Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kieltäytyä kummiudesta ilman, että saa vihat niskoillee? :(E

Vierailija
23.08.2015 |

En todellakaan halua kummiksi, silti tiedän, että taas kaksi ihmistä on pyytämässä minua kummiksi lapselleen. Miten ihmeessä kieltäydyn ilman, että saan vihoja niskaani?

Tuntuu, että tästä "kunniatehtävästä" ei saisi kieltäytyä, enkä todellakaan ymmärrä, että miksei :(

Apuaa! :(

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vähän selkärankaa, kiität kysymisestä ja kerrot suoraan ettet rupea kummiksi. Vastentahtoinen kummi on yks riippakivi lapselle, sellaista ei soisi pahimmalle vihamiehellekään.

Vierailija
2/36 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanot, että olet eronnut kirkosta. Ei pitäisi olla sanomista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

" minulla on jo tarpeeksi kummilapsia" Haluan pystyä hoitamaan kummiudet hyvin, enempään mulla ei ole resursseja"

Vierailija
4/36 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen eronnut kirkosta". Silloin et voi olla kummi.

Vierailija
5/36 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiität heitä kauniisti kunniasta, mutta sanot joutuvasi kieltäytymään, koska sinusta ei tulisi hyvää kummia. Lopeta keskustelu siihen. Saat joka tapauksessa vihat päällesi ja ehkä jopa välit menevät poikki. Teet kuitenkin oikein. Minä tein sen virheen, etten osannut kieltäytyä. Olin liian nuori. Lapsen äiti olisi halunnut vain kalliita lahjoja. Riitaannuimme enkä nähnyt lasta enää.

Vierailija
6/36 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummin tehtävä tuntuu nykyään olevan se, että pitää toimia lahja-automaattina. Itse voisin kuvitella ryhtyvän vain sisaruksieni lasten kummiksi, tietäisin ainakin että niihin lapsiin tulee olemaan joku oikea suhde ja yhteys eikä vaan se, että vanhemmat nyhtää rahaa lahjojen muodossa juhlapyhinä, syntymä- ja nimipäivillä ja ties millä kissanristiäisillä. Loppuvuoden voikin sitten olla tapaamatta sitä lasta.

Vierailija
7/36 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 15:47"]" minulla on jo tarpeeksi kummilapsia" Haluan pystyä hoitamaan kummiudet hyvin, enempään mulla ei ole resursseja"
[/quote]
Tämä juuri minun olisi pitänyt ymmärtää sanoa. Ei olla iletty kieltäytyä kummiudesta, seurauksena teennäisiä, etäisiä kummisuhteita. Kummius on mukava juttu parille lapselle mutta siitä useammat ovat liikaa.

Vierailija
8/36 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä!! :) Ap

Vierailija
9/36 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 15:48"]"Olen eronnut kirkosta". Silloin et voi olla kummi.

[/quote]

No kyllä mäkin olen kummi vaikken kirkkoon ole kuulunutkaan, ei sillä nykypäivänä ole väliä. :D

Vierailija
10/36 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 15:48"]

[/quote]Ei toimi näin yksinkertaiseksi. Kirkkoon kuulumatonkin voidaan nimittää epäviralliseksi kummiksi tai "nimikkoaikuiseksi", jolla on käytännössä samat nykykummin velvollisuudet kuin oikeallakin kummilla (pl. kristillinen kasvatus). Kyllä kieltäytymisestä tulee käydä ilmi, ettei halua tai pysty olemaan kummi tai kummiin rinnastettava nimikkoaikuinen. Muuten vanhemmat alkavat kysellä papilta erityisjärjestelyistä, ja kieltäytyminen käy aina vain vaikeammaksi...

Vierailija
11/36 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on periaatteena etten ala kenenkään kummiksi. Yksi kummilapsi on enkä enempää halua. Omalla lapsellani ei ole kummeja myöskään.

Vierailija
12/36 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kiitos luottamuksesta, mutta olen päättänyt, etten ryhdy kenenkään kummiksi."

Vierailija
13/36 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suostunut veljen nuoremmalle muksulle kummiksi, kun siihen tehtävään pyydettiin.
Siskoni on heidän vanhemman muksun kummi ja kertoi, että veljen vaimo lähettää tekstarein lahjamääräyksiä, vaatii yökyläilyjä jne.
Ok. Mä haluan pitää hyvät täti välit kumpaankin ja tasapuolisesti huomioida näitä lapsia. Enkä kuulu kirkkoonkaan, etten silläkään halunnut kummeutta kohdalleni.
No, käly sitten veti vimosen päälle kilarit. En ole ollut tervetullut heidän perheen juhliin jne. Kerran lapset oli äidillä sattumalta samaan aikaan kuin mä, niin sitten ei äitikään puoleen vuoteen saanut tavata lapsenlapsiaan.
Seitsemään vuoteen en ole niitä lapsia nyt nähnyt. Veljeni elää myös rouvan pelossa/vihassa.

Vierailija
14/36 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 15:45"]

sanot, että olet eronnut kirkosta. Ei pitäisi olla sanomista.

[/quote]

Kirkkopa hyväksyy myös eronneet kummeiksi, ainoastaan sylikummiksi et "pääse"!

Vierailija
15/36 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:17"]

En suostunut veljen nuoremmalle muksulle kummiksi, kun siihen tehtävään pyydettiin. Siskoni on heidän vanhemman muksun kummi ja kertoi, että veljen vaimo lähettää tekstarein lahjamääräyksiä, vaatii yökyläilyjä jne. Ok. Mä haluan pitää hyvät täti välit kumpaankin ja tasapuolisesti huomioida näitä lapsia. Enkä kuulu kirkkoonkaan, etten silläkään halunnut kummeutta kohdalleni. No, käly sitten veti vimosen päälle kilarit. En ole ollut tervetullut heidän perheen juhliin jne. Kerran lapset oli äidillä sattumalta samaan aikaan kuin mä, niin sitten ei äitikään puoleen vuoteen saanut tavata lapsenlapsiaan. Seitsemään vuoteen en ole niitä lapsia nyt nähnyt. Veljeni elää myös rouvan pelossa/vihassa.

[/quote]

HUH!

Vierailija
16/36 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko niin, että kieltäytyä ei saisi, mutta itse suhtaudun kummiuteen niin vakavasti, että olen sanonut suoraan ettei se onnistu. En ole valmis ottamaan sitä ristiä kannettavakseni.

Vierailija
17/36 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:17"]En suostunut veljen nuoremmalle muksulle kummiksi, kun siihen tehtävään pyydettiin.
Siskoni on heidän vanhemman muksun kummi ja kertoi, että veljen vaimo lähettää tekstarein lahjamääräyksiä, vaatii yökyläilyjä jne.
Ok. Mä haluan pitää hyvät täti välit kumpaankin ja tasapuolisesti huomioida näitä lapsia. Enkä kuulu kirkkoonkaan, etten silläkään halunnut kummeutta kohdalleni.
No, käly sitten veti vimosen päälle kilarit. En ole ollut tervetullut heidän perheen juhliin jne. Kerran lapset oli äidillä sattumalta samaan aikaan kuin mä, niin sitten ei äitikään puoleen vuoteen saanut tavata lapsenlapsiaan.
Seitsemään vuoteen en ole niitä lapsia nyt nähnyt. Veljeni elää myös rouvan pelossa/vihassa.
[/quote]

No, on veljessäsikin jotain vikaa jos on lyönyt hynttyyt yhteen noin mielenvikaisen akan kanssa, tehnyt vielä lapsiakin ja pysyy tuolloisessa liitossa. Ei normaali ihminen tuollaista siedä ja katsele.

Vierailija
18/36 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kummiksi pyydettäessä vedonnut uskontooni, edustan sillä saralla erästä vähemmistöryhmää. En myös muutenkaan haluaisi kontolleni kummiutta ja se tutuisi myös jollain tapaa väärältä noin uskonnollisen ja kulttuurisen identiteettini kannalta.

Vierailija
19/36 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:01"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 15:48"]

[/quote]Ei toimi näin yksinkertaiseksi. Kirkkoon kuulumatonkin voidaan nimittää epäviralliseksi kummiksi tai "nimikkoaikuiseksi", jolla on käytännössä samat nykykummin velvollisuudet kuin oikeallakin kummilla (pl. kristillinen kasvatus). Kyllä kieltäytymisestä tulee käydä ilmi, ettei halua tai pysty olemaan kummi tai kummiin rinnastettava nimikkoaikuinen. Muuten vanhemmat alkavat kysellä papilta erityisjärjestelyistä, ja kieltäytyminen käy aina vain vaikeammaksi...
[/quote]
Näin!

Vierailija
20/36 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pyysin tänään ystävääni tulevan lapsen kummiksi ja sanoin, että ystävä voi miettiä asiaa. En minä välejä ainakaan poikki pistä, vaikka toinen kieltäytyisi.
Itse pyysin juuri tätä ystävää kummiksi, koska ihailen häntä ja hänen arvojaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme