Te jotka luitte Berliinin muurin murtumisesta vasta koulussa...
Tuntuiko se teistä yhtään ihmeelliseltä? Entä Neuvostoliiton hajoaminen?
Kommentit (26)
Itse olen vuonna -85 syntynyt. Eli olin jo olemassa Tshernobylin ja muurin murtumien aikana, mutta en tietenkään näistä asioista mitään muista. Joten onhan se ollut jännää lukea, mitä kaikkea maailmalla tapahtui kun omat vanhempani saivat ensimmäisen lapsen (eli minut). Olenkin kysellyt millaista oli kasvattaa lasta sen aikaisten tapahtumien alla.
Ei tuntunut. Tollaset asiat jollain tapaa käsittää kamalina, mutta ne on silti sadun tuntuisia, kun niistä lukee vain kirjasta, eikä itse koe sitä aikaa tai näe muiden ihmisten reaktioita x asiaan. N22
Itäblokin murtuminen oli niin perustavanlaatuinen tapahtumaketju koko maailmalle ja ennenkaikkiea sen valtasuhteisiin, että se prosessi ei ole vieläkään ohi.
Kuullostaa hölmöltä, että jotkut puhuvat jostakin sadunomaisista tapahtumista historiassa ja että koko asiasta ei oltaisi tietoisia ennen kuin koulussa siitä kerrotaan?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 09:18"]Itäblokin murtuminen oli niin perustavanlaatuinen tapahtumaketju koko maailmalle ja ennenkaikkiea sen valtasuhteisiin, että se prosessi ei ole vieläkään ohi.
Kuullostaa hölmöltä, että jotkut puhuvat jostakin sadunomaisista tapahtumista historiassa ja että koko asiasta ei oltaisi tietoisia ennen kuin koulussa siitä kerrotaan?
[/quote]Kaikenlisäksi näillä ihmisillä on äänioikeus.
Olen myöskin syntynyt -85 joten en tuosta tapahtumasta muista mitään.
Koulussa kun asiaa käytiin läpi, ei koko homma oikein kiinnostanut. Eikä se kiinnosta vieläkään.
Synnyin vuonna 94, meni samaan sarjaan muiden historiallisten tapahtumien kanssa
En tajua sitä hommaa vieläkään. Käsitän että Itä-Saksa oli Venäjän valla alla ja Länsi-Saksa Se oikea Saksa :D Mutta ei ikinä selvinnyt miksi Se muuri siinä oli..
...
Nyt tänä kesänä tajusin kun luin Hitlerin raivottaret, että Suomi on ollut sodassa Natsien puolella!!
Kumma kun en tajunnut aikaisemmin, vaikka tiennyt että täällä oli sota aikaan saksalaisia. Jotenkin pidin natsi sotaa eriasiana kuin Suomen sotaa :D
-85 syntynyt -
Katselin kuvia ja olin onnellinen kuvissa riemuitsevien ihmisien puolesta, mutta eihän sitä tilannetta tietenkään pystynyt käsittämään kokonaan tai tuntemaan erityisen vahvasti, kun tapahtumien kulun oli lukenut kirjasta lyhyessä ajassa. Sen ajan ihmiset olivat tietenkin seuranneet tilanteen kehittymistä pitkään.
Kun luin uutisia ja katselin kuvia pride-tapahtumista, nousi ihan tippa linssiin. Oikeus oli vihdoin tapahtunut. Pohdiskelen välillä tuntemuksiani ja mietin, onko se samanlaista, kuin menneisyyden ihmiset ovat tunteneet todistaessaan aikansa läpimurtoja.
Joskus mietin, että elänköhän näkemään Pohjois-Korean liittyvän muun maailman menoon. Pohjois-Korealaiset ansaitsisivat paljon paremman elämän, ja toivon näkeväni sen jonain päivänä, vaikka tilanne vaikuttaa nykyäänkin toivottomalta.
Minäkin olin silloin lukiossa. Saksan kielen opettaja käsitteli aihetta erityisesti. En ihan tarkkaan tajunnut, kuinka historiallisia aikoja elettiin, mutta ajanjakso on kuitenkin jäänyt mieliin. Päiväkirjaan kirjoitin: "NL romahti. "
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 09:37"]
Katselin kuvia ja olin onnellinen kuvissa riemuitsevien ihmisien puolesta, mutta eihän sitä tilannetta tietenkään pystynyt käsittämään kokonaan tai tuntemaan erityisen vahvasti, kun tapahtumien kulun oli lukenut kirjasta lyhyessä ajassa. Sen ajan ihmiset olivat tietenkin seuranneet tilanteen kehittymistä pitkään.
Kun luin uutisia ja katselin kuvia pride-tapahtumista, nousi ihan tippa linssiin. Oikeus oli vihdoin tapahtunut. Pohdiskelen välillä tuntemuksiani ja mietin, onko se samanlaista, kuin menneisyyden ihmiset ovat tunteneet todistaessaan aikansa läpimurtoja.
[/quote]
Ei sitä tilannetta Suomestakaan käsin voinut käsittää kuin hämmentävänä yllätyksenä, muuri ja rautaesirippu kun olivat meidän 60-70-lukulaisten muistissa olleet siellä "aina". Ja aikaisemmat protestit esim. Tsekissä ja Puolassa oli lopulta kuitenkin aina jyrätty. OK, Gorbatshov oli tuonut maailmapolitiikkaan jotakin uutta, mutta silti tuntui paljon todennäköisemmältä, että itä enintään vautuisi vähitellen eikä tuollaisella kertaromahduksella. Eihän Suomessa yleisesti ottaen edes puhuttu jukisuudessa siitä, että hyvin näennäisdemokraattinen sosialistinen komentotalous olisi konseptina elinkelvoton.
Vertaus pride-tapahtumiin tuntuu hieman naivilla tavalla sympaattiselta, mutta tosiasiassahan oli kyse paljon merkittävämmästä ihmisoikeuksien palautuksesta. Sukupuolensa takia ei sentään lännessä ole ketään enää aikoihin vangittu, surmattu, kidutettu tai karkoitettu, mikä taas saattoi olla totista totta pelkästään vääräksi katsottuja mielipiteitä yksityisesti esittäneen kohtalo itäblokissa.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:51"]Epäilen tuollaisen muurin tulevan vielä Euroopan etelärajalle.
[/quote]mäki luulen tai sitte jotakin perustavanlaatuista tapahtuu vielä asian tiimoilta :( jotenki tuntuu joidenki ylempien tahojen junailemilta asioilta nää pakolaisten vyöryminen eurooppaan. Joku taho haluaa että Eurooppa hajoaa tai menee sekasortoon. Tai sitten haluavat paljon työikäistä halpatyövoimaa nostattamaan Euroopan taloutta. Siis isot tehdaspomot hieroskelee käsiään yhteen ja oottaa et työvoimakustannukset halpenee ku saadaan tarpeeksi epätoivoista väkeä lisää. Mistä me pakolaisia kuskaavat tyypit ees saa niitä veneitä? Joku niitä niille hommaaa
Olen syntynyt 1979 ja muistan kyllä Tšernobylin ja muurin murtumisen. Ei se kyllä mitenkään sadunomaiselta tuntunut. Pelästyin vähän kun muuri murtui, näytettiin uutisissa, ja äiti itki liikutuksesta.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 09:18"]
Itäblokin murtuminen oli niin perustavanlaatuinen tapahtumaketju koko maailmalle ja ennenkaikkiea sen valtasuhteisiin, että se prosessi ei ole vieläkään ohi. Kuullostaa hölmöltä, että jotkut puhuvat jostakin sadunomaisista tapahtumista historiassa ja että koko asiasta ei oltaisi tietoisia ennen kuin koulussa siitä kerrotaan?
[/quote]
Näinpä juuri, maailma olisi kovin erilainen jos muuri/blokit vielä olisivat olemassa... tai jos niitä ei olisi alun alkaenkaan pystytetty. Viron elintasokin olisi Ruotsin luokkaa, raksoilla puhuttaisiin ehkä eestin sijaan espanjaa tai portugalia.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:31"]
Näinpä juuri, maailma olisi kovin erilainen jos muuri/blokit vielä olisivat olemassa... tai jos niitä ei olisi alun alkaenkaan pystytetty. Viron elintasokin olisi Ruotsin luokkaa, raksoilla puhuttaisiin ehkä eestin sijaan espanjaa tai portugalia.
[/quote]
Ai, samaan tapaan kuin Venäjän Karjala nyt?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:34"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:31"]
[/quote]
Ai, samaan tapaan kuin Venäjän Karjala nyt?
[/quote]
Mitä? Siis jos mitään itäblokkia ei olisi ollutkaan, niin totta kai Viron elintaso olisi nyt jotain ihan muuta kuin mitä se on. Oli aikanaan 1. itsenäisyyden aikaan selvästi Suomea vauraampi maa.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 08:58"]
Ei tuntunut. Tollaset asiat jollain tapaa käsittää kamalina, mutta ne on silti sadun tuntuisia, kun niistä lukee vain kirjasta, eikä itse koe sitä aikaa tai näe muiden ihmisten reaktioita x asiaan. N22
[/quote]
Miksi Berliinin muurin murtuminen ja Neuvostoliiton hajoaminen ovat sinusta kamalia asioita?
Ei. Tuntuivat niin kaukaisilta asioilta samoin, kuin talvisota ja maailmansodat ym. Johtuu kyllä varmaan siitä, että olen vasta 19v.