Miten kertoa näistä sodista ja huonoista uutisista maailmalla lapselle?
Ei ole paljon kysynyt mitään ja on kyllä siinä iässä että ymmärtää jos uutisissa kuulee. Tarvitseeko ylipäätään puhua niistä jos ei kysele?
Kommentit (6)
Minkä ikäisestä kyse? Itse en erikseen alkaisi puhumaan mitään, jos lapsi ei itse kysele.
"Kun vanhempi pystyy välittämään lapselle turvallisuuden tunteen, lapsen olo helpottuu, vaikka häntä saattaisikin vielä pelottaa. Jos vanhempi on itse syvästi järkyttynyt uutisista, keskustelua kannattaa lykätä tai miettiä, voisiko joku toinen lapsen läheinen tarjota hänelle turvaa."
Tässä asiantuntevaa pohdintaa aiheesta:
https://www.mll.fi/vanhemmille/tietoa-lapsiperheen-elamasta/lapset-ja-m…
Olen itse ehkä hieman huolissani ollut kaikesta tästä ja se varmaan on näkynyt naamasta. Yritän kuitenkin peittää sen huolestumisen ja olla niin että ei jatkuvasti kuunnella uutislähetyksiä. Reilu 10v lapsi siis. Olen sanonut että meille vanhemmille voi aina tulla puhumaan jos joku asia mietityttää tai pelottaa. Ap
Olen sanonut lapsilleni, että tärkeintä antaa anteeksi niillekin, jotka tekevät huonoja asioita. Rukoillaan yhdessä.
Vie huomio muualle ja äläkä pilaa lapsen lapsuutta, jos kysyy asiasta, väitä kaverien valehtelevan.
Lähinnä juuri kertoa totuuden mukaisesti ja lapsen ikätasoisesti uutisista ja painottaa kuitekin lohtua ja turvaa. ja sitä, että olet aina valmis juttelemaan , jos mieltään painaa jokin asiaan liittyvä asia.