Mistä yleisesti morkatuista asioista tai ruuista pidät?
Minusta roiskeläppäpizzat on joskus ok ja Rosson ruoka maistuu ihan hyvältä.
Kommentit (93)
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:38"]
Valmiiksi marinoiduista kaankoivista. Paistetaan uunissa piiiiitkääään, niin että liha irtoaa luista ja pinta on rapea. Namimaiskis!
[/quote]
Kaankoivista = kanankoivista
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:03"]Läskisoosi.
[/quote]
Ala-asteella tai se oli vuotta aikaisemmin vielä kansakoulu oli tasan yksi vanhempi nainen keittäjänä ja hän todella osasi. Oikeasti koulussa oli paremmat ruuat kuin kotona. Läskisoosia, maksaporkkanastroganoffia ja se nainen osasi vaikka mitä. Jäi sitten eläkkeelle ja kävimme syömässä jatkossa oikeassa kouluruokalassa suurkeittiössä josta ei hyviä ruoka muistoja ole. Vaikka söin siellä lukion loppuun asti.
ABC:n noutopöydästä, jota täällä haukutaan ja nauretaan.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:33"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:01"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:00"]Mitä se sisältää? Eikö sitä voi valmistaa siellä?
[/quote] siis se hapanvelli....
[/quote]
Vaatii ruisleipätaikinan juurta, sitä ei ole myynnissä edes Suomessa. Siis sitä millä hiivaton hapanleipä saadaan aikaan.
Herneitä ja perunaa lisäksi. Tuo hapanjuuri on ongelma ja se että en ole hapanvelliä koskaan itse tehnyt, kun äitikään ei osannut.
[/quote] kiitos tiedosta. En ole kyseisestä ruuasta kuullutkaan. Missä päin Suomea tällaista on tehty? T. Kokki
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 20:56"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 20:41"]
Vaaleapaahtoisesta suodatinkahvista.
[/quote]Luin, että vapaaehtoisesta :D
[/quot
Minä vaaleanpunaisesta
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:47"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:33"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:01"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:00"]Mitä se sisältää? Eikö sitä voi valmistaa siellä? [/quote] siis se hapanvelli.... [/quote] Vaatii ruisleipätaikinan juurta, sitä ei ole myynnissä edes Suomessa. Siis sitä millä hiivaton hapanleipä saadaan aikaan. Herneitä ja perunaa lisäksi. Tuo hapanjuuri on ongelma ja se että en ole hapanvelliä koskaan itse tehnyt, kun äitikään ei osannut. [/quote] kiitos tiedosta. En ole kyseisestä ruuasta kuullutkaan. Missä päin Suomea tällaista on tehty? T. Kokki
[/quote]
Tuota juurta sai ainakin yhteen aikaan entisen kotikaupunkini Pekka Heikkisen leipomosta Kajaanista. Tietääkseni sitä on joskus saanut pakastealtaista. Sen voi myös tehdä kerran itse ja sitten se on jatkossa olemassa. Juuren tekoon tarvitsee ruisleipää vähän ja netistä löytyy ohjeita, miten sen tekee.
Suurimmasta osasta Lidlin tuotteita.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:37"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:35"]
Kanaviilokki ja tilliliha. Muille lapsuuden inhokkeja, minulle lapsuuden hyvänmakuisia ruokia.
[/quote]
Samat! Haluaisin tehdä itse kanaviillokkia, mutta mies inhoaa. Tilliä saan laittaa omiin ruokiin mielin määrin sitten lopuksi. ap.
[/quote]
Kanaviillokissa pitäisi olla minun mielestä sellaista oikeaa muninutta kanaa. Ei taida enää olla kaupoissa, kanaa pitää keittää ja kypsentää pidempään kuin broileria, mutta broilerista tehty viillokki ei ole lainkaan sama asia.
Pidän kyllä broilerista paljon mutta viillokkiin tarvitaan kyllä kanaa.
Hunajamarinoiduista kanasuikaileista
Vähälumisista ja lämpimistä talvista.
Kalanmaksaöljystä, nam! Veriletuista, mykykeitosta, roiskeläppäpitsoista kylmänä. Muutenkin kylmistä ruuista, esim. lihapiirakat, piinaattiletut ym. kylminä.
Mistäs asioista? Vessan pesusta, tosi nautinnollista, näkee työnsä jäljen. ;D
Einespinaattiletuista, kesäkeitosta, juuriselleristä ja piimästä
Pidän kaikista sisäelin- ja veriruoista. Mustamakkara, kielileike sitruunakastikkeen kera, grillatut kanansydämet ja maksalaatikko ovat suosikkiruokiani.
Oliivit, feta-juusto, kaaliruoat, kuivatut luumut
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:47"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:33"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:01"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:00"]Mitä se sisältää? Eikö sitä voi valmistaa siellä?
[/quote] siis se hapanvelli....
[/quote]
Vaatii ruisleipätaikinan juurta, sitä ei ole myynnissä edes Suomessa. Siis sitä millä hiivaton hapanleipä saadaan aikaan.
Herneitä ja perunaa lisäksi. Tuo hapanjuuri on ongelma ja se että en ole hapanvelliä koskaan itse tehnyt, kun äitikään ei osannut.
[/quote] kiitos tiedosta. En ole kyseisestä ruuasta kuullutkaan. Missä päin Suomea tällaista on tehty? T. Kokki
[/quote]
Kaakoisimmassa Suomessa Miehikkälä, Virolahti. Virolahdella on joka vuosi hapanvellijuhlat ja ainakin aikoinaan joka kylän martat kiettivät tonkkakaupalla velliä ja ihan samalta. Ei eri kylien keitot maistuneet. Virolahdella keitto on aina ollut koulujen ruokalistalla, siis siitä lähtien kuin kouluruokailu aloitettiin.
Sisarukseni pitävät vellistä myös kovasti ja veljeni voi syödä sitä hapanvellijuhlilla uskomattomia määriä. Joku tutkija on sanonut että perunoita lukuunottamatta vastaavanlaista velliä on Suomessa syöty jo kenties tuhansia vuosia sitten.
Olisi ihan vegaaniruoka, mutta minusta hapanvelliin kuuluu voisilmä.
En ole varma mutta tutkijat ovat sitä mieltä että ensin kivikauden ihmiset keksivät hapanvellin ja hapanleipä tulivasta myöhemmin.
Asioista; kovat pakkaset, runsasluminen talvi, hiihtäminen, pilviset kesäpäivät.
Ruuista; aurajuusto, mustat oliivit, edellä mainitut etikkasipsit, maksalaatikko rusinoilla, piimä, voileipäkakku.
Talvesta, lumesta ja pakkasista. Pimeydestä jossa vain kuu, tähdet ja hanget valaisevat.
Syksystä ja sateesta, ja silloinkin pimeistä illoista.
Karjalanpaistista.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 21:29"]Niistä kirpeistä, vaaleanpuna-sinisistä pullokarkeista, joita löytyy irttareista. En tunne ketään muuta, joka niistä tykkäisi :D
[/quote]
Ostan niitä aina monta kauhallista :D
Valmiiksi marinoiduista kaankoivista. Paistetaan uunissa piiiiitkääään, niin että liha irtoaa luista ja pinta on rapea. Namimaiskis!