Minkä ikäinen on vanhus?
Onko sulla mielikuva jostain iästä, jolloin on vanhus?
Mulla tämä ajatus vanhuksen iästä kasvaa oman iän kasvaessa.
Kommentit (28)
oleb joutunut käytttämään rollaattoria 10 v, ikää 55 ja työelämässä...
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 14:12"]oleb joutunut käytttämään rollaattoria 10 v, ikää 55 ja työelämässä...
[/quote]
Oletko myös harmaa ja ehkä vähän höperö sekä asut palvelutalossa etkä juuri kykene tekemään muuta kuin köpötellä kauppaan ostamaan maitopurkin?
On kyllä ihan tapauskohtainen juttu. Mun appiukko on 87 ja mun mielestä vanhus. Hänellä on paljon sairauksia, mm. diabetes, sydämen vajaatoiminta, korkea verenpaine. Lisäksi häntä huimaa, hän on lähes kuuro ja dementia on edennyt pitkälle. Hän asuu palvelutalossa ja liikkuu vain hieman rollaattorilla, mitään hän ei oikeastaan tee, telkkaria katsoo, nukkuu, syö ja käy hoitajan avustuksella pesulla ja joskus ulkona.
Anoppi on 85 v ja asuu omassa kerrostalo-osakkeessaan, ajaa autoa, tekee kaikki kotityöt itse, leipoo, tekee käsitöitä ja on mukana taloyhtiön hallituksessa. Hän käyttää tietokonetta (mm. maksaa laskut) ja on mukana vapaaehtoistyössä parina päivänä viikossa puoli päivää kerrallaan. Hän harrastaa hiihtoa, pyöräilyä, sauvakävelyä, joogaa, jumppaa, vesijuoksua. Hän käy ahkerasti kaikenlaisissa kulttuuritilaisuuksissa, pitää yhteyttä sukulaisiin ja hänellä on laaja ystäväpiiri. Hän lukee, laulaa kuorossa ja maalaa tauluja. Joka talvi hän viettää kuukauden etelän lämmössä. Kesät hän viettää mummonmökillään, jossa hoitaa kasvimaata ja kukkia, lämmittelee pihasaunaa ja pitää pihakekkereitäkin. Hän ei todellakaan ole vanhus.
Appivanhempani ovat eronneet jo ajat sitten.
Mulla on 83-vuotias tuttu, joka käy vanhainkodissa vanhuksille laulamassa. Erittäin suoraryhtinen ja huumorintajuinen mies, entinen maajoukkueurheilija voimaa vaativassa lajissa, joka ei ole jättänyt lajiaan aktiiviuran jälkeen vaan käy veteraanien SM- ja MM-kisoissa. Tulokset on tietty huonontuneet, mutta verrattuna samanikäisiin ja moniin nelikymppisiin....
Mielestäni vanhus on raihnainen ja huonosti liikkuva tai muistisairas. Tämä mies on vanha, mutta ei missään nimessä vanhus olemukseltaankaan. Hänellä on 55-vuotias "tyttöystävä". Useimmat yli 80-veet ovat mielestäni vanhuksia, mutta ei tämä mies.
15-25 nuori 25-40 keski ikäinen 40+ vanhus
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 14:10"]Huoh näiden "vanhus on 30+ ikäinen" kommenttien kanssa. Enää ei olla kivikaudella, jolloin keskimääräinen elinikä oli 30 vuotta.
[/quote]
Onhan se parikymppisen silmissä vanhus.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 14:10"]
Huoh näiden "vanhus on 30+ ikäinen" kommenttien kanssa. Enää ei olla kivikaudella, jolloin keskimääräinen elinikä oli 30 vuotta.
[/quote]
Luitko ap:n aloituksen? Vanhuksen määritelmä iän perusteella vaihtuu aina määrittelijän oman iän mukaan.
Tämä siinä tapauksessa, jos vanhus määritellään iän eikä toimintakyvyn mukaan.
... NOUP --- yleistykset ketuttavat
Yli 75-vuotias on vanhus ja sen alle kutsutaan ikääntyneeksi tai eläkeläiseksi. Ihan selvä juttu.
Mun mielestä vanhuutta on vaikea määritellä. Joku on vanhus 65-vuotiaana kun toinen menee tukka putkella vielä 75-vuotiaana.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 13:34"]
Mun mielestä vanhuutta on vaikea määritellä. Joku on vanhus 65-vuotiaana kun toinen menee tukka putkella vielä 75-vuotiaana.
[/quote]
Sä määrittelet vanhuksen raihnaisuuden perusteella. Tätä en olekaan ajatellut.
Raihnainen hieman höperöitynyt vanha ihminen on mielestäni vanhus, ja se taas on kovin yksilöllistä milloin kukakin tähän kategoriaan joutuu. Esimerkiksi Christopher Lee ei mielestäni missään vaiheessa ollut vanhus vaikka hyvin vanhaksi elikin.
Huoh näiden "vanhus on 30+ ikäinen" kommenttien kanssa. Enää ei olla kivikaudella, jolloin keskimääräinen elinikä oli 30 vuotta.