Te jotka luitte Berliinin muurin murtumisesta vasta koulussa...
Tuntuiko se teistä yhtään ihmeelliseltä? Entä Neuvostoliiton hajoaminen?
Kommentit (26)
Ite oon 81 syntyny eikä se muurin murtuminen tai neuvostoliiton hajoaminen ollu mulle mikään tärkeä asia vaikka sitä uutisista silloin katseltiin. Tärkeys valkeni mulle vasta lukion historiantunnilla kymmenen vuotta myöhemmin.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 09:24"]
Neuvostoliiton piti olla ikuinen. :D
[/quote]
Niin piti olla Natsi-Saksan ja Rooman valtakunnankin.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 09:31"]En tajua sitä hommaa vieläkään. Käsitän että Itä-Saksa oli Venäjän valla alla ja Länsi-Saksa Se oikea Saksa :D Mutta ei ikinä selvinnyt miksi Se muuri siinä oli..
...
Nyt tänä kesänä tajusin kun luin Hitlerin raivottaret, että Suomi on ollut sodassa Natsien puolella!!
Kumma kun en tajunnut aikaisemmin, vaikka tiennyt että täällä oli sota aikaan saksalaisia. Jotenkin pidin natsi sotaa eriasiana kuin Suomen sotaa :D
-85 syntynyt -
[/quote]
Minun luokalle historian ope painotti aina, että kävimme ERILLISSOTAA! Liittolaisuutta ei mainittu sanallakaan. -1978
Olin silloin lukiossa. Me kirjoitettiin lukion historian kirjoihin uusia kappaleita :) !
Ja kuulin siitä "joka suunnalta", kotoa, koulusta....
Mä myönnän että tuli tippa linssiin kun katsottiin videota Berliinin muurin murtumisesta lukiossa. Se ihmisten ilo oli jotain käsin kosketeltavaa ja samalla siihen yhdistyi ymmärrys siitä, että yksi kurja aikakausi oli saanut lopullisesti päätöksensä. Kirjoitin ylioppilaaksi 2014, eli en todellakaan muista muurin murtumista tai Neuvostoliittoa ynnä muita, ollut syntynytkään silloin.
Itse nuorena olin vanhempieni kyydissä kun ajeltiin ihan DDR:n rajalla. Näin vartiotornit ja kuolemanvyöhykkeen omin silmin.
Illalla katselin DDR:n propagabdalähetyksi -hauskoja olivat, minulle.