jälkeen alkoi kuumuus tuntua kamalalta ja tuskaiselta, nyt taas n. viiden vuoden ajan lämpöiset ilmat ja helteet ja jopa aurinko ovat olleet mieluisia. Ikää on nyt 55. Nautin kyllä melkein joka säästä, tykkään myrskyistä ja tuulista ja pakkasesta, jopa räntäsateesta, mutta hellekin on nykyään ihanaa. Joku 35 - 40 astetta olisi varmaankin liikaa.
Kiitos lisää tälläistä säätä. Valitettavasti näyttää olevan kohta tältä vuodelta ohitse.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:23"]Just. Mä asun Helsingissä. Meillä ei ole minkäänlaisia tuulettimia tai ilmastointilaitteita. Elokuussa ei ole ollut helteisiä öitä, joten yöllä lämpötila laskee kymmeneen, jopa alle. Ei pitäisi olla kenellekään tukalaa. Päivällä lämpötila on keikkunut 20-25 asteen välillä, joka ei ole todellakaan mikään tukala.