Minkä ikäinen on vanhus?
Onko sulla mielikuva jostain iästä, jolloin on vanhus?
Mulla tämä ajatus vanhuksen iästä kasvaa oman iän kasvaessa.
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 13:37"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 13:34"]
Mun mielestä vanhuutta on vaikea määritellä. Joku on vanhus 65-vuotiaana kun toinen menee tukka putkella vielä 75-vuotiaana.
[/quote]
Sä määrittelet vanhuksen raihnaisuuden perusteella. Tätä en olekaan ajatellut.
[/quote]
Oikeastaan joo. Miellän vanhuksen hitaasti liikkuvaksi, ehkä keppiä tai rollaattoria käyttäväksi ihmiseksi. Kyllä te tiedätte.
Isoisäni on 78-vuotias ja toki sen ulkonäöstä huomaa, mutta asuu yksin omakotitalossa, tekee pihahommat siellä ja mökillä sekä korjailee vähän sitä sun tätä. On koko ajan liikkeessä. Mielestäni hän ei ole vanhus.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 13:46"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 13:37"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 13:34"] Mun mielestä vanhuutta on vaikea määritellä. Joku on vanhus 65-vuotiaana kun toinen menee tukka putkella vielä 75-vuotiaana. [/quote] Sä määrittelet vanhuksen raihnaisuuden perusteella. Tätä en olekaan ajatellut. [/quote] Oikeastaan joo. Miellän vanhuksen hitaasti liikkuvaksi, ehkä keppiä tai rollaattoria käyttäväksi ihmiseksi. Kyllä te tiedätte. Isoisäni on 78-vuotias ja toki sen ulkonäöstä huomaa, mutta asuu yksin omakotitalossa, tekee pihahommat siellä ja mökillä sekä korjailee vähän sitä sun tätä. On koko ajan liikkeessä. Mielestäni hän ei ole vanhus.
[/quote]
Hyvä pointti tämä.
Vanhus on silloin kun ei halua enää oppia uusia asioita.
Olen huomannut että jotkut kakskymppisetkin voi olla vanhuksia.
Vanhus on henkinen ominaisuus. Siinä vaiheessa kun jutut taantuu menneisyyden muisteluun ja mitään uutta ei koskaan enää yritetä ja ajattelu lopetetaan ja aletaan henkisesti kuolla pystyyn niin silloin on vanha. Esimerkiksi monia näyttelijöitä kuten clint eastwoodia minun on vieläkään vaikea pitää vanhana koska ne on niin aktiivisia ja tekevät sitä mitä ovat aina ennenkin tehneet.
Ehkä silloin kun alkaa vakuutella olen silti sitä ja tätä.. Riippuu missä mielessä määritellään. Oikeasti vanhus voisi olla kun ei ole enää elämänjanoa. Ikään liittyvät kliseet pitävät harvoin paikkaansa?
Tekisi mieli vastata 60+, mutta koska sen ikäiset ovat vielä työelämässä niin vastaan 65+.
Omalle isoisoäidilleni sanoin "sinä olet iäkäs mutta et vanhus". Hän oli silloin 86 vuotias. Hän asui yksin, kävi monta kertaa viikossa jumpassa ja kuorossa, hoiti kodin ja raha-asiansa.
Eli tavallaan määrittelen vanhuksen oman fyysisen ja psyykkisen toiminnan kautta.