Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko ainut, jota ei ahdista 11kk laittaminen hoitoon?

Vierailija
23.08.2015 |

Odotan innoissani töihin palaamista parin viikon kuluttua, mutta kaikissa lukemissani ketjuissa tuntuu asenne olevan se, että "sydän murtuneena jätin 11kk lapsen hoitoon", "11kk ikäisen hoitoon laittaminen ahdistaa" jne. Onko muita, jotka odottavat töihin pääsemistä ja ovat iloisia lapsen mennessä hoitoon pienenä?

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mua ei ahdistanut, mutta en mä nyt iloinenkaan ollut. Masennuin, ja lapsille piti hankkia kiireesti hoitopaikat. Esikoinen oli 3v, nuorempi täytti 1 vuotta juuri hoidon alkaessa. Mutta ei mua silleen huolettanutkaan, uskoin lasten saavan ihan hyvää hoitoa. Itseasiassa 1v:lle muutos oli helpompi kuin äidinpoika 3v:lle. Olivat muistaakseni 5 kk hoidossa, kunnes mies jäi kotiin. 

Vierailija
2/73 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä kiintymyssuhteessa ongelmia Ap?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei ahdistanut. Halusin töihin. Äitini jäi vuorotteluvapaalle ja tuli hoitamaan 10 kk ja vajaa 2,5v lapsiani

Vierailija
4/73 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laitoin 13kk ikäisen ja itkin edellisen illan. Nyt en nuorinta suostu hoitoon laittamaan noin pienenä.

Vierailija
5/73 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pystynyt viemään lasta hoitoon heti äitiysloman loputtua. Ahdisti ajatus siitä että hän menisi hoitoon toisten tallottavaksi. Alle 3 v. ryhmässä kun on tosi isot erot eri ikäisissä. Pienet jäävät villien 2-3 v. jalkoihin.

Jatkoin hoitovapaalla ja vein sitten 1 v. 7 kk vanhan hoitoon. Mutta en isoon päiväkotiin silloinkaan raskinut vaan pph:ole, joka olikin aarre. Oli kivaa käydä töissä kun lapsi oli hyvässä hoidossa päivällä.

Vierailija
6/73 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 20:32"]

Minä en pystynyt viemään lasta hoitoon heti äitiysloman loputtua. Ahdisti ajatus siitä että hän menisi hoitoon toisten tallottavaksi. Alle 3 v. ryhmässä kun on tosi isot erot eri ikäisissä. Pienet jäävät villien 2-3 v. jalkoihin. Jatkoin hoitovapaalla ja vein sitten 1 v. 7 kk vanhan hoitoon. Mutta en isoon päiväkotiin silloinkaan raskinut vaan pph:ole, joka olikin aarre. Oli kivaa käydä töissä kun lapsi oli hyvässä hoidossa päivällä.

[/quote]

Äh, turhaa lässytystä. Olet kuitenkin näitä, jotka kannattaa lapsen rangaistuksia ja että lapselle kerrotaan miten asiat ovat ennemmin kuin että lapsi oppii ajattelemaan omilla aivoillaan? 

Vierailija
7/73 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 20:27"]

Onko teillä kiintymyssuhteessa ongelmia Ap?

[/quote]

Tietääkseni ei.

Ap

Vierailija
8/73 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ahdista. Muut on toistuvasti udelleet ettenkö tunne syyllisyyttä kun vein tytön 10 kuisena hoitoon. No en. Pitäisikö? Miksi?

Vierailija
9/73 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei ole vaihtoehtoja. Tosin se on ihmeellistä että Suomessa tuntuu olevan vallalla joko täysin kotona hoidettava lapsi tai 9h/5pvä viikossa hoidossa oleva lapsi. Itsekin olin tilanteessa jossa jouduin viemään 13kk ikäisen lapseni päiväkotiin, mutta pystyin kuitenkin sopimaan työni niin, että ensimmäiset vuodet tein 3-päiväistä työviikkoa ja sitten vielä 4-päiväistä viikkoa kunnes lapseni täytti 5-v, joten lapseni päiväkotiviikotkok olivat lyhyitä. Miksi näitä muita vaihtoehtoja ei oteta esille/suosita? Lapsestani on kasvanut iloinen ja sosiaalinen viskarilainen ja olen kyllä kiitollinen sekä työnantajalleni että mainiolle päiväkodille yhteistyöstä.

Vierailija
10/73 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan tuntenut mitään järkyttävää pahaa oloa, koska tiesin, että kotiin jääminen ei olisi ollut taloudellisesti vaihtoehto. Ekat viikot tuntui pahalta, mutta nyt lapsi 1,4 kk, ja hoitajat sanovat lapsen olevan iloisin ja hyväntuulisin koko ryhmästä, ei huuda aamulla kun vie, juoksee iloisesti kaulaan kun haen hänet. Hän viihtyy tarhassa.  Muille äideille tiedoksi, jos joku muu 11 kuukauden ikäinen lapsi huutaa koko päivän, ei  se meinaa, että jokaikinen niin tekisi.

Vierailija
11/73 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap ei jaksa olla lapsensa kanssa, vaan menee mieluummin töihin, ei rahan takia, vaan oman henkisen vointinsa vuoksi. Näin ymmärsin. Itsellä oli vähän sama molempien lapsien kanssa, noin 1 v menivät hoitoon, vain koska halusin itselleni muutakin kuin kotona oloa. Mutta menivät osa-aikaisesti, tyyliin 6h päivässä, 3-4 päivää viikossa. Myöhemmin pidin vielä uudelleen hoitovapaa ym vapaajaksoja, mutta silloin 1v kohdalla oli sellainen totaalikyllästyminen, että oli hyvä päästä vähän töihin/kouluun tuulettumaan. Tottakai  siihen liittyi myös valtavaa syyllisyyttä omasta huonoudesta ja siitä, etten osaa/jaksa olla kunnon äiti. Mutta sitten pitää vaan armahtaa itsensä, olen tällainen, ihan ok.... nyt lapset koulussa ja kiintymys on kyllä kunnossa. Kiintymykseen liittyy myös vaikeita tunteita, se pitää hyväksyä. Vaikeinta on huomata oma itsekkyys ja epätäydellisyys. Mun mielestä ap on oikealla tiellä kun sanoo syyn suoraan miksi lapsi menee hoitoon, ap siis tiedostaa omat tunteensa. Moni väittää syyksi rahaa ja uskoo satuunsa itsekin, vaikka ihan hyvin vähemmälläkin rahalla hetken pärjäisi. 

Vierailija
12/73 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ihmettelen miksi niin moni hankkii lapsia joita ei sitten jaksa oikein hoitaa, mieluummin vie muualle säilöön. Nykymeno taitaa olla melko pitkälle sitä, ryhmät liian suuria, henkilökuntaa niukasti ym. ei siellä ole yhdelle pienelle aina syliä antaa ja sitähän ne pikkuset tarvitsee. Toki ihminen tarvitsee aikuiskontakteja mutta onhan meillä miehet, naapurit, sukulaisia, ystäviä, ei kenenkään tarvitse yksin olla vaikka lapsi olisi se tärkein asia. Oikein kylmää joidenkin puheet kun ei jaksa ja töissä on kivempaa, kun oman lapsen kanssa, mutta joillekin on tärkeintä se minä itse, muista ei niin väliä.

Vierailija
13/73 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 16:39"]

Sitä ihmettelen miksi niin moni hankkii lapsia joita ei sitten jaksa oikein hoitaa, mieluummin vie muualle säilöön. Nykymeno taitaa olla melko pitkälle sitä, ryhmät liian suuria, henkilökuntaa niukasti ym. ei siellä ole yhdelle pienelle aina syliä antaa ja sitähän ne pikkuset tarvitsee. Toki ihminen tarvitsee aikuiskontakteja mutta onhan meillä miehet, naapurit, sukulaisia, ystäviä, ei kenenkään tarvitse yksin olla vaikka lapsi olisi se tärkein asia. Oikein kylmää joidenkin puheet kun ei jaksa ja töissä on kivempaa, kun oman lapsen kanssa, mutta joillekin on tärkeintä se minä itse, muista ei niin väliä.

[/quote]

Hyvin kiteytetty, eli nämä ap:n tyyliset MINÄ ITSE, VAIN MINULLA ON VÄLIÄ, MITÄ HALUAN saavat näkemään punaista. Miksi tehdä yhtäkään lasta, kyllä sen tietää, jos ei ole lapsirakas. 

Vierailija
14/73 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, mitä settiä taas. Joillakin (hyvin useilla) ei ole taloudellisesti mitään mahdollisuuksia jäädä lapsen kanssa kotiin äitiysloman jälkeen. Kyllähän sitä varmaan moni mielellään jäisi jos rahat riittäisivät, mutta todellisuus on usein toinen. On mielestäni turha vetää esiin mitäs-teit-lapsen- ja ootpa-kauhee-äiti-kortteja, kun yhteiskunnan tarjoama tuki riittää vain sellaisille, joilla on reilusti säästöjä, pääomaa, perintöä tai hyväpalkkainen puoliso, joka voi elättää hoitovapaan ajan. Tiedän monta lasta, jotka ovat menneet päiväkotiin heti ja monta, jotka kotihoidosta suoraan esikouluun ja kaikki ovat normaaleja, tasapainoisia ja omalla tavallaan sosiaalisia lapsia.

Vierailija
15/73 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 18:39"]

Huh, mitä settiä taas. Joillakin (hyvin useilla) ei ole taloudellisesti mitään mahdollisuuksia jäädä lapsen kanssa kotiin äitiysloman jälkeen. Kyllähän sitä varmaan moni mielellään jäisi jos rahat riittäisivät, mutta todellisuus on usein toinen. On mielestäni turha vetää esiin mitäs-teit-lapsen- ja ootpa-kauhee-äiti-kortteja, kun yhteiskunnan tarjoama tuki riittää vain sellaisille, joilla on reilusti säästöjä, pääomaa, perintöä tai hyväpalkkainen puoliso, joka voi elättää hoitovapaan ajan. Tiedän monta lasta, jotka ovat menneet päiväkotiin heti ja monta, jotka kotihoidosta suoraan esikouluun ja kaikki ovat normaaleja, tasapainoisia ja omalla tavallaan sosiaalisia lapsia.

[/quote]

Ei nyt yleistetä. Ap itse kertoi, että syynä 11 kk:n ikäisen hoitoon viemiseen ei ole raha. Hän odottaa töihin menoa, ei jaksa olla lapsen kanssa kotona. Huolimatta siitä, että vauva itkisi viikkoja perään, ei tunne huonoa omaatuntoa. Minkälainen ihminen, no kylmä.

Vierailija
16/73 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko oli minunkin alle vuoden ikäinen lapsi laittaa hoitoon, ei olisi muuten ruokaa pöydässä ollut. Lapsi pärjäsi kuuleman mukaan hyvin ja tottui nopeasti, äidistä oli outoa kun lapsi oli muiden hoidettavana.

Vierailija
17/73 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi oli 10,5kk kun meni hoitoon. En itkenyt silloin enkä kadu vieläkään. Nyt jo 10v 4. luokkalainen. Eipä ole kukaan kommentoinut asiaa koskaan missään.

Vierailija
18/73 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 19:46"]

Pakko oli minunkin alle vuoden ikäinen lapsi laittaa hoitoon, ei olisi muuten ruokaa pöydässä ollut. Lapsi pärjäsi kuuleman mukaan hyvin ja tottui nopeasti, äidistä oli outoa kun lapsi oli muiden hoidettavana.

[/quote]

Ei ruokaa pöydässä, just ja joo, kukaan ei ruoatta jää, sitä pitää huolen yhteiskunta. Oliko todellista pulaa mistään, tuskin.

Vierailija
19/73 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 19:47"]

Meillä lapsi oli 10,5kk kun meni hoitoon. En itkenyt silloin enkä kadu vieläkään. Nyt jo 10v 4. luokkalainen. Eipä ole kukaan kommentoinut asiaa koskaan missään.

[/quote]

Ei kai tunteeton itke koskaan.

Vierailija
20/73 |
24.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 19:53"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 19:46"]

[/quote]

Ei ruokaa pöydässä, just ja joo, kukaan ei ruoatta jää, sitä pitää huolen yhteiskunta. Oliko todellista pulaa mistään, tuskin.
[/quote]

Sanoo joko hyvin tienaava/totaali sossun elätti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme