Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä konkreettista voimme tehdä nuortemme ahdistuksen lieventämiseksi? Halu auttaa on valtava. Sydäntä särkee nähdä oman lapsen pelko.

Vierailija
16.03.2022 |

Tänään ensimmäistä kertaa varmaan neljään vuoteen näin oman poikani (16v) itkevän. Ensimmäinen asia mitä hän sai sanottua oli että: " v i t t u ku mua pelottaa". Juteltiin yli tunti ja hän kertoi, että puhuvat asiasta paljon kavereiden kanssa ja somesta näkee kaikkea ja lukee uutisia ja kaikkialla on vain s o t a juttuja. Edes minä äitinä en kuitenkaan ole huomannut hänessä mitään ahdistusta aiemmin. Jos olisin, olisin jo jutellut hänen kanssaan. Hän itki ja puhui ja mä kuuntelin ja silitin häntä.

Oma poikani ei varmasti ole ainoa. Hän esittää vahvaa mutta oikeasti häntäkin on ahdistanut jo pidempään aivan valtavasti. Onneksi sai minulle kerrottua, vaikka ei varmaan äidille ole helppo enää tuossa iässä tuollaisia tunteita kertoa... Hän kertoi, ettei koulussa opettajat ole puhuneet asiasta mitään. Kaikki s o t a jutut on puhuttu nuorten kesken. Monia varmasti ahdistaa ja siksi siitä on tarve puhua ja purkaa. Voi kumpa voisin tehdä jotain konkreettista ja jollain konkreettisella tavalla auttaa nuoria. Tuskin voin asialle mitään, mutta halu olisi suuri. Hirvittävää katsoa oman lapsen pelkoa, mutta ihanaa että hän ei ole yksin. Jotkut on. Se särkee mun sydämen 💔

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on tärkeä aihe. Seuraan. Samoja asioita olen täälläkin miettinyt.

Vierailija
2/41 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita opettajille viestiä ja kerro tuosta mitä lapsesi kertoi: nuoret purkavat asiaa keskenään ja heitä pelottaa. Voisiko koulussa järjestää aikaa opettajajohtoiseen aiheen käsittelyyn?

Vierailija
4/41 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuli wilmassa kysely lapselle. Siinä kysyttiin tilanteen herättämiä tunteita ja ajatuksia. Oli myös kohta omille kysymyksille. Kai heillä on tarkoitus noiden avulla käsitellä asiaa lasten kanssa. Ehdota jotain tällaista kouluun?

Vierailija
5/41 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halaus lapsellesi! Sano hänelle, että rohkea ja vahva ihminen uskaltaa näyttää tunteensa ja kertoa niistä ❤️

Vierailija
6/41 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on s aa tanan ahdistushullu ja se on sairastuttanut jo lapsensakin! Oksettavaa touhua! 🤮 lapsi huostaan ja ap suljetulle hoitoon! Asap!

Vierailija
7/41 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakeudu auttavaan puhelimeen vapaaehtoiseksi

Vierailija
8/41 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika käy lukiota ja luulen, että asiaa ei ole siellä käsitelty, koska on kiire saada käytyä sisällöt läpi ennen koeviikkoa. Voisin kuitenkin laittaa ryhmänohjaajalle ja rehtorille tästä tietoa. Nuoret puhuvat keskenään ja osaa ainakin ahdistaa. Olisi hyvä, että voisivat puhua jollekin turvalliselle aikuiselle tästä. En tiedä miten se käytännössä lukiossa onnistuu, mutta tarve sille on suuri. Ap

Vierailija
9/41 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas taas kommentteja, selvästi yhden ja saman rakkaudettoman ihmisen näppikseltä.

Ap, laita kouluun viestiä että nuoret ehkä tarvitsisivat keskustelua opettajan johdolla. Outoa jos koulussa ei puhuta tästä sodasta mitään.

Vierailija
10/41 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen tästä facebookiin keskustelun. Täällä näköjään asiallinen keskustelu ei toimi. Ap

Vierailija
11/41 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä vauva.fi typerin sivusto ikinä. Järkevät aloitukset pilataan paskalla ja trollit tehtailee paskaketjujaan sen minkä kerkiää. En itsekään tiedä, miksi käyn täällä vielä...

Ap ota kouluun yhteyttä. Terkkari voi auttaa, jos sulla on huoli oman lapsesi mielenterveydestä.

Vierailija
12/41 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalin terveen ja tasapainoisen aikuisen ei tarvitse kysellä vauvapalstalta, miten lievittää lapsen pelkoa. 

Vierailija
13/41 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poika käy lukiota ja luulen, että asiaa ei ole siellä käsitelty, koska on kiire saada käytyä sisällöt läpi ennen koeviikkoa. Voisin kuitenkin laittaa ryhmänohjaajalle ja rehtorille tästä tietoa. Nuoret puhuvat keskenään ja osaa ainakin ahdistaa. Olisi hyvä, että voisivat puhua jollekin turvalliselle aikuiselle tästä. En tiedä miten se käytännössä lukiossa onnistuu, mutta tarve sille on suuri. Ap

Ehkä kuraattori ja/tai terveydenhoitaja tai ihan nuoriso-ohjaaja voisi jalkautua käytäville välitunnilla ja perustaa "klinikan" jonne nuoret voivat yksin tai porukalla tulla juttelemaan välitunnilla. Oman lapsen koulussa on aina silloin tällöin näitä nuoriso-ohjaajia. Lapset tykkäävät käydä jututtamassa heitä! Voisiko tällaista ehdottaa?

Vierailija
14/41 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tämä vauva.fi typerin sivusto ikinä. Järkevät aloitukset pilataan paskalla ja trollit tehtailee paskaketjujaan sen minkä kerkiää. En itsekään tiedä, miksi käyn täällä vielä...

Ap ota kouluun yhteyttä. Terkkari voi auttaa, jos sulla on huoli oman lapsesi mielenterveydestä.

Miksi kouluun? Ei koulu ole mikään mielenterveystoimisto. Vastuu lapsen pelkotilojen lievittämisestä on vanhemmilla. Myös vastuu siitä, mitä lapsen annetaan somessa tehdä, on vanhemmilla. Jos lapsella on mielenterveysongelmia, sitten otetaan yhteyttä mielenterveyshoitajaan tai vastaavaan. Kouluterkkarilla ei ole koulutusta mielenterveysasioiden hoitoon. 

Vierailija
15/41 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kuraattori ja/tai terveydenhoitaja tai ihan nuoriso-ohjaaja voisi jalkautua käytäville välitunnilla ja perustaa "klinikan" jonne nuoret voivat yksin tai porukalla tulla juttelemaan välitunnilla. Oman lapsen koulussa on aina silloin tällöin näitä nuoriso-ohjaajia. Lapset tykkäävät käydä jututtamassa heitä! Voisiko tällaista ehdottaa?

Millä rahalla meinasit sitä klinikkaa ylläpitää? Kuraattorejahan ei ole lähimaillekaan joka koulussa juurikin resurssipulan vuoksi. 

Vierailija
16/41 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalin terveen ja tasapainoisen aikuisen ei tarvitse kysellä vauvapalstalta, miten lievittää lapsen pelkoa. 

Minä ymmärsin, että aloittaja olisi halunnut tehdä jotain sellaisten nuorten hyväksi, joilla ei ole tukea ja turvaa kotona. Aloituksen perusteella oman lapsen kanssa asiat ovat hyvin.

Vierailija
17/41 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro pojalle Sekaisin chatista. Siellä nuoret voivat nimettömänä jutella mieltä painavista asioista tehtävään koulutettujen turvallisten aikuisten kanssa. Googlaamalla löytyy lisätietoja. 

Vierailija
18/41 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaaehtoistyöhön nuorisotoimeen tai vastaavaan. Se on oikeastaan ainut väylä antaa apua nuorille ilman alan koulutusta. 

Vierailija
19/41 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos 16-vuotias poika itkee ja pelkää tuolla lailla niin olet kyllä ollut surkea äiti. Lapsesi on luuseri.

Kyllä.

Vierailija
20/41 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorille suunnatuissa auttavissa puhelimissa/chateissa on huutava pula pätevistä tekijöistä. Sinne vaan jos kantti kestää. Tehtäviin saa koulutuksen, mutta ne eivät ole yleensä palkkatyötä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi