Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vihaan tätä graduntekoa!

Vierailija
24.08.2015 |

Osuipa silmään tuo väikkäriapua -ketju. Mulla gradupaniikki päällä, parissa kuukaudessa pitäisi paska saada kasaan. Minkäänlaista ohjausta en ole saanut (silloin kysyin, oli neuvot niin ympäripyreitä ja ohjaajien osaamisalueen ulkopuolelta muutenkin tää aihe).

Tuntuu että on miljoona sivua luettavaa, hankalaa tekstiä, mikä on olennaista mikä ei? Mistä tietää mikä toimii mikä ei? Olen aloittanut tän gradun jo vuosia sitten, ja nyt ois rykästävä kasaan. Aikanaan tein tän eteen paljon, paljon turhaa työtä (huomasin että esim. ekaksi valitsemani metodi ei toiminutkaan, tähänkään en saanut aiemmin apua ohjaajilta. Olen kirjottanut sivuakaupalla turhaa tekstiä jne.) Jotakin tekstinpätkää kun alkaa kirjoittamaan, päässä jyskyttää samaan aikaan että "en ehdi, en ehdi, vielä pitäis kattoa se-ja-se kirja, ja sekin pitäis käydä läpi, mutta ei oo aikaa). Koita siinä sitten yrittää edes kirjoittaa järkevää tekstiä, kun tuntuu että hakkaa näppäimistöä vain sen takia että saa nyt jonkun tekstin tosta kirjasta ja jotakin tosta artikkelista, eikä mitään hajua onko niissä edes aiheeni kannalta mitään järkeä.

Hyvää tarkoittavat neuvot "kysy ohjaajalta" ei auta, olen kysynyt ja kysynyt ja ohjaaja lähestulkoon yhtä pihalla kuin minä, mitä kannattais tästä aiheesta kirjoittaa (neuvot on sitten "no vilkaise vaikka tuota ja tuota kirjaa". Ei mulla oo tässä enää aikaa vilkuilla ja käydä läpi uusiksi miljoonia lähteitä, vaan pitäis saada tarjat raamit sille mitä ja mistä mun pitäis kirjottaa, jotta saan tästä edes läpimenevän paskan).

Vittu saatana että vituttaa.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävitkö lainkaan metodiopintojen kursseja?

Opettajan tehtävänä ei ole tehdä sinun työtäsi, sinä teet sen itse. Opettaja ei voi antaa teoriaa, sinä valitsen sen samoin kuin kaiken muunkin.

Mikä on tutkimuskysymys? Tai mitä työllä haluat sanoa?

Jos analysoit taidetta ja sinulla pitäisi olla siitä jotain sanottavaa, niin mikä ihmeen teoria on käytössäsi, jos sanottavaa ei löydy? Joko ilmaisusta, aiheista, tekniikasta - hyvänen aika, jos olet jo graduvaiheessa, niin pitäisihän sinulla olla työvälineet siihen, että pystyt omaa alaasi tutkimaan!

Anna kun arvaan: et koskaan ehtinyt graduseminaariin?

Vierailija
2/46 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 13:19"]

Kiitos teille :) Ja joo, olen tehnyt itselleni sellaisen hyyyvin kökköisen suunnitelman a4-paperille, joka on ns. työluonnos: mitä asioita ja missä järjestyksessä (ts. työn rakenteen hahmotelma). Mulla on vaan niin laajoja noi käsitteet, joita työssäni on että niistä kirjoittaessa on olo että onko tää nyt kuitenkaan työn (ja aineiston) kannalta relevanttia teoriaa...sitten pelkään että huomaan että oon kirjottanut 30 sivua turhaa teoriaa, jota ei saa sidottua aineistoanalyysiin mitenkään. (näin on vuosien mittaan käynyt :( )

Lisäksi musta tuntuu että mulla ei oo MITÄÄN sanottavaa mun aineistosta :D ei siis mitään. Siinähän on. Pitäis analysoida maalauksia (jep, siis taidetta). Olen kirjoittanut mitä muut on niistä maalauksista sanoneet, mutta sitten että itse pitäis miettiä että keksii nyt jotakin sanottavaa, jonka kytkee vielä teoriaosuuteen niin voi juma...

[/quote]

En ole itse tehnyt gradua mutta AMK:n opparin kyllä. Tuo sinun kuvauksesi kyllä kuulostaa siltä, että työstä ei ole tulossa kovin laadukasta ja se on ihan fine, jos vaikka sinulle riittää vain läpi pääsy. Toinen vaihtoehto olisi ottaa uusi huomattavasti helpompi aihe ja aloittaa ihan alusta ja riipaista se kokoon parissa kuukaudessa. Siis joku sellainen aihe, josta heti keksit jotain sanottavaa. Aina ei tarvitse olla niin kamalan kunnianhimoinen, että sen aiheen tulisi olla jotain maata mullistavaa. Tai kirjoittaa eri näkökulmasta nykyisestä aiheesta. Mitä mieltä sinä olet muiden aikaisemmista kommenteita niistä maalauksista, onko ne huonoja, hyviä ja miksi? voisiko sun mielipidettä niistä saada kytkettyä johonkin teoriaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, onko mahdollista rajata aihetta? Meinaan jos koet käsitteiden olevan liian laajoja voisi olla paikallaan oikeasti sen miettiminen onko mahdollista rajata ja miten.

Vierailija
4/46 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 13:27"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 13:21"]

Öh, onpas vaikea aihe, ei käy kateeksi. Mikä teoreettinen viitekehys sinulla on?

[/quote]

Onpas ohjaaja kommentoinut oudosti. Itselle sattui myös aikoinaan tosi välinpitämätön ylimielinen ohjaaja. 

Sepä se, ohjaajan neuvoja aikoinaan oli mm. "niin, mikä teoreettinen viitekehys...ei sitä nyt aina tarvii olla niin selkeetä mitään viitekehystä". Noh, musta se kyllä auttaisi aika paljon. Nyt mulla on vain oman tieteenalani tietyn lähestymistavan teoriaa ja muutamia käsitteitä, jotka toimivat tässä siis teoriapohjana. Kökköä on. Tuohon (irralliselta vaikuttavaan teoriaosuuteen) sitten yhtäkkiä kiilaa sivusta mukaan jotkut maalaukset ja niistä analyysi, what? :D

Ja ymmärrän että tämä on luonteeltaan erilainen kuin esim. kvantitatiiviset työt, joissa on jokin teoria, siten tilastohommelit ja tulokset. Tai jokin haastattelu/kyselytutkimus. SIinäkin on selkeämmät lähtökohdat kuin tässä mun työssä.

[/quote]

Vierailija
5/46 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 14:11"]

Opettajan tehtävänä ei ole tehdä sinun työtäsi, sinä teet sen itse. Opettaja ei voi antaa teoriaa, sinä valitsen sen samoin kuin kaiken muunkin.

Jos analysoit taidetta ja sinulla pitäisi olla siitä jotain sanottavaa, niin mikä ihmeen teoria on käytössäsi, jos sanottavaa ei löydy? Joko ilmaisusta, aiheista, tekniikasta - hyvänen aika, jos olet jo graduvaiheessa, niin pitäisihän sinulla olla työvälineet siihen, että pystyt omaa alaasi tutkimaan!

[/quote]

Olen käynyt graduseminaarissa, siellä samaa silmien pyörittelyä ja seinien tuijottelua kun yritin kysyä ohjausta. Muiden opiskelijoiden apu oli "no niinno, et sä voi olettaa että täällä on kaikkia asiantuntijoita maailmassa. Pitää itekki osata!" Ja heillä itsellään oli valmiit aineistot, menetelmät ja ohjaaja neuvoi kädestäpitäen miten mikäkin analyysi toimii ja kannattaako tehdä :/

Joka seminaariin en päässyt: sairastin vaikean masennuksen ja lähiomaiseni kuoli. Oli muutakin välillä mielessä. Mutta mikäänhän ei saisi tietysti ihmiseen vaikuttaa negatiivisesti koskaan.

Vierailija
6/46 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 14:09"]

Niin ja kiitos tsemppareille, alkaa usko hiipua. Ja hyvin tiedän että mitään uutta ei tarvii saada varsinaisesti aikaan. Gradu ei ole tutkimus, vaan opinnäytetyö. Mulla vaan menee itseruoskinta-itseinho-nyhväykseksi niin helposti tän kanssa :(

[/quote]

Ota gradu sellaisena kuin se on: osoitat että osaat lukea teoriaa ja soveltaa lukemaasi ja kirjoittaa tieteelliset normit täyttävää tekstiä. Gradu on ihan totaalisesti harjoitustyö, ei sen kummempaa. Aniharva on tehnyt mitään tieteellistä läpimurtoa gradullaan. :) Harjoittelet ja teet parhaasi, siinä se rima on.

Vierailija
7/46 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetä koko gradu ammattilaisella. Hinta n.1500€.
Minä ja kaverini teetime ja voin sanoa että kyllä kannatti.

Vierailija
8/46 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 14:18"]

Teetä koko gradu ammattilaisella. Hinta n.1500€. Minä ja kaverini teetime ja voin sanoa että kyllä kannatti.

[/quote]Kenellä? Nimiä, teetän.

Vierailija
9/46 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tieteenalasi ei ole minulle tuttu, vain yleisiä ohjeita:

-Gradu on pelkkä opinnäyte eikä kukaan ole kiinnostunut gradustasi jälkikäteen. Ainoastaan tutkijan uralle tähtäävän on perusteltua satsata graduun. Tulet vielä huomaaman tämän oltuasi muutaman vuoden työelämässä.

-Älä ole turhan krittinen itsellesi, et ole tutkija eikä kukaan sinulta tutkijan tuloksia odota. Keskimäärin gradujen "tulokset ja löydökset" ovat diipadaapaa ja eikä niillä ole suurta merkitystä. Ennemminkin osoitat, että kykenet pääsemään johonkin usein itsestäänselvään päätelmään.

-Kirjoita otsikkotason sisällysluettelo ja ala kirjoittaa vain täytettä. Kirjoita, äläkä välitä kuinka kökköä teksti on. Tärkeintä että saat tekstiä aikaiseksi! Tekstin aikaiseksi saaminen on erittäin tärkeää, jotta gradu etenee ja sinunkin itseluottamus paranee. On vain hyväksi ajatella, että minulla on nyt esim. 30 sivua kasassa. Kirjoittaminen myös selkeyttää ajatuksia paperilla olevaa teksitä on helpompi työstää järkeväksi kokonaisuudeksi.

- Kirjoita auki itsellesi ja myös graduun tutkimuskysymykset

-Rajaa edellistä ja rajaa vielä toisenkin kerran.

-HUOM! Radikaali, mutta ainakin itsellä aikanaan toiminut neuvo. Älä ota ohjausta, tee itsenäisesti. Vie vasta valmis paketti näytille.  Gradun teossa sanonta "kysyvä ei tieltä eksy" ei paikkansa.  Ohjaaja helposti vain sekoittaa päätäsi loputtomilla oletko tietonen tästä lähteestä tyyppisillä heitoilla. Itseluottamus vain murenee ja työ lähtee rönsyilemään.

-Osaat tehdä gradun. Hyväksytty gradu sisältää pakolliset osiot: johdanto, tutkimusasetelma, viitekehys, analyysi, tulokset ja loppupäätelmät. Olet tätä jo harjoitellut vähintäänkin kandivaiheessa.  Muista myös, että perus ok gradun ei tarvitse olla mikään yli satasivuinen, 70-80 ihan riittävä sivumäärä. Tähtää siihen ja pikemminkin karsi jos menee yli. Teet sitä vaan reikä päässä ajatuksella, että tästä tulee valmista. Tiedän, että vituttaa. Niin itseäkin aikanaan, kun ryin roikkumaan jäänenen gradun kasaan muutamassa viikossa. En kysellyt ohjausta, koska olin ajanut itseni niin ahtaalle aikataulullisesti ja valehdellut lähipiirilleni työn valmiusasteesta.  

Vierailija
10/46 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 14:16"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 14:11"]

[/quote]

Olen käynyt graduseminaarissa, siellä samaa silmien pyörittelyä ja seinien tuijottelua kun yritin kysyä ohjausta. Muiden opiskelijoiden apu oli "no niinno, et sä voi olettaa että täällä on kaikkia asiantuntijoita maailmassa. Pitää itekki osata!" Ja heillä itsellään oli valmiit aineistot, menetelmät ja ohjaaja neuvoi kädestäpitäen miten mikäkin analyysi toimii ja kannattaako tehdä :/

Joka seminaariin en päässyt: sairastin vaikean masennuksen ja lähiomaiseni kuoli. Oli muutakin välillä mielessä. Mutta mikäänhän ei saisi tietysti ihmiseen vaikuttaa negatiivisesti koskaan.

[/quote]

Mielenterveyspotilaat graduseminaareissa on rasittavia! ne toimii just noin: kaikki muut saa ohjausta, minä en, nyyh, nyyh.

Miksi ihmeessä valitsit jotain sellaista, mitä ei voi ohjata, jos muilla oli valmiit aineistot ja ne teki sen mukaan, mikä oli ohjaajan erityisala? Silloin saa ohjausta kun valitsee ohjaajan, joka on aiheesta kiinnostunut. Jos taas keksii omiaan eikä oivalla edes teorian ja aineiston suhdetta, niin ohjaaja on aika avuton kanssasi.

Vierailija
11/46 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikorkeakoulun opinnäytteessäni oli pelkkää tutkimustekstiä melkein sata sivua. Tein sen yhden pääsiäisloman aikana. Ylin arvosana tuli. Työtäni jopa ehdotettiin julkaistavaksi.

Yliopistossa valitettavasti vähän korkeampi rima, mutta sinäkin ylität sen, ap! Tsemppiä!

Vierailija
12/46 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 13:56"]

Kirjoitin gradun vähän vasemmalla kädellä. Sekavahan siitä tuli, mutta kun en aikonut tieteilijäksi, niin mitä välii. Kukaan ei ole koskaan kysynyt arvosanaa, enkä muista sitä enää itsekään.

[/quote]

Höpö höpö! Muistat varmasti, vaikka et graduun satsannutkaan. Sulla ei varmaan ole mutään muistikuvaa myöskään ylioppilaskirjoituksista... Siinä että saa välltävän arvosanan gradusta, koska ei siihen panostanut ei ole mitään hävettävää. Jos taas yllätyit positiivisesti arvosanan suhteen panostuksestasi huolimatta, muistanet senkin erityisen hyvin

Vierailija
13/46 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kiitos sinulle nro 33, joo, tuntuu että tää on nyt itsenäisesti rykäistävä kasaan. Ne "neuvot" joita olen ohjaajaltani saanut on olleet hyvin summittaisia ja tuntuu että hänkin on vaan paniikissa heittänyt jotakin, ihan mitä mieleen juolahtaa, jotta on nyt jotakin saanut sanottua. Ja ymmärrän tottakai häntäkin, hänellä on paljon muutakin tekemistä, tämä työn aihe ei ole hänen tutkimusalaansa ja niin, hänkin on vain ihminen :) Mukava hän ihan on, mutta ei ihan oikea ihminen tähän aihealueeseen (kuitenkin varmasti paras ihminen meidän laitokselta).

Tuolle yhdelle en jaksa enää edes kommentoida, mikä ihme häntä vaivaa kun pitää haukkua mielenterveyspotilaita yms.? Tuskin gradustressi. Itse en ainakaan tässä stressipussina halua kuitenkaan muiden mieliä pahoittaa :O

Vierailija
14/46 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 14:52"]

Hei kiitos sinulle nro 33, joo, tuntuu että tää on nyt itsenäisesti rykäistävä kasaan. Ne "neuvot" joita olen ohjaajaltani saanut on olleet hyvin summittaisia ja tuntuu että hänkin on vaan paniikissa heittänyt jotakin, ihan mitä mieleen juolahtaa, jotta on nyt jotakin saanut sanottua. Ja ymmärrän tottakai häntäkin, hänellä on paljon muutakin tekemistä, tämä työn aihe ei ole hänen tutkimusalaansa ja niin, hänkin on vain ihminen :) Mukava hän ihan on, mutta ei ihan oikea ihminen tähän aihealueeseen (kuitenkin varmasti paras ihminen meidän laitokselta).

Tuolle yhdelle en jaksa enää edes kommentoida, mikä ihme häntä vaivaa kun pitää haukkua mielenterveyspotilaita yms.? Tuskin gradustressi. Itse en ainakaan tässä stressipussina halua kuitenkaan muiden mieliä pahoittaa :O

[/quote]

Miksi valitsit ohjaajan, jonka alaa työsi ei ole? Meillä tehdään gradu ohjaajan osaamisalueen mukaan eikä sooloilla.

Vierailija
15/46 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 14:53"]

[/quote]

Miksi valitsit ohjaajan, jonka alaa työsi ei ole? Meillä tehdään gradu ohjaajan osaamisalueen mukaan eikä sooloilla.

[/quote]

Meillä ohjaajat jakavat työt keskenään ja joskus jää orpopallo käteen, kun paras ohjaaja ei halua-ehdi-jaksa ottaa kaikkia tarjolla olevia ohjattavaksi. En ole ap.

Vierailija
16/46 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Koska valitsin itseäni kiinnostavan aiheen. En tee aina samoin kuin muut. Vaikka nyt tosin tuntuu että olisi kannattanut: sillä tekniikalla valmista tulee, mutta sitten huomaat (jos huomaat) että olet valinnut aiheen ihan muilla perustein kuin sillä, mikä itseä kiinnostaa.

Vierailija
17/46 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 14:55"]

[/quote]

[/quote]

Meillä ohjaajat jakavat työt keskenään ja joskus jää orpopallo käteen, kun paras ohjaaja ei halua-ehdi-jaksa ottaa kaikkia tarjolla olevia ohjattavaksi. En ole ap.

[/quote]

Meillä taas ohjaaja ilmoittaa, mitkä aiheet tai metodit hyväksyy ja ohjattavat sitten vaihtavat aihetta, jos se ei ole ohjaajan alaa. On turha mennä kvantitatiivisen tutkimuksen kanssa narratiivien erityisosaajan ohjattavaksi, menee molemmilta aikaa hukkaan.

Vierailija
18/46 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 14:56"]

[/quote]

[/quote]

Koska valitsin itseäni kiinnostavan aiheen. En tee aina samoin kuin muut. Vaikka nyt tosin tuntuu että olisi kannattanut: sillä tekniikalla valmista tulee, mutta sitten huomaat (jos huomaat) että olet valinnut aiheen ihan muilla perustein kuin sillä, mikä itseä kiinnostaa.

[/quote]

Mutta kai sinä ymmärsit, että tehdessäsi noin hyväksyit sen, että otat isomman vastuun työstäsi kuin muut? Ohjaajan tehtävänä ei ole olla kaikkien alojen erityisosaaja vaan kaltaistesi kohdalla ohjata etsimään itsenäisesti tietoa muualta. On sulaa hullutusta ajatella, että koska tämä on minusta kivaa, niin minua täytyy ohjata ihan kaikessa, koska vain siten saan työni tehtyä.

Vierailija
19/46 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain aloilla, esim. luokanopettajakoulutuksessa, gradu tehdään kuin yhdistä numerot -tehtävä. Ohjaaja tekee varmaan 80 % työstä. Tarkoitus on saada edes jokin gradumainen teksti kasaan ja opiskelija työelämään. Ketän ei hylätä. Täysi paskakin saa lähtökohtaisesti sen cumun.

Joillain toisilla aloilla on sitten syvää itsenäistä yhteiskunnallista analyysia ja kokonaisuuksien hallintaa, oikeaa tutkimusta, ei ketään ohjaajaa näyttämässä kädestä pitäen... Tutkijakoulun mahdollisuus ja arvosanapaineitakin siten.

Sanoisin, että gradustressi on terve merkki. Merkki siitä, että ajattelet tieteellisesti - et vain niin, että "kirjoittaispa ohjaaja tän mulle, niin saisin todistuksen ja suku ois ylpee ja voisin saada viran syksyllä ja jäädä äitiyslomalle vuodenvaihteessa".

Vierailija
20/46 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä menee nyt vähän jankkaukseksi. Pyysin lähinnä vertaistukea ja tsemppiä täältä (ja sitä olenkin saanut, kiitos siitä :) ) mutta tuollainen "kai sun nyt pitäis ite tajuta ja tee vaan mistä haluut, mut älä sit valita ja omapa on vastuus!" on nyt ihan turhaa. Kyllä, kiitos, tiedän sen(kin). Mutta kun jälkiviisastelu ei nyt auta. Ja itseni syyllistämisessä olen jo mestari. Kyllä minussa on (ja on ollut) vikaa, mutta voin suoraan sanoa että on ohjaajissakin. Enkä alkanut aluperin edes syyttämään pelkästään ohjaajia, vaan tuskailin vain kuinka raskasta tämä nyt on. Enkä muuten oleta edes että minua ohjataan "ihan kaikessa" mutta toivoin että edes jossakin vaiheessa ohjaajani olisi sanonut että tämä ei välttämättä toimi. Sitten kävi niin että kas, yksi päivä tuli vain s-postia että hän jättää työnsä ja graduntekijät voivat etsiä uudet ohjaajat laitokseltamme. Eli mulla on tässä ohjaajakin vaihtunut. Entinen oli edes hieman tästä aihealueesta tietävä, nykyinen on siis vähemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän