Mitä tässä tilanteessa voisi tehdä? Lainan maksu pankille.
Meillä on talolainaa pankissa ja olen nyt työttömänä ollut masennuksen ja sain vasta adhd diagnoosin. Puolisolla on töitä. Vaikeuksia maksaa lainaa ja kaikkia maksuja kuukausittain. Pankki ei myöntänyt maksu vapaata pariksi kuukaudeksi joka olisi hieman auttanut tilannetta. Kannattaako myydä talo vai mitä vaihtoehtoja on?
Kommentit (31)
Ei olisi kannattanut laittaa puolta miljoonaa egee taloon, kun ei ole varaa maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ketään keltä pyytää apua. Luulen kyllä että työllistyn muutaman kk aikana. Lainan maksu laahaa koko ajan jäljessä enkä ole saanut korjattua tilannetta vielä. Ap
Onko sinulla mitään tuloa? Sairauspäivärahaa?
Ap ei kerro lainan määrää. Miten yllättävää…
No jos kerran mitään ei voi tehdä niin sitten mitään ei voi tehdä. Sinulle on jo ehdotettu laina-ajan pidennykset ja lyhennysvapaat sekä lisätulot ja muussa elämässä säästämiset. Joten jos ne eivät ole vaihtoehto niin sitten olette pulassa.
Mitä ap oikeastaan odottaa? Järkeviä neuvoja on jo tullut.
Aina kun lyhennyksissä edes uhkaa jäädä jälkeen, kannattaa ensimmäisenä ottaa yhteyttä pankkiin.
Muuten tuo koruilla oma rahoitettu laina on tänä vuonna maksettu. Muistin omarahoituksen hankinnan, kun jokin aika sitten kysyttiin kyseisen kiinteistön käyttöä vakuutena.
Vierailija kirjoitti:
Pankin vaihto ei onnistu. Kaksi lainaa talosta. Toisella pienellä lainalla takaaja. Ap
Miksi ei onnistu? Oletteko kysyneet kaikista asuntolainaa tarjoavista rahalaitoksista? Pankit + Hypo siis.
Ap jättää nyt jotain kertomatta. Kyllä pankki joustaa parin kuukauden maksuissa, yleensä se lyhennysvapaa onnistuu itse verkkopankissa. Paitsi tietysti jos niitä vapaita on jo otettu vuoden verran joka kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankin vaihto ei onnistu. Kaksi lainaa talosta. Toisella pienellä lainalla takaaja. Ap
Miksi ei onnistu? Oletteko kysyneet kaikista asuntolainaa tarjoavista rahalaitoksista? Pankit + Hypo siis.
Lainasumma ei ole tiedossa. Vakuudet eivät riitä ilman henkilötakausta ja minä pohdin, onko takaaja ikääntynyt tai jäänyt työttömäksi, eikä käy enää takaajaksi tai sitten ei vain ole halukas uudistamaan takaustaan.
Ilmeisesti lainaa ei ole vielä paljon lyhennetty ja sitä kautta saatu vakuutta vapaaksi. Todennäköisesti isompaa lainaa ei ole lyhennetty, vaan vain pienempää, ajatuksena vapauttaa takaaja mahdollisimman takausvastuusta.
No jos kaikki oljenkorret on käytetty, sitten ollaan ylivelkaantuneita ja pitää myydä talo ja hankkia omalle tulotasolle sopiva asunto tilalle.
Ei ole ketään keltä pyytää apua. Luulen kyllä että työllistyn muutaman kk aikana. Lainan maksu laahaa koko ajan jäljessä enkä ole saanut korjattua tilannetta vielä. Ap