Miksi työttömät valittaa 9e/päivä töistä?
Pitäisikö teidän saada rahaa ilman vastinetta? Mikä siinä on niin hirveätä mennä muutamaksi tunniksi hommiin tukien eteen. Saatte lisäksi 9e+ruuan joka tekee jo paljon kuussa. Minäkin jos olisin työtön menisin ilomielin 9e/päivä töihin. Tylsäähän se on kotona makaa ja saa ainakin sosiaalista elämää. Nyt työttömät lopettakaa se ruikuttaminen kaikesta ja opetelkaa ajattelemaan positiivisesti. Kaikkien meidän on talkoisiin osallistuttava että saadaan suomi kuntoon.
Kommentit (32)
Mistä sen ruoan muka saa? En ole työtön itse, mutta kyllä valittaisin jos vaikka muutaman kymmenen vuoden työkokemuksella joutuisin tekemään töitä hieman yli euron tuntipalkalla. Eri asia on sitten työkokeilut ja semmoiset, jos ei ole työkokemusta tai vaihtaa alaa tms.
Tuollainen 9 euron tyyppi korvaa oikean työntekijän ja asiakkaatkin saa huonompaa palvelua, kun aina ottavat uuden, motivoitumattoman 9 euron työttömän..
Tylsä aihe taas
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:32"]Tuollainen 9 euron tyyppi korvaa oikean työntekijän ja asiakkaatkin saa huonompaa palvelua, kun aina ottavat uuden, motivoitumattoman 9 euron työttömän..
Tylsä aihe taas
[/quote]
Kommunistien propagandaa. Ei 9e töitä teetetä yrityksissä paitsi työkokeilu mistä saa arvokasta työkokemusta.
Itse olen ainakin joutunut aina maksamaan ruuasta jos olen halunnut harjoittelupaikassa syödä. Sitten tulee vielä matkakulut ja lasten päivähoitomaksut ym.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:31"]Mistä sen ruoan muka saa? En ole työtön itse, mutta kyllä valittaisin jos vaikka muutaman kymmenen vuoden työkokemuksella joutuisin tekemään töitä hieman yli euron tuntipalkalla. Eri asia on sitten työkokeilut ja semmoiset, jos ei ole työkokemusta tai vaihtaa alaa tms.
[/quote]
Mistä ihmeen euron tuntipalkasta puhut? Sen 9e/päivän lisäksi saa työmarkkinatukea.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:36"]Itse olen ainakin joutunut aina maksamaan ruuasta jos olen halunnut harjoittelupaikassa syödä. Sitten tulee vielä matkakulut ja lasten päivähoitomaksut ym.
[/quote]
Matkakulut maksaa sosiaalitoimisto sekä päivähoitomaksut. Tukia täytyy osata hakea.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:27"]
Pitäisikö teidän saada rahaa ilman vastinetta? Mikä siinä on niin hirveätä mennä muutamaksi tunniksi hommiin tukien eteen. Saatte lisäksi 9e+ruuan joka tekee jo paljon kuussa. Minäkin jos olisin työtön menisin ilomielin 9e/päivä töihin. Tylsäähän se on kotona makaa ja saa ainakin sosiaalista elämää. Nyt työttömät lopettakaa se ruikuttaminen kaikesta ja opetelkaa ajattelemaan positiivisesti. Kaikkien meidän on talkoisiin osallistuttava että saadaan suomi kuntoon.
[/quote]
minun mies on tehnyt näitä paljon, ja vielä motivoitunutkin kun luuli töitä poikivan...vaan ei ! ilmaista orja työvoimaa, JA EI MITÄÄN RUOKAA SAANUT, mistä vitusta tuon keksit ??!!
[/quote]
minun mies on tehnyt näitä paljon, ja vielä motivoitunutkin kun luuli töitä poikivan...vaan ei ! ilmaista orja työvoimaa, JA EI MITÄÄN RUOKAA SAANUT, mistä vitusta tuon keksit ??!!
Älkää vastatko väsyneeseen provoon. AP harrastaa samanlaisia aloituksia uudelleen ja uudelleen ja uudelleen ja uudelleen ja...
Minäkin jos olisin työtön menisin ilomielin 9e/päivä töihin.
[/quote]Ehkä toiveesi vielä toteutuukin! :) Ehkä jo lähiaikoina? Tule sitten meille kertomaan miten kivaa siellä työpajalla on.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:40"]Älkää vastatko väsyneeseen provoon. AP harrastaa samanlaisia aloituksia uudelleen ja uudelleen ja uudelleen ja uudelleen ja...
[/quote]
Ensimmäinen kerta kun tästä aiheesta kirjoitan.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:38"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:36"]Itse olen ainakin joutunut aina maksamaan ruuasta jos olen halunnut harjoittelupaikassa syödä. Sitten tulee vielä matkakulut ja lasten päivähoitomaksut ym.
[/quote]
Matkakulut maksaa sosiaalitoimisto sekä päivähoitomaksut. Tukia täytyy osata hakea.
[/quote]
Eipä muuten maksa.
Ensinnäkin, teen töitä 8h/pvä (plus työmatkoihin menee kaksi tuntia). Ruuan joudun itse kustantamaan.
Teen tasan samat hommat kuin se vakkarikin. Meillä on vain se ero, etten saa palkkaa, minulle ei kerry eläkettä eikä käytössäni ole työterveyshuoltoa.
Minua ennen oli tuollainen orja ja sellainen tulee minun jälkeenikin. Vakkari kiroaa sitä, koska sinne kaivattaisiin kovasti toista vakituista, jolla alan koulutus. Nyt sinne tulee tyyppejä (kuten minä), joilla ei ole hajuakaan koko työstä. Vakkari on muutenkin kiireinen ja nyt hän joutuu koko ajan neuvomaan minua mutta myöskin korjaamaan aiheuttamiani virheitä.
Huomenna taas roudaan kaksi lasta seitsemäksi päiväkotiin ja haen heidät neljältä. Ollaan viideltä kotona. Tuo lysti maksaa minulle 80e/kk. Voit ihan itse laskea, kuinka paljon kaupunki tässäkin mukamas säästää. Kotona ollessani saisin 600e/kk ja hoitaisin molemmat lapset kotona, joten säästöä tulisi jo pelkästään päivähoitokustannusten muodossa.
Jos en säälisi sitä vakkaria, vetäisin kyllä koko orjatyön aivan lekkeriksi. Siinäpä sitten ihmettelisivät.
Voi kuule... Tällä hetkellä juuri työkokeilussa. Päivältä tulee se 9 euroa sekä korotettu työmarkkinatuki, päivässä tulee yhteensä noin 45 euroa(?). Teen 8 tuntia päivässä, useimmiten iltoja, menee melkein aina ylitöiksi. Teen myös viikonloppuja, aina. Työ on raskasta fyysisesti, että henkisesti. Jos tuntipalkkani on periaatteessa vajaat kuusi euroa, josta verotetaan vielä 20 prosenttia, ei paljon huvita tehdä mitään edes työkokemuksen eteen. Tekisi mieli haistattaa työkkärille pitkät ja muuttaa vaikka puumajaan, mutta siinäkin tulisi joku laki tai säännös vastaan!
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:41"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:27"]
Minäkin jos olisin työtön menisin ilomielin 9e/päivä töihin.
[/quote]Ehkä toiveesi vielä toteutuukin! :) Ehkä jo lähiaikoina? Tule sitten meille kertomaan miten kivaa siellä työpajalla on.
[/quote]
No itseasiassa olen ollut 9e/päivä töissä. Sitä kautta työllistyin. Erona siihen että minulla on hyvä asenne ja tein hommat hyvin. Ei ruikuttajia kukaan palkkatöihin ota.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:49"]Voi kuule... Tällä hetkellä juuri työkokeilussa. Päivältä tulee se 9 euroa sekä korotettu työmarkkinatuki, päivässä tulee yhteensä noin 45 euroa(?). Teen 8 tuntia päivässä, useimmiten iltoja, menee melkein aina ylitöiksi. Teen myös viikonloppuja, aina. Työ on raskasta fyysisesti, että henkisesti. Jos tuntipalkkani on periaatteessa vajaat kuusi euroa, josta verotetaan vielä 20 prosenttia, ei paljon huvita tehdä mitään edes työkokemuksen eteen. Tekisi mieli haistattaa työkkärille pitkät ja muuttaa vaikka puumajaan, mutta siinäkin tulisi joku laki tai säännös vastaan!
[/quote]
Turha haistattaa niille jotka sut elättää.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:42"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 23:40"]Älkää vastatko väsyneeseen provoon. AP harrastaa samanlaisia aloituksia uudelleen ja uudelleen ja uudelleen ja uudelleen ja... [/quote] Ensimmäinen kerta kun tästä aiheesta kirjoitan.
[/quote]
Niin aina, anonyymipalstalla... Uskomme toki. Kuten viimekerrallakin.
Mikäs näissä olisi, jos tuon 9 euron+työttömyyskorvauksen sijaan maksettaisiin sama summa palkkana, esim. 10 euron tuntipalkan perusteella työtunnit laskien. Saisi eläkettä, kerryttäisi työssäoloehtoa, cv:hen voisi kirjoittaa ammattinimikkeen eikä mitään "kokeilijaa", jolle rekrytoijat vain nauravat. Niin ja ansiotuloista maksetaan vähennysten takia vähemmän verojakin.
Ja toisaalta kansantaloudellisesti on vähän hölmöä maksaa työttömille ylimääräinen 9 euroa per päivä jostain sellaisesta, joka ei heidän tulevaa työllistymistään edistä. Osa työkokeiluista, harjoitteluista ym. edistää, varsinkin jos kyseessä on omaa alaansa etsivä nuori, mutta toinen ääripää on koulutettujen ihmisten laittaminen askartelupajoille tai markkinoihin nähden alihintaan hanttihommia myyvälle työpajalle. Askartelulla ei Suomessa kovin moni elä, ja jos esim. kierrätystavaraa, pesulapalveluja ja muuttomiehiä markkinoidaan murta-osalla siitä, mitä alan yritykset veloittavat, tulee vain lisää työttömiä, kun nämä oikeat yritykset menettävät asiakkaitaan.
Voihan sitä vaatia vastikkeellisuutta etuuksiin, mutta eikö olisi sekä työttömälle että valtiolle hyödyllisempää, jos vastikkeellinen toiminta johtaisi työllistymiseen?
Voi luoja nyt taas tätä samaa paskaa, eihän aihetta olekaan vielä palstalla käsitelty.