Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä konkreettista voimme tehdä nuortemme ahdistuksen lieventämiseksi? Halu auttaa on valtava. Sydäntä särkee nähdä oman lapsen pelko.

Vierailija
16.03.2022 |

Tänään ensimmäistä kertaa varmaan neljään vuoteen näin oman poikani (16v) itkevän. Ensimmäinen asia mitä hän sai sanottua oli että: " v i t t u ku mua pelottaa". Juteltiin yli tunti ja hän kertoi, että puhuvat asiasta paljon kavereiden kanssa ja somesta näkee kaikkea ja lukee uutisia ja kaikkialla on vain s o t a juttuja. Edes minä äitinä en kuitenkaan ole huomannut hänessä mitään ahdistusta aiemmin. Jos olisin, olisin jo jutellut hänen kanssaan. Hän itki ja puhui ja mä kuuntelin ja silitin häntä.

Oma poikani ei varmasti ole ainoa. Hän esittää vahvaa mutta oikeasti häntäkin on ahdistanut jo pidempään aivan valtavasti. Onneksi sai minulle kerrottua, vaikka ei varmaan äidille ole helppo enää tuossa iässä tuollaisia tunteita kertoa... Hän kertoi, ettei koulussa opettajat ole puhuneet asiasta mitään. Kaikki s o t a jutut on puhuttu nuorten kesken. Monia varmasti ahdistaa ja siksi siitä on tarve puhua ja purkaa. Voi kumpa voisin tehdä jotain konkreettista ja jollain konkreettisella tavalla auttaa nuoria. Tuskin voin asialle mitään, mutta halu olisi suuri. Hirvittävää katsoa oman lapsen pelkoa, mutta ihanaa että hän ei ole yksin. Jotkut on. Se särkee mun sydämen 💔

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
22/41 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten kärsimyksethän ne tässä kauheinta onkin. Toiset on olleet kaksi viikkoa ilman lämpöä, vettä ja sähköä, mutta ei se ole mitään meidän keskiluokan murheiden rinnalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua tarttisi myös pelokkaat vanhukset.. miksi on aina kyse lapsista?

Vierailija
24/41 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikasi ei ole ainoa. Voin itsekin nuorena sanoa, että nämä asiat pelottavat meidän sukupolvea aivan hirvittävästi. Myönnän itsekin itkeneeni viimeksi toissapäivänä, kun mietin näitä asioita.

Nuoret elävät herkkää ikävaihetta, jossa mietitään omaa tulevaisuutta, unelmoidaan ja haaveillaan. Itseä hirvittää, että minun pitää itsenäistyä tällaiseen maailmaan, missä hinnat vain nousevat, vanhat ukot aloittavat sotia, pandemia jyllää ja tappaa heikoimpia, jne.

Ahdistaa, kun kaikki on niin epävarmaa. Vanhemmiltakaan ei saa tukea, kun he eivät ole eläneet tällaisia aikoja ennen. Isovanhemmat olivat vauvoja kun viime sota oli, joten hekään eivät voi tukea.

Lapset ja nuoret näkevät sotaa livenä sosiaalisesta mediasta ja sota tuodaan ensimmäistä kertaa pakosti meidän silmillemme katsottavaksi. Ei ole helppoa katsella videota, jossa poika huutaa isälleen "Isä, oletko elossa? Isä, vastaa!" Ja isä vastaa "mun jalka on poissa" ja kuolee.

Ei ole helppoa myöskään se, että vanhat miehet haluavat Natoon tajuamatta, että jostakin ne varusmiehet sinne Natoon on kerättävä, meidän nuorista pojistamme.

Me emme pyytäneet tällaista maailmaa emmekä taatusti jäisi sotaa katselemaan jos sellainen tulisi. Ottakoon hullut hallitsijat maan omakseen, ei haittaa minua ollenkaan.

Vierailija
25/41 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sälyttää vastuuta opettajille, että miksei ole koulussa mitään puhuttu, mutta et itsekkään ole pojan kanssa mitään aikaisemmin puhunut asiasta? En ymmärrä miksei lasten kanssa puhuta uutisista ja maailman tapahtumista ihan normaalisti. Nuorta voi ahdistaa tai pelottaa ihan eri asiat kuin aikuiset, joten olisi todella syytä puhua ja usein erilaisista asioista, eikä vaan vaihtaa kuulumisia ja läksyjen perään kysellä..

Vierailija
26/41 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olen pahoillani kaikista näistä kommenteista, mitä valtavan tärkeään aiheeseen saat. Suosittelen, että koulun lisäksi ottaisit yhteyttä paikalliseen nuorisotoimeen, jotta he järjestäisivät verkostoyhteistyönä nuorille keskustelutilaisuuksia. Nuorisotoimi pystyy ottamaan näihin mukaan myös psykologin tai kriisityöntekijän. Rohkaisen myös muita vanhempia aktivoitumaan ja olemaan yhteydessä paikallisiin nuorisotyöntekijöihin ja -järjestöihin. Olen itse kouluttautunut alalle ja tämän kaltainen ehkäisevä työ on valtavan tärkeää. Vien myös itse sanaa eteenpäin!

Vierailija
27/41 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

16-vuotias ja itkee, kuinka pelottaa 😂😂😂 Heikkopäinen nulikka sanon minä!

Ja aina vain nuoret ja nuoret ja nuorten hätä.. lellittyjä ja hermoheikkoja mt-potilaita on nykyään nuoret! Tykinruoaksi sopii tuollainen mammari. Varmasti on homo!

16v on lapsi... Helppo sun on vanhana kaljamahaisena miehenä sanoa, mikä lapsia saa pelottaa ja mikä ei. Terve lapsi näyttää tunteensa, eikä se tee kenestäkään pojasta homoa, että osaa itkeä. Sääli, että sun isä hakkas sua, jos itkit. Hanki apua. AP on hyvä äiti, kun osaa olla tukena lapselleen.

Vierailija
28/41 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikasi ei ole ainoa. Voin itsekin nuorena sanoa, että nämä asiat pelottavat meidän sukupolvea aivan hirvittävästi. Myönnän itsekin itkeneeni viimeksi toissapäivänä, kun mietin näitä asioita.

Nuoret elävät herkkää ikävaihetta, jossa mietitään omaa tulevaisuutta, unelmoidaan ja haaveillaan. Itseä hirvittää, että minun pitää itsenäistyä tällaiseen maailmaan, missä hinnat vain nousevat, vanhat ukot aloittavat sotia, pandemia jyllää ja tappaa heikoimpia, jne.

Ahdistaa, kun kaikki on niin epävarmaa. Vanhemmiltakaan ei saa tukea, kun he eivät ole eläneet tällaisia aikoja ennen. Isovanhemmat olivat vauvoja kun viime sota oli, joten hekään eivät voi tukea.

Lapset ja nuoret näkevät sotaa livenä sosiaalisesta mediasta ja sota tuodaan ensimmäistä kertaa pakosti meidän silmillemme katsottavaksi. Ei ole helppoa katsella videota, jossa poika huutaa isälleen "Isä, oletko elossa? Isä, vastaa!" Ja isä vastaa "mun jalka on poissa" ja kuolee.

Ei ole helppoa myöskään se, että vanhat miehet haluavat Natoon tajuamatta, että jostakin ne varusmiehet sinne Natoon on kerättävä, meidän nuorista pojistamme.

Me emme pyytäneet tällaista maailmaa emmekä taatusti jäisi sotaa katselemaan jos sellainen tulisi. Ottakoon hullut hallitsijat maan omakseen, ei haittaa minua ollenkaan.

Et taatusti ole alle 30 ja kaiken lisäksi taidat olla itärajan takaa.

Vierailija
29/41 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten kärsimyksethän ne tässä kauheinta onkin. Toiset on olleet kaksi viikkoa ilman lämpöä, vettä ja sähköä, mutta ei se ole mitään meidän keskiluokan murheiden rinnalla.

Miksi vääristelet asioita? Tuottaako se sinulle paremman olon tms?

Vierailija
30/41 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon 21v nainen ja ihan suomalainen, kiitos kysymästä. Oletit kai, että kirjoittaisin puhekielellä, mutta se on minusta kummallista, joten kirjoitan kirjakielellä.

Vierailija
31/41 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oikeastaan päinvastoin. Pojat olivat sitä mieltä, että tää on kuin jännä peli tai elokuva kunhan ei tule Suomeen. Hmm.... jotain kai mennyt pieleen empatiakasvatuksessa. Ap:lle sanoisin, että kiellä lasta katsomasta niitä videoita. Niistä suurin osa on propagandaa.

Vierailija
32/41 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kohta nuoret sopeutuvat ja unohtavat ne entiset normaalit ajat.

Vierailija
33/41 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mode sensuroi täysin asiallisia aiheita ja tässä ketjussa saa aivottomat ja itsekeskeiset idiootit ottaa törkeästi kantaa tähän asiaan.

Hävetkää te asiattomia kannanottoja ottavat!

Tää koko skeida palsta pitäis lopettaa. Täysin ala-arvoista toimintaa modeilta ja palstan pitäjältä.

Vierailija
34/41 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon 21v nainen ja ihan suomalainen, kiitos kysymästä. Oletit kai, että kirjoittaisin puhekielellä, mutta se on minusta kummallista, joten kirjoitan kirjakielellä.

Ei natoon kerätä sotilaita nuorista varusmiehistä. Naton sotilaat ovat palkkasotilaita.

Vierailija
35/41 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä teen tästä facebookiin keskustelun. Täällä näköjään asiallinen keskustelu ei toimi. Ap

Jos haluat todella apua niin etsi nyt vähän parempia paikkoja sitä saadaksesi.

Vierailija
36/41 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Tosi kiva rakentaa oman elämän perustaa kun maailmasta loppuu raaka-aineet, inflaatio on 10%, asuntojen hinnat pilvissä, ilmastonmuutos muuttaa säätilat kestämättömiksi (tulvia, kuumuutta, tuulta, rankkasateita), asuntolainojen korot nousee, energian hinnat pilvissä, bensa jo 2,5 euroa litra ja mitähän muuta. Venäjä. Energiakriisi, ruokakriisi, koronakriisi, bensakriisi, logistiikkakriisi, kriisikriisikriisikriisi.

Tuntuu että kaikki hienot lupaukset ja tulevaisuudenusko vain rapistuu vuosi vuodelta. Samalla pitäisi leuka pystyssä suunnitella omaa uraa, seuraavan asunnon ostoa, joskus omaa autoa, perheellistymistä jne. Vanhemmillani oli minun iässäni rivitaloasunto, auto, koira ja kaksi lasta. Eikä mitään tutkintoja. Minulla on vanha kerrostalokuutio, rämä kirppispyörä ja kissa......maisterikoulutettuna 2200 eur/kk nettopalkalla. Usko alkaa loppumaan enkä edes näe miten elintasoni tai perhetilanteeni ikinä pääsisi edes lapsuudenkotini tasolle.

Minua nuoremmille vielä huonompi diili, heillä on vielä enemmän elinvuosia jäljellä.

Vierailija
37/41 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin 16-vuotias wtc iskujen aikaan kun terrorismin vastaisesta sodasta jauhettiin enkä ahdistunut pätkääkään. Olin pikemminkin päinvastoin valmis itsekin taistelemaan terrorismia vastaan.

Vierailija
38/41 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras tapa auttaa on olla hankkimatta lapsia.

Vierailija
39/41 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo.

Vierailija
40/41 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

16-vuotias ja itkee, kuinka pelottaa 😂😂😂 Heikkopäinen nulikka sanon minä!

Ja aina vain nuoret ja nuoret ja nuorten hätä.. lellittyjä ja hermoheikkoja mt-potilaita on nykyään nuoret! Tykinruoaksi sopii tuollainen mammari. Varmasti on homo!

Mitä tekemistä tällä asialla on seksuaalisuuden kanssa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän