Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kieltäytyä kummiudesta ilman, että saa vihat niskoillee? :(E

Vierailija
23.08.2015 |

En todellakaan halua kummiksi, silti tiedän, että taas kaksi ihmistä on pyytämässä minua kummiksi lapselleen. Miten ihmeessä kieltäydyn ilman, että saan vihoja niskaani?

Tuntuu, että tästä "kunniatehtävästä" ei saisi kieltäytyä, enkä todellakaan ymmärrä, että miksei :(

Apuaa! :(

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 15:58"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 15:48"]"Olen eronnut kirkosta". Silloin et voi olla kummi.     [/quote] No kyllä mäkin olen kummi vaikken kirkkoon ole kuulunutkaan, ei sillä nykypäivänä ole väliä. :D

[/quote]

Kummin tulee kuulua kirkkoon. Sinä olen varmaan jonkinlainen nimiäisjuhlan erikoistäti, et oikea kristillinen kummi, joka on laitettu kirkonkirjoihin.

Vierailija
22/36 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pyytäjät ovat uskonnollisia, sano että sinulla on tiukka ateistinen vakaumus ja siksi et voi toimia kummina.

Jos pyytäjät ovat ei-uskovaisia, aseta kummiuden ehdoksi että saat viedä kummilapsesi kirkkoon joka sunnuntai ja opettaa hänelle ulkoa kaikki vanhan ja uuden virsikirjan virret.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
24/36 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kamalaa, mutta totta, että monet ihmiset ottaa kummiudesta kieltäytymisen sodanjulistuksena :D

Naurettavaa mutta totisinta totta :(

Vierailija
25/36 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutelkaa millaisia odotuksia heillä on kummiudesta. Ja kerro suoraan miksi et halua ryhtyä tehtävään jos keskustelun jälkeen yhä tuntuu siltä. Meitäkin pyydettiin kummeiksi ja olen monesti sanonut etten halua ryhtyä moiseen. Kummien pyytäjät olivat oman lapsemme kummi. Nähdään harvoin eikä kummi ole mikään lahja automaatti ollut, silloin kun on nähty niin on jotain voinut antaakkin, muutoin ottanut tehtävänsä melko rennosti joten ajattelin että kaipa mekin voidaan olla kummeja hänen lapselleen kun voidaan ottaa asia rennosti myös. Tietenkin olisi hyvä mennä syntymäpäiville jos kutsutaan ja jos lapsi käy rippikoulun niin ostaa risti, mutta eipä tässä muita velvoitteita ole.

Kummisysteemi on muutenkin ihan syvältä. Ei kaikilla ole ketään. Jos on 3 lasta ja kahden kummit on aktiivisia ja yhden ei niin surua aiheuttaa. Itse en tahtoisi koko kummiperinteen jatkuvan vaan saisi loppua koko touhu.

Vierailija
26/36 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:31"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 15:45

Kirkkopa hyväksyy myös eronneet kummeiksi, ainoastaan sylikummiksi et "pääse"!

[/quote]

Höpö höpö. Ei todellakaan hyväksy kristillisesksi kasvattajaksi sellaista, joka ei uskoaan tunnusta. Toisekseen kirkkolaissa ei ole mitään mainintaa mistään sylikummiudesta. Kaikki kummit on tasavertaisia.

Vierailija
27/36 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro että olet eronnut kirkosta etkä näinollen kelpaa kummiksi.

Vierailija
28/36 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano kääntyneesi muslimiksi.

Vierailija
29/36 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano olevasi pedofiili, eiköhän ne vedä äkkiä pyyntönsä pois.

Vierailija
30/36 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 15:48"]

"Olen eronnut kirkosta". Silloin et voi olla kummi.

mutta ei nämä kaikki kysyjät ole edes kirkkoon kuuluvia mutta haluavat "kummit" lapselleen, kokemusta on

ei ap

[/quote]

Vierailija
31/36 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 17:24"]

Jos pyytäjät ovat uskonnollisia, sano että sinulla on tiukka ateistinen vakaumus ja siksi et voi toimia kummina.

Jos pyytäjät ovat ei-uskovaisia, aseta kummiuden ehdoksi että saat viedä kummilapsesi kirkkoon joka sunnuntai ja opettaa hänelle ulkoa kaikki vanhan ja uuden virsikirjan virret.

[/quote]joo, perustelut kannattaa miettä pyytäjien mukaan

Vierailija
32/36 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

sano ettet usko lapsikasteeseen (helluntalainen?)

Vierailija
33/36 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 17:59"]

"Olen eronnut kirkosta". Silloin et voi olla kummi.

mutta ei nämä kaikki kysyjät ole edes kirkkoon kuuluvia mutta haluavat "kummit" lapselleen, kokemusta on

ei ap

[/quote]
Tähän voiv vastata että kummit on ihan kirkon ja seurakunnan juttu ja et halua kirkkoon kuulumattomana olla mukana siinä minään feikkileikkimukakummina.

Vierailija
34/36 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi myös sanoa, että kummius on vastoin omaa vakaumusta. Itse en koskaan ole kuulunut kirkkoon eikä minulla ole kummeja. Näin ollen pidän koko instituutiota vieraana ja jotenkin outona. Kun oma lapseni syntyi, minulle ei tullut edes mieleen, että hänelle tulisi kummeja. Ystäväni tietävät tämän eivätkä pyydä minua epäviralliseksi kummiksi. Viralliseksihan minua ei kirkkoon kuulumattomana edes voitaisi pyytää.

Vierailija
35/36 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 17:18"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 15:58"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 15:48"]"Olen eronnut kirkosta". Silloin et voi olla kummi.     [/quote] No kyllä mäkin olen kummi vaikken kirkkoon ole kuulunutkaan, ei sillä nykypäivänä ole väliä. :D

[/quote]

Kummin tulee kuulua kirkkoon. Sinä olen varmaan jonkinlainen nimiäisjuhlan erikoistäti, et oikea kristillinen kummi, joka on laitettu kirkonkirjoihin.
[/quote]

Mä olen myös kirkkoon kuulumaton kummi, ja ihan kirjoihin merkitty. Miksi et usko, että se on tänä päivänä täysin normaalia, että kirkko hyväksyy kirkkoon kuulumattomatkin kummeiksi?

Vierailija
36/36 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 18:57"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 17:18"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 15:58"]

[/quote]

[/quote]

Mä olen myös kirkkoon kuulumaton kummi, ja ihan kirjoihin merkitty. Miksi et usko, että se on tänä päivänä täysin normaalia, että kirkko hyväksyy kirkkoon kuulumattomatkin kummeiksi?
[/quote]

Ehkä tässä on alueellisia eroja? Ulkomaalaisen, suomalaisen miehen kanssa naimisissa olevan tuttavani lapsi kastettiin luterilaisessa kirkossa, eikä pappi kelpuuttanut kummeiksi ketään äidin kotimaasta olevaa ystävää, koska he eivät olleet luterilaisen kirkon jäseniä. Olin paikalla, kun tämä keskustelu käytiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan