Uusi työ ei tunnu hyvältä, lähteäkö 6kk koeajalla vai jäädäkö odottamaan miten sopeutuu ajan kanssa?
Olen ollut nyt 5kk uudessa asiantuntijatyössä, joka ei vaan tunnu omalta eikä mielipiteeni ole muuttunut missään vaiheessa. Koska työ on paljon laajempialaista ja haastavampaa kuin aiemmat työni, niin olen ajatellut että ajan kanssa opin paremmin ja työ alkaa tuntumaan enemmän omalta, mutta en ole oikeastaan huomannut mitään edistymistä 5kk aikana. Työpaikan ilmapiiri on hyvä, olen saanut työstäni hyvää palautetta eikä mitään varsinaisia ongelmia ole, mutta jotenkin en vain koe työpaikkaa omakseni ja koen koko ajan olevani jotenkin eri aaltopituudella kuin kaikki muut. Työpaikalla on jotenkin outo työskentelykulttuuri ja usein koen heidän tavat toimia erikoisina.
Minulla voisi olla mahdollisuudet vaihtaa toiseen työpaikkaan ennen koeajan loppua, mutta en osaa päättää olenko vain liian hätäinen ja voinko sanoa 5-6kk jälkeen että olen antanut tälle työpaikalle kunnollisen mahdollisuuden. Olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia tällaisesta, onko ensivaikutelma yleensä oikea vai kannattaako odottaa ja katsoa, kun mitään varsinaista ongelmaa ei kuitenkaan ole?
Kommentit (6)
Juuri painiskelin samanlaisen asian kanssa. Olisi pitänyt lähteä jo koeajalla....
Kyllä siihen ensivaikutelmaan voi yleensä luottaa!
Voisihan sitä ajatella niinkin, että minunkin pitäisi sopeutua tähän uuteen työpaikkaan ja uusin ja erilaisiin tapoihin tehdä töitä.
Eikä aina niin, että noiden muiden tulis olla erilaisia, ja tehdä työt eri tavalla, jotta minäkin voisin sopeutua tähän uuteen työpaikkaani.
Selvähän se, että työkulttuurit vaihtelevat eri työpaikolla ja ihmiset ja omanlaisiaan joka paikassa.
Vaan jos on varaa valita, niin sittenhän on helppoa lähteä lätkimään, johonkin muuhun työpaikkaan.
Onko pitkä irtisanomisaika koeajan jälkeen? Eihän se normaalisti ole kuin 2 viikkoa silloinkaan. Mutta lähtisin sinuna kyllä heti, ei tule muuttumaan. 5kk on riittävä aika fiilistellä, yleensä jo lyhyempikin aika riittää.
Jos on valinnanvaraa, niin vaihda. Itse jäin, vaikka jo koeajalla oli selvää, että työ ja työyhteisö ei ole minulle sopiva. Kyllä sen tietää sen 6 kk aikana. Toki ajat muuttuu ja ihmiset vaihtuu, että työnteon tavat voi muuttua kuten myös ilmapiiri, mutta miksi jäisit odottamaan parempia aikoja? Ajat voi myös mennä huonommiksi.
Jos ensivaikutelma on edelleen 5kk jälkeen sama, niin ei tule muuttumaan. Kahdessa paikassa olen ollut niin että kuvittelin tottuvani. Ekasta lähdin pois vasta vuosien jälkeen kun toiminta oli mennyt aivan oudoksi. Määräaikaisen todella hyvän paikan jälkeen otin vastaan erään työn, jossa jälleen oli outo ensivaikutelma. Lähes pari kk ajattelin että totun, ennen koeajan loppua totesin että ei minun paikka eikä ole kyllä hetkeäkään harmittanut. Nyt teen keikkatöitä toistaiseksi, ei yhtään kiinnosta sitoutua tällä hetkellä, jos ei tule vastaan paikkaa jossa alusta asti miellyttävä ilmapiiri, työnkuva ja myönteinen yrityskuva. Töitä keikkalaisena on tällä hetkellä erittäin hyvin ja palkkaakin näköjään tulee paremmin kuin perustunneilla.